Gå til innhold

Tips til ting jeg kan lære valpen vår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er liten terriervalp på 13 uker og orker ikke så mye ute enda. Etter 10-15 min ute er han kald og utslitt men vi over litt hver dag på å gå i bånd etc.

Prøver å stimulere han inne og han er en lettlært liten kar. :-)

Så langt så kan han "sitt", "dekk", "bli" og "gi labb". Vi jobber med å få husren og sånn går no dagan.. 😅

Men når han har sover lenge og vi har litt tid så tenkte jeg å lære han litt flere ting. Prøvde på "rulle rundt" men skjønte fort st han ikke greier å komme seg rundt alene enda (tror jeg).

Uansett, noen andre morsomme ting å lære han som også uansett er greit at han kan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innkalling. Kan fint øves på inne også.

Ellers vil jeg anbefale deg å se litt på youtube, der finnes det mange filmer med masse inspirasjon.

Skrevet

Spille død

Anonymous poster hash: 0320c...dfd

Skrevet

Kommandoen "vent" og "versågod". Legg en god bit foran, tren på vent, og spis på versågod. Veldig kjekt når ungene mister noe på gulvet ;)

Og innkalling. Kjempeviktig.

Anonymous poster hash: 48b7e...805
Skrevet

Lære "slipp" uten å måtte kjempe en lang fysisk kamp til å få den til å slippe. Når valpen har en tennisball i munn, si slipp, og kast en annen tennisball mot munnen dens. Valpen vil da slippe den tennisballen den har i munn for å fange den som kommer i mot.

Bytt ut "pass deg, flytt deg, gå vekk" med "rygge" når du går mot valpen og den er i veien for seg og rygger når den passer seg. F.eks mellom sofa og bord. Da får du lært inn kommandoen rygge "gratis".

Anonymous poster hash: 3b81c...3a3

Skrevet

Ikke bjeffe på alt og alle

Ikke hoppe på alt og alle

Anonymous poster hash: 03b9c...0c1
Skrevet

Sjekk ut Victoria Stilwell på Youtube: 

Mulig det kommer opp en hel video når jeg publiserer dette innlegget, men hun har MASSE. .Så bare gå videre til alle videoene etter denne, din kan jo sitt allerede!

Blant annet å lære valpen å "la være" og "slipp" (ligner på beskrivelsen over, men istedet leker du med en annen leke og når valpen slipper den den har for å se hva du har sier du "slipp". Funker om ikke hunden er så opptatt av ball!

Du kan lære å gå pent i bånd, "give me five", ikke hoppe etc etc. Hun har utrolig mye gøy! :D

Det er så morsomt å lære dem ting med positiv forsterkning, og man ser dem jobbe sånn for å finne ut "hva må jeg gjøre for å få godbiten, egentlig?" 

Anonymous poster hash: 4f31a...f5e

Skrevet

Vår detter i bakken og ruller over ,når vi sier "pang!"

Han går på soveplassen når vi sier natta .

Når jeg stopper og sier "her",på tur, kommer han og setter seg på min høyre side. Veldig kjekt når det kommer folk eller dyr på veien .

Slipp! Også veldig greit når han tar noe han ikke skal. Slipper uansett hva han har, mat ol.

Når vi sier "opp" , hopper han opp , legger forbeina på armen jeg holder fram og stikker hodet mellom😊

Skrevet

Stopp/Stå/Bli er livsviktig kommando for hund med tanke på at du får stoppet hunden på avstand hvis det plutselig kommer en bil, rådyr eller hva som helst annet som krever et stopp på flekken.

Skrevet

Masse kreative og morsomme forslag!! Her ser jeg at vi kan finne på masse fremover 😘 Tusen hjertelig takk!

Skrevet

Glemte en ting...

Jeg har lært hunden min høyre og venstre som kommandoord. Det er gull verdt, for vi går en del på ski. Og når man kommer i nedoverbakke mot et løypekryss med bikkja i full fart foran er det fint å kunne fortelle den hvor den skal gå.

Skrevet

Glemte en ting...

Jeg har lært hunden min høyre og venstre som kommandoord. Det er gull verdt, for vi går en del på ski. Og når man kommer i nedoverbakke mot et løypekryss med bikkja i full fart foran er det fint å kunne fortelle den hvor den skal gå.

Samme her, pluss "fram".

Skrevet

Mine kan i tillegg til de du nevnte; spinne rundt i sirkel, opp på to og danse, gå på to, spille piano, krype på gulvet, sitte på bakbeina med forlabbene opp (bamsestilling), sitt - bli - på plass, gå fint, hoppe opp på ryggen til et av barna når de står på alle 4 og så setter de seg i bamsestilling. I tillegg lager jeg av og til hinderløype til dem i stua 😃

Mine er forøvrig chihuahua og pomeranian. Ikke verdens mest lettlærte, men du verden så mye de er vilig til å prøve å få til for en godbit og mye ros 😉

Anonymous poster hash: 7588b...07c

Skrevet

Jeg bruker kommandoen "forsiktig", som for hunden betyr at den skal fortsette med det den gjør, men gjøre det sakte. Begynte med å trene inn i forhold til hastighet på gange. Vi gikk i normalt tempo, så sa jeg forsiktig, og senket tempoet veldig. Når hun hadde forstått det var det forholdsvis enkelt å overføre til andre aktiviteter, og nå funker det uansett hva hun holder på med. Veldig praktisk hvis man faktisk trenger at hunden skal være forsiktig, f.eks. når den blir tilbudt godbit fra hånda, hvis den skal gå i ulendt terreng, eller hvis dere er rundt noen som er redde,  

Anonymous poster hash: 560a7...4f3
Skrevet

Jeg bruker kommandoen "forsiktig", som for hunden betyr at den skal fortsette med det den gjør, men gjøre det sakte. Begynte med å trene inn i forhold til hastighet på gange. Vi gikk i normalt tempo, så sa jeg forsiktig, og senket tempoet veldig. Når hun hadde forstått det var det forholdsvis enkelt å overføre til andre aktiviteter, og nå funker det uansett hva hun holder på med. Veldig praktisk hvis man faktisk trenger at hunden skal være forsiktig, f.eks. når den blir tilbudt godbit fra hånda, hvis den skal gå i ulendt terreng, eller hvis dere er rundt noen som er redde,

Anonymous poster hash: 560a7...4f3

Det er smart :-) Jeg bruker både "forsiktig" og "rolig" på det. Synes selv det er lettere å si "rolig" på en rolig måte enn "forsiktig". Og lettere å dra på ordet: rooooooooolig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...