Gå til innhold

Dilemma ang voldsdømt bf og samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet for noen år siden fra min voldelige samboer. Jeg anmeldte og han er nå dømt og skal vel etterhvert sone. Barnet mitt har hatt helgesamvær siden jeg flyttet. Jeg har alltid lurt på om han kan ta skade av å være med faren. Bf var ikke direkte voldelig mot barnet, men utførte ofte vold i nærveret av barnet. Han har hatt flere damer etter meg og har nå ny samboer. Han har et annet barn som moren holder borte fra faren, kun litt samvær innimellom. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Føler at det ikke er trygt, samtidig som at barnet gjerne vil til faren og sier at det er kjekt der. Jeg vet at bf har skremt barnet ved ting han har sagt når han er sint. Og han er nok mye sint for tiden iom dommen. Hva ville dere gjort? Bf og jeg snakker overhode ikke sammen.

Anonymous poster hash: 5b63f...4ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke rådføre deg med barnevernet?

Anonymous poster hash: be75c...e76

Skrevet

Kan du ikke rådføre deg med barnevernet?

Anonymous poster hash: be75c...e76

Jeg gjorde det en gang, men fikk da beskjed om at det var mitt ansvar og at jeg ikke måtte sende barnet avgårde om jeg mistenkte noe ulovlig. Så da.. Det at han bryter alle avtaler, bedrar alt og alle rundt seg og har slått flere av kjærestene er jo ille. Men om det skal gå ut over barnet som vil være med faren vet jeg ikke 😕

Hi

Skrevet

Barnet vil til far - det gir deg jo en indikasjon.

Men, hvordan er barnet etter at det har vært hos far? Dersom det ikke er noen spesielle reaksjoner etter samværet ville jeg tenkt at barnet ikke tar skade av samvær med far.

Anonymous poster hash: 9f93c...5c9

Skrevet

Det er like skadelig for et barn å være vitne til vold i nære relasjoner som at barnet direkte blir utsatt for vold. Følgene av vold i nære relasjoner er alvorlige både for den som utsettes direkte, og for barn som lever i et hjem med vold. Barna som lever med dette, kan ikke lukke døra og føle seg trygge. Hjemmet blir et farlig sted, og den som skal gi støtte og omsorg blir en trussel. Det påvirker den fysiske og ikke minst psykiske helsen nå og senere i livet. Barn som opplever vold i hjemmet befinner seg i en uholdbar omsorgssituasjon. Det er stor risiko for at de blir utrygge, og får senskader også i voksen alder.

Forskning viser at det er like skadelig for barn å leve med vold mellom foreldrene, som å være direkte utsatt for vold. En passiv observatørrolle kan gi psykiske senskader, også langt inn i voksen alder.

Du bør absolutt skjerme barnet fra samvær med en voldsutøver.

http://atv-stiftelsen.no/upload/2011/04/08/sma-vitner-til-vold.pdf

Anonymous poster hash: e0b7b...d89
Skrevet

Det er like skadelig for et barn å være vitne til vold i nære relasjoner som at barnet direkte blir utsatt for vold. Følgene av vold i nære relasjoner er alvorlige både for den som utsettes direkte, og for barn som lever i et hjem med vold. Barna som lever med dette, kan ikke lukke døra og føle seg trygge. Hjemmet blir et farlig sted, og den som skal gi støtte og omsorg blir en trussel. Det påvirker den fysiske og ikke minst psykiske helsen nå og senere i livet. Barn som opplever vold i hjemmet befinner seg i en uholdbar omsorgssituasjon. Det er stor risiko for at de blir utrygge, og får senskader også i voksen alder.

Forskning viser at det er like skadelig for barn å leve med vold mellom foreldrene, som å være direkte utsatt for vold. En passiv observatørrolle kan gi psykiske senskader, også langt inn i voksen alder.

Du bør absolutt skjerme barnet fra samvær med en voldsutøver.

http://atv-stiftelsen.no/upload/2011/04/08/sma-vitner-til-vold.pdf

Veldig enig i dette - du må beskytte barnet ditt, Hi! Det at barnet selv vil til far trenger ikke være noen indikasjon på at samværet er bra for barnet, for barn er så grenseløse i sin lojalitet til foreldrene. Det er ditt ansvar å beskytte barnet ditt. Du føler at det ikke er trygt, du vet barnet blir skremt når far er sint, du vet han er mye sint nå.

Kontakt barnevernet og si at du mener det ikke er ansvarlig at far har samvær alene med barnet. Om far går på sinnemestringskurs og går med på samvær under tilsyn, da kan far likevel ha samvær med barnet. Det er opp til far å vise at han kan endre seg og bli en bedre far. Noe sier meg at hvis du krever det som er ansvarlig så vil han droppe kontakten med barnet. Da er det likevel trolig det beste for barnet.

Du viste handlingskraft da du gikk fra denne mannen og anmeldte ham. Nå må du vise samme handlekraft for å beskytte barnet ditt!

Anonymous poster hash: 435fb...5c4

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Men hvordan skal jeg gå frem? Jeg tenker at han kunne hatt barnet med tilsyn, men hva skal til for å ordne det? Kanskje jeg bør snakke med bv enda en gang. Nå er han jo dømt og det er ikke lenger ord mot ord. Han er en ordkunstner, så det kan være vanskelig å tro på andre etter at han har fått sagt sitt.

Hi

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Men hvordan skal jeg gå frem? Jeg tenker at han kunne hatt barnet med tilsyn, men hva skal til for å ordne det? Kanskje jeg bør snakke med bv enda en gang. Nå er han jo dømt og det er ikke lenger ord mot ord. Han er en ordkunstner, så det kan være vanskelig å tro på andre etter at han har fått sagt sitt.

Hi

Fortell det som det er. Han er dømt for vold mot deg, han er sint pga. det, barnet blir skremt når han er sint, fortell også det at han var voldelig mot deg mens barnet så på mens dere var sammen.

Be barnevernet om hjelp til å ordne samvær med tilsyn, og spør hvordan du bør gå frem for å kunne beskytte barnet ditt.

Anonymous poster hash: 435fb...5c4

Skrevet

Barnevernet kan ikke ordne samvær med tilsyn. Det må et rettslig kjennelse til for å få dette. Når / om du får det så er det familievernkontoret eller barnevernet som skal sørge for tilsynet.

Du må altså få deg en god advokat og ta dette til retten.

Skrevet

Barnevernet kan ikke ordne samvær med tilsyn. Det må et rettslig kjennelse til for å få dette. Når / om du får det så er det familievernkontoret eller barnevernet som skal sørge for tilsynet.

Det er ikke Hi som må ta det til retten, men faren. Tilby han en form for samvær, for.eks dag og ikke overnatting. Det er han som må gå videre om han mener det er feil.

Anonymous poster hash: 619c5...299

Skrevet

Det er ikke Hi som må ta det til retten, men faren. Tilby han en form for samvær, for.eks dag og ikke overnatting. Det er han som må gå videre om han mener det er feil.

Anonymous poster hash: 619c5...299

Om de har samværsavtale, noe jeg tenker de har siden Hi skriver at far har helgesamvær, og mor ønsker at dette samværet skal være beskyttet / med tilsyn så er det hun som må ta dette til retten. Om HI ønsker endring i antall dager / netter og far ikke går med på dette så er det også hun som må ta det til retten.

Om HI mener det er fare for guttens ve og vel hos far, noe det også er, kan hun holde barnet tilbake inntil retten har bestemt noe. Alt dette bør HI snakke med sin advokat om.

Skrevet

Har du hovedomsorgen kan du stoppe samvær med grunnen at far er voldelig med barn tilstede og barnet blir sint på barnet. Ta det gjerne gjennom advokat for å få det rett juridisk. Selv om dere har en gjeldende samværsavtale kan du stoppe dette hvis det er fare for barnets vel. Dere må da evnt en ny runde på familievernkontor for å skrive ny avtale.

Har akkurat vært igjennom det samme og jeg fikk stoppet samvær på bakgrunn av samme grunner som deg. Men anbefaler sterkt advokat så han ikke kan bruke noe imot deg.

Anonymous poster hash: 39040...d90

Skrevet

er far slem mot gutten/jenta da? er jo ikke sikkert det? men gå gjennom barnevernet

Skrevet

Problemet er like mye at han involverer barnet i følelseslivet sitt (på negativ måte), sier ting om andre som gjør at barnet blir redd disse personene og får det til å tro på ting som ikke fins (hekser m.a)

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...