Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #1 Skrevet 6. februar 2016 Hva er det viktig at dere holder borte fra av matvarer? Jeg har irritabel tarm, men "eneste" bivirkning er luft i magen og hard mage. Men nå har det blitt så utrolig vondt. Luft i magen som brer seg over hele magen hver eneste dag... Var helt fin i svangerskapet, da kunne jeg utrolig nok spise alt uten noen plager, nå er det 8 mnd. siden fødsel. Føler jeg ikke kan spise noe. Egentlig bare kun grønnsaker og rent kjøtt. Kanskje rugsprø med avocado og en skyr. Det som er, som jeg grur meg til er når jeg skal ut i jobb igjen. For jeg kan nesten ikke spise lunsj. All lunsj gir meg oppblåst mage, jeg har en stressende jobb (takler ikke spise, for så å løpe rundt da får jeg luft i magen uansett hva jeg spiser). Så jeg har det faktisk mye bedre på tom mage. Men det går jo ikke i lengden.. Har dere noen tips, hva slags mat gjør deg bra/dårlig? Anonymous poster hash: 308bf...f96
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 6. februar 2016 #2 Skrevet 6. februar 2016 Du bør lese litt om fodmap, da vil du kansje få litt forståelse for hvilken mat som er "ja-mat", og hvilke matvarer som kan lage trøbbel. Rugsprø, avokado og skyr er på liste over mat som gir trøblete mage, men så er det jo veldig individuelt. Prøv deg fram er mitt råd😊
Gemini77 Skrevet 6. februar 2016 #3 Skrevet 6. februar 2016 Hva er det viktig at dere holder borte fra av matvarer? Jeg har irritabel tarm, men "eneste" bivirkning er luft i magen og hard mage. Men nå har det blitt så utrolig vondt. Luft i magen som brer seg over hele magen hver eneste dag... Var helt fin i svangerskapet, da kunne jeg utrolig nok spise alt uten noen plager, nå er det 8 mnd. siden fødsel. Føler jeg ikke kan spise noe. Egentlig bare kun grønnsaker og rent kjøtt. Kanskje rugsprø med avocado og en skyr. Det som er, som jeg grur meg til er når jeg skal ut i jobb igjen. For jeg kan nesten ikke spise lunsj. All lunsj gir meg oppblåst mage, jeg har en stressende jobb (takler ikke spise, for så å løpe rundt da får jeg luft i magen uansett hva jeg spiser). Så jeg har det faktisk mye bedre på tom mage. Men det går jo ikke i lengden.. Har dere noen tips, hva slags mat gjør deg bra/dårlig? Anonymous poster hash: 308bf...f96 Jeg har crohns da men maten gir som regel de samme plagene. stoppet helt med brød og spiste kun rugsprø og ble bedre. Men var fortsatt mye dårlig. Så dro jeg til en venninne en helg og hun hadde kjøpt rugsprø med havre og merket at jeg ble mye bedre. Så nå spiser jeg aldri vanlig rugsprø men kun havre. Er ernæringsfysiologen min sa at for mye fiber ikke er bra og havre er omtrent det mildeste for magen. Så ikke mye frukt og grønnsaker heller men kokte gulrøtter er midt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå