Gå til innhold

Rettsak pga samvær


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært i rettsak her for å få bestemt samvær? Hva sånn ca koster det?Er det advokat som koster mest, eller er det selve rettsomkostningene ? Hvor stor sannsynlighet er det for at retten dømmer samvær til far som ikke har vært der i 11 år, når barnet ikke vil være med han ?

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke tvinge barnet på samvær, en god start er å bli bedre kjent med korte besøk og så øke omfanget etterhvert.

 

Anonymous poster hash: a0858...a84

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis far har vært borte i 11 år er vel barnet nærmere 12 selv? Eller mer? Da er det fånyttes å holde rettssak.

Skrevet

Det kommer vel an på hvorfor far ikke har sett barnet på 11 år?

 

Er det din "feil" (flytte langt bort, ikke vært interessert i å få til samvær osv) eller far?

 

Noe kan ha skjedd i fars liv som gjør at han endelig har tatt til vett, blitt voksen og angrer på at han ikke har tatt kontakt før. Folk kan endre seg (normale snakker ikke om voldsdømte osv)

 

Jeg ville oppmuntret barnet til samvær med far, på barnets premisser. Men barnet er kun 11 år og ikke i stand til å skjønne konsekvensen sv å ikke ville bli kjent med far nå.

 

Her må du dom mor hjelpe barnet til å se det positive med at far har endret mening og se det positive framover. Prat med far og finn ut hvordan de best kan bli kjent. Jeg hadde ikke sendt min 11 åring langt bort på samvær med en "ukjent" far, kanskje samvær dagtid i helger er greit og så kommer barnet hjem for å sove?

 

Anonymous poster hash: 60ede...bf3

Skrevet

Hvis far har vært borte i 11 år er vel barnet nærmere 12 selv? Eller mer? Da er det fånyttes å holde rettssak.

Barnet blir 12 år i løpet av året. Har aldri snakket negativt om faren, og har sagt han selv må bestemme hva han vil. At ingen kan presse han. Men jeg vet jo ikke hvordan en dommer tenker. Han stakk under graviditeten , ville at jeg skulle ta abort. Og nå plutselig er det mekling og trusler om rettsak . Mens barnet ser på mannen min som sin pappa, han har vært i livet vårt siden han var 2 år og vi har fått barn sammen . Barnet vil ikke møte faren en gang .

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Skrevet

Det kommer vel an på hvorfor far ikke har sett barnet på 11 år?

 

Er det din "feil" (flytte langt bort, ikke vært interessert i å få til samvær osv) eller far?

 

Noe kan ha skjedd i fars liv som gjør at han endelig har tatt til vett, blitt voksen og angrer på at han ikke har tatt kontakt før. Folk kan endre seg (normale snakker ikke om voldsdømte osv)

 

Jeg ville oppmuntret barnet til samvær med far, på barnets premisser. Men barnet er kun 11 år og ikke i stand til å skjønne konsekvensen sv å ikke ville bli kjent med far nå.

 

Her må du dom mor hjelpe barnet til å se det positive med at far har endret mening og se det positive framover. Prat med far og finn ut hvordan de best kan bli kjent. Jeg hadde ikke sendt min 11 åring langt bort på samvær med en "ukjent" far, kanskje samvær dagtid i helger er greit og så kommer barnet hjem for å sove?

 

Anonymous poster hash: 60ede...bf3

Jeg har prøvd å overtale han til å ville møte han hvertfall en gang før han bestemmer seg . Men han er ikke til å rikke. Far har bare vært uinteressert , bor ikke mer enn 45 min fra hverandre . Jeg stoler ikke på han , at han kommer til å bli .

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Skrevet

 

Hvis far har vært borte i 11 år er vel barnet nærmere 12 selv? Eller mer? Da er det fånyttes å holde rettssak.

Barnet blir 12 år i løpet av året. Har aldri snakket negativt om faren, og har sagt han selv må bestemme hva han vil. At ingen kan presse han. Men jeg vet jo ikke hvordan en dommer tenker. Han stakk under graviditeten , ville at jeg skulle ta abort. Og nå plutselig er det mekling og trusler om rettsak . Mens barnet ser på mannen min som sin pappa, han har vært i livet vårt siden han var 2 år og vi har fått barn sammen . Barnet vil ikke møte faren en gang .

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Jeg har ei venninne der datteren ikke hadde kontakt med sin far. Min venninne giftet seg igjen da datteren var 2 år og fikk to barn sammen. Plutselig ble det skilsmisse og etter 10 år som stefar så flyttet han ut. Han ville kun ha samvær med egne barn, nektet å ha stedatter på samvær.

 

Endte med at stedatter gråter når fellesbarna reiser på samvær og ikke hun.

 

Anonymous poster hash: 60ede...bf3

Skrevet

 

 

Hvis far har vært borte i 11 år er vel barnet nærmere 12 selv? Eller mer? Da er det fånyttes å holde rettssak.

Barnet blir 12 år i løpet av året. Har aldri snakket negativt om faren, og har sagt han selv må bestemme hva han vil. At ingen kan presse han. Men jeg vet jo ikke hvordan en dommer tenker. Han stakk under graviditeten , ville at jeg skulle ta abort. Og nå plutselig er det mekling og trusler om rettsak . Mens barnet ser på mannen min som sin pappa, han har vært i livet vårt siden han var 2 år og vi har fått barn sammen . Barnet vil ikke møte faren en gang .

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Jeg har ei venninne der datteren ikke hadde kontakt med sin far. Min venninne giftet seg igjen da datteren var 2 år og fikk to barn sammen. Plutselig ble det skilsmisse og etter 10 år som stefar så flyttet han ut. Han ville kun ha samvær med egne barn, nektet å ha stedatter på samvær.

 

Endte med at stedatter gråter når fellesbarna reiser på samvær og ikke hun.

 

Anonymous poster hash: 60ede...bf3

Uff 😔 Det er ikke noe greit av han som har vært der for hun hele tiden ! 😡 Her har vi lyst å gjennomfør stebarnsadopsjon .

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Gjest Antarctica
Skrevet

 

Det kommer vel an på hvorfor far ikke har sett barnet på 11 år?

 

Er det din "feil" (flytte langt bort, ikke vært interessert i å få til samvær osv) eller far?

 

Noe kan ha skjedd i fars liv som gjør at han endelig har tatt til vett, blitt voksen og angrer på at han ikke har tatt kontakt før. Folk kan endre seg (normale snakker ikke om voldsdømte osv)

 

Jeg ville oppmuntret barnet til samvær med far, på barnets premisser. Men barnet er kun 11 år og ikke i stand til å skjønne konsekvensen sv å ikke ville bli kjent med far nå.

 

Her må du dom mor hjelpe barnet til å se det positive med at far har endret mening og se det positive framover. Prat med far og finn ut hvordan de best kan bli kjent. Jeg hadde ikke sendt min 11 åring langt bort på samvær med en "ukjent" far, kanskje samvær dagtid i helger er greit og så kommer barnet hjem for å sove?

 

Anonymous poster hash: 60ede...bf3

Jeg har prøvd å overtale han til å ville møte han hvertfall en gang før han bestemmer seg . Men han er ikke til å rikke. Far har bare vært uinteressert , bor ikke mer enn 45 min fra hverandre . Jeg stoler ikke på han , at han kommer til å bli .

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Hadde ikke giddet å prøve å overtale barnet.

Far må finne seg i at det er for seint.

Skrevet

 

 

Det kommer vel an på hvorfor far ikke har sett barnet på 11 år?

 

Er det din "feil" (flytte langt bort, ikke vært interessert i å få til samvær osv) eller far?

 

Noe kan ha skjedd i fars liv som gjør at han endelig har tatt til vett, blitt voksen og angrer på at han ikke har tatt kontakt før. Folk kan endre seg (normale snakker ikke om voldsdømte osv)

 

Jeg ville oppmuntret barnet til samvær med far, på barnets premisser. Men barnet er kun 11 år og ikke i stand til å skjønne konsekvensen sv å ikke ville bli kjent med far nå.

 

Her må du dom mor hjelpe barnet til å se det positive med at far har endret mening og se det positive framover. Prat med far og finn ut hvordan de best kan bli kjent. Jeg hadde ikke sendt min 11 åring langt bort på samvær med en "ukjent" far, kanskje samvær dagtid i helger er greit og så kommer barnet hjem for å sove?

 

Anonymous poster hash: 60ede...bf3

Jeg har prøvd å overtale han til å ville møte han hvertfall en gang før han bestemmer seg . Men han er ikke til å rikke. Far har bare vært uinteressert , bor ikke mer enn 45 min fra hverandre . Jeg stoler ikke på han , at han kommer til å bli .

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Hadde ikke giddet å prøve å overtale barnet.

Far må finne seg i at det er for seint.

Nei jeg kommer ikke til å overtale mer . Men er litt frustrerende at far ikke vil høre på hva barnet selv vil, og tar det til retten . Det går utover barnet på en negativ måte. Og det koster penger.

 

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Skrevet

Min far kuttet meg ut da jeg var 1 år. Da jeg var 12 år ringte han plutselig og ville ha samvær. Jeg fikke velge og valgte bort far. Jeg hadde min pappa i mamma sin nye mann. Det er den pappaen som alltid hadde vært der for meg og det er han som i dag er morfar for mine barn.

Min far tok et valgt da jeg var 1 år. Den byrden får han bære. Det er ikke mitt problem. Jeg har min mamma, min pappa og min familie :)



Anonymous poster hash: 56348...0b4
Skrevet

 

Min far kuttet meg ut da jeg var 1 år. Da jeg var 12 år ringte han plutselig og ville ha samvær. Jeg fikke velge og valgte bort far. Jeg hadde min pappa i mamma sin nye mann. Det er den pappaen som alltid hadde vært der for meg og det er han som i dag er morfar for mine barn.

Min far tok et valgt da jeg var 1 år. Den byrden får han bære. Det er ikke mitt problem. Jeg har min mamma, min pappa og min familie :)

 

Anonymous poster hash: 56348...0b4

Her lar ikke far barnet velge selv 😔 Han har selv valgt å ikke ha noe med barnet å gjøre så lenge han har levd, og det har barnet måtte godta, mens nå når far har ombestemt seg, så skal alt skje på fars premisser , og barnet skal hvertfall ikke bli hørt i følge han.

 

Kjempe bra du fikk velge selv ❤️

 

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Skrevet

 

Min far kuttet meg ut da jeg var 1 år. Da jeg var 12 år ringte han plutselig og ville ha samvær. Jeg fikke velge og valgte bort far. Jeg hadde min pappa i mamma sin nye mann. Det er den pappaen som alltid hadde vært der for meg og det er han som i dag er morfar for mine barn.

Min far tok et valgt da jeg var 1 år. Den byrden får han bære. Det er ikke mitt problem. Jeg har min mamma, min pappa og min familie :)

 

Anonymous poster hash: 56348...0b4

Her lar ikke far barnet velge selv Han har selv valgt å ikke ha noe med barnet å gjøre så lenge han har levd, og det har barnet måtte godta, mens nå når far har ombestemt seg, så skal alt skje på fars premisser , og barnet skal hvertfall ikke bli hørt i følge han.

 

Kjempe bra du fikk velge selv ❤

 

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

 

 

Skjønte det og det er svært egoistisk av far.

 

Mitt svar var mere til de som mener du burde motivere og overtale barnet. Det du burde gjøre er å annerkjenne barnets følelser, lytte til barnets meninger og holde barnet informert om hva som skjer (ikke detaljert om hva alle voksne sier og mener, men mer praktisk hva du vet og ikke vet) - da blir iallfall prosessen mer forutsigbar for barnet.

Og så tar du resten dersom far blir tilkjent samvær.

 

Anonymous poster hash: 56348...0b4

Skrevet

 

 

Min far kuttet meg ut da jeg var 1 år. Da jeg var 12 år ringte han plutselig og ville ha samvær. Jeg fikke velge og valgte bort far. Jeg hadde min pappa i mamma sin nye mann. Det er den pappaen som alltid hadde vært der for meg og det er han som i dag er morfar for mine barn.

Min far tok et valgt da jeg var 1 år. Den byrden får han bære. Det er ikke mitt problem. Jeg har min mamma, min pappa og min familie :)

 

Anonymous poster hash: 56348...0b4

Her lar ikke far barnet velge selv Han har selv valgt å ikke ha noe med barnet å gjøre så lenge han har levd, og det har barnet måtte godta, mens nå når far har ombestemt seg, så skal alt skje på fars premisser , og barnet skal hvertfall ikke bli hørt i følge han.

 

Kjempe bra du fikk velge selv ❤

 

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Skjønte det og det er svært egoistisk av far.

 

Mitt svar var mere til de som mener du burde motivere og overtale barnet. Det du burde gjøre er å annerkjenne barnets følelser, lytte til barnets meninger og holde barnet informert om hva som skjer (ikke detaljert om hva alle voksne sier og mener, men mer praktisk hva du vet og ikke vet) - da blir iallfall prosessen mer forutsigbar for barnet.

Og så tar du resten dersom far blir tilkjent samvær.

 

Anonymous poster hash: 56348...0b4

Jeg har vært åpen med han om det jeg vet , og har sagt at han kanskje må prate med noen andre . At de vil høre hva han ønsker og vil . Blir spennende å se hva som skjer .

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Gjest Antarctica
Skrevet

 

 

 

Det kommer vel an på hvorfor far ikke har sett barnet på 11 år?

 

Er det din "feil" (flytte langt bort, ikke vært interessert i å få til samvær osv) eller far?

 

Noe kan ha skjedd i fars liv som gjør at han endelig har tatt til vett, blitt voksen og angrer på at han ikke har tatt kontakt før. Folk kan endre seg (normale snakker ikke om voldsdømte osv)

 

Jeg ville oppmuntret barnet til samvær med far, på barnets premisser. Men barnet er kun 11 år og ikke i stand til å skjønne konsekvensen sv å ikke ville bli kjent med far nå.

 

Her må du dom mor hjelpe barnet til å se det positive med at far har endret mening og se det positive framover. Prat med far og finn ut hvordan de best kan bli kjent. Jeg hadde ikke sendt min 11 åring langt bort på samvær med en "ukjent" far, kanskje samvær dagtid i helger er greit og så kommer barnet hjem for å sove?

 

Anonymous poster hash: 60ede...bf3

Jeg har prøvd å overtale han til å ville møte han hvertfall en gang før han bestemmer seg . Men han er ikke til å rikke. Far har bare vært uinteressert , bor ikke mer enn 45 min fra hverandre . Jeg stoler ikke på han , at han kommer til å bli .

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Hadde ikke giddet å prøve å overtale barnet.

Far må finne seg i at det er for seint.

Nei jeg kommer ikke til å overtale mer . Men er litt frustrerende at far ikke vil høre på hva barnet selv vil, og tar det til retten . Det går utover barnet på en negativ måte. Og det koster penger.

 

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

På hvilken måte koster det penger for dere? Du behøver ikke advokat til å representere deg.

Først må dere i mekling, husk. Der sier du jo bare det du har sagt hele tiden. At barnet ikke ønsker denne kontakten.

Skrevet

 

 

 

 

Det kommer vel an på hvorfor far ikke har sett barnet på 11 år?

 

Er det din "feil" (flytte langt bort, ikke vært interessert i å få til samvær osv) eller far?

 

Noe kan ha skjedd i fars liv som gjør at han endelig har tatt til vett, blitt voksen og angrer på at han ikke har tatt kontakt før. Folk kan endre seg (normale snakker ikke om voldsdømte osv)

 

Jeg ville oppmuntret barnet til samvær med far, på barnets premisser. Men barnet er kun 11 år og ikke i stand til å skjønne konsekvensen sv å ikke ville bli kjent med far nå.

 

Her må du dom mor hjelpe barnet til å se det positive med at far har endret mening og se det positive framover. Prat med far og finn ut hvordan de best kan bli kjent. Jeg hadde ikke sendt min 11 åring langt bort på samvær med en "ukjent" far, kanskje samvær dagtid i helger er greit og så kommer barnet hjem for å sove?

 

Anonymous poster hash: 60ede...bf3

Jeg har prøvd å overtale han til å ville møte han hvertfall en gang før han bestemmer seg . Men han er ikke til å rikke. Far har bare vært uinteressert , bor ikke mer enn 45 min fra hverandre . Jeg stoler ikke på han , at han kommer til å bli .

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Hadde ikke giddet å prøve å overtale barnet.

Far må finne seg i at det er for seint.

Nei jeg kommer ikke til å overtale mer . Men er litt frustrerende at far ikke vil høre på hva barnet selv vil, og tar det til retten . Det går utover barnet på en negativ måte. Og det koster penger.

 

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

På hvilken måte koster det penger for dere? Du behøver ikke advokat til å representere deg.

Først må dere i mekling, husk. Der sier du jo bare det du har sagt hele tiden. At barnet ikke ønsker denne kontakten.

Han sier det blir rettsak om han ikke får ha barnet på samvær 😔 Har hørt det kan koste ganske mye. Skal på mekling om ikke så lenge.

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Gjest Antarctica
Skrevet

 

 

 

 

 

Det kommer vel an på hvorfor far ikke har sett barnet på 11 år?

 

Er det din "feil" (flytte langt bort, ikke vært interessert i å få til samvær osv) eller far?

 

Noe kan ha skjedd i fars liv som gjør at han endelig har tatt til vett, blitt voksen og angrer på at han ikke har tatt kontakt før. Folk kan endre seg (normale snakker ikke om voldsdømte osv)

 

Jeg ville oppmuntret barnet til samvær med far, på barnets premisser. Men barnet er kun 11 år og ikke i stand til å skjønne konsekvensen sv å ikke ville bli kjent med far nå.

 

Her må du dom mor hjelpe barnet til å se det positive med at far har endret mening og se det positive framover. Prat med far og finn ut hvordan de best kan bli kjent. Jeg hadde ikke sendt min 11 åring langt bort på samvær med en "ukjent" far, kanskje samvær dagtid i helger er greit og så kommer barnet hjem for å sove?

 

Anonymous poster hash: 60ede...bf3

Jeg har prøvd å overtale han til å ville møte han hvertfall en gang før han bestemmer seg . Men han er ikke til å rikke. Far har bare vært uinteressert , bor ikke mer enn 45 min fra hverandre . Jeg stoler ikke på han , at han kommer til å bli .

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Hadde ikke giddet å prøve å overtale barnet.

Far må finne seg i at det er for seint.

Nei jeg kommer ikke til å overtale mer . Men er litt frustrerende at far ikke vil høre på hva barnet selv vil, og tar det til retten . Det går utover barnet på en negativ måte. Og det koster penger.

 

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

På hvilken måte koster det penger for dere? Du behøver ikke advokat til å representere deg.

Først må dere i mekling, husk. Der sier du jo bare det du har sagt hele tiden. At barnet ikke ønsker denne kontakten.

Han sier det blir rettsak om han ikke får ha barnet på samvær 😔 Har hørt det kan koste ganske mye. Skal på mekling om ikke så lenge.

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Selve rettssaken koster ikke noe, men hvis du hyrer en advokat til å jobbe for deg, må du betale for det.

Men uten gyldig meklingsattest kan han ikke gå til sak. Når har barnet 12-årsdag?

Skrevet

 

 

 

 

 

 

Det kommer vel an på hvorfor far ikke har sett barnet på 11 år?

 

Er det din "feil" (flytte langt bort, ikke vært interessert i å få til samvær osv) eller far?

 

Noe kan ha skjedd i fars liv som gjør at han endelig har tatt til vett, blitt voksen og angrer på at han ikke har tatt kontakt før. Folk kan endre seg (normale snakker ikke om voldsdømte osv)

 

Jeg ville oppmuntret barnet til samvær med far, på barnets premisser. Men barnet er kun 11 år og ikke i stand til å skjønne konsekvensen sv å ikke ville bli kjent med far nå.

 

Her må du dom mor hjelpe barnet til å se det positive med at far har endret mening og se det positive framover. Prat med far og finn ut hvordan de best kan bli kjent. Jeg hadde ikke sendt min 11 åring langt bort på samvær med en "ukjent" far, kanskje samvær dagtid i helger er greit og så kommer barnet hjem for å sove?

 

Anonymous poster hash: 60ede...bf3

Jeg har prøvd å overtale han til å ville møte han hvertfall en gang før han bestemmer seg . Men han er ikke til å rikke. Far har bare vært uinteressert , bor ikke mer enn 45 min fra hverandre . Jeg stoler ikke på han , at han kommer til å bli .

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Hadde ikke giddet å prøve å overtale barnet.

Far må finne seg i at det er for seint.

Nei jeg kommer ikke til å overtale mer . Men er litt frustrerende at far ikke vil høre på hva barnet selv vil, og tar det til retten . Det går utover barnet på en negativ måte. Og det koster penger.

 

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

På hvilken måte koster det penger for dere? Du behøver ikke advokat til å representere deg.

Først må dere i mekling, husk. Der sier du jo bare det du har sagt hele tiden. At barnet ikke ønsker denne kontakten.

Han sier det blir rettsak om han ikke får ha barnet på samvær 😔 Har hørt det kan koste ganske mye. Skal på mekling om ikke så lenge.

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Selve rettssaken koster ikke noe, men hvis du hyrer en advokat til å jobbe for deg, må du betale for det.

Men uten gyldig meklingsattest kan han ikke gå til sak. Når har barnet 12-årsdag?

Aah. Vi har gratis advokat gjennom forsikring , så da kan jeg ta kontakt med de om det blir rettsak . 👍🏼 barnet blir 12 i sommer .

 

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Gjest Antarctica
Skrevet

 

 

 

 

 

 

 

Det kommer vel an på hvorfor far ikke har sett barnet på 11 år?

 

Er det din "feil" (flytte langt bort, ikke vært interessert i å få til samvær osv) eller far?

 

Noe kan ha skjedd i fars liv som gjør at han endelig har tatt til vett, blitt voksen og angrer på at han ikke har tatt kontakt før. Folk kan endre seg (normale snakker ikke om voldsdømte osv)

 

Jeg ville oppmuntret barnet til samvær med far, på barnets premisser. Men barnet er kun 11 år og ikke i stand til å skjønne konsekvensen sv å ikke ville bli kjent med far nå.

 

Her må du dom mor hjelpe barnet til å se det positive med at far har endret mening og se det positive framover. Prat med far og finn ut hvordan de best kan bli kjent. Jeg hadde ikke sendt min 11 åring langt bort på samvær med en "ukjent" far, kanskje samvær dagtid i helger er greit og så kommer barnet hjem for å sove?

 

Anonymous poster hash: 60ede...bf3

Jeg har prøvd å overtale han til å ville møte han hvertfall en gang før han bestemmer seg . Men han er ikke til å rikke. Far har bare vært uinteressert , bor ikke mer enn 45 min fra hverandre . Jeg stoler ikke på han , at han kommer til å bli .

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Hadde ikke giddet å prøve å overtale barnet.

Far må finne seg i at det er for seint.

Nei jeg kommer ikke til å overtale mer . Men er litt frustrerende at far ikke vil høre på hva barnet selv vil, og tar det til retten . Det går utover barnet på en negativ måte. Og det koster penger.

 

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

På hvilken måte koster det penger for dere? Du behøver ikke advokat til å representere deg.

Først må dere i mekling, husk. Der sier du jo bare det du har sagt hele tiden. At barnet ikke ønsker denne kontakten.

Han sier det blir rettsak om han ikke får ha barnet på samvær 😔 Har hørt det kan koste ganske mye. Skal på mekling om ikke så lenge.

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Selve rettssaken koster ikke noe, men hvis du hyrer en advokat til å jobbe for deg, må du betale for det.

Men uten gyldig meklingsattest kan han ikke gå til sak. Når har barnet 12-årsdag?

Aah. Vi har gratis advokat gjennom forsikring , så da kan jeg ta kontakt med de om det blir rettsak . 👍🏼 barnet blir 12 i sommer .

 

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Tror virkelig ikke han kommer noen vei, altså. Du må jo møte opp til meklingen, og til saken, men om barnet ber om å uttale seg og sier det som det er: at dette er 11 år for sent og at han ikke er interessert, så kan han ikke tvinges.

Skrevet

Først er det mekling, deretter kommer et rettsforberedende møte (en slags mekling med advokater og dommer tilstede), deretter blir det rettssak.

 

Anbefaler på det sterkeste å bruke advokat, det er mye papirer som skal skrives og mange formkrav å overholde - og gjør man noe feil gir det grunnlag for anke dersom han ikke er fornøyd etter første runde.

 

Det er stort sett advokat som koster - og en fornuftig advokat fører opp at de ønsker motparten idømt saksomkostningene. Da blir det tapende part som betaler hele kalaset, inkludert motpartens advokatkostnader. Men da skal det være tydelig tap. Eksen min var i langdryg rettssak med sin eks, og hele greia - fra mekling, via tingrett, lagmannsrett, anke til høyesterett, og med betydelige reiseutgifter - kom på ca 50 000 for eksen min sin del. Som hun måtte betale, fordi hun tapte så det sang.

 

Blir det mer et kompromiss får man som regel bare sine egne saksomkostninger.

Skrevet

 

 

 

 

 

 

 

 

Det kommer vel an på hvorfor far ikke har sett barnet på 11 år?

 

Er det din "feil" (flytte langt bort, ikke vært interessert i å få til samvær osv) eller far?

 

Noe kan ha skjedd i fars liv som gjør at han endelig har tatt til vett, blitt voksen og angrer på at han ikke har tatt kontakt før. Folk kan endre seg (normale snakker ikke om voldsdømte osv)

 

Jeg ville oppmuntret barnet til samvær med far, på barnets premisser. Men barnet er kun 11 år og ikke i stand til å skjønne konsekvensen sv å ikke ville bli kjent med far nå.

 

Her må du dom mor hjelpe barnet til å se det positive med at far har endret mening og se det positive framover. Prat med far og finn ut hvordan de best kan bli kjent. Jeg hadde ikke sendt min 11 åring langt bort på samvær med en "ukjent" far, kanskje samvær dagtid i helger er greit og så kommer barnet hjem for å sove?

 

Anonymous poster hash: 60ede...bf3

Jeg har prøvd å overtale han til å ville møte han hvertfall en gang før han bestemmer seg . Men han er ikke til å rikke. Far har bare vært uinteressert , bor ikke mer enn 45 min fra hverandre . Jeg stoler ikke på han , at han kommer til å bli .

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Hadde ikke giddet å prøve å overtale barnet.

Far må finne seg i at det er for seint.

Nei jeg kommer ikke til å overtale mer . Men er litt frustrerende at far ikke vil høre på hva barnet selv vil, og tar det til retten . Det går utover barnet på en negativ måte. Og det koster penger.

 

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

På hvilken måte koster det penger for dere? Du behøver ikke advokat til å representere deg.

Først må dere i mekling, husk. Der sier du jo bare det du har sagt hele tiden. At barnet ikke ønsker denne kontakten.

Han sier det blir rettsak om han ikke får ha barnet på samvær 😔 Har hørt det kan koste ganske mye. Skal på mekling om ikke så lenge.

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Selve rettssaken koster ikke noe, men hvis du hyrer en advokat til å jobbe for deg, må du betale for det.

Men uten gyldig meklingsattest kan han ikke gå til sak. Når har barnet 12-årsdag?

Aah. Vi har gratis advokat gjennom forsikring , så da kan jeg ta kontakt med de om det blir rettsak . 👍🏼 barnet blir 12 i sommer .

 

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Tror virkelig ikke han kommer noen vei, altså. Du må jo møte opp til meklingen, og til saken, men om barnet ber om å uttale seg og sier det som det er: at dette er 11 år for sent og at han ikke er interessert, så kan han ikke tvinges.

Håper jo ikke det. Når jeg ser hvor bekymret barnet blir, så kommer jeg aldri til å tvinge han .

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Skrevet

Først er det mekling, deretter kommer et rettsforberedende møte (en slags mekling med advokater og dommer tilstede), deretter blir det rettssak.

 

Anbefaler på det sterkeste å bruke advokat, det er mye papirer som skal skrives og mange formkrav å overholde - og gjør man noe feil gir det grunnlag for anke dersom han ikke er fornøyd etter første runde.

 

Det er stort sett advokat som koster - og en fornuftig advokat fører opp at de ønsker motparten idømt saksomkostningene. Da blir det tapende part som betaler hele kalaset, inkludert motpartens advokatkostnader. Men da skal det være tydelig tap. Eksen min var i langdryg rettssak med sin eks, og hele greia - fra mekling, via tingrett, lagmannsrett, anke til høyesterett, og med betydelige reiseutgifter - kom på ca 50 000 for eksen min sin del. Som hun måtte betale, fordi hun tapte så det sang.

 

Blir det mer et kompromiss får man som regel bare sine egne saksomkostninger.

Jeg er litt redd for at en rettsak dømmer samvær 😔 Mot barnets vilje. Hadde barnet ønsket samvær selv, så hadde ikke jeg stått til hinder for det, og prøvd å funnet en løsning så de kunne blitt kjent først. Men han vil absolutt ikke, og blir lei seg og bekymret over at jeg skal på mekling .

 

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

 

Min far kuttet meg ut da jeg var 1 år. Da jeg var 12 år ringte han plutselig og ville ha samvær. Jeg fikke velge og valgte bort far. Jeg hadde min pappa i mamma sin nye mann. Det er den pappaen som alltid hadde vært der for meg og det er han som i dag er morfar for mine barn.

Min far tok et valgt da jeg var 1 år. Den byrden får han bære. Det er ikke mitt problem. Jeg har min mamma, min pappa og min familie :)

 

Anonymous poster hash: 56348...0b4

Amen! Enhver idiot kan bli far, kun et skikkelig mannfolk kan bli pappa. Etter 12 år har far ingenting han skulle sagt. Som man reder, så ligger man.

Skrevet

 

Først er det mekling, deretter kommer et rettsforberedende møte (en slags mekling med advokater og dommer tilstede), deretter blir det rettssak.

 

Anbefaler på det sterkeste å bruke advokat, det er mye papirer som skal skrives og mange formkrav å overholde - og gjør man noe feil gir det grunnlag for anke dersom han ikke er fornøyd etter første runde.

 

Det er stort sett advokat som koster - og en fornuftig advokat fører opp at de ønsker motparten idømt saksomkostningene. Da blir det tapende part som betaler hele kalaset, inkludert motpartens advokatkostnader. Men da skal det være tydelig tap. Eksen min var i langdryg rettssak med sin eks, og hele greia - fra mekling, via tingrett, lagmannsrett, anke til høyesterett, og med betydelige reiseutgifter - kom på ca 50 000 for eksen min sin del. Som hun måtte betale, fordi hun tapte så det sang.

 

Blir det mer et kompromiss får man som regel bare sine egne saksomkostninger.

Jeg er litt redd for at en rettsak dømmer samvær 😔 Mot barnets vilje. Hadde barnet ønsket samvær selv, så hadde ikke jeg stått til hinder for det, og prøvd å funnet en løsning så de kunne blitt kjent først. Men han vil absolutt ikke, og blir lei seg og bekymret over at jeg skal på mekling .

 

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Jeg kan ikke tenke meg at retten dømmer samvær når det er snakk om en tolvåring som ikke vil og en far som helt etter eget ønske har holdt seg unna i tolv år. Det kommer sikkert til å være sakkyndige eller andre som snakker med tolvåringen, og når de er så store skal jo deres mening tillegges stor vekt.

 

Ditt barn har en farsperson, og det er ingen grunn til å si at det å bli påtvunget en helt ukjent far på noe vis er til barnets beste. Om de idømmer samvær er det ene og alene av hensyn til far - og det er i så fall lovstridig og jeg ville helt klart anket den avgjørelsen.

 

Og vinner han i tingretten, og du anker, så er plutselig tolvåringen blitt både tretten og fjorten før det kommer dom fra lagmansretten og enda mer om du anker enda et hakk opp til høyesterett. Og jo eldre barnet er, jo mer sannsynlig er det at utfallet blir som barnet ønsker. Dommen er ikke rettskraftig før den er ferdig anket, og det kan ta mange år 😊

Skrevet

 

 

Først er det mekling, deretter kommer et rettsforberedende møte (en slags mekling med advokater og dommer tilstede), deretter blir det rettssak.

 

Anbefaler på det sterkeste å bruke advokat, det er mye papirer som skal skrives og mange formkrav å overholde - og gjør man noe feil gir det grunnlag for anke dersom han ikke er fornøyd etter første runde.

 

Det er stort sett advokat som koster - og en fornuftig advokat fører opp at de ønsker motparten idømt saksomkostningene. Da blir det tapende part som betaler hele kalaset, inkludert motpartens advokatkostnader. Men da skal det være tydelig tap. Eksen min var i langdryg rettssak med sin eks, og hele greia - fra mekling, via tingrett, lagmannsrett, anke til høyesterett, og med betydelige reiseutgifter - kom på ca 50 000 for eksen min sin del. Som hun måtte betale, fordi hun tapte så det sang.

 

Blir det mer et kompromiss får man som regel bare sine egne saksomkostninger.

Jeg er litt redd for at en rettsak dømmer samvær 😔 Mot barnets vilje. Hadde barnet ønsket samvær selv, så hadde ikke jeg stått til hinder for det, og prøvd å funnet en løsning så de kunne blitt kjent først. Men han vil absolutt ikke, og blir lei seg og bekymret over at jeg skal på mekling .

 

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Jeg kan ikke tenke meg at retten dømmer samvær når det er snakk om en tolvåring som ikke vil og en far som helt etter eget ønske har holdt seg unna i tolv år. Det kommer sikkert til å være sakkyndige eller andre som snakker med tolvåringen, og når de er så store skal jo deres mening tillegges stor vekt.

 

Ditt barn har en farsperson, og det er ingen grunn til å si at det å bli påtvunget en helt ukjent far på noe vis er til barnets beste. Om de idømmer samvær er det ene og alene av hensyn til far - og det er i så fall lovstridig og jeg ville helt klart anket den avgjørelsen.

 

Og vinner han i tingretten, og du anker, så er plutselig tolvåringen blitt både tretten og fjorten før det kommer dom fra lagmansretten og enda mer om du anker enda et hakk opp til høyesterett. Og jo eldre barnet er, jo mer sannsynlig er det at utfallet blir som barnet ønsker. Dommen er ikke rettskraftig før den er ferdig anket, og det kan ta mange år 😊

Tusen takk for svar ❤️ Om gutten ombestemmer seg underveis, så er jo det helt greit, men jeg har ikke hjerte til å presse han hvertfall. Og han skal føle seg trygg på at ingen andre kan ta akkurat den avgjørelsen for han heller. ☺️

Det viktigste syntes jeg er at han blir hørt og får sagt det han vil i saken og .

 

Anonymous poster hash: 0d9fd...d82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...