Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #1 Skrevet 3. februar 2016 Vi har etter mye om og men droppet planen om å reise ett år til utlandet fra høsten av. Dels pga noen praktiske hindringer, men mest fordi 11-åringen virkelig virkelig ikke har lyst. Han er inne i en god stim på skolen og vennekretsen og trives veldig godt med det livet han lever nå. Men så leser jeg om Mia Gundersen som er på reise i 3 mnd sammen med sønnen sin. DET kan vi jo gjøre i stedet, kanskje? Det betyr riktignok at vi etterlater et 19 år gammelt "barn" alene i huset i den perioden (bortsett fra i selve juleferien), men det vil nok dette "barnet" bare være overlykkelig for, Hva ser dere som motforestillingene mot denne ideen, og hva er fordelene? Jeg ser det slik: Fordelene: 1. Jeg blir flinkere i et bestemt språk og han kan begynne å lære det (fortrinn når han begynner på ungdomsskolen) 2. En opplevelse for livet - et kort innblikk i en annen kultur uten å miste fotfestet hjemme 3. Vi har familie i et par "utland", så vi kan bo steder der vi har kontakter og dermed fort kommer inn i et miljø. 4. Mor-sønn-bonding Ulempene: 1. Jeg må bli i den jobben jeg har nå, for jeg får ikke permisjon hvis jeg begynner i ny jobb. 2. Han går glipp av noe skole? Annet? Anonymous poster hash: 465e9...b19
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #2 Skrevet 3. februar 2016 Får han permisjon da? Han vil vel da skrives ut av skolen også har du liten kontroll på hvilken skole og hvilken klasse han blir plassert i når dere kommer tilbake.... Jeg personlig ville holdt meg til ferien, f.eks de 7-8 ukene sommerferien varer. Anonymous poster hash: 1450a...6a6
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #3 Skrevet 3. februar 2016 Får han permisjon da? Han vil vel da skrives ut av skolen også har du liten kontroll på hvilken skole og hvilken klasse han blir plassert i når dere kommer tilbake.... Jeg personlig ville holdt meg til ferien, f.eks de 7-8 ukene sommerferien varer. Anonymous poster hash: 1450a...6a6 Ja, det er jo selvfølgelig en risiko. Men det skal vel ganske mye til - de har vært samme sammensetning i klassen helt siden 1.-klasse (to barn har bodd i utlandet i ett år hver i denne perioden, og de fikk komme tilbake). Men hvis han ikke får komme tilbake til klasse, dropper vi det nok. Vi tenkte å reise for eksempel november - januar eller desember-februar. Anonymous poster hash: 465e9...b19
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #4 Skrevet 3. februar 2016 Han mister skoleplassen sin Anonymous poster hash: ceba6...d87
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #5 Skrevet 3. februar 2016 Han mister skoleplassen sin Anonymous poster hash: ceba6...d87 Ja, men som nevnt tror jeg det er liten sjanse for at han ikke får den tilbake når vi kommer hjem igjen. Dette vil jeg måtte snakke med skolen om før vi bestemmer oss, men rektor der er i hvert fall usedvanlig dyktig og grei og løsningsorientert. hi Anonymous poster hash: 465e9...b19
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #6 Skrevet 3. februar 2016 Vi har etter mye om og men droppet planen om å reise ett år til utlandet fra høsten av. Dels pga noen praktiske hindringer, men mest fordi 11-åringen virkelig virkelig ikke har lyst. Han er inne i en god stim på skolen og vennekretsen og trives veldig godt med det livet han lever nå. Men så leser jeg om Mia Gundersen som er på reise i 3 mnd sammen med sønnen sin. DET kan vi jo gjøre i stedet, kanskje? Det betyr riktignok at vi etterlater et 19 år gammelt "barn" alene i huset i den perioden (bortsett fra i selve juleferien), men det vil nok dette "barnet" bare være overlykkelig for, Hva ser dere som motforestillingene mot denne ideen, og hva er fordelene? Jeg ser det slik: Fordelene: 1. Jeg blir flinkere i et bestemt språk og han kan begynne å lære det (fortrinn når han begynner på ungdomsskolen) 2. En opplevelse for livet - et kort innblikk i en annen kultur uten å miste fotfestet hjemme 3. Vi har familie i et par "utland", så vi kan bo steder der vi har kontakter og dermed fort kommer inn i et miljø. 4. Mor-sønn-bonding Ulempene: 1. Jeg må bli i den jobben jeg har nå, for jeg får ikke permisjon hvis jeg begynner i ny jobb. 2. Han går glipp av noe skole? Annet? Anonymous poster hash: 465e9...b19 Men hvis 11- åringen virkelig ikke vil være borte i et år, så ville jeg i hvert fall spurt ham om han kunne være borte i 3 mnd før jeg begynte å planlegge.. Anonymous poster hash: 90d81...ed5
Fullrulle86 Skrevet 3. februar 2016 #7 Skrevet 3. februar 2016 Hva med å vente til han blir stor nok til å slippe å være med??
Miss Honey Skrevet 3. februar 2016 #8 Skrevet 3. februar 2016 Så lenge du finner ut av det med skolen så ser jeg ingen grunn til å la være HVIS barnet har lyst
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #9 Skrevet 3. februar 2016 Klarer du å følge opp "hjemmeskole" på reisen? Anonymous poster hash: 24be7...b07
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #10 Skrevet 3. februar 2016 Klarer du å følge opp "hjemmeskole" på reisen? Anonymous poster hash: 24be7...b07 Ja, det vil jeg klare uten problem. Reiser selvsagt kun hvis han også har lyst. Anonymous poster hash: 465e9...b19
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #11 Skrevet 3. februar 2016 Hva med å vente til han blir stor nok til å slippe å være med?? Litt av poenget er jo at han skal ha utbytte av det. Reiser bare hvis han vil. hi Anonymous poster hash: 465e9...b19
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #12 Skrevet 3. februar 2016 Er det en far inni bildet her? Anonymous poster hash: 0ecc0...936
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #13 Skrevet 3. februar 2016 Er det en far inni bildet her? Anonymous poster hash: 0ecc0...936 Nei, ingen far i bildet. Anonymous poster hash: 465e9...b19
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #14 Skrevet 3. februar 2016 Er det en far inni bildet her? Anonymous poster hash: 0ecc0...936 Nei, ingen far i bildet. Anonymous poster hash: 465e9...b19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå