Gå til innhold

Barn 3-4 år som truer med vold.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barnet ikke får det som en vil. Type: gjør det ellers slår jeg deg, gjør det eller så kommer mammaen min å skader deg. Hvor vanlig er dette i 3-4 års alderen?

Anonymous poster hash: dbd17...08f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke vanlig vil jeg si. Hadde min sagt sånn til folk ville jeg helst fått beskjed.for er ikke greit å snakke sånn nei!

Anonymous poster hash: a0546...49c
Skrevet

Det er ikke vanlig og burde tas på alvor! Er det hørt i bhg, burde ped.leder ta en tlf til bv og drøfte saken anonymt med dem. (Ped.leder er ikke anonym, men saken). Jeg er absolutt ikke den som pleier å rope høyt om bv, men akkurat slike utsagn burde tas på alvor. Hvor får en 3-4 åring slikt fra? 
Det kan selvfølgelig være helt uskyldig (eldre søsken, barn i gata o.l.), og stor sjanse for det, men man må også tørre å tenke at dette barnet ser og hører ting det ikke skal.

Anonymous poster hash: b6c91...efb
Skrevet

Jeg har ett sånn barn som tydde til vold når han ble sint og ikke fikk viljen sin. Dette er ting han aldri har opplevd hjemme, men som han likevel vet at ikke er lov og som er vondt for den andre. Vi valgte å gå videre med dette og få hjelp. Hos bup tok vi cos kurset, noe som har hjelp mye. Men han kan fortsatt bli så sint at han ikke klarer kontrollere seg selv. Han er nå 5 år. Han er i sluttfasen av utredning for øyeblikket da han også har en del andre problemer. Vi har nå brukt 1 år på å jobbe med han i samarbeid med bup.

Det jeg vil frem til er at barn lærer tidlig hva som er greit og ikke, noen gjør ting som ikke er greit selv om de vet om det. Det trenger ikke nødvendigvis dreie seg om hva de ser og opplever hjemme.

Anonymous poster hash: e9bb8...943

Skrevet

Min rolige og absolutt ikke voldelige sønn hadde en liten periode med sånne trusler. Hvis ikke.... Så slår jeg.. Sa han.

Fikk da stoppet det ganske fort, da det var uakseptabelt.

De lærer utrolig mye i bhg, og jeg tenker at dette er normalt.

En må bare plukke det av dem etterhvert.?

Anonymous poster hash: 69d09...2d9

Skrevet

Det er ikke vanlig og burde tas på alvor! Er det hørt i bhg, burde ped.leder ta en tlf til bv og drøfte saken anonymt med dem. (Ped.leder er ikke anonym, men saken). Jeg er absolutt ikke den som pleier å rope høyt om bv, men akkurat slike utsagn burde tas på alvor. Hvor får en 3-4 åring slikt fra?

Det kan selvfølgelig være helt uskyldig (eldre søsken, barn i gata o.l.), og stor sjanse for det, men man må også tørre å tenke at dette barnet ser og hører ting det ikke skal.

Dette tilfellet er mitt barn og jeg vet at situasjonen hjemme er helt normal. Barnet fungerer normalt ellers. Er enebarn. Ikke fått tilbakemelding om slikt før. Men plutselig hadde barnet sagt noe Alla: gå vekk eller så kommer mammaen min og skader deg slik at du får vondt. Hvor kommer et slikt utsagn fra? Barnet har aldri blitt truet eller slått på noen måte... Er ellers et barn med mye vilje og selvtillit. Er sosial, dog veldig "egen". Fikk helt sjokk av at barnet kunne si noe sånn 😳😔

Skrevet

Da er det nok bare en fase han skal igjennom :) Han kan ha hørt andre barn si noe lignende, han kan ha sett/hørt noe via tv, film, internett o.l. Snakk med ped.leder i bhg, så kan dere finne en måte å luke det bort på sammen. Det er veldig greit for barnet at det håndteres likt på de ulike arenaene han ferdes.

Skrevet

Vi har et barn som pleide å true med å ødelegge ting i den alderen. Når hun ikke fikk viljen sin. Det er ikke noe hun har lært eller hørt hjemme. Han ene sa ofte stygge ord, ord han aldri har hjemme. Det er vel en alder der de opplever en del motgang med tanke på grensesetting eller i sosiale sammenhenger, og de vil da ty til de virkemidlene de har. Det betyr nødvendigvis ikke at de har dårlig oppdragelse eller dårlig innflytelse hjemmefra. Det går over om man håndterer det riktig. De fleste vil lære å bruke andre virkemidler når de møter motstand, og også innfinne seg med at man ikke kan vinne alle kamper.

Skrevet

Dette tilfellet er mitt barn og jeg vet at situasjonen hjemme er helt normal. Barnet fungerer normalt ellers. Er enebarn. Ikke fått tilbakemelding om slikt før. Men plutselig hadde barnet sagt noe Alla: gå vekk eller så kommer mammaen min og skader deg slik at du får vondt. Hvor kommer et slikt utsagn fra? Barnet har aldri blitt truet eller slått på noen måte... Er ellers et barn med mye vilje og selvtillit. Er sosial, dog veldig "egen". Fikk helt sjokk av at barnet kunne si noe sånn

Mitt gjett er rett og slett at barnet tester ut hvordan dette virker. Om han nå har plukket det opp fra andre barn eller hvor det nå kommer fra. Det viktige er vel at han nå opplever at det ikke har den ønskete effekten. Om ikke barnet er slik at det mister selvbeherskelsen og slår andre barn så vil jeg tro det bare er utprøving av noe han har plukket opp. Barn gjør slikt. Hører noe/tror de hører noe og så tester de det ut. Alle de små englebarna tester ut ting foreldrene deres ikke trodde de visste/hadde hørt om/kunne finne på. Om det er et engangstilfelle og barnet ellers virker i grei mot andre og fornøyd ville jeg ikke reagert så voldsomt på dette.

Skrevet

Det der er nok bare en fase. Og ikke er det spesielt uvanlig heller, slik enkelte her påstår.

Anonymous poster hash: 51a8e...b61
Skrevet

Er da helt normalt at en 3-4 åring sier ting de ikke har helt begrep om??!! Kjære vene, bv og ppt.... Hvor skal verden ende. 

Er bare å si at slikt sier/gjør vi ikke og overse det hele. Ting som ikke får respons er ikke "gøy"/noe vits å mase om for en unge....

Er de i barnehage eller har eldre søsken, så hører de mye rart og de gjengir dette på pussige tidspunkt. Man hører unger som snakker om å sexe, pule o.l som er 8 år uten at de vet hva de snakker om. 

Å slå/bli fysisk er en naturlig del av utviklingen rundt to år for å få viljen sin. Hos noen sitter denne handlingen litt lengre, særlig de som er språksvake eller litt sene sosialt. 

Senk skuldrene og overhør. Slår barnet, så sier man nei, setter seg ned på lik høyde og sier at slikt gjør man ikke fordi man er familie/venner og venner gjør ikke slikt.

Skrevet

Jeg ble litt overrasket over at så mange mener det ikke er vanlig, for mitt inntrykk er at det er veldig vanlig i den alderen. Som regel bare som en liten fase, men slett ikke uvanlig. Enten at de truer med å slå el., eller at de truer med andre ting, som å ødelegge noe, ikke ville invitere vedkommende i bursdagen sin (det er alvorlige greier på den alderen) osv. Av våre fire har vi hatt to som hadde hver sin korte periode hvor de truet med vold, en som aldri kom i den fasen og en som truet med å ikke ville invitere i bursdager, få komme inn på rommet hennes osv. Ingen av disse tingene er noe de har lært hjemme, og det er da heller ikke nødvendig. Barn er smarte, de finner ut hva som fungerer fort, og bruker det fram til de blir avlært det igjen.

Anonymous poster hash: 3e24f...56f
Skrevet

Det gjør min 4 åring! Synes det er veldig ufint, og jeg prøver å få det av ham.

Det var ekstra ille en periode, der barnehagen hadde tatt ungene med på tur, og de hadde tilberedt ei rype klar for steking på bål. (Jeg som veganer synes dette var grusomt i seg selv). Etter denne rypetilberedningen, så snakket han veldig mye om at de hadde stekt hjertet og skjært av vingene.. Så gikk det over til at nesten alle guttene i barnehagen truet med å skjære hverandre når de ble uenige i noe.

Unger tar virkelig til seg alt de hører og ser!

Så det kan veldig gjerne være noe ungen din har hørt fra en annen.

Anonymous poster hash: f112a...97c

Skrevet

Jeg ble litt overrasket over at så mange mener det ikke er vanlig, for mitt inntrykk er at det er veldig vanlig i den alderen. Som regel bare som en liten fase, men slett ikke uvanlig. Enten at de truer med å slå el., eller at de truer med andre ting, som å ødelegge noe, ikke ville invitere vedkommende i bursdagen sin (det er alvorlige greier på den alderen) osv. Av våre fire har vi hatt to som hadde hver sin korte periode hvor de truet med vold, en som aldri kom i den fasen og en som truet med å ikke ville invitere i bursdager, få komme inn på rommet hennes osv. Ingen av disse tingene er noe de har lært hjemme, og det er da heller ikke nødvendig. Barn er smarte, de finner ut hva som fungerer fort, og bruker det fram til de blir avlært det igjen.

Hi her. Hehe måtte bare le litt for hun sier ofte "da får du ikke komme i bursdagen min". "Da er ikke vi bestevenner lengre". Men, det var bare så veldig... Vet ikke, stygt sagt? True med noe konkret..mamma kommer å slår deg slik at du får vondt.. Vet bare ikke hvorfor den tanken poppet opp i hennes hode. Det var liksom ikke bare"nå slår jeg deg". Får litt angst om hva barnehagen må tro om oss hjemme 😞

Skrevet

Hi her. Hehe måtte bare le litt for hun sier ofte "da får du ikke komme i bursdagen min". "Da er ikke vi bestevenner lengre". Men, det var bare så veldig... Vet ikke, stygt sagt? True med noe konkret..mamma kommer å slår deg slik at du får vondt.. Vet bare ikke hvorfor den tanken poppet opp i hennes hode. Det var liksom ikke bare"nå slår jeg deg". Får litt angst om hva barnehagen må tro om oss hjemme

Jeg tror ikke de tror noe om det, barn sier det rareste ting ;) De ansatte i barnehagen vet nok hvilke type kommentarer og oppførsel de skal reagere på, og sånne små utsagn som du beskriver er helt innenfor normalen for barn på den alderen så lenge det ikke knyttes sammen med mye annen bekymringsfull atferd.

Det med å true med bursdager er faktisk nesten like stygt i den alderen synes jeg, fordi det handler om en mobbeholdning (stenge noen ute, og rent psykisk er det faktisk like ille for et annet barn å bli truet med dette som at "jeg skal slå deg"). Dessverre er det lett for å bare le litt vekk slike typiske "jentekommentarer" som litt søtt og morsomt, men slike kommentarer er opptakten til mobbing dersom man ikke slår ned på det og forklarer hvorfor det ikke er greit.

Skrevet

Min rolige og absolutt ikke voldelige sønn hadde en liten periode med sånne trusler. Hvis ikke.... Så slår jeg.. Sa han.

Fikk da stoppet det ganske fort, da det var uakseptabelt.

De lærer utrolig mye i bhg, og jeg tenker at dette er normalt.

En må bare plukke det av dem etterhvert.?

Anonymous poster hash: 69d09...2d9

Hva sa du til din sønn for å få slutt på oppførselen da? Lurer på hvilken tilnærming som er lurest her?

Skrevet

Min sønn hadde også en periode hvor han sa ting som, da er vi ikke venner lenger, da skal jeg knuse huset, da skal jeg slå nesen til, da skal jeg stikke deg med kniv (!) alt dette sa han til meg (mamma) og ikke til andre. Så jeg tok det som ett teng på at han trengte og få bekreftelse på at jeg var glad i han uansett. Brukte litt ekstra tid på han i en periode, og så fikk det over. Vi gav han lite opperksomhet på det han sa. Men, er jo vodt å høre uansett om man vet at de ikke vet bedre....

Anonymous poster hash: d34e6...921
Skrevet

Den fasen har vi vært gjennom også.

;)

Vi forklarte at sånt måtte man ikke si da folk ble lei seg osv når jenta truet med å slå/sparke meg eller faren.

Og tilsutt ignorerte vi utsagnene så godt det lot seg gjøre, da vi merket at jo mer vi pratet om det, dess mer sa hun sånne ting.

En gang skulle hun " kaste deg i sjøen mamma, sånn at du drukner" fordi hun ikke fikk saft til kveldsmaten. Trenger vel ikke si at hjertet gjorde et ekstra hopp da. ;)

Men det gikk over av seg selv etter en tid.

Gjest GulleGo´
Skrevet

Tror ikke det er så uvanlig som noen over her tror. Jeg har jobbet med barn i den alderen og har hørt mye rart. En gang satt jeg meg ned og spurte om de virkelig visste hva det de sa betød, og de hadde ikke peiling i havet. Ingen forståelse i det hele tatt for hva de faktisk sa, det var bare ord de hadde hørt av storebroren til ene fireåringen.

Mener å huske at så og si alle fireåringene kom med noen setninger på et eller annet tidspunkt, som jeg ble litt paff over. Men bekymret for vold i hjemmet osv. var jeg aldri. Ikke basert på en sånn kommentar, da måtte det ligge noe mer til grunn.

Jeg ville tatt en prat med barnet ditt om at folk blir lei seg når han/hun sier sånt og at det ikke er greit. Og om det ikke fungerer tror jeg det ikke er snakk om lang tid før han/hun vokser det av seg likevel! 

Skrevet

Begge mine har hatt et par slike episoder. Yngste plukket dette opp av søskenbarn som sa dette i en periode. Det ble med noen "forsøk" hjemme og sikkert i bhg, men vi hørte aldri noe om det.

Anonymous poster hash: a3311...cd2

Skrevet

Min pappa kan banke opp din pappa.

Klassiker!

Anonymous poster hash: 9830a...74e

Skrevet (endret)

Hi her. Hehe måtte bare le litt for hun sier ofte "da får du ikke komme i bursdagen min". "Da er ikke vi bestevenner lengre". Men, det var bare så veldig... Vet ikke, stygt sagt? True med noe konkret..mamma kommer å slår deg slik at du får vondt.. Vet bare ikke hvorfor den tanken poppet opp i hennes hode. Det var liksom ikke bare"nå slår jeg deg". Får litt angst om hva barnehagen må tro om oss hjemme

Jeg tror ikke de tror noe om det, barn sier det rareste ting ;) De ansatte i barnehagen vet nok hvilke type kommentarer og oppførsel de skal reagere på, og sånne små utsagn som du beskriver er helt innenfor normalen for barn på den alderen så lenge det ikke knyttes sammen med mye annen bekymringsfull atferd.

Det med å true med bursdager er faktisk nesten like stygt i den alderen synes jeg, fordi det handler om en mobbeholdning (stenge noen ute, og rent psykisk er det faktisk like ille for et annet barn å bli truet med dette som at "jeg skal slå deg"). Dessverre er det lett for å bare le litt vekk slike typiske "jentekommentarer" som litt søtt og morsomt, men slike kommentarer er opptakten til mobbing dersom man ikke slår ned på det og forklarer hvorfor det ikke er greit.

Mi eldste sa også "du får ikke komme i bursdagen min" til alle som ikke gjorde det hun ville, oss foreldre inkludert. Jeg sa bare at sånn sier man ikke og latet som ingenting - uansett hvem hun sa det til. Det gikk over. Kom i fireårsalderen og er borte nå som hun er fem. Men det kan fortsatt komme et "da vil ikke jeg være med deg" innimellom, særlig om hun er sliten og lei.

Apropos hva de sier i barnehage og hva de i barnehage må tro: samme kroppen sa til de voksne og ungene at "pappa har en dame i kjelleren. Vi har låst henne inne der"

Så kom min mann for å hente i bhg og på skapet henger en lapp: "kan ikke du fortelle oss om damen du har i kjelleren :) " Hilsen xxxx - ped.leder.

VI måtte jo bare le, de skjønte godt at vi hadde leilighet og at det bodde en dame der (som slettes ikke var innelåst).

Endret av Tantrum
Skrevet

Jeg trodde "alle" normale barn gjorde det innimellom jeg.

Anonymous poster hash: e3d46...d6d
Skrevet

Jeg trodde "alle" normale barn gjorde det innimellom jeg.

Anonymous poster hash: e3d46...d6d

Hun truet er annet barn i barnehagen med dette. Føltes bare så vondt og feil. Så brutalt sagt... Er bare redd de lurer på hvor slike ting kommer fra. Vet ikke hva de andre barna i barnehagen sier og gjør 😳 Det var tydelig hun hadde dårlig samvittighet ovenfor dette barnet i etterkant da. Noe som er positivt hvertfall. Alt som kan komme ut av de søte små 🙈 😯 Hi

Skrevet

Min søte fireårige datter satte øynene rett i meg og sa: "hvis du ikke gir meg iPaden din skal jeg drepe deg"! Riktignok var hun trøtt og visste nok ikke helt hva hun sa men pedagogmammaen steilet innvendig og tenkte hva jeg hadde gjort for å fortjene en sånn oppførsel! Så som mange sier er dette ikke uvanelig og en test av grenser som mye annet... Mammarollen kommer definitivt ikke med bruksanvisning!

Anonymous poster hash: 322e2...cec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...