Gå til innhold

Anbefaler HPV-vaksine til gutter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan dere kjøpe denne vaksinen til han om dere ønsker det. 
Personlig er jeg skeptisk til denne vaksinen, iallefall før de er ferdige med å undersøke sammenhengen mellom HPV-vaksine og bl.a. POTS.

Anonymous poster hash: 1be0a...3ae
Skrevet

Jeg er skeptisk til kreft... Må ikke glemme nytten av vaksinen. Sjansen for POTS, om den er der, er så forsvinnende liten i forhold til sjansen for å få kreft pga. manglende vaksinasjon. 

Anonymous poster hash: f1ba5...a10
Skrevet

Jeg er skeptisk til kreft... Må ikke glemme nytten av vaksinen. Sjansen for POTS, om den er der, er så forsvinnende liten i forhold til sjansen for å få kreft pga. manglende vaksinasjon. 

Nå får ikke gutter eggstokkreft akkurat, tror de anbefaler vaksinen for å unngå at de smitter jenter ved sex slik at jentene risikerer å få det. Har det blitt forsket på hvor mange % enkelte kreftformer minsket etter at vaksinen ble innført? Har vaksinen noe som helst dokumentert effekt?

Anonymous poster hash: c8f97...84c

Skrevet

Nå får ikke gutter eggstokkreft akkurat, tror de anbefaler vaksinen for å unngå at de smitter jenter ved sex slik at jentene risikerer å få det. Har det blitt forsket på hvor mange % enkelte kreftformer minsket etter at vaksinen ble innført? Har vaksinen noe som helst dokumentert effekt?

Hvorfor vaksinere gutter?

HPV-infeksjon er ikke å betrakte som en sykdom som kun gjelder kvinner. Andelen HPV-relaterte krefttilfeller hos menn sammenlignet med kvinner utgjør ca. 20–30 prosent, men forekomsten av HPV-relatert kreft hos menn er stigende.

– Kreftformene hos menn knyttet til HPV er kreft i penis, endetarmen og kreft i svelget. I de senere årene har vi sett en betydelig økning av HPV-relaterte kreft i svelget både hos menn og kvinner, men størst blant menn. Økningen ses særlig i den vestlige delen av verden og er betydelig også i Norge, sier Wolden.

– Vi mener økningen tilsier at både gutter og jenter bør gis mulighet til individuell beskyttelse. Ulikheten i dag er uheldig, fordi det er snakk om alvorlig sykdom og risiko for død, fortsetter Wolden.

HPV er den vanligste seksuelt overførbare infeksjonen hos kvinner og menn. God vaksinedekning blant jenter vil redusere den totale smittespredningen og dermed til en viss grad også redusere krefttilfellene blant menn (flokkbeskyttelse). Vaksinering av gutter i tillegg vil føre til en reduksjon av HPV-relatert kreft blant menn, men også en ytterligere reduksjon av HPV-relatert kreft hos kvinner.

Antall tilfeller av HPV-relaterte kreftformer hos menn som kan forebygges med HPV-vaksinen er beregnet til mellom 70–100 per år.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6496&Main_6157=6263:0:25,6089&MainContent_6263=6496:0:25,6094&Content_6496=6178:117699:25,6094:0:6562:1:::0:0

Skrevet

Hvis du leser artikkelen, så mener forskerne at HPV-viruset kan være årsaken til flere kreftformer (det står ikke hvilke) både hos kvinner og menn, ikke bare livmorhalskreft hos kvinner. Uansett har man vel et samfunnsansvar. Så lenge menn er smittebærere bør de jo uansett ta sitt ansvar med å hindre smitte. Jeg har to jenter og en gutt, og her skal alle vaksineres. 

Anonymous poster hash: d74a6...95a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...