Gå til innhold

Fibromyalgi og smerter


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor på skalaen er smertene dine egentlig? Fungerer du uten smertestillende?

Hvor lenge gikk du med det før du fant ut hva det var?



Anonymous poster hash: 61b3e...aef
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg fungerer uten smertestillende.

 

Jeg har hatt smerter i kroppen hele mitt voksne liv så jeg vet ikke om noe annet, det er bare sånn livet er. Jeg strever litt når jeg f.eks har sittet lenge rolig også reiser meg opp. Da er kroppen stiv og vond, jeg retter ut kroppen i etapper og halter avgårde før jeg får strekt meg helt ut og "gått meg til". Så lenge jeg er i bevegelse går det greit.

 

Det jeg sliter mest med er øresus, utmattelse, følelsen av tåke i hodet og temperaturregulering (jeg enten fryser eller svetter).

 

Jeg har jo pga smerter overalt gått jevnlig til både naprapat og kiropraktor, av flere behandlere har jeg i mange år fått høre at jeg "nok har fibromyalgi". Fikk det bekreftet av lege og spesialist midt i 30-årene. Nå har jeg rundet 40 år.



Anonymous poster hash: 22f9d...36c
Skrevet

 

Ja, jeg fungerer uten smertestillende.

 

Jeg har hatt smerter i kroppen hele mitt voksne liv så jeg vet ikke om noe annet, det er bare sånn livet er. Jeg strever litt når jeg f.eks har sittet lenge rolig også reiser meg opp. Da er kroppen stiv og vond, jeg retter ut kroppen i etapper og halter avgårde før jeg får strekt meg helt ut og "gått meg til". Så lenge jeg er i bevegelse går det greit.

 

Det jeg sliter mest med er øresus, utmattelse, følelsen av tåke i hodet og temperaturregulering (jeg enten fryser eller svetter).

 

Jeg har jo pga smerter overalt gått jevnlig til både naprapat og kiropraktor, av flere behandlere har jeg i mange år fått høre at jeg "nok har fibromyalgi". Fikk det bekreftet av lege og spesialist midt i 30-årene. Nå har jeg rundet 40 år.

 

Anonymous poster hash: 22f9d...36c

 

 

Takk for svar. Høres veldig ut som meg. Bare lurer på hvor vondt det er vanlig å ha liksom. Legen sier at jeg nok "bare" sliter med utmattelse og at man får vondt i kroppen pga det. Er for tiden hos fysioterapaut pga stiv rygg. Men har stort sett alltid verk og murringer et eller annet sted. Men føler ikke legen tar det alvorlig. Han har låst seg på utmattelse.

 

Anonymous poster hash: 61b3e...aef

Skrevet

 

 

Ja, jeg fungerer uten smertestillende.

 

Jeg har hatt smerter i kroppen hele mitt voksne liv så jeg vet ikke om noe annet, det er bare sånn livet er. Jeg strever litt når jeg f.eks har sittet lenge rolig også reiser meg opp. Da er kroppen stiv og vond, jeg retter ut kroppen i etapper og halter avgårde før jeg får strekt meg helt ut og "gått meg til". Så lenge jeg er i bevegelse går det greit.

 

Det jeg sliter mest med er øresus, utmattelse, følelsen av tåke i hodet og temperaturregulering (jeg enten fryser eller svetter).

 

Jeg har jo pga smerter overalt gått jevnlig til både naprapat og kiropraktor, av flere behandlere har jeg i mange år fått høre at jeg "nok har fibromyalgi". Fikk det bekreftet av lege og spesialist midt i 30-årene. Nå har jeg rundet 40 år.

 

Anonymous poster hash: 22f9d...36c

 

 

Takk for svar. Høres veldig ut som meg. Bare lurer på hvor vondt det er vanlig å ha liksom. Legen sier at jeg nok "bare" sliter med utmattelse og at man får vondt i kroppen pga det. Er for tiden hos fysioterapaut pga stiv rygg. Men har stort sett alltid verk og murringer et eller annet sted. Men føler ikke legen tar det alvorlig. Han har låst seg på utmattelse.

 

Anonymous poster hash: 61b3e...aef

 

Mitt tips da er å bestille time hos en manuellterapeut, de er veldig flinke til å finne grunnen til smertene og å hjelpe deg med å håndtere de best mulig.

http://www.manuellterapi.no/default.aspx?nid=1696

 

I motsetning til mange leger kjenner de faktisk på deg, ser på bevegelsene dine, bestiller røntgen/mr/ultralyd om nødvendig og finner ut av ting.

 

 

Anonymous poster hash: 22f9d...36c

Skrevet

Smerte er forresten veldig individuelt, det er vanskelig å måte. Samtidig kommer alle sykdommer i flere grader, noen er hardere rammet enn andre.

 

Jeg har veldig høy smerteterskel, har også migrene og slitasjegikt i hofter og knær, jeg tåler mye smerte. Andre har lavere smerteterskel og blir mer satt ut av smertene. Noen blir kvalm og uvel når de kjenner smerte osv. Siden det er så individuelt hvordan man takler og reagerer på smerte og fordi graden av smerte er forskjellig selv med samme diagnose er det umulig å svare på hvor vondt fibromyalgi egentlig er.



Anonymous poster hash: 22f9d...36c
Skrevet

 

Smerte er forresten veldig individuelt, det er vanskelig å måte. Samtidig kommer alle sykdommer i flere grader, noen er hardere rammet enn andre.

 

Jeg har veldig høy smerteterskel, har også migrene og slitasjegikt i hofter og knær, jeg tåler mye smerte. Andre har lavere smerteterskel og blir mer satt ut av smertene. Noen blir kvalm og uvel når de kjenner smerte osv. Siden det er så individuelt hvordan man takler og reagerer på smerte og fordi graden av smerte er forskjellig selv med samme diagnose er det umulig å svare på hvor vondt fibromyalgi egentlig er.

 

Anonymous poster hash: 22f9d...36c

 

Vanskelig å måle, skulle det stå ;)

 

Anonymous poster hash: 22f9d...36c

Skrevet

Jeg har fibromyalgi og har smerter så å si hele tiden. Hvis jeg bare skal være hjemme og klarer å få nok hvile fungerer jeg greit uten smertestillende, men hvis jeg i tillegg til å håndtere smerten skal håndtere alle inntrykkene ute i en vanlig hverdag må jeg ta smertestillende for å fungere.

Smertene er allikevel ikke hva jeg synes er verst å leve med, det er fatiguen som virkelig tar knekken på meg. Det å være sliten hele tiden er veldig slitsomt å leve med fordi det dikterer hele livet mitt.

 

Jeg ble først diagnosert som utbrent før jeg etter 18 måneder fikk jeg diagnosen fibromyalgi av en reumatolog. Nå har jeg prøvd alt som er tilbud som behandling, men er fortsatt like sliten.

 

Anonymous poster hash: 47a1e...69a

Skrevet

Jeg har sterke smerter 90% av tiden. Det verker, brenner og er øm i hele kroppen. Jeg går på tramagetic og sarotex mot smertene fast hver dag, de dagene jeg er verre så tar jeg 2 - 4 tramadol itilegg. Jeg er ufør da jeg ikke fungerer i jobb, har i tillegg utviklet fatigue, angst og depresjon grunnet fibromyalgien.

 

Anonymous poster hash: 8bb79...49e

Skrevet

 

Hvor på skalaen er smertene dine egentlig? Fungerer du uten smertestillende?

Hvor lenge gikk du med det før du fant ut hva det var?

 

Anonymous poster hash: 61b3e...aef

Smertene varierer fra 2-9 (hvor 10 er den verste smerten man har opplevd). Som oftest går de verste smertene i perioder og det sliter veldig på energinivået. Bruker i snitt ca en 50 mg Tramadol i uka, så jeg utsetter smertestillende så lenge som mulig.

Regner med jeg har hatt fibromyalgi siden tidlig 20-årene. Det startet med utbredte "vondter". Har slitt veldig med (dyp) søvn siden da også.

I tillegg har jeg lavt stoffskifte som ikke gjør fibromyalgien bedre. Kanskje gjør den den verre.

 

 

Anonymous poster hash: 11766...d82

Skrevet

Konstante smerter i muskler og ledd hele tiden, stiv og støl og sover elendig pga smerter. 

 

Fikk diagnosen som barn, og bekreftet den da jeg var voksen. Går ikke på noe smertestillende fast, kun ved behov (ca 1-4 ganger i måneden) Har bare et fåtall smertestillende jeg tåler og som har effekt, så kan ikke ta for mye. Er så vandt med smertene at jeg "vet ikke bedre"

 

Men er i form nok til å være i jobb, helst aktiv, jo mer aktivitet jo bedre er jeg. 



Anonymous poster hash: 111f3...41b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...