Gå til innhold

Tenåringer og overnattingsbesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine tenåringer synes jeg er helt urimelig som ikke lar ungdommene holde det gående med løping, roping, musikk etc til langt på natt når de har overnatting. Altså legger meg ikke opp i hvor lenge de holder seg våkne, men styr og bråk vil jeg ikke ha etter ca kl elleve. Vi har to små som skal sove og ikke gigantisk hus, dessuten vil jeg gjerne selv sove på et tidspunkt.

I natt ble jeg vekket kl tre av leven, og var ganske grim når jeg ba dem dempe seg. Døtrene mine mener jeg ødelegger livet deres, og at alle ser på meg som "den strenge moren" og ikke ønsker å komme hit.

Hva sier dere, er jeg for streng?

Hadde stilt seg annerledes om vi feks hadde en "ungdomsbule" over garasjen eller lignende...

Anonymous poster hash: 26410...471

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke for streng. Langt derifra. Hos meg hadde det der vært helt uaktuelt!

Anonymous poster hash: dcfa8...8f9

Skrevet

Ja du er streng og urimelig! La nå ungdommen kose seg når de har overnatting, du overlever en natt uten søvn. Skjønner godt at de sier de ikke vil være hos dere.

Anonymous poster hash: 359c6...ec3

Skrevet

De får dra til andre da, hvis dine regler ikke er bra nok. Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 42526...216

Skrevet

Jeg hadde den strengeste moren der jeg bodde, alle visste hvem hun var. Men hun var også den rauseste og mest omsorgsfulle, og jeg ville ikke hatt en annen mamma!! Og du er ikke for streng nei! De fleste tenåringer er flaue over foreldrene sine.

Anonymous poster hash: a38b8...199

Skrevet

Selvsagt skal de vise hensyn og være rolige etter normal leggetid (kl 23-24).

Jeg hadde nok vært mer enn litt bestemt om jeg hadde blitt vekket kl 3 av tull.

Og det med å ødelegge livet deres, vel, det er visst det vi er her for :)

Skrevet

Selvsagt skal de vise hensyn og være rolige etter normal leggetid (kl 23-24).

Jeg hadde nok vært mer enn litt bestemt om jeg hadde blitt vekket kl 3 av tull.

Og det med å ødelegge livet deres, vel, det er visst det vi er her for :)

Hehe, ja jeg vet :)

HI

Skrevet

Har den regelen her, de kan være oppe så lenge de vil bare de spiser og ikke forstyrrer for mye. Litt prat og latter er helt innafor, men høy musikk, løping og roping er ikke tillatt. Har ikke fått klager på det og de fleste av kompisene har samme regler.

Anonymous poster hash: 2591c...ce2

Skrevet

Nei, du er ikke for streng! Det hadde vært uaktuelt her og hos alles venninner. De får holde på utover natten om de er stille, det legger jeg meg ikke oppi med mindre jeg vet en av dem skal tidlig opp pga trening eller lignende.

Men jeg skal ikke høre dem etter kl 24.

Anonymous poster hash: f8ca5...eea

Skrevet

Her skal det vere stille kl.00 uansett alder. Da går som regel jeg og mannen å legger oss. . Du er ikke for streng! Ungdommer liker tydlige beskjeder og regler. Alle ungdommer sier jo at "alle andre får lov" eller "du er strengere enn alle andre mødre" ..... det er som regel ikke sant. Jeg er så ond at jeg splitter de om jeg våkner kl.04 og det fortsatt er leven... To ulike rom! Hehe... det skjedde den ene gangen

Anonymous poster hash: 19f56...aad

Skrevet

Ja du er streng og urimelig! La nå ungdommen kose seg når de har overnatting, du overlever en natt uten søvn. Skjønner godt at de sier de ikke vil være hos dere.

Anonymous poster hash: 359c6...ec3

Nei, vet du hva! Slike holdninger er nettopp det som gir ufordragelige voksne som bare er selvsentrerte og vanskelig.

Som foreldre, også tenåringsforeldre, har man faktisk et ansvar for å oppdra barna sine til å bli veltilpassede mennesker som tar hensyn til de rundt seg. Å la tenåringen sin, med venner, løpe rundt og bråke midt på natten hvor det ligger andre folk og sover er rett og slett ikke greit. Hva om hun hadde vært noen år eldre og bodd på hybel? Hun hadde aldri fått gode referanser, og kunne i verste fall opplevd at irriterte naboer tilkalte politiet.

HI, du er ikke streng i det hele tatt, du har tross alt en jobb med å lære datteren din at man skal ta hensyn til andre, og om natten er man stille! Litt prating og fnising er en ting, men ikke bråk og løping rundt.

Anonymous poster hash: 3402e...cc7

Skrevet

Du er ikke urimelig eller for streng. Hvem i all verden skal løpe og skrike midt på natta? Er da vanlig folkeskikk som gjelder, tenåringer, overnattinger, eller ei. Om natta er man stille. 

Anonymous poster hash: 1b926...cb6
Skrevet

Jeg hadde nok bedt om stilletid kl00, ellers er jeg enig med deg!!

Anonymous poster hash: 19eb6...089

Skrevet

Du er nok ikke den eneste ;) Hadde ikke vert aktuelt med overnatting om mine to bråkte. Både fordi vi har yngre barn som må sove, og så vil jeg helst sove selv også. Heldigvis er mine såpass voksne at de skjønner meg.

PS! Vi voksne har dessverre ikke peiling, og ødelegger livet deres uansett i den alderen...

Anonymous poster hash: 5f92f...d64
Skrevet

Etter kl 24.00 så skal det være ro. Enkelt og greit. Har selv hatt endel fester som singel med grillings utenførs feks, med mase latter og litt skrål som hører med. Men innen tolvslaget så trakk vi innendørs eller dro på byen.

Dette har ungene mine også lært. Noe annet er respektløst!  Mulig jenter er mer sære enn gutter. Eller at guttene mine har skjønt det :)

Skrevet

Da har de ikke møtt meg "Uber strengeste mammaen i hele verden!" 😂 Men jeg er også den som tillater mest overnattinger, tar med vennene på ting sammen , hytteturer ect. Alle vet hvor grensene går, og ingen tråkker over. Alle hiver seg om halsen min for jeg har alltid hatt et ledig fang når de var små og gode klemmer. Om jeg hadde vært så "ond" som barna mine av og til vil ha det til hadde heller ikke vennene ønsket å være her. ;)

Anonymous poster hash: 558f0...aef

Skrevet

Vi har fire barn, og de to eldste er våkne til langt på natt når de har overnatting. (Aner ikke hvor lenge, men har hørt de i 3-4 tiden og)

Jeg gir de god mat, noe snacks, og godt å drikke, og sier at etter 00:00 skal de hvertfall late som om de sover. Aldri noe problem det.. Jeg har bare gutter.

Jeg er streng mamma jeg og, men samtidig veldig raus, og vennene til barna mine trives godt her hos oss.

Anonymous poster hash: 6d84e...3cf

Skrevet

Om de syter over at du ødelegger livene deres , si " Er det en utfordring? For jeg har masse mer på lager ;)

Selv ville ingen overnatte hos meg, for til og med da jeg var 18 gikk mor ned for å sjekke om vi var sovnet og vekket oss klokken 8 neste morgen (!!!)

Anonymous poster hash: a64ed...fd1

Skrevet

Jeg har 4 barn, eldste blir straks 16 år.

Jeg må innrømme at jeg ALDRI har opplevd at hverken mine barn eller gjestene har vært høyrøstet, løpt og hoiet rundt på natta.

De yngste går fortsatt på barneskolen, så de må legge seg til å sove ca 22.30-23, litt etter som. Tenåringen styrer dette med legging selv, men de holder seg på rommet, ser på film, skravler, fniser og ler. Men jeg hører ikke minimalt til dem (bor i leilighet så ikke akkurat langt mellom rommene heller). Hvis noen må på do så lister dem seg rundt, har aldri måttet be dem dempe seg. Hverken tenåringene eller de andre små gjestene. Er det virkelig normalt å løpe rundt i gangene på natta? Når man er tenåring?

Anonymous poster hash: 8dece...9d2

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ALDRI har opplevd at hverken mine barn eller gjestene har vært høyrøstet, løpt og hoiet rundt på natta.

De yngste går fortsatt på barneskolen, så de må legge seg til å sove ca 22.30-23, litt etter som. Tenåringen styrer dette med legging selv, men de holder seg på rommet, ser på film, skravler, fniser og ler. Men jeg hører ikke minimalt til dem (bor i leilighet så ikke akkurat langt mellom rommene heller). Hvis noen må på do så lister dem seg rundt, har aldri måttet be dem dempe seg. Hverken tenåringene eller de andre små gjestene. Er det virkelig normalt å løpe rundt i gangene på natta? Når man er tenåring?

Øøøhh.. Jeg hører minimalt til dem, skulle det stå ;)

Skrevet

Du kan så si... Har unger som er litt mer hyper enn gjennonsnittet, tror jeg.

HI

Skrevet

Du kan så si... Har unger som er litt mer hyper enn gjennonsnittet, tror jeg.

HI

Men snakker vi om 13 eller 17 åringer her? Er litt forskjell på det også ;) Jeg hadde faktisk blitt fly forbanna om 15-16-17 åringer hadde herjet rundt på natta, hadde forventet mer av dem. Hadde også vært troendes til å kjøre gjesten hjem om h'n ikke respekterte at det skal være stille på natta.

Jeg har en avtale med ungene. Den hadde jeg også med eldste da hun var yngre, og det henger igjen ennå. Vi avtaler en tid det skal være stille. Si jeg forventer at de legger seg til å sove kl 23. Da får de valget:

1. Legge seg kl 22 og de kan ligge og skravle en time, eller

2. Legge seg kl 23, men da skal de legge seg til å sove med en gang.

Blir det tull får de EN advarsel; enten blir det stille NUH! eller så får du ikke ha overnatting her på så så lang tid og jeg kjører xx hjem med en gang.

Funker hver gang ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...