Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #1 Skrevet 4. februar 2016 Jeg venter straks mitt første barn, og føler jeg har null kontroll på hva jeg eventuelt burde lest meg opp på, hva jeg burde ha klart etc. Så hva er ditt beste råd/tips til noen som venter sitt første barn? Er det noe jeg burde lese meg opp på?Noe jeg burde forberede til fødsel?Noe jeg burde forberedt til tiden etterpå? Noe jeg burde vite om en fødsel? Altså hva som helst, og gjerne ting som "ingen har fortalt meg om fødsel/tiden etterpå/forandringer/at jeg burde gjort/lest/forberedt meg på!" Anonymous poster hash: 740b4...195
FruLesehest Skrevet 4. februar 2016 #2 Skrevet 4. februar 2016 Det beste rådet jeg fikk var at jeg måtte være forberedt på at ting ikke ville bli som jeg trodde. Det har stemt veldig greit her. Stol på deg selv. Du kommer til å få mer råd enn du vil ha fra familie, kollegaer, venner og helsepersonell. Husk at det er du som kjenner ungen. (Det er jo strengt tatt lurt å høre på helsepersonell, så fremst ikke rådene er helt koko) Du kommer til å oppleve enormt med gode stunder, men også vonde og vanskelige tider. Ta deg tid! Ikke gjør ting før du vil. (Få besøk, dra på butikken, ha barnevakt osv) Gjør det når du er klar. La pappaen stille opp. En dusj kan gjøre underverker og det er bare kjekt for barnet og pappaen å bli kjent. LYKKE TIL.
utopiana Skrevet 4. februar 2016 #3 Skrevet 4. februar 2016 Tren og vær i god form! Senebetennelser i armene pga bæring er IKKE moro Og kjøp bæresele
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #4 Skrevet 4. februar 2016 Vær forberedt på renselsen! Jeg tok keisersnitt, og tenkte dumt at man da ikke fikk noe særlig renselse. Blødde massevis i 6 uker, følte meg helt tom til slutt. Anonymous poster hash: 072fc...f75
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #5 Skrevet 4. februar 2016 Personlig ble jeg grusomt forstoppet rett etter fødselen. Ungen sagde ut alle fuktighet av kroppen min virket det som. Det var nesten verre enn å føde... Mannen ble sendt på apoteket mens jeg satt hjemme på do og gråt. Anonymous poster hash: 3dbbb...6b9
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #6 Skrevet 4. februar 2016 Isbind! Livredder for mørbankede underliv. Anonymous poster hash: 36217...33a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #7 Skrevet 4. februar 2016 Jeg skulle ønske at noen hadde forberedt meg på den første tiden etter fødsel. Smerter nedentil, brystbetennelse og ingen umiddelbar morsfølelse. Dette var ting som kom overraskende på meg, nesten mer enn opplevelsen av selve fødselen. Venter nr 3 nå altså, så det er absolutt verdt det 😊 Anonymous poster hash: 7294d...c62
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #8 Skrevet 4. februar 2016 Jeg var ikke forberedt på at jeg skulle blø i 3 mnd (!) etter fødsel! Det er ikke så vanlig da, men er visst akkurat innafor normalen. Og ta oppfordringen om knipeøvelser på alvor. Første tiden etter fødsel er unntakstilstand! Ikke tenk at det er sånn livet blir fremover. Anonymous poster hash: d633a...8fe
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #9 Skrevet 4. februar 2016 Forstoppelse. Fikk detektiv jeg hadde født begge, hadde absolutt ikke borberedt meg på det! Var som å bæsje kniver! Så, pøs på med fiber rett etterpå Ellers slet jeg litt med ammingen et par dager etter fødsel. Babyen ville ikke ta puppen og barnepleierne måtte ta datteren min nok timer om natten for å gi henne flaske.. Det var et skikkelgk nederlag :/ Gråt meg i søvn av å ikke mestre det.. Heldigvis gikk det bedre og bredde e etter noen dager og jeg ammet begge mine i hhv 8 og 11 måneder :-) Også vil jeg forberede deg på total forelskelse Det er rett og slett helt fantastisk! Lykke til! Anonymous poster hash: cda97...725
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #10 Skrevet 4. februar 2016 Beklager masse skrivefeil! Bare skrev i full fart uten å finlese Anonymous poster hash: cda97...725
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #11 Skrevet 4. februar 2016 Isbind! Livredder for mørbankede underliv. Anonymous poster hash: 36217...33a Hva er isbind?? Anonymous poster hash: afc10...518
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #12 Skrevet 4. februar 2016 Vær forberedt på at på noen kommer ikke morskjærligheten umiddelbart og ved barseltårene kan en ha øyeblikk hvor en angrer på hele ungen. Dette går over, men ikke vær redd for å ta det opp med jordmor og helsesøster. Etterrier og ulike vondter, smertene opphører ikke magisk rett etter ungen popper ut. Spør jm om tabletter og hjelp. Babyer følger sin egen rytme, noen ammer mye, noen sover lite, noen elsker vogn og noen hater det. Gjør det som fungerer og ikke bry dere hva alle andre sin unge gjorde. Slipp til far, at du har født ungen er ikke ensbetydende at de fleste skikkelige menn er helt kapable til å bysse, bade, stelle og elske barnet sitt. Husk at all jobb og tid du " investerer" nå kommer tilbake når du har en baby som synes du er det beste i hele verden <3 Anonymous poster hash: d5bef...f43
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #13 Skrevet 4. februar 2016 Tusen takk alle, kom gjerne med mer! HI Anonymous poster hash: 740b4...195
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #14 Skrevet 4. februar 2016 Det er en bok som heter "En bedre start" jeg har god tro på (skal kjøpe den før jeg får nr 2). For min del var det veldig nyttig å lese om Circle of Security i foreldrepermisjonen, jeg tråkket like godt til med den store fagboken, litt overkill men veldig interessant og nyttig lesing. Vil ellers råde deg til å stålsette deg mot alle de folkene som kommer til å fortelle/kommandere/hinte/bemerke at babyen bare har godt av å gråte. Nei, det har den ikke nødvendigvis, bare følg mammahjertet ditt du. Du vet best! Man kan ikke skjemme bort et spedbarn. Anonymous poster hash: b8400...efb
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #15 Skrevet 4. februar 2016 Det er vanlig å føle utilstrekkelighet i den første perioden med baby, spesielt med det første barnet! Anonymous poster hash: 2df57...5ab
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #16 Skrevet 4. februar 2016 Og, hvis du skal amme skader det ikke å lese seg opp på tips og triks på forhånd, det er tvert i mot meget nyttig. Jeg leste "the womanly art of breastfeeding" og den er anbefales på det sterkeste dersom du leser engelsk. Utgitt av le leche league som er den internasjonale ammehjelpen. Hvis du vil ha en bra bok på norsk heller så er Gro Nylander sine gode, men med litt mindre innhold. Anonymous poster hash: b8400...efb
Mumua Skrevet 4. februar 2016 #17 Skrevet 4. februar 2016 Stol på magefølelsen din! Ikke hør på helsestasjon eller andre dersom du føler det er helt feil. Det lærte jeg på den harde måten. En god ammepute er gull verdt - BBhugme er best! Amming kan være et H........ i starten. For meg var de første 10 dagene som mamma grusomme, men etterpå har det vært helt fantastisk. Barseltårene tok meg litt på senga, 2 uker der jeg strigråt hvert 5 minutt over alt og ingenting - helt normalt, bare grin i vei! Har du tenkt å fullamme så les deg godt opp, det kan være vanskeligere enn du tror. Stramt tungebånd, leppebånd, sugeforvirring dersom man gir smokk eller flaske, tips og triks ved magevondt til babyen. Ikke avskriv alt som kolikk, mange reagerer på melkeprotein i starten, så om ingenting annet mot kolikk virker så prøv å slutt på melkeprotein. Bli med i ammegruppen på facebook og bruk ammehjelpere for alt de er verdt om du lurer på noe med ammingen, det er virkelig supert
Syngensang Skrevet 4. februar 2016 #18 Skrevet 4. februar 2016 Viss/når alt føles heilt uoverkommelig, så minne deg sjølv på at det å ha barn er ei lang rekke ulike faser. Så du kjem til å få sove igjen, og du kjem ein vakker dag til å gå på butikken uten verken gulp eller snørr på genseren. Og når alle seier "hugs å nyte denne tida" når du ikkje har fått dusja/sove/ete på all den tid så er det fordi dei hadde det akkurat som deg og veit at det av og til kan vere litt vanskeleg å nyte spebarnstida. Så ikkje slå til dei, men sett pris på omtanken, for av og til treng ein ei slik påminning. Og så, ikkje stress med å støvsuge og bake kaker til eventuelle barselsgjester. Sett deg i sofaen og kos med baby og server kjøpekjeks og pulverkaffi☺
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #19 Skrevet 4. februar 2016 Så gode dere er! Her var det masse gode tips og ord, tar til meg hvert eneste råd. Tusen takk! HI Anonymous poster hash: 740b4...195
februarprins2013 Skrevet 4. februar 2016 #20 Skrevet 4. februar 2016 det beste rådet jeg selv fikk var at det kunne både bli bedre og verre enn det jeg forventet meg, her ble det heldigvis mye bedre enn det jeg forstilte meg, tenkte mye negativt før,men etter jeg ble mor,ble jeg mer postiv
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #21 Skrevet 4. februar 2016 Jeg hadde ganske mye etterrier, og blødde i 12 uker etterpå. Så vær litt forberedt på slikt, selv om det slettes ikke trenger å bli sånn:) Ellers: de som har det verst roper høyest, jeg trodde det skulle være mye mer slitsomt med baby. Man kan være heldig, også: ikke kolikk, spiser bra og sover om natten. Nå etter seks måneder er det kun noen få dager jeg har vært ordentlig trett på dagen. Føler at jeg ikke kan fortelle det til så mange;P Det er best å ta det meste som det kommer. Ingen babyer er like, og ingen mammaer er like. Lytt gjerne til råd, men lytt mest til hva du selv føler er riktig for deg, dere og babyen. Husk at alt går over før eller siden. Kolikk, nattevåk, bæring hele dagen eller annet som kan føles tungt. Det kommer ikke til å vare for alltid. Det er også på "vondt": kos deg med babyen og nyt hvert sekund, tiden går superfort! Jeg fikk voldsom melkespreng de første dagene når melken kom! Måtte ta ut litt i blant i en kopp/pumpe. Visste ikke helt om det kom til å være så vondt til man var ferdig med å amme (haha, kan le av det nå, men hadde aldri snakket om/tenkt på det;)), men det var bare i starten. Fikk giga-meloner, kjøpte ikke større bh'er, og det var greit, for de ble litt mindre igjen når melken stabiliserte seg. Bedside crib er genialt for oss og vår baby. Anbefales på det varmeste. Slipper å stå opp og ta baby opp av sengen, løfter henne bare opp fra ved siden av meg. Fantastisk. Men selvfølgelig ikke sikkert det er det beste valget for andre. Vask i alle fall noe tøy litt i god tid. Vi trodde vi hadde alt på plass, hadde handlet det meste. Men baby kom litt tidlig, og vi skulle akkurat til å begynne å vaske. Litt stress å ikke ha noe som helst, og måtte sende far hjem for å gjøre slikt. Hvis mulig, prøv bilstol ut og inn av basen. Vi synes vår er litt unødvendig vanskelig å få klikket på plass, men har ikke prøvd andre. Hvite bodyer og bukser/tights/strømpebukser er veldig kjekt å kjøpe selv. Går til alt annet, og man får vanligvis mye i farger/mønster. Særlig hvis jente, folk kan ikke motstå alt det søte rosa;) Prøv vogn i bilen om mulig, og tenk på plassen. Vi elsker vår vogn, men den tar MYE plass i bilen. Greit å i alle fall ta det med i vurderingen. Kjører man av og til steder med kofferter/mye bagasje? Babynest synes vi har vært herlig. Baby lå så godt i den på besøk, på sofaen eller hvor som helst. Anbefaler Lille verden, men må ofte bestille i god tid. Ellers trenger man ikke å ha alt klart når baby kommer. Bilstol, seng, stelleplass og litt klær å dra hjem i og noe skift, så kommer man langt. Husk lue. Og så er det jo litt avhengig av sesong og temperatur. Man kan ellers kjøpe etterpå og etter behov, også. Får man alt klart er det kjekt, men ikke stress hvis ikke:) Og noe vet man ikke alltid om man trenger. Anonymous poster hash: b9023...850
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #22 Skrevet 4. februar 2016 Opplevde å få hemorider under fødsel. Fikk bare beskjed om at det var normalt å ha vondt i baken. Gikk en uke før jeg skjønte at det måtte være hemorider. Var vondt å gå på do. Det sved når jeg tisset pga rifter, og det var vondt i stingene når jeg skulle bæsje. Gjorde det ikke bedre at jeg ble forstoppet. Barnepleierne på sykehuset kan ta feil. De mente baby hadde rett tak på brystet, men det var vondt og jeg ble sår. Kjente stor forskjell når jeg fikk henne til å ta rett. Stol på deg selv. Selv som uerfaren kan det hende du vet best Anonymous poster hash: 72ab5...09c
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #23 Skrevet 4. februar 2016 Isbind! Livredder for mørbankede underliv. Anonymous poster hash: 36217...33a Hva er isbind?? Anonymous poster hash: afc10...518 Det er bind som du heller vann på og putter i frysen. Det er meget lindrene for både sting og hevelser. Jeg fikk på barselhotellet, og lagde de hjemme. Anonymous poster hash: 36217...33a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #24 Skrevet 4. februar 2016 Ha Fjordland eller andre raske måltider i hus, tøm puppene i dusjen når melken kommer, hvis baby sover lenge, ikke gå med spreng og få brystbetennelse. Blir det røde, hovne områder, sørg for at baby legges med haken mot det området. Det beste tipset jeg fikk var av en venninne som sa at hver kveld etter middag, fylte hun en flaske med vann, satt seg til i sofaen med ammepute og baby, og der satt de. Han spiste og sov om hverandre, og kavet ikke eller gråt mye, slik de fleste spedbarn gjør på ettermiddag kveld. Gjorde det med nummer to her, og snakk om ett annet liv! All den byssingen og bæringen med førstemann jeg kunne spart meg. Anonymous poster hash: 91d87...0b8
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #25 Skrevet 5. februar 2016 Jeg hadde ganske mye etterrier, og blødde i 12 uker etterpå. Så vær litt forberedt på slikt, selv om det slettes ikke trenger å bli sånn:) Ellers: de som har det verst roper høyest, jeg trodde det skulle være mye mer slitsomt med baby. Man kan være heldig, også: ikke kolikk, spiser bra og sover om natten. Nå etter seks måneder er det kun noen få dager jeg har vært ordentlig trett på dagen. Føler at jeg ikke kan fortelle det til så mange;P Det er best å ta det meste som det kommer. Ingen babyer er like, og ingen mammaer er like. Lytt gjerne til råd, men lytt mest til hva du selv føler er riktig for deg, dere og babyen. Husk at alt går over før eller siden. Kolikk, nattevåk, bæring hele dagen eller annet som kan føles tungt. Det kommer ikke til å vare for alltid. Det er også på "vondt": kos deg med babyen og nyt hvert sekund, tiden går superfort! Jeg fikk voldsom melkespreng de første dagene når melken kom! Måtte ta ut litt i blant i en kopp/pumpe. Visste ikke helt om det kom til å være så vondt til man var ferdig med å amme (haha, kan le av det nå, men hadde aldri snakket om/tenkt på det;)), men det var bare i starten. Fikk giga-meloner, kjøpte ikke større bh'er, og det var greit, for de ble litt mindre igjen når melken stabiliserte seg. Bedside crib er genialt for oss og vår baby. Anbefales på det varmeste. Slipper å stå opp og ta baby opp av sengen, løfter henne bare opp fra ved siden av meg. Fantastisk. Men selvfølgelig ikke sikkert det er det beste valget for andre. Vask i alle fall noe tøy litt i god tid. Vi trodde vi hadde alt på plass, hadde handlet det meste. Men baby kom litt tidlig, og vi skulle akkurat til å begynne å vaske. Litt stress å ikke ha noe som helst, og måtte sende far hjem for å gjøre slikt. Hvis mulig, prøv bilstol ut og inn av basen. Vi synes vår er litt unødvendig vanskelig å få klikket på plass, men har ikke prøvd andre. Hvite bodyer og bukser/tights/strømpebukser er veldig kjekt å kjøpe selv. Går til alt annet, og man får vanligvis mye i farger/mønster. Særlig hvis jente, folk kan ikke motstå alt det søte rosa;) Prøv vogn i bilen om mulig, og tenk på plassen. Vi elsker vår vogn, men den tar MYE plass i bilen. Greit å i alle fall ta det med i vurderingen. Kjører man av og til steder med kofferter/mye bagasje? Babynest synes vi har vært herlig. Baby lå så godt i den på besøk, på sofaen eller hvor som helst. Anbefaler Lille verden, men må ofte bestille i god tid. Ellers trenger man ikke å ha alt klart når baby kommer. Bilstol, seng, stelleplass og litt klær å dra hjem i og noe skift, så kommer man langt. Husk lue. Og så er det jo litt avhengig av sesong og temperatur. Man kan ellers kjøpe etterpå og etter behov, også. Får man alt klart er det kjekt, men ikke stress hvis ikke:) Og noe vet man ikke alltid om man trenger. Anonymous poster hash: b9023...850 Takk for godt og nyttig svar! Babynest har vi fått anbefalt på det varmeste av alle kjente som har barn, så det er fikset. Vi har ikke bedside crib, men en sprinkelseng som vi har fjernet ene langsiden på, slik at den står helt inntil sengen vår med madrassen i samme høyde. Så det vil sikkert gjøre samme nytte Jeg har akkurat vasket det meste av klærne, da jeg har fått beskjed om at baby mest sannsynlig kommer senest innen uke 36. Så jeg tok ikke sjangsen på at far skulle begynne å vaske mens jeg lå på barsel Og barnevognen hadde vi hele tiden sett oss ut drømmevogna, så mannen var bestemt på at vi ikke trengte å teste den ut i bagasjerommet før vi kjøpte den. For vi har jo stasjonsvogn og det kom nok til å gå helt fint mente han! Vel... den tar hele bagasjerommet sånn ca Det får heller bli ny bil til våren når vi begynner å røre litt på oss, for vi reiser en del med bil da vi bor langt unna alt av familie. Jaja! Kom gjerne med mer, alt fra forberedelser, fødsel, under fødsel, etter fødsel, amming, hva som helst om noen har noe nyttig! Anonymous poster hash: 740b4...195
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå