Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #1 Skrevet 4. februar 2016 Jeg har en gutt som er 11 mnd. Jeg verker etter å sette igang med å prøve å bli gravid igjen.. Hva er den perfekte aldersforskjellen? Jeg tenkte i utgangspunktet 2 år, men kjenner jeg er litt usikker.. Anonymous poster hash: da6a5...4d9
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #2 Skrevet 4. februar 2016 tror ikke det er noe PERFEKT aldersforskjell. selv er det 3,5år mellom våre, og det er perfekt for oss. nå når neste kommre blit det 6år. ja en liten attpåklatt, men fortsatt perfekt for oss, da har man kosen og kan nyte hver bulk og ikek bli helt gal i hodet når man har unge i trass og baby som ikke sover på natta. Anonymous poster hash: 968b7...edd
Tantrum Skrevet 4. februar 2016 #3 Skrevet 4. februar 2016 Jeg kjenner at to år er litt heftig kontra rett over tre år.... Mellom nr 1 og 2 har vi 3,5 år, mellom nummer to og tre har vi 2 mnd. JÆKLA hektisk med de to yngste..... Hun som har blitt fem, klarer seg jo greit "selv", mens hun på to må følges like tett opp som andre toåringer og dette med en baby på armen.... På samme tid ser jeg jo hvor stor glede de to yngste har av hverandre alt, så det er jo kjekt. Hun eldste er liksom ikke så interessert i den minste.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #4 Skrevet 4. februar 2016 Jeg kjenner at to år er litt heftig kontra rett over tre år.... Mellom nr 1 og 2 har vi 3,5 år, mellom nummer to og tre har vi 2 mnd. JÆKLA hektisk med de to yngste..... Hun som har blitt fem, klarer seg jo greit "selv", mens hun på to må følges like tett opp som andre toåringer og dette med en baby på armen.... På samme tid ser jeg jo hvor stor glede de to yngste har av hverandre alt, så det er jo kjekt. Hun eldste er liksom ikke så interessert i den minste. 2 mnd mellom nr 2 og nr 3 høres svett ut ja! Anonymous poster hash: 8d306...6aa
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #5 Skrevet 4. februar 2016 Her er det 3,5 år mellom mine to. Synes det bar en grei alder mellom di hvor hu elste var en godel sjølstendig med diverse ting som hjalp på, hu gikk i barnehage og begynte samme sommeren som lillebror ble født med å leke ute i gata med nabogutten som er like gammel. Har planer om nr 3 men vet ikke når enda og der blir det større aldersforskjell da han allerede er 3,5 år😊 Men det gjør meg ingenting, vil nye vært svangerskap og den første tiden å kose meg og har ikke hastverk. Anonymous poster hash: 73acc...54c
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #6 Skrevet 4. februar 2016 Takk for mange svar! Ingen som har 2 år imellom sine barn? Hvordan er det? Travelt? Anonymous poster hash: da6a5...4d9
TPK Skrevet 4. februar 2016 #7 Skrevet 4. februar 2016 Jeg synes 2 år og 2 mnd er perfekt! Der og da var det litt intenst, men nå er de 3 og 5 og det er helt supert.
rytme Skrevet 4. februar 2016 #8 Skrevet 4. februar 2016 jeg har 2 år og 2 mnd mellom mine. Minste er fortsatt baby nå så jeg kan ikke fortelle så mye, men de første 8 mnd etter lillebror ble født har vært travle og svært slitsomme. Men jeg har fått de så tett fordi jeg tror at det vil "lønne seg" når de blir eldre. Det er 2 år og 3 mnd mellom meg og min bror og vi lekte sammen. Vi reiste på ferier og kunne være bare vår familie uten at mine foreldre MÅTTE aktivisere oss og være lekekamerater. Jeg har inntrykk av at hvis man har større aldersforskjell så liker ikke barna å dra på de samme "aktivitetene" i ferier og helger f.eks.... Men det varierer nok uansett....
QueeenBeee Skrevet 4. februar 2016 #9 Skrevet 4. februar 2016 (endret) Ikke 2år, gikk litt raskere enn forventet å bli gravid. Er 21 måneder mellom vår eldste og syns det er helt perfekt. Litt heftig i starten, men når man fikk inn rutinene så var alt bare supert hadde gjort det samme på nytt igjenn. Veldig kjekkt når vi er på ferie og slikt. De er sine egne bestevenner, men hjemme prøver vi å oppfordre dem til å leke med de som er like gamle. Endret 4. februar 2016 av QueeenBeee
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #10 Skrevet 4. februar 2016 23 mnd, syns det er en veldig fin aldersforskjell. Anonymous poster hash: b0611...d6e
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #11 Skrevet 4. februar 2016 har 6 barn, de 3 elsde er 18,17 og 16, er 13mnd mellom hver,det synes jeg ble mye og var ganske slitsomt, med de 3 minste som er 7, 3 og 5mnd synes jeg ting har vert lettere så mellom 2,5 og 4 synes jeg er perfekt Anonymous poster hash: 7291a...f39
Tantrum Skrevet 5. februar 2016 #12 Skrevet 5. februar 2016 Jeg kjenner at to år er litt heftig kontra rett over tre år.... Mellom nr 1 og 2 har vi 3,5 år, mellom nummer to og tre har vi 2 mnd. JÆKLA hektisk med de to yngste..... Hun som har blitt fem, klarer seg jo greit "selv", mens hun på to må følges like tett opp som andre toåringer og dette med en baby på armen.... På samme tid ser jeg jo hvor stor glede de to yngste har av hverandre alt, så det er jo kjekt. Hun eldste er liksom ikke så interessert i den minste. 2 mnd mellom nr 2 og nr 3 høres svett ut ja! Anonymous poster hash: 8d306...6aa Ja, hissig på grøten her i huset Har en tast (1) som toåringen har ordnet litt, så korrekt skal være 21 - som i tjueen
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #13 Skrevet 5. februar 2016 Dersom man tenker litt mer langsiktig enn bare de første årene, så er min erfaring at ca 2-3 år er mest perfekt, helst nærmere 2 år. Vi har fire barn med ulik aldersforskjell, og selv om alle barna er sammen og har et godt forhold, så er det utvilsomt enklere å gjøre ting sammen med de barna som er tett i alder. Type kunne gå på samme film på kino, klarer å gå omtrent like lange turer i fjellet, kan spille samme brettspill fordi de har et noenlunde jevnt kunnskapsnivå osv, osv. Det er en langt større utfordring å finne på/tilpasse aktiviteter som både f.eks. en 13-åring og en 6-åring, eller 13-åring og 8-åring liker og har godt utbytte av, enn det er å finne på ting som både en 13-åring og en 11-åring kan gjøre (eller 8-åring og 6-åring). Ja, det er helt klart slitsomt når de er små, men de er bare små en veldig liten stund av barndommen. Deretter skal de være "store" i veldig mange år, og da er det enklere på mange områder med søsken noenlunde tett i alder. Anonymous poster hash: b94a0...c99
Popelko Skrevet 5. februar 2016 #14 Skrevet 5. februar 2016 Takk for mange svar! Ingen som har 2 år imellom sine barn? Hvordan er det? Travelt? Anonymous poster hash: da6a5...4d9 2 år og 5 mnd, helt supert nå er de 7 og snaart 5, mye glede av hverandre:) siste blir 5 år yngre..
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #15 Skrevet 5. februar 2016 Jeg har fire barn, 2,5 år mellom de to eldste, 3,5 år mellom to og tre, 21 mnd mellom tre og fire. Mine begynner bli store nå er de 14, 12, 8 og 7 år, så jeg ser litt hvordan det har blitt også når den travleste bleieskiftarbeider-tiden er over. Jeg vil si at 2 år er perfekt. Mye avhenger jo av personligheten til barna, alle kan ikke bli bestevenner selv om de tilfeldigvis er søsken, og kjønn har litt å si også. Det er lettere å se en film sammen med to jenter som er enige om at den nyeste Barbiefilmen er lykke på jord enn å se en film sammen med en gutt og en jente når gutten nekter å se jentefilmer og jenta blir redd av dinosaurfilmer Men alt i alt er det sånn her at tettest og næremest forhold er det mellom de to eldste og de to yngste. Alle har jo glede av hverandre, men det er veldig ofte sånn at de to eldste holder på med sitt og de to yngste med sitt, det blir et skille der. Anonymous poster hash: 2cfd5...158
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #16 Skrevet 5. februar 2016 Her er det 23 og 26 mnd mellom mine. Helt perfekt for oss, men hektisk såklart! Merker jo at det er noe helt annet å være ute på noe med bare baby og eldstemann enn det var å ha baby og barn på nesten to år. Så vil man ha det roligere er det sikkert fint med større aldersforskjell. Jeg tror barna får mer glede av hverandre, og foreldrene mer lekeavlastning dersom ungene kommer tett! Anonymous poster hash: 370cc...116
Giss Skrevet 5. februar 2016 #17 Skrevet 5. februar 2016 Det kommer an på hva som er viktig for deg/dere. For meg var det viktig at de ble så nær i alder at de kunne leke sammen, leke med de samme barna, være litt på nivå med hverandre. Derfor ville jeg gjerne ha to år imellom - det ble så til 23 måneder og det er helt supert! Har ikke angret. Jeg ser selvsagt også at det er ulemper med det som kunne vært unngått med større aldersforskjell. De har en del av de samme behovene samtidig, det er ikke så enkelt for meg å få alenetid med dem fordi de har mye av de samme interesser, samme leggetid, samme behov, og den eldste kan ikke passe på den yngste om jeg skal på butikken, osv. Men totalt sett veier slike ting mindre for meg enn å se dem vokse opp som søsken sammen med mye lek og et veldig nært forhold. Det var rett for oss.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #18 Skrevet 5. februar 2016 Akkurat 3 år mellom våres og for vår del hadde det vært alt for hektisk med tettere enn det. Hadde heller ville hatt 3,5-4 år mellom om jeg skulle hatt en til. Anonymous poster hash: 8ee63...5ee
DramaMama Skrevet 5. februar 2016 #19 Skrevet 5. februar 2016 18 mnd mellom våre, slitsomt, men samtidig ser jeg at de allerede har stor glede av hverandre (de er nå 1,5 og 3). Vurderer en til, men isåfall må vi bestemme oss snart - ønsker ingen attpåklatt.
Ladybugg Skrevet 5. februar 2016 #20 Skrevet 5. februar 2016 Vi har 2 år mellom alle 3 😉 travelt, de er nå 5,3 og snart 1. Men det passer oss bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå