Gå til innhold

Men vet man egentlig om barnevernet tar feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av dem som i utgangspunktet tenker at det aldri er røyk uten ild, men så hører man jo også om saker der "alle" går god for vedkommende og at innblandingen oppleves som meningsløs og som et overgrep. Nå tenker jeg i forbindelse med spørsmålet om ikke barnevernet også kan gjøre feil (selv om det her er snakk om mange ulike instanser, ikke bare en slik noen ser ut for å tro).

Litt av grunnen til at jeg spør er at jeg dessverre har fått dette litt for nært på meg for et par år siden. For å anonymisere og summere opp:

Tidligere nabo, framstod som hyggelig og velfungerende, veldig opptatt av barnas beste. Vi havnet til dels i samme omgangskrets pga jevngamle barn, og alle skrøt sånn av damen. Noen var nære og gode venninner med henne og hadde bare godt å si, flott mor. Vi som da var naboer begynte derimot å ane ugler i mosen pga at det var lytt. Jeg vil ikke gå i detaljer, men vi hørte nok til at vi til slutt varslet barnevernet. Da hadde vi snakket med damen selv, men hun stilte seg helt uforstående til anklagende. Det, sammen med en del andre ting, fikk mannen min og meg til å forstå at hun antagelig mangler evnen til selvinnsikt. I tillegg kom det veldig annerledes versjoner ut av henne til andre, og folk slukte alt hun sa! Av de rundt oss ble hun trodd, og vi ble de stygge ulvene. Barnevernet derimot skjønte med en gang vår bekymring, og det ble satt inn en del tiltak. Alle rundt skjønte ingenting og lot seg manipulere av mor, bare vi som hadde bodd vegg i vegg visste. Til slutt ble vi så frosset ut at vi faktisk flyttet, men jeg er fortsatt glad for at vi meldte i fra.

Poenget er at selv de du tror du kjenner godt og er god venninne med, og som framstår som ressurssterk og en god mor utad, kan være en som mishandler barna sine. Når barnevernet da er inne i bildet, så blir det feil å bare automatisk anta at du vet bedre enn dem, at grunnen til at de er der er meningsløs. Selv om det sikkert gjøres noen feil, så tror jeg ikke det er så vanlig. Bare tenk på i vårt tilfelle der vi VET at barna ikke hadde det godt, men at alle trodde på mor sin historie.

Anonymous poster hash: 208db...b82
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vel veldig typisk! Godt jobbet.

Anonymous poster hash: d1a9b...488

Skrevet

Jeg tror at barnevernet er innblandet hos veldig mange familier basert på "ingenting". Da mener jeg at de har undersøkelse med bakgrunn i bekymringsmelding. Men jeg tror absolutt at i de fleste familier hvor barnevernet er inne med tiltak, så er ikke det ukorrekt. Man må også huske på at barnevernet kan være en stor hjelp i hverdagen, de er ikke bare den store stygge ulven som henter barn. 

Men selvfølgelig skjer det feil. Man finner ikke et eneste feilfritt system. Jeg tror også det finnes noen hekser av konsulenter der ute, et par maktsyke mennesker og noen som ikke gjør jobben sin slik de burde. Men sånn er det da i alle etater! Gjennomgående har jeg troen på barnevernet og jeg er ikke redd for å få dem på døra mi (om det noen gang skulle skje). 

Mine egne erfaringer sier meg bare at barnevernet gjør alt for lite. Jeg kjenner dessverre til mange familier hvor barna for lengst skulle ha blitt flyttet ut av hjemmet. 

Og så tror jeg det finnes mange tilfeller som deres HI. Man aner virkelig ikke hvordan noen er innenfor hjemmets fire vegger! 

Til eksempel så kan jeg jo nevne saken Aftenposten hadde her før helgen. Om en gutt på ett år som ble drept av sin egen mor. INGEN fattet mistanke! INGEN! Hun var så god som en mor skulle være, til og med pappen skjønte ikke hva som skjedde. Likevel ble barnet drept. Tenk litt på det.. 

Anonymous poster hash: 41d23...b10
Skrevet

Så lenge det er mulighet til å levere anonyme meldinger uten konsekvenser, så blir det tilfeller der folk blir meldt på helt feil grunn, og barnevernet undersøker noe som ikke burde bli undersøkt. Det finnes også maktsyke personer i barnevernet, og hun som skrev i den andre tråden om at da kan foreldre vinne i retten - ikke alle har råd eller krefter til å ha rettssak. Enkelte blir så nedkjørt og tror at de faktisk suger som foreldre, uten støtteapparat rundt seg, at de ikke orker å kjøre rettssak på det. Men som sagt, i de fleste tilfeller er det grunn til at barnevernet er innblandet.

Anonymous poster hash: a40bb...1bd
Skrevet

Jeg er barnevernsbarn. Ble ikke flyttet før jeg var 16 år. Første anmeldelse ble da jeg var 3 mnd, hadde kutt i hodet som måtte sys, og foreldrene mine var fulle. Samtidig meldte og skolen til søsteren min bekymringsmelding. Barnevernet henla saken. Det var starten på helvete for meg. Neste gang noen meldte til barnevernet var jeg 13 år, men det tok 3 år før de flyttet meg. Ennå de var klar over at jeg virkelig ikke hadde det bra hjemme.

Og i mange andre saker, så ser jeg at barnevernet bruker alt for lang tid. Selv om jeg er enslig mor, kronisk syk, og rot og litt kaos til tider her. Så finnes jeg overhodet ikke redd for barnevernet. Vet at de aldri hadde tatt barna mine.

Og jeg tenker at ja, barnevernet kan gjøre feil. Men det er helt klart mest feil som blir gjort, med at de ikke tar barn, som burde bli tatt. Og sikkert noen veldig få tilfeller hvor et barn blir tatt, som ikke burde bli tatt. Men sånn er det dessverre, feil skjer overalt. Selv om det ikke burde skje.

Anonymous poster hash: 9bc86...944
Skrevet

En veldig velansett mann i nabolaget her var sånn. Smilende, blid, imøtekommende og godt likt av alle, høyt respektert også fordi han er lege.

Han dengte kona og ungene.... 

Hun kom seg ut av klørne hans og sliter max også nå i ettertid, fremdeles er det mange som overhodet ikke tror han kan være sånn. Jeg kjenner henne og han gjør alt til en kamp, siste gangen nå fordi hun måtte fornye passene til ungene før de skal til syden i vinterferien, han nekter bare for å nekte. Nekter å snakke med henne, all kommunikasjon må gå gjennom hans advokat, og når hun ba om underskrift til nye pass gjennom advokaten sa han bare nei og la på. 

Men hans naboer, kollegaer og venner tror ekskona hans er gal, for han er jo en så likendes kar.

Anonymous poster hash: f8931...e95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...