Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #1 Skrevet 5. februar 2016 Tror jeg.. For seks år siden fødte jeg første og fikk en rift grad 3a. Plagdes mye med den i etterkant, men etter jeg fikk andre 2,5 år etterpå ble det mye bedre. Fikk bare noen små rifter den gangen og ikke i samme arr. Men nå, altså seks år etter har arret liksom tyknet litt og det blir fort sårt og blør. Noen med lignende erfaring eller som har noen råd? Kan gå til legen, men ble ganske traumatisk med riften første fødsel, med undersøkelser mm. Hvis jeg slipper å vise dette til lege som skal trykke og kjenne blir jeg ganske glad.. Har endelig lagt den jævlige første barseltida bak meg. Anonymous poster hash: 96aab...fb1
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #2 Skrevet 5. februar 2016 Selvsagt går du til lege/gynekolog, og selvsagt må de se og kjenne på arret/såret. Dette må du nok bare tåle hvis du skal bli bedre. Du kan ta med deg en venn, eller kanskje ta noe beroligende medisiner hvis du er virkelig redd. Forklar situasjonen og at du er redd når du bestiller time. Anonymous poster hash: 4c394...d4a
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #3 Skrevet 5. februar 2016 Jeg hadde rift grad 3a m første og ble klippet nå m andremann. Jeg går til gynekolog som sjekker, var veldig skeptisk men ringte og fikk snakke m lege ang fødsel osv. D er aldri behagelig å bli sjekket der nede men nødvendig og viktig for min livskvalitet at alt fungerer. Arrene mine er også til tider veldig såre og har en litt bedøvende krem. Sexlivet blir nok aldri det samme men håper det bedrer seg . Anonymous poster hash: 5a1dd...449
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #4 Skrevet 5. februar 2016 Anbefaler å gå til gynekolog istedenfor fastlege. Fastlegen kan litt om alt og man er der for mange ulike årsaker. Går man til gynekolog så er det DET man skal og ikke prate om andre ting. Jeg går alltid til gynekolog for å ta celleprøve og sjekk etter fødsel. Tydelig at gynekologen kan dette for hun er mye mer forsiktig enn fastlegen. Anonymous poster hash: 3aae1...2af
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #5 Skrevet 5. februar 2016 Jeg hadde heller forsøkt å finne en gynekolog som er flink på fødselsskader. Jeg er veldig overrasket over hvor mange som ikke fant noen verdens ting galt hos meg, før jeg endelig kom til kirurg som så deffekten med en eneste gang, og ca et min ut i konsultasjonen allerede satt meg opp til operasjon. Jeg er sykepleier, jobber selv på et legesenter, og har generelt svært god tillit til leger og helsevesen. Men det er visse ting vanlige allmennleger ofte ikke er spesielt flinke på. Jeg tenker at fødselsskader er en slik ting en går rett til spesialist med. Mulig du må innom fastlegen for å få en henvisning viss du ikke bare tar det privat, men jeg ser ingen poeng i at du skal kle av deg der. Anonymous poster hash: 281b1...012
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #6 Skrevet 5. februar 2016 Jeg hadde rift grad 3a m første og ble klippet nå m andremann. Jeg går til gynekolog som sjekker, var veldig skeptisk men ringte og fikk snakke m lege ang fødsel osv. D er aldri behagelig å bli sjekket der nede men nødvendig og viktig for min livskvalitet at alt fungerer. Arrene mine er også til tider veldig såre og har en litt bedøvende krem. Sexlivet blir nok aldri det samme men håper det bedrer seg . Anonymous poster hash: 5a1dd...449 Men om du får en bedøvende krem uten resept, ikke noe mere hjelp eller noe mer å gjøre, så er det for meg helt unødvendig å følges opp av lege. Livskvaliteten de to årene etter fødsel var ikke bra, men det var jo ikke noe hjelp å få. Bare at det kom til å bli bedre. De plagene jeg har nå er til å leve med da de så og si ikke virker inn på sexlivet og jeg er blitt vant med litt ubehag nedentil. Må til legen for å ta kreftprøve og kan få han til å se på når han allerede er der. Talefot svar! Anonymous poster hash: 96aab...fb1
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #7 Skrevet 5. februar 2016 Anbefaler å gå til gynekolog istedenfor fastlege. Fastlegen kan litt om alt og man er der for mange ulike årsaker. Går man til gynekolog så er det DET man skal og ikke prate om andre ting. Jeg går alltid til gynekolog for å ta celleprøve og sjekk etter fødsel. Tydelig at gynekologen kan dette for hun er mye mer forsiktig enn fastlegen. Anonymous poster hash: 3aae1...2af De to gynekologene jeg var til i forbindelse med første fødselsskade var med på å gjøre det hele mye værre for meg.. Følte jeg bare skulle være glad til. Stoler mer på fastlegen min, han kjenner meg og mine issues.. Men du har vel egentlig rett - er jo en grunn for at det er en spesialistutdanning Anonymous poster hash: 96aab...fb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå