Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #1 Skrevet 3. februar 2016 Jeg har vært ufør i cirka fem år og har kommet til at jeg ønsker å jobbe noen dager i uka. Jeg tror det kunne vært positivt både for kropp og lommebok. Men jeg er litt i tvil om hvordan jeg skal gå frem, da jeg skjønner at ikke så mange bedrifter vil ta inn og ansette en person som er ufør. Jeg ser for meg at jeg vil jobbe i en bedrift med produksjon av et eller annet. Jeg liker å være i aktivitet og er ikke redd for verken tunge løft eller en travel arbeidsdag. Kan man sende en åpen søknad til de bedrifter som kan være aktuelle? Og hva skriver jeg i søknaden. Ufør men liker å jobbe, pålitelig og pliktoppfyllende...nei det høres ikke så bra ut. Andre forslag? Anonymous poster hash: 01d29...1ab
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #2 Skrevet 3. februar 2016 Men er det lov å jobbe når man er ufør? Du er vel ufør førr en grunn. Anonymous poster hash: 614bb...986
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #3 Skrevet 3. februar 2016 Er ikke dette noe som må klareres med lege og Nav først, dersom du er 100% ufør? Da må du vel få vurdert uførheten din på nytt, og dersom du mener du klarer å jobbe, så hvorfor er du ufør i utgangspunktet (dersom 100% ufør)? Anonymous poster hash: 7b4c1...237
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #4 Skrevet 3. februar 2016 Men er det lov å jobbe når man er ufør? Du er vel ufør førr en grunn. Anonymous poster hash: 614bb...986 Ja uføre kan jobbe så mye de vil,men det er selvsagt regler å forholde seg til når det kommer til inntekt. Flott at det finnes en slik ordning for oss uføre. Dagene hjemme kan bli lange når man ikke har noe å gjøre. Anonymous poster hash: 01d29...1ab
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #5 Skrevet 3. februar 2016 Men er det lov å jobbe når man er ufør? Du er vel ufør førr en grunn. Anonymous poster hash: 614bb...986 Ja uføre kan jobbe så mye de vil,men det er selvsagt regler å forholde seg til når det kommer til inntekt. Flott at det finnes en slik ordning for oss uføre. Dagene hjemme kan bli lange når man ikke har noe å gjøre. Anonymous poster hash: 01d29...1ab Nå har jeg ikke peiling på hvordan dette fungerer, så derfor jeg spør, men hvordan kan man bli 100% ufør og likevel ha muligheten til å velge å jobbe? Burde man da ikke vært en mindre prosent ufør, eller er det kanskje sånn, at dette gjelder for de som er for eks 80% ufør og dermed kan jobbe litt ved siden av? Anonymous poster hash: 7b4c1...237
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #6 Skrevet 3. februar 2016 Selvfølgelig er det lov å jobbe når man er ufør, man får bare trekk i trygden. Er jo derfor den nye uførereformen kom, så det skulle bli lettere å kombinere jobb og trygd for de som har en restarbeidsevne. Jeg er også ufør, men slipper jo ikke håpet om at jeg en dag (kanskje om 5 år) er i såpass mye bedre form at jeg kan jobbe litt.... Det trenger ikke avklares med lege, og uføregraden må ikke settes på nytt. Alt dette ble forandret og forenklet med den nye reformen i 2015 så det ikke skulle bli så vanskelig å prøve seg i jobb om man føler seg bedre og har har ekstra kapasitet. HI, det er ikke lett for deg å få jobb, antagelig bør du bruke hele nettverket ditt for å få det til. Kanskje noen kjenner noen som kan gi deg en sjanse. I en søknad ville jeg kanskje skrevet noe sånt som "pga sykdom har jeg vært utenfor arbeidslivet noen år, men nå føler jeg meg friskere og klar for å ta fatt igjen....." Anonymous poster hash: ef843...ba7
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #7 Skrevet 3. februar 2016 Er ikke dette noe som må klareres med lege og Nav først, dersom du er 100% ufør? Da må du vel få vurdert uførheten din på nytt, og dersom du mener du klarer å jobbe, så hvorfor er du ufør i utgangspunktet (dersom 100% ufør)? Anonymous poster hash: 7b4c1...237 Jeg er 100 prosent ufør og har fått varig uføretrygd. Jeg behøver ikke på noe tidspunkt å få saken vurdert på nytt eller avklare med lege. Så lenge jeg følger reglene for arbeid ved siden av trygd er dette både lovlig og greit. Anonymous poster hash: 01d29...1ab
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #8 Skrevet 3. februar 2016 Men er det lov å jobbe når man er ufør? Du er vel ufør førr en grunn. Anonymous poster hash: 614bb...986 Ja uføre kan jobbe så mye de vil,men det er selvsagt regler å forholde seg til når det kommer til inntekt. Flott at det finnes en slik ordning for oss uføre. Dagene hjemme kan bli lange når man ikke har noe å gjøre. Anonymous poster hash: 01d29...1ab Nå har jeg ikke peiling på hvordan dette fungerer, så derfor jeg spør, men hvordan kan man bli 100% ufør og likevel ha muligheten til å velge å jobbe? Burde man da ikke vært en mindre prosent ufør, eller er det kanskje sånn, at dette gjelder for de som er for eks 80% ufør og dermed kan jobbe litt ved siden av? Anonymous poster hash: 7b4c1...237 Nå skriver jo HI at det er 5 år siden hun ble ufør, mye kan skje med restarbeidsevnen på 5 år. Kanskje hadde hun ikke kapasitet til å jobbe 30-40% for 5 år siden, men har det nå. Da er det jo kjempefint at hun vil prøve finne seg en jobb. Anonymous poster hash: ef843...ba7
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #9 Skrevet 3. februar 2016 Selvfølgelig er det lov å jobbe når man er ufør, man får bare trekk i trygden. Er jo derfor den nye uførereformen kom, så det skulle bli lettere å kombinere jobb og trygd for de som har en restarbeidsevne. Jeg er også ufør, men slipper jo ikke håpet om at jeg en dag (kanskje om 5 år) er i såpass mye bedre form at jeg kan jobbe litt.... Det trenger ikke avklares med lege, og uføregraden må ikke settes på nytt. Alt dette ble forandret og forenklet med den nye reformen i 2015 så det ikke skulle bli så vanskelig å prøve seg i jobb om man føler seg bedre og har har ekstra kapasitet. HI, det er ikke lett for deg å få jobb, antagelig bør du bruke hele nettverket ditt for å få det til. Kanskje noen kjenner noen som kan gi deg en sjanse. I en søknad ville jeg kanskje skrevet noe sånt som "pga sykdom har jeg vært utenfor arbeidslivet noen år, men nå føler jeg meg friskere og klar for å ta fatt igjen....." Anonymous poster hash: ef843...ba7 Takk for informativt svar Godt å høre at det er en enklere måte å gjøre dette på nå Anonymous poster hash: 7b4c1...237
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #10 Skrevet 3. februar 2016 Men er det lov å jobbe når man er ufør? Du er vel ufør førr en grunn. Anonymous poster hash: 614bb...986 Ja uføre kan jobbe så mye de vil,men det er selvsagt regler å forholde seg til når det kommer til inntekt. Flott at det finnes en slik ordning for oss uføre. Dagene hjemme kan bli lange når man ikke har noe å gjøre. Anonymous poster hash: 01d29...1ab Nå har jeg ikke peiling på hvordan dette fungerer, så derfor jeg spør, men hvordan kan man bli 100% ufør og likevel ha muligheten til å velge å jobbe? Burde man da ikke vært en mindre prosent ufør, eller er det kanskje sånn, at dette gjelder for de som er for eks 80% ufør og dermed kan jobbe litt ved siden av? Anonymous poster hash: 7b4c1...237 Nå skriver jo HI at det er 5 år siden hun ble ufør, mye kan skje med restarbeidsevnen på 5 år. Kanskje hadde hun ikke kapasitet til å jobbe 30-40% for 5 år siden, men har det nå. Da er det jo kjempefint at hun vil prøve finne seg en jobb. Anonymous poster hash: ef843...ba7 Selvsagt, men jeg lurte bare på hvordan dette fungerte i praksis - og fikk et godt svar på det over her Anonymous poster hash: 7b4c1...237
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #11 Skrevet 3. februar 2016 Et spørsmål til bare, er det sån at når man da har fått en uføregrad så står den ved lag uansett om vedkommende får bedre arbeidsevne eller ikke? Det er ikke noe som må opp til ny vurdering på noe som helst tidspunkt altså? Som en skriver over her, så kan jo mye skje med arbeidsevnen på 5 år, og det er vel ikke alle som vil forsøke seg i jobb selv om de får arbeidsevne, dersom de er 100% ufør og burde forsøke seg i jobb? Ja, vet jo at jobber (sikkert spesielt for uføre) ikke vokser på trær, men lurer bare på hvordan det i prinsippet er i slike situasjoner. Anonymous poster hash: 7b4c1...237
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #12 Skrevet 3. februar 2016 https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uf%C3%B8retrygd Det fine er at uføregraden ikke forandres selv om du jobber. Da kan man jobbe ganske mye i en god periode, også ha trygden å falle tilbake på om man igjen får en dårlig periode. Før var det jo sånn at man måtte gjennom hele søkeprosessen igjen om man hadde jobbet en periode også ble sykere, derfor turte ikke uføre å jobbe i gode perioder. Det er det slutt på nå heldigvis, for det er jo sånn med mange kroniske sykdommer at formen varierer, f.eks etter årstid. Anonymous poster hash: ef843...ba7
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #13 Skrevet 3. februar 2016 https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uf%C3%B8retrygd Det fine er at uføregraden ikke forandres selv om du jobber. Da kan man jobbe ganske mye i en god periode, også ha trygden å falle tilbake på om man igjen får en dårlig periode. Før var det jo sånn at man måtte gjennom hele søkeprosessen igjen om man hadde jobbet en periode også ble sykere, derfor turte ikke uføre å jobbe i gode perioder. Det er det slutt på nå heldigvis, for det er jo sånn med mange kroniske sykdommer at formen varierer, f.eks etter årstid. Anonymous poster hash: ef843...ba7 Supert, takk for godt svar:) Anonymous poster hash: 7b4c1...237
Husbygger Skrevet 3. februar 2016 #14 Skrevet 3. februar 2016 Er det mulig for deg å få en praksissplass via nav? Da får du muligheten til å prøve det i jobb samtidig som arbeidsgiver vet hvilke begrensninger du har.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #16 Skrevet 3. februar 2016 Er det mulig for deg å få en praksissplass via nav? Da får du muligheten til å prøve det i jobb samtidig som arbeidsgiver vet hvilke begrensninger du har. Man får ikke hjelp fra nav som ufør. De bruker sine ressurser på arbeidsledige og de som er på avklaring, når du er ferdig avklart og erklært ufør er nav ferdig med deg og ønsker ikke bruke mer ressurser eller tid på deg. Da står du alene... Anonymous poster hash: ef843...ba7
Skylander Skrevet 3. februar 2016 #17 Skrevet 3. februar 2016 Men er det lov å jobbe når man er ufør? Du er vel ufør førr en grunn. Anonymous poster hash: 614bb...986 Mange klarer å jobbe litt selv om de er 100% ufør. Jeg kunne ha klart å jobbe 4 timer en dag i uken, hvem ville ha ansatt meg? Jeg skal med god samvittighet forsøke på egen hånd å jobbe meg opp gjennom frivillighetsarbeid, så jeg forhåpentligvis en dag slipper å leve på uføretrygd.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #18 Skrevet 3. februar 2016 Hva med ringevikar på sykehjem? Da kan du si ja de dagene du orker, og nei når det ikke passer. Evt. søke på en ettermiddagsjobb en dag i uka, det er gjerne 4-5 timer. F eks gullsmed kan være veldig rolig.. Anonymous poster hash: 9f300...fe4
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #19 Skrevet 3. februar 2016 Hva med å melde deg som ringevikar i kommunen, f.eks barnehager og sykehjem. Så kan du si ja og nei etter som formen din er. Anonymous poster hash: aae85...4a7
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2016 #20 Skrevet 3. februar 2016 Selvfølgelig er det lov å jobbe når man er ufør, man får bare trekk i trygden. Er jo derfor den nye uførereformen kom, så det skulle bli lettere å kombinere jobb og trygd for de som har en restarbeidsevne. Jeg er også ufør, men slipper jo ikke håpet om at jeg en dag (kanskje om 5 år) er i såpass mye bedre form at jeg kan jobbe litt.... Det trenger ikke avklares med lege, og uføregraden må ikke settes på nytt. Alt dette ble forandret og forenklet med den nye reformen i 2015 så det ikke skulle bli så vanskelig å prøve seg i jobb om man føler seg bedre og har har ekstra kapasitet. HI, det er ikke lett for deg å få jobb, antagelig bør du bruke hele nettverket ditt for å få det til. Kanskje noen kjenner noen som kan gi deg en sjanse. I en søknad ville jeg kanskje skrevet noe sånt som "pga sykdom har jeg vært utenfor arbeidslivet noen år, men nå føler jeg meg friskere og klar for å ta fatt igjen....." Anonymous poster hash: ef843...ba7 Så bra at det er blitt enklere, da er det nok litt lettere å prøve seg:) Kan jeg spørre hvor mye man har lov til å jobbe før det trekkes i trygden? Spør bare av ren nysgjerrighet Anonymous poster hash: aae85...4a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå