Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #1 Skrevet 5. februar 2016 Er det noen som vet hva som er vanlig alder for å få diagnosen lett psykisk utviklingshemming? eller noen som har erfaring? Anonymous poster hash: 13357...f9a
Iiiiik Skrevet 5. februar 2016 #2 Skrevet 5. februar 2016 Lett psykisk utviklingshemming? Har inntrykk av at den diagnosen stilles nokså sent. Normalspekteret er jo vidt i førskolealder og også etter skolestart, så det skal noe til.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #3 Skrevet 5. februar 2016 Har en bror som ikke fikk diagnosen før han var i begynnelsen av 20-årene. Men det har nå alltid vært "noe" med ham.. Jeg tror dette er vanskelig å finne ut av tidlig. Unger er jo så forskjellige, og det er vel kanskje når de blir voksen og ikke klarer voksenlivet slik som andre man kan se at de er på et annet nivå. Anonymous poster hash: 221ec...d63
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #4 Skrevet 5. februar 2016 Jeg tenkte på lettere psykisk utviklingshemming og svarte utfra det forresten. Anonym over her. Anonymous poster hash: 221ec...d63
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #5 Skrevet 5. februar 2016 Har en bror som ikke fikk diagnosen før han var i begynnelsen av 20-årene. Men det har nå alltid vært "noe" med ham.. Jeg tror dette er vanskelig å finne ut av tidlig. Unger er jo så forskjellige, og det er vel kanskje når de blir voksen og ikke klarer voksenlivet slik som andre man kan se at de er på et annet nivå. Anonymous poster hash: 221ec...d63 Det er veldig sent da. Lettere psykisk utviklingshemmet innebærer betydelige lærevansker, samt andre vansker. Kan ikke helt se for meg at man går gjennom hele grunnskolen uten at det konkluderes med at forsinkelsen er så betydelig at man bør kalle det PU Anonymous poster hash: e2475...922
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #6 Skrevet 6. februar 2016 Min sønnen fikk den diagnosen når han var 5 år. Han fikk den I forbindelse med adhd diagnose som han ble utredet for. Både vi foreldre , bhg og nå skolen har ikke noen tro på at gutten er lettere Pu. Så vi skal ta en ny IQ test til neste år. Det var bup som satte denne diagnosen. Anonymous poster hash: 8b2bc...10f
MarianeA Skrevet 6. februar 2016 #7 Skrevet 6. februar 2016 Jeg kjenner et barn som fikk denne diagnosen i 6 årsalderen.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #8 Skrevet 6. februar 2016 Ved lett grad er det mange som får diagnosen i barneskolealder. Da har det gjerne vært tegn på det tidligere, men man skal ikke sette den diagnosen i for tidlig alder, for små barn har veldig forskjellig utviklingsløp. Og det kan være vanskelig å reversere diagnosen. Ved andre grader er det gjerne andre faktorer som gjør at diagnosen settes tidligere, for eksempel genetiske faktorer som gjør at det er tydeligere ved tidligere alderstrinn. Anonymous poster hash: d646b...8d8
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #9 Skrevet 6. februar 2016 Min sønnen fikk den diagnosen når han var 5 år. Han fikk den I forbindelse med adhd diagnose som han ble utredet for. Både vi foreldre , bhg og nå skolen har ikke noen tro på at gutten er lettere Pu. Så vi skal ta en ny IQ test til neste år. Det var bup som satte denne diagnosen. Anonymous poster hash: 8b2bc...10f Om barnet deres er i grenseland på en WPPSI så burde man vente til barnet er gammelt nok til å testes med WISC. Anonymous poster hash: d646b...8d8
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #10 Skrevet 6. februar 2016 I dag stilles som regel en slik diagnose i bhgalder eller tidlig skolealder.Likevel kan det være diffust. Barn som blir treumatisert kan få en utviklingsforstyrrelse,som kan gi de en slik diagnose,selv om de ikke var det i utgangspunktet. Jeg har selv vært med på å kartlegge godt voksne mennesker som har vært utsatt for grusomme ting under oppveksten,og noen av de fikk diagnosen. Familiemedlemmer har da sagt i etterkant at det alltid har vært noe osv. Anonymous poster hash: 8eb79...8ad
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #11 Skrevet 6. februar 2016 Min sønnen fikk den diagnosen når han var 5 år. Han fikk den I forbindelse med adhd diagnose som han ble utredet for. Både vi foreldre , bhg og nå skolen har ikke noen tro på at gutten er lettere Pu. Så vi skal ta en ny IQ test til neste år. Det var bup som satte denne diagnosen. Anonymous poster hash: 8b2bc...10f Om barnet deres er i grenseland på en WPPSI så burde man vente til barnet er gammelt nok til å testes med WISC. Anonymous poster hash: d646b...8d8 Han var 5 år da han ble testet og fikk diagnosen og de skal vente et år og teste på nytt. Da er han jo gammel nok. Anonymous poster hash: 44a11...465
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #12 Skrevet 6. februar 2016 De jeg kjenner som er lett utviklingshemmet fikk diagnosen mellom 5-8 år. Mitt barn har diagnosen moderat p.u og fikk diagnosen uspesifisert p.u da hun var nesten 4 år, og fikk moderer p.u da hun var 6,5 år Anonymous poster hash: 97474...3ba
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #13 Skrevet 6. februar 2016 Min sønnen fikk den diagnosen når han var 5 år. Han fikk den I forbindelse med adhd diagnose som han ble utredet for. Både vi foreldre , bhg og nå skolen har ikke noen tro på at gutten er lettere Pu. Så vi skal ta en ny IQ test til neste år. Det var bup som satte denne diagnosen. Anonymous poster hash: 8b2bc...10f Om barnet deres er i grenseland på en WPPSI så burde man vente til barnet er gammelt nok til å testes med WISC. Anonymous poster hash: d646b...8d8 Han var 5 år da han ble testet og fikk diagnosen og de skal vente et år og teste på nytt. Da er han jo gammel nok. Anonymous poster hash: 44a11...465 Ja, det forstod jeg. Men syns det var rart at de satte diagnosen med WPPSI, spesielt når verken dere eller barnehagen var enige. Anonymous poster hash: d646b...8d8
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #14 Skrevet 6. februar 2016 Datteren min på 7 har nettopp vært utredet for det, legen og vi har lenge mistenkt at noe ikke er rett. Men nå henger hun så langt etter sine venner at nå var det på tide. Hun skårte ikke til den diagnosen men fikk en diagnose kalt F83. Hun skal ha samme oppfølgning og tilrettelegging som et barn med psykisk utviklingshemmede. Anonymous poster hash: 34410...fbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå