Gå til innhold

Sykt barn, vil ikke spise. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå har barnet vært sykt siden lørdag, med høy feber og hoste. Nå siste tre dagene har vi fått i han minimalt med mat, ingenting som frister han. Prøvd alt fra boller, brød, polarbrød, yoghurt,frukt, rosiner, kjeks, smoothie, sjokolade. I tillegg til middager han pleier å elske:spaghetti, pølser, fiskegrateng osv. Har også laget sveler/lapper uten at han spiste noe. Får i han mye mindre væske enn vanlig, men har i det minste noen våte bleier.

Har noen noen tips til mat som kan friste sykt barn? Han er 20 mnd.

Anonymous poster hash: 70ed8...339

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brødskiver med Nugatti😁

Er aldri i dette hus, unntatt når ungene blir syke. Mine slutter å spise helt og går ned et par kg på noen dager. (Mye når man er liten)

Men nugatti går ned:) og sjokomelk.

Anonymous poster hash: bdf69...fa8

Skrevet

De kan gå lenge uten mat så lenge de drikker. Er bare å dra ut alt som er usunt slik at de får litt sukker og salt i seg - så kvikner de til og kanskje får lyst på litt mer. Her er det unntaksstilstand som gjelder når de er syke over ett par dager: brus/juice, saltpinner, potetskruer, sjokolade og alt annet lørdagskos. Ved vondt hals: gi is! Lindrer sår og hoven hals, da gjerne saftis på pinne. Det er en vinner her. Sukker og væske i sammen slengen.

Og kanskje lege er på sin plass, for å sjekke om det er en halsbetennelse som de kan gjøre noe med...?? Evt med mellomøre/indre øre betennelse i tillegg.... Kan fort bli mye hevelse i ørene når halsen er tett og sår.

Skrevet

Kanskje han er sår og vond i halsen, da lindrer det med is.

Jeg kjøper alltid saftis når ungene er syke, da får de i seg væske og de sier sjelden nei til en is. Jeg lager gjerne is også, smoothie i et lite papp/plastkrus med en skje i og frys. fjern engangskoppen og vips har de is på en skje.

Anonymous poster hash: 76fa2...707
Skrevet

Ikke press i barnet mat. Gi drikke. Brus med sukker er ok.

ha klar boller og mariekjeks.

Evt. havrevelling etterhvert.

Anonymous poster hash: 13d25...b6a
Skrevet

Takk for svar! Har prøvd med is, men ville ikke ha det heller. Blir nok lege på han i dag. Ikke lett å være liten og syk når han ikke får sagt hvor det er vondt og om det er noe han har lyst på.

Anonymous poster hash: 70ed8...339

Skrevet

Holder med deg i å ta han til legen, når han har vært syk en hel uke uten å bli særlig bedre og ikke vil spise er det på tide med legebesøk.

Nevøen min har også vært veldig syk nå, han testet positivt på influensa, har vært syk i 2 uker og gått ned 3 kilo. Det er ganske mye på en 5-6 år gammel kropp.

Anonymous poster hash: 76fa2...707
Skrevet

Hjemmelaget smoothie med søt frukt og isbiter slik at den blir kald men lett å svelge funker her ved sår hals.

I tillegg har jeg ofte kjøpt bittesmå plastdyr på lekebutikken jeg har hatt i koppen. (Husk å koke de) de har fått den når de har drukket opp.

Sikkert upedagogisk, men viktig å tvinge i seg drikke når man er syk, det forstår ikke så små barn.

Anonymous poster hash: 1c132...188

Skrevet

Mange gode tips, takk! Fungerer heldigvis å lokke han med litt sjokolademelk, saft og Biola innimellom. Så frustrerende når ingenting ser ut til å hjelpe. Nå er hvertfall legetime bestilt til senere i dag, så får vi se hva han sier.

Skrevet

Vi har akkurat vært gjennom samme greia. Iskrem og eplejus var det eneste som funka

Skrevet

Har det same her i hus, men ungane er litt eldre.  Det som har funka på eldste er saftis, då får han i seg litt energi og væske.  Sist han var sjuk steig formen eit hakk for kvar is han heiv innpå.  Er ikkje nøye på sunnheita i det dei får i seg i slike tider.

Min blei sjuk fredag for ei veke sidan, og er betre no, men vil framleis ha minimalt med mat.  Alle unntatt meg er sjuke her i huset.  Har ikkje vore til lege, men trur det er influensa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...