Gå til innhold

Kan dere hjelpe meg? Melde til bv eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder en jente i nabolaget. Faren er frem og tilbake, ene uke er han og mor sammen, andre uken er han flyttet ut. Nå har han vært borte en god stund.

Jenten går i 1.klasse, hun er kraftig overvektig og blir foret med dritt mat, McDonald's mat og annen junk food. I følge jenten så spiser de sjeldent middag hjemme. Og hvis de spiser så er det junk food, loff med nuggati ol, noe jevnaldrende barn bekrefter fordi har vært hjemme hos denne jenten.

Moren har tatt slankeoperasjon pga hun var overvektig, men har fremdeles et forferdelig usunt kosthold noe hun viderefører til datteren sin, som er overvektig.

Faren er som sagt ikke særlig involvert, har aldri vært alene med datteren sin i følge moren. Nå har han ikke vært hjemme på over en måned.

Hvis mor skal på butikken eller noe annet utenfor hjemmet sender hun ungen sin ut. Datteren kan da ringe på hos klassevenner og si at hun MÅ få komme inn, at moren har sagt at hun må være der. Ringer man moren, så bekrefter hun at ungen må være der for hun skal et eller annet. Ringer man ikke moren så bare går hun ut og forventer at andre skal se etter ungen, uten å avtale dette på forhånd.

Moren er sykemeldt fra jobb, men jobber svart hjemmefra med noe skjønnhetsgreier og er veldig opptatt med dette, noe hun sier selv. Så kommer og går folk hjemme hos de hele ettermiddagen og kvelden.

Moren er gravid igjen og har vært en del kvalm. Datteren har vært borte fra skolen på mandag og en dag sist uke. Datteren sier hun ikke har vært syk, men måtte være hjemme fra skolen fordi hun måtte passe på moren sin som var syk og fordi moren ikke kunne følge henne til skolen. Jenten har vært ute å lekt på ettermiddagen de dagene hun var "syk" og har virket i helt fin form. Datteren kan komme rett fra skolen og ringe på til andre og gå fra ene hjemmet til andre helt til kveld uten at moren etterlyser datteren eller tenker på å gi henne mat.

Det er ikke bare jeg som har reagert på måten moren er, hun er veldig spesiell. Både jeg og andre jeg har snakket med føler hun ikke tar godt nok vare på datteren sin. Datteren har sagt så masse rart til oss voksne at vi begynner å bli bekymret.

Som at hun må være hjemme alene når moren skal noe og datteren ikke kan være inne hos klassevenner, at de sjeldent spiser middag. At moren alltid jobber hjemme så moren har aldri tid til henne.

Hun har også sett filmer som er 15 og 18'års aldersgrense, hun har fortalt til oss voksne hva filmen handler om, hva som skjer osv. Hun spiller også spill på xbox som har 18 års aldersgrense. Venner av jenten har vært inne hos henne og der hadde de sittet å sett på skrekkfilm med 16 års aldersgrense, flere av barna ble redde og løp hjem. Moren var opptatt med å jobbe hjemmefra, hun sa hun ikke kunne fotfølge ungene og følge med på hva de så på.

Det er så masse jeg og andre reagerer på, vi synes oppriktig synd i datteren hennes.

Enkelt av tingene er kanskje ikke så gale i seg selv, men når man samler alt sammen så blir det mye. Er dette noe vi burde melde fra om til barnevernet? Eller skal vi bare overse det?

Anonymous poster hash: f24bd...a8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meld. Høres ut som mor kan trenge veiledning.

Anonymous poster hash: ffaaa...41b

Skrevet

Jeg er overrasket at så mange har sett dette en stund, men ingen har meldt det. Ja, dette må du melde, stakkars barn

Anonymous poster hash: d209c...0d6
Skrevet

Jeg hadde ikke lest så langt i innlegget ditt før jeg konkluderte med at det eneste rette er å melde. Dette ville jeg ha meldt med navn, tror jeg. Det er vanskelig å få frem hvor omfattende omsorgssvikten er i en slik sak bare ved å skrive. Men om du vil melde anonymt er det likevel langt bedre enn å ikke melde.

Denne jenta utsettes for ganske grov omsorgssvikt etter min mening, og jeg er enig med nr. tre - jeg er overrasket over at så mange har sett dette over tid og at ingen har meldt det til bv.

Snakk med barnevernet i morgen!

Anonymous poster hash: 58d74...f7b
Skrevet

Meld i fra!

Anonymous poster hash: 61a4b...c5c
Skrevet

Meld! Ingen tvil! Stakkar lille jenta...

Skrevet

Ja dette synes jeg høres graverende ut.

Jeg har selv vurdert å melde en mor i nabolaget til bv uten å gjøre det.

Ungen får ingen grenser hjemme, og lite stimulering. Mor er sliten, syk og har lite nettverk. Er i opposisjon til alt av autoriteter inkl skolen. Gutten har problemer i mange settinger sosialt, men får ordentlig mat, ser ordentlig ut og er aldri overlatt til seg selv.

Har som dere skjønner ikke meldt dette, men føler på mange måter at han sviktes totalt. Han kan ikke oppføre seg, mange unngår han og mor ser ikke hva som er problemet.

I det tilfellet du nevner ville jeg ikke nølt. Hvordan skal det bli for jenta når mor får en liten baby i tillegg...

Anonymous poster hash: 0c953...96e
Skrevet

Du bør alltid melde hvis du er bekymret. Her er det jo diverse å være bekymret for.

Anonymous poster hash: 7e2e2...db5

Skrevet

MELD!!! Utrolig ingen har reagert på dette før. Stakkars lille jente!

Anonymous poster hash: 8b228...019
Skrevet

Grunnen til at jeg eller de andre ikke har meldt ifra er at vi ikke har visst om alt det jeg skrev før nå idag. Vi har visst litt hver, men vi begynte å snakke samme idag og alle hadde fått med seg litt,og til sammen så ser vi jo, eller i allefall jeg at det er grunn til å bli bekymret.

Jeg kommer til å ringe inn en bekymringsmelding i morgen.

Hi

Skrevet

Grunnen til at jeg eller de andre ikke har meldt ifra er at vi ikke har visst om alt det jeg skrev før nå idag. Vi har visst litt hver, men vi begynte å snakke samme idag og alle hadde fått med seg litt,og til sammen så ser vi jo, eller i allefall jeg at det er grunn til å bli bekymret.

Hi

Det er jeg glad for å høre at du vil gjøre :)

Få gjerne en eller flere av de andre til å melde inn også, jo flere som har observert bekymringsverdige ting, jo større sjanse er det for at det blir tatt på alvor.

Anonymous poster hash: 58d74...f7b

Skrevet

Hi

Tenker du at det foregår noe ulovlig der hjemme? Høres ut som om hun selger dop...

Anonymous poster hash: 2ae4a...143

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...