Gjest Trulte med to små Skrevet 5. februar 2016 #1 Skrevet 5. februar 2016 Første fødsel jeg hadde startet av seg selv og fødte en dag etter termin. Grusomt vondt, men pustet meg gjennom det hele, halva natta i badekar og fikk eller lystgass og saltvannspapler og ifølge jordmødrene var det hele en flott, "etter-boka" fødsel. Var slettes ikke sikker på at jeg ville gjøre det igjen, men heldigvis blir man glemsk med tiden. Andre fødsel ble jeg satt i gang et par dager over termin da det var lite/ingen tegn til fødsel, alderen ( 39 ) og samt at jeg hadde noe protein i urinen. Fikk ballongkateter satt inn og så tok de vannet, men liten fremgang. Holdt på et døgn og det var et styr. Riene var for lite effektive og kraftfulle så jeg ble satt på drypp. De var så vonde at jeg trodde jeg skulle besvime og jordmor skrudde opp og skrudde opp, uten særlig hell. Ba om å få epidural og det tok det værste av smerten. Rakk til slutt å få 9 cm åpning, men babyen lå mest sannsynlig i en feilstilling med hodet slik at hun ikke kom helt ned og ut. Babyen ble stresset og det hele endte i akutt keisersnitt. Diagnosen ble mislykket induksjon. ( det er vel det det heter? ) Jordmor mente det var å anbefale keisersnitt om jeg ble gravid igjen, noe jeg trodde var lite sannsynlig, men er gravid igjen og lurer veldig på hva jeg skal velge. Legen min mener det ikke nødvendigvis er anbefalt keisersnitt, men er redd det skal bli samme styr som sist, at jeg ikke skal gå i fødsel av meg selv og bli igangsatt igjen. Keisersnitt er jo et stort inngrep. Andre som syns igansatt fødsel var verre en å føde vaginalt? Veldig i tenkeboksen nå...
Gjest Trulte med to små Skrevet 5. februar 2016 #2 Skrevet 5. februar 2016 Ser jeg postet det på feil forum men...
Liljekonvall<3 Skrevet 5. februar 2016 #3 Skrevet 5. februar 2016 Huff, det høres ut som et dilemma ja. Jeg har også hatt en naturlig fødsel og en igangsatt, og syns ikke at forskjellen var stor. I den igangsatte fødselen hadde jeg rier uten pause i mellom på slutten, men da gikk det igjen VELDIG fort. Fra 7 cm til ungen var ute tok det under 5 min. Jeg hadde helt klart valgt å bli satt igang igjen fremfor keisersnitt, men erfaringen min er en annen enn din. Velg det du føler deg mest trygg på. 😊
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #4 Skrevet 5. februar 2016 Jeg har født tre barn, de to første startet av seg selv (den første med vannavgang og den andre med rier), den tredje ble satt igang... Jeg synes den igangsatte fødselen var den beste av de tre, så jeg hadde en helt annen opplevelse enn deg. Jeg hatt fått modnings- og riestimulerende akupunktur tre ganger før fødselen ble satt igang, jeg hadde da hatt mye modningsrier og hadde 2-3 cm åpning og var helt moden så jeg slapp ballonger og slike ting. De bare strippet meg og tok vannet for å få igang fødselen. Jeg fikk rier, men de var uregelmessige og ikke særlig sterke. De tok vannet klokken 12 og klokken 17 hadde jeg 5 cm åpning. Da fikk jeg riestimulerende drypp og riene jeg fikk da var veldig vonde, men også effektive. Jeg fødte på drypp klokken 20.30, hadde ingen smertelindring. Den fødselen var effektiv og grei synes jeg, de to første fødslene mine var lange og tunge så jeg ble fullstendig utslitt. Denne som var igangsatt og på drypp slet meg på langt nær ut på samme måte og jeg var i fin form etterpå. Så det er slett ikke sikkert du får en forferdelig opplevelse neste gang, kanskje får du en super "etter boka" fødsel denne gangen... Mitt fjerde barn ble tatt med keisersnitt og jeg vet at jeg hadde tatt sjansen på vaginal fødsel om jeg var deg. Keisersnitt er en nødløsning om ingenting annet går, ikke noe jeg ville valgt frivillig. Men fødsler er jo veldig forskjellig, og opplevelsen veldig individuell. Det er umulig for meg å vite akkurat hvordan du følte det og det er umulig for deg å vite akkurat hvordan jeg følte det, så du må nesten velge utfra din egen opplevelse av tingene. Anonymous poster hash: 70cd8...794
Gjest Trulte med to små Skrevet 5. februar 2016 #5 Skrevet 5. februar 2016 Huff, det høres ut som et dilemma ja. Jeg har også hatt en naturlig fødsel og en igangsatt, og syns ikke at forskjellen var stor. I den igangsatte fødselen hadde jeg rier uten pause i mellom på slutten, men da gikk det igjen VELDIG fort. Fra 7 cm til ungen var ute tok det under 5 min. Jeg hadde helt klart valgt å bli satt igang igjen fremfor keisersnitt, men erfaringen min er en annen enn din. Velg det du føler deg mest trygg på. Det er så greit å høre andres erfaringer. Det skal vel en del til å være like "uheldig" som sist å ende opp med å bli igangsatt, men pga alderen min vil de nok ikke vente mange dagene over termin. Likevel vet jeg virkelig ikke hva jeg bør, for jeg ble mildt sagt skremt av opplevelsen sist. Og ekstra vanskelig når det ikke er et svar på hva jeg bør gjøre. Har ennå god tid på meg og får diskutere mer med legen.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #6 Skrevet 5. februar 2016 Får du velge selv da? Anonymous poster hash: e773b...55d
Gjest Trulte med to små Skrevet 5. februar 2016 #7 Skrevet 5. februar 2016 Jeg har født tre barn, de to første startet av seg selv (den første med vannavgang og den andre med rier), den tredje ble satt igang... Jeg synes den igangsatte fødselen var den beste av de tre, så jeg hadde en helt annen opplevelse enn deg. Jeg hatt fått modnings- og riestimulerende akupunktur tre ganger før fødselen ble satt igang, jeg hadde da hatt mye modningsrier og hadde 2-3 cm åpning og var helt moden så jeg slapp ballonger og slike ting. De bare strippet meg og tok vannet for å få igang fødselen. Jeg fikk rier, men de var uregelmessige og ikke særlig sterke. De tok vannet klokken 12 og klokken 17 hadde jeg 5 cm åpning. Da fikk jeg riestimulerende drypp og riene jeg fikk da var veldig vonde, men også effektive. Jeg fødte på drypp klokken 20.30, hadde ingen smertelindring. Den fødselen var effektiv og grei synes jeg, de to første fødslene mine var lange og tunge så jeg ble fullstendig utslitt. Denne som var igangsatt og på drypp slet meg på langt nær ut på samme måte og jeg var i fin form etterpå. Så det er slett ikke sikkert du får en forferdelig opplevelse neste gang, kanskje får du en super "etter boka" fødsel denne gangen... Mitt fjerde barn ble tatt med keisersnitt og jeg vet at jeg hadde tatt sjansen på vaginal fødsel om jeg var deg. Keisersnitt er en nødløsning om ingenting annet går, ikke noe jeg ville valgt frivillig. Men fødsler er jo veldig forskjellig, og opplevelsen veldig individuell. Det er umulig for meg å vite akkurat hvordan du følte det og det er umulig for deg å vite akkurat hvordan jeg følte det, så du må nesten velge utfra din egen opplevelse av tingene. Anonymous poster hash: 70cd8...794 Takk for svar! Jeg er enig i at keisersnitt ikke skal være det første man velger og lite å ønske seg i utgangspunktet, for det beste er jo om man klarer å føde normalt. Visst er det vondt å føde, men det var en fin opplevelse å få oppleve en vaginal fødsel også. Jeg tok akupunktur i siste del av svangerskapet med godt hell og lurer på om det var derfor jeg var så heldig første gang. Tok det ikke forrige gang og lurer jo også da på om dette kunne ha noe å si for at ikke kroppen min kom igang selv. Vurderer å benytte meg av akupunktur denne gangen og se...
Gjest Trulte med to små Skrevet 5. februar 2016 #8 Skrevet 5. februar 2016 Får du velge selv da? Anonymous poster hash: e773b...55d Det skulle man vel ikke tro, men jordmor mente det ville bli anbefalt med et nytt keisersnitt. Hun har jeg ikke denne gangen da hun er i permisjon selv, så får høre hva den nye jordmoren mener når jeg skal dit. Legen spurte om jeg VILLE føde vaginalt...og aller helst vil jeg nok det, selv om jeg er usikker. Må bare stole på at legene vet best her.
Blomstogbier Skrevet 5. februar 2016 #9 Skrevet 5. februar 2016 Jeg har hatt 1 naturlig fødsel og 1 igangsatt fødsel. Den igangsatte var helt klart verst, ca 1000 ganger verre enn den naturlige. Riene var så vonde at jeg ristet av smerte og klarte nesten ikke å puste. Ville aldri gjort det igjen.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #10 Skrevet 6. februar 2016 Jeg har en igangsatt og en vanlig. Min igangsatte fødsel var helt klart den verste og vondeste av de..Jeg fikk tablett og bang!! der begynte kroppen og jobbe.Denne ungen skal ut,helst nå!Det var så intenst så lenge.Ingen pauser.Ble så utslitt!Han satt i tillegg fast så jeg presset i nesten 2 timer.. Andremann begynte med rier og det var så deilig!Jeg hadde gode pauser i mellom og holdt på å sovne faktisk!Noe jeg ikke trodde var mulig! Her hadde jeg aktiv fødsel på 1,5-2 timer Så en mye bedre opplevelse! Han her satt ikke fast da..Så det har jeg ikke å sammenligne med.Men pressrien stoppet da han var på vei ut og ble stående i åpningen til neste ri kom.. Hadde ingen smertelindring med noen av de.Skulle det bli en til så håper jeg virkelig det starter av seg selv Anonymous poster hash: 7d09e...051
Livmor Skrevet 6. februar 2016 #11 Skrevet 6. februar 2016 Jeg ble satt i gang med førstemann, og det var en mye verre fødsel enn nummer to, som startet av seg selv. Stormrier, null pause, baby la seg ikke riktig og det hele endte med vakuum da baby begynte å bli veldig stresset. Han var stjernekikker med navlestrengen rundt halsen. Dersom jeg hadde valget mellom keisersnitt og igangsettelse hadde jeg fått et stort dilemma. Keisersnitt er min store skrekk, men samtidig var den igangsatte fødselen så hard for både baby og meg at jeg hadde hatt vanskelig med å velge. Lykke til!
Gjest Trulte med to små Skrevet 6. februar 2016 #12 Skrevet 6. februar 2016 Takk for svar alle sammen! Det er tydelig at for mange er det å veldig vondt å bli satt igang, noe jeg jo erfarte selv. Det er nok fordi kroppen ikke er helt klar og blir presset til å utføre på kommando. Jeg var så sliten at jeg bare gråt da de nevnte at jeg måtte ta keisersnitt om det ikke snart skjedde mer. De sa det var ønskelig å prøve i det lengte på at babyen fant veien selv, men jeg syns i ettertid de drøyde det veldig lenge. Jeg er ikke bitter, men det ble veldig mye styr og en del snakk over hodet mitt. Jeg fikk veldig høy puls, noe babyen også gjorde, så det tok ekg på meg og konstanterte at det var noe...Så snakket de om nyrene mine, for jeg fikk mye væske inn men for lite kom ut igjen...Det ble så mye på en gang og jeg hadde nok med å klare jobben jeg prøvde på samt at babyen ble så stresset at jeg ikke kunne ligge mer en i en stilling, og fikk ingen hjelp av tyngdekraften. Alt var heldigvis fint med både babyen og meg etterpå, men det var skremmende.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 6. februar 2016 #13 Skrevet 6. februar 2016 Jeg har hatt to igangsatte. Første var et helvete. Andre var en drøm Det er så mange faktorer som spiller inn, så jeg tror ikke det er stor sjanse for at neste vil bli akkurat lik forrige fødsel. Men du må kjenne på det selv, be om ekstra samtaler med jordmor/lege i forkant.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #14 Skrevet 6. februar 2016 Ble igangsatt med drypp med nr en. Fødte 4 timer senere. Det var vondt, spesielt siste timen før pressriene. Nr to startet av seg selv. Hadde ca 3 timer aktiv fødsel. Siste del av åpningsfasen var mye vondere enn første gang. Så her var det vondere med naturlig. Anonymous poster hash: 38c84...aa3
Gjest Trulte med to små Skrevet 6. februar 2016 #15 Skrevet 6. februar 2016 Jeg har hatt to igangsatte. Første var et helvete. Andre var en drøm Det er så mange faktorer som spiller inn, så jeg tror ikke det er stor sjanse for at neste vil bli akkurat lik forrige fødsel. Men du må kjenne på det selv, be om ekstra samtaler med jordmor/lege i forkant. Utrolig at det kan være så forskjell da! Hadde vært godt med en drømmefødsel Jeg skal prate mye med jordmor i forkant ja og bli trygg på hva jeg best bør "velge" og hva de mener jeg kan forvente ut i fra min situasjon. Helt forberedt blir man jo aldri men..,
Gjest Trulte med to små Skrevet 6. februar 2016 #16 Skrevet 6. februar 2016 Ble igangsatt med drypp med nr en. Fødte 4 timer senere. Det var vondt, spesielt siste timen før pressriene. Nr to startet av seg selv. Hadde ca 3 timer aktiv fødsel. Siste del av åpningsfasen var mye vondere enn første gang. Så her var det vondere med naturlig. Anonymous poster hash: 38c84...aa3 4 timer var vel veldig bra! og 3 timer da gitt Du er effektiv når du setter i gang!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #17 Skrevet 6. februar 2016 Jeg har hatt to igangsatte. Første var et helvete. Andre var en drøm Det er så mange faktorer som spiller inn, så jeg tror ikke det er stor sjanse for at neste vil bli akkurat lik forrige fødsel. Men du må kjenne på det selv, be om ekstra samtaler med jordmor/lege i forkant. Utrolig at det kan være så forskjell da! Hadde vært godt med en drømmefødsel Jeg skal prate mye med jordmor i forkant ja og bli trygg på hva jeg best bør "velge" og hva de mener jeg kan forvente ut i fra min situasjon. Helt forberedt blir man jo aldri men.., Du kan jo be om å få en fødselsplan? At du opplevde man ventet for lenge med ks sist slik at dersom du må bli igangsatt skal de ha lav terskel for ks. Og dersomen naturlig fødsel skulle drøye. Be om å få en samtale på sykehuset med fødselslege der. Da vil du kanskje føle deg tryggere på å velge det ene eller det andre, i den grad du får være med på å velge. Det du beskriver med lav hjerterytme og bli snakket over hode på, og å bli redd - det opplevde jeg på min første fødsel. Måtte ligge i en bestemt stilling pga fosterets hjertelyd og alt ble feil. Fødseln endte med vellykket vakuum, så sånn sett en mindre dramatisk fødsel, men en veldig dårlig opplevelse som preget mye av tankene mine på neste fødsel. Frykt og å ikke føle seg trygg kompliserer ofte fødsel slik at ting går tregere og resultatet blir oftere vakuum/tang/ks. Anonymous poster hash: 965dc...6df
DramaMama Skrevet 6. februar 2016 #18 Skrevet 6. februar 2016 Begge mine fødsler har vært igangsatte, og de har vært veldig raske og ukompliserte. Stormrier begge ganger, første gangen fikk jeg epidural for å kunne puste litt, men innen den var satt var det egentlig for sent til at den hadde noen effekt. Andre gang rakk vi ikke epidural. Ville uansett hatt igangsatt fødsel igjen, mye heller enn keisersnitt.
Gjest Trulte med to små Skrevet 6. februar 2016 #19 Skrevet 6. februar 2016 Jeg har hatt to igangsatte. Første var et helvete. Andre var en drøm Det er så mange faktorer som spiller inn, så jeg tror ikke det er stor sjanse for at neste vil bli akkurat lik forrige fødsel. Men du må kjenne på det selv, be om ekstra samtaler med jordmor/lege i forkant. Utrolig at det kan være så forskjell da! Hadde vært godt med en drømmefødsel Jeg skal prate mye med jordmor i forkant ja og bli trygg på hva jeg best bør "velge" og hva de mener jeg kan forvente ut i fra min situasjon. Helt forberedt blir man jo aldri men.., Du kan jo be om å få en fødselsplan? At du opplevde man ventet for lenge med ks sist slik at dersom du må bli igangsatt skal de ha lav terskel for ks. Og dersomen naturlig fødsel skulle drøye. Be om å få en samtale på sykehuset med fødselslege der. Da vil du kanskje føle deg tryggere på å velge det ene eller det andre, i den grad du får være med på å velge. Det du beskriver med lav hjerterytme og bli snakket over hode på, og å bli redd - det opplevde jeg på min første fødsel. Måtte ligge i en bestemt stilling pga fosterets hjertelyd og alt ble feil. Fødseln endte med vellykket vakuum, så sånn sett en mindre dramatisk fødsel, men en veldig dårlig opplevelse som preget mye av tankene mine på neste fødsel. Frykt og å ikke føle seg trygg kompliserer ofte fødsel slik at ting går tregere og resultatet blir oftere vakuum/tang/ks. Anonymous poster hash: 965dc...6df Takk for innspill og god idè! Så godt det endte bra med deg og babyen da. Enig i at frykt og redsel hemmer kroppen i å gjøre det beste den kan.( Det ser vi jo ellers i livet også hvor hemmende på mange plan det er å være redd. ) Men jeg tenker jeg skal be om å få laget en fødselsplan! det hadde jeg ikke tenkt på selv, så godt å få et slik tips!
Gjest Trulte med to små Skrevet 6. februar 2016 #20 Skrevet 6. februar 2016 Begge mine fødsler har vært igangsatte, og de har vært veldig raske og ukompliserte. Stormrier begge ganger, første gangen fikk jeg epidural for å kunne puste litt, men innen den var satt var det egentlig for sent til at den hadde noen effekt. Andre gang rakk vi ikke epidural. Ville uansett hatt igangsatt fødsel igjen, mye heller enn keisersnitt. Var det fordi det drøyde så langt over termin du ble igangsatt? Litt spennende å høre syns jeg.
DramaMama Skrevet 6. februar 2016 #21 Skrevet 6. februar 2016 Begge mine fødsler har vært igangsatte, og de har vært veldig raske og ukompliserte. Stormrier begge ganger, første gangen fikk jeg epidural for å kunne puste litt, men innen den var satt var det egentlig for sent til at den hadde noen effekt. Andre gang rakk vi ikke epidural. Ville uansett hatt igangsatt fødsel igjen, mye heller enn keisersnitt.Var det fordi det drøyde så langt over termin du ble igangsatt? Litt spennende å høre syns jeg. Første gangen var jeg 7 dager over termin og hadde lite fostervann. Andre gangen var 3 uker før termin pga risikosvangerskap. Tok litt kortere tid fra jeg ble satt igang med modningspille til jeg fødte første gangen enn andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå