Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #1 Skrevet 4. februar 2016 når han/hun begynte å interessere seg for bokstaver/alfabetet? Kunne dem mye før dem startet på skolen? Anonymous poster hash: e90fb...5c9
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #2 Skrevet 4. februar 2016 2.5 år og synes det er artig å finne bokstaven sin og pappa sin Anonymous poster hash: 6ccfe...aca
Salomine Skrevet 4. februar 2016 #3 Skrevet 4. februar 2016 Like før to-årsalder. Abonnerer på abc-bøkene fra sandvig.
Gemini77 Skrevet 4. februar 2016 #4 Skrevet 4. februar 2016 Husker ikke helt men lenge før skolestart iallefall.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #5 Skrevet 4. februar 2016 Mellom 2-3 år tror jeg. Kunne skrive navnet sitt da han var 3 år. Må er han 5 år og kan alle store og små bokstaver, skriver og leser enkle setninger, leker seg ofte med ord og setninger, og viser meg etterpå hva han har skrevet. Han skal også lese alle skilt og reklamer vi går forbi når vi vandrer rundt i byen. Han synes med andre ord at det er supergøy Anonymous poster hash: 48af1...9fd
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #6 Skrevet 4. februar 2016 Jeg har fire barn, og det har variert veldig. Eldste var vel ca 2 år, og han kunne skrive navnet sitt som 3-åring og lese enkle ord som 4-åring. I dag er han 13 år (8. klasse), har dysleksi og sliter veldig med å lese lange og/eller kompliserte tekster og ligger på mye samme nivå som en 5.-6. klassing i lesing. Nest eldste på sin side var helt uinteressert i bokstaver fram til han var rundt 5 år, da lærte han alle på noen uker og knakk lesekoden av seg selv lenge før skolestart. Nå er han 11 år, går i 6. klasse og leser på nivået til en 10. klassing. Kort oppsummert bare fra mine to eldste: Når de fattet interesse og når de begynte å lese, har på ingen måte alltid noe å si for hvordan det går videre Anonymous poster hash: dfcc6...223
MTF Skrevet 4. februar 2016 #7 Skrevet 4. februar 2016 (endret) Begge begynte vel i 4-års alderen mener jeg å huske, sånn ca i hvert fall. De kunne skrive en del før skolestart, og eldstemann kune lese et par enkle ord. Han lærte seg kjapt å lese da de startet med dette i 1. klasse og er flink å lese den dag i dag (6. klassing nå). Yngste begynte å lese helt av seg selv (vel nesten, jeg satt med henne og stavet gjennom noe ord en periode). Hun satt seg plutselig ned og leste høyt fra bøkene sine en kveld og fra den dagen har hun lest...og lest...og lest. Hun kunne lese lange, kompliserte ord og tekster da hun akkurat hadde fylt fem. Nå er hun 3. klassing, og i følge skolen har hun en leseevne og forståelse over 7. klasse nivå (de kan visst ikke måle det høyere enn det på barneskolen på disse testene forstod jeg), men hun leser som en voksen og har gjort det lenge. Helt eksepsjonell flink, og i engelsk - så her er språkøret i orden Endret 4. februar 2016 av MTF
Fru vims Skrevet 4. februar 2016 #8 Skrevet 4. februar 2016 Sånn rundt 3-4 års alder på begge to. Jenta litt tidligere enn gutten.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #9 Skrevet 4. februar 2016 når han/hun begynte å interessere seg for bokstaver/alfabetet? Kunne dem mye før dem startet på skolen? Anonymous poster hash: e90fb...5c9 Barn 1: 6-7 år, eller egentlig har han vel kanskje aldri blitt spesielt interessert i bokstaver.. Barn 2: 1,5 år Barn 3: 3-4 år Vil gjerne presisere at selv om barn 1 var svært treg å få i gang på skolen, så er han nå 11 år og en av de flinkeste i klassen. Anonymous poster hash: e20b9...d46
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #10 Skrevet 4. februar 2016 2 år, kjenner igjen 5 bokstaver og kan skrive sin egen bokstav. Veldig opptatt av å lete etter bokstaven sin og våre i bøker, reklamemagasin osv. Anonymous poster hash: ec503...0c9
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #11 Skrevet 4. februar 2016 Har 4 barn og det har variert veldig. Den treigeste var veldig lite interessert før skolestart, kunne bare skrive navnet sitt med blokkbokstaver da han begynte Den tidligste kunne hele alfabetet som 2,5-åring, knakk lesekoden som 4-åring og leste bøker med små og store bokstaver før skolestart. Anonymous poster hash: 73197...e08
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #12 Skrevet 4. februar 2016 Eldste byttet bhg da han var 2,5 år. Da kommenterte de at han kjente igjen navnet sitt, visste hvilken stol som var hans første dagen for eksempel. Jeg tenkte at det var veldig vanlig, og han hadde vel kunnet det en stund. Begynte å skrive navnet sitt da han var 3. Hadde ikke noen særlig interesse for å lære å lese og skrive mot skolestart, kunne nok bokstavene, men ikke noe mas om å lære å lese. Tall hadde større interesse. Anonymous poster hash: 5f825...bb2
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2016 #14 Skrevet 4. februar 2016 Barn nr 1 var ca 2,5 år. Lærte å lese da hun var 3,5 år. Barn nr 2 er i dag fem år og finnes ikke interessert i bokstaver. Kjenner igjen sin egen bokstav pluss to-tre bokstaver til. Er ikke i nærheten av å kunne lese, ser ikke alltid forskjell på bokstaver og tall. Barn nr 3 er fire år i dag. Har aldri vært interessert i bokstaver, men lærte å lese da han var 3,5 år Anonymous poster hash: 72890...57c
geitemarken Skrevet 4. februar 2016 #15 Skrevet 4. februar 2016 Hun var 2 år da hun var interessert i hvem sin bokstav alle var. Vi leste mye Majas alfabet. Som 3 åring var hun en kløpper på å kopiere bokstavene og finne ting på bokstaven. Hun var det jeg vil si svært interessert i bokstaver og alfabet. Men hun klarte ikke knekke lesekoden før slutten av første klasse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå