Gå til innhold

Matbudsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver og skal gjøre en del endringer når det gjelder rutiner og vaner, både husarbeid og livet generelt. Har store planer om å lage ukesmeny - etterhvert kanskje for 2-4 uker i slengen og handle maks en gang i uka. Vi bruker rett og slett for mye penger i matbutikken slik det er nå. Vi er to voksne, en gutt på 15 og de to minste er 12 og 8. Hvor mye bruker dere på mat per uke? Har lyst å holde meg under 1500, helst rundt 1000 men veit ikke om jeg klarer det. Har mattilbud-appen og har planer om å kjøpe inn litt ekstra til fryser/skap om det er noe vi pleier å bruke på tilbud.

Anonymous poster hash: 1a601...a2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er to voksne, barn på 15, 12, 9 og 7 år.

Vi bruker 12.000 kroner i matbutikken i måneden. 

Jeg handler mye på tilbud, bruker også mattilbud-appen, planlegger fremover og bruker fryseren flittig.

Men det går mye mat likevel altså. Det går jo 1,5 brød i døgnet, og alle de skivene skal ha pålegg. Alle barna spiser minst to frukt hver dag, en på skolen og en hjemme. De har ikke fri tilgang til yoghurt og juice, men alle fire drikker et glass juice til frokost og kan velge om de vil ha skive eller yoghurt når de kommer hjem fra skolen. To av barna spiser frokostblanding til kveldsmat, det går en del melk, noe knekkebrød osv.

Så er det jo såpe, sjampo, hårvoks, deo-stick, oppvaskmiddel, klesvaskemiddel, skyllemiddel, dopapir, vaskemidler til bad, kjøkken, gulv, vinduer osv.

At dere 5, med to såpass store barn skal klare dere på 1000 kr uka kan jeg ikke skjønne, da lever dere kjipt. Hva med brus og snop til lørdagene? Skal dere ikke unne dere noe sånt heller?

Anonymous poster hash: eced6...3a4
Skrevet

En voksen og en ni åring. Prøver å spare men 1500 minst pr uke. Dvs 6000 pr mnd.

Anonymous poster hash: 09955...c44

Skrevet

Jeg handler mye på tilbud, bruker også mattilbud-appen, planlegger fremover og bruker fryseren flittig.

Men det går mye mat likevel altså. Det går jo 1,5 brød i døgnet, og alle de skivene skal ha pålegg. Alle barna spiser minst to frukt hver dag, en på skolen og en hjemme. De har ikke fri tilgang til yoghurt og juice, men alle fire drikker et glass juice til frokost og kan velge om de vil ha skive eller yoghurt når de kommer hjem fra skolen. To av barna spiser frokostblanding til kveldsmat, det går en del melk, noe knekkebrød osv.

Så er det jo såpe, sjampo, hårvoks, deo-stick, oppvaskmiddel, klesvaskemiddel, skyllemiddel, dopapir, vaskemidler til bad, kjøkken, gulv, vinduer osv.

At dere 5, med to såpass store barn skal klare dere på 1000 kr uka kan jeg ikke skjønne, da lever dere kjipt. Hva med brus og snop til lørdagene? Skal dere ikke unne dere noe sånt heller?

1000 kr er vel kanskje litt veldig optimistisk. Vi har veldig sjelden juice, har hjemmelaget saft i kjelleren, bare en hos oss drikker melk , går (uheldigvis) ikke mye frukt, mens yoghurt går unna når vi kjøper det. Lørdagsgodt kjøper vi i smågodthylla på europris.

Skrevet

Vi er to voksne og et lite barn, vi lever veldig godt på 1000 kr uken (som er budsjettet vårt). Jeg syns det høres litt knapt ut for dere, spesielt med tanke på et barn i tenårene og et på vei inn. Da trenger man i perioder mer mat. 

Mitt tips er å sette av f.eks 1500 til hver uke, men ha som må å være "smart" og klare mindre. Planlegge slik at dere f.eks spiser restemiddager i stede for å kaste. 

Ellers vil jeg råde om å ha en liten "matbuffer", dvs penger stående klar til det er tilbud. Så når dere kommer over gode tilbud på ting som oppvaskmiddel, vaskemiddel, tannkrem, frysevarer, sjampo, osv, så kan dere bunkre opp og ha stående. Det gjør vi og det sparer vi på med tanke på tilbudet og med tanke på å spare på å bruke de pengene i ukeshandelen.

Anonymous poster hash: e92df...c21
Skrevet

Har bare ukeshandlet en gang foreløpig men slet litt med hvor mye pålegg jeg skulle handle. Hvor mye kjøttpålegg går det hos dere i uka?

Skrevet

Vi er to voksne og et lite barn, vi lever veldig godt på 1000 kr uken (som er budsjettet vårt). Jeg syns det høres litt knapt ut for dere, spesielt med tanke på et barn i tenårene og et på vei inn. Da trenger man i perioder mer mat.

Mitt tips er å sette av f.eks 1500 til hver uke, men ha som må å være "smart" og klare mindre. Planlegge slik at dere f.eks spiser restemiddager i stede for å kaste.

Ellers vil jeg råde om å ha en liten "matbuffer", dvs penger stående klar til det er tilbud. Så når dere kommer over gode tilbud på ting som oppvaskmiddel, vaskemiddel, tannkrem, frysevarer, sjampo, osv, så kan dere bunkre opp og ha stående. Det gjør vi og det sparer vi på med tanke på tilbudet og med tanke på å spare på å bruke de pengene i ukeshandelen.

Anonymous poster hash: e92df...c21

Har en plan om å ta ut pengene jeg skal bruke på mat før jeg handler og så legge det som evnt blir igjen i en boks til bruk på sparing. Men var en god ide å bruke av det til tilbud også. Kanskje jeg tar ut 2000 til jeg begynner å få litt dreisen og erfaring på ukeshandlingen slik at jeg også får bygd opp ett "matbuffer"

Skrevet

Har bare ukeshandlet en gang foreløpig men slet litt med hvor mye pålegg jeg skulle handle. Hvor mye kjøttpålegg går det hos dere i uka?

Her går det litt over en av de store økonomipakkene, begge de to eldste har 2 skiver med ost og skinke i matboksen hver dag.

Går mye gulost her, ihvertfall en kg i uka, da inkludert til pizza/taco.

Går ca 1 pk salami i uka.

Går ihvertfall 1 boks leverpostei i uka.

Går litt syltetøy også, men det lager jeg selv og har i frysa.

En brunost varer i ca 2 uker

Kjøper hver uke et eller annet ungene liker på skiva som er litt dyrere, f.eks fiskepudding en uke, falukorv en uke osv.

Men så har 15-åringen plutselig med seg 4 kompiser hjem fra skolen, de skal da "bare spise litt" før de skal videre på et eller annet og da går det et helt brød. Gutter i denne alderen kan fint spise 4-5 skiver hver, og da må jeg ut og kjøpe mer pålegg neste dag ;) Det jevner seg jo ut på sikt, for en annen dag spiser kanskje min sønn hos en kompis, men når disse digre gutteslampene invaderer kjøkkenet går det mye mat....

Du kan tjene mye penger på å bake brød, kjøper du f.eks grovbakstmel på tilbud (de hadde det på 10-kroners marked for et par uker siden) får du fint 3 store brød for 25-30 kr, istedenfor å betale 30 kr for ett grovbrød. Jeg baker stort sett 3 brød hver søndag, resten av uka går det i kjøpebrød.

Skrevet

Vi holder utgiftene nede, men er litt strenge.

Juice er ikke hverdagsdrikke, kjøper en kartong til helga.

En yoghurt pr dag pr pers max (kjøper literspakning og har "yoghurtbegere").

Hverdagsfrukt er epler, pærer, appelsiner og bananer.

Vi skiller på hverdag og helg på pålegg (røkelaks, skinke osv er helgepålegg).

Vi kjøper grønnsaker etter sesong og tilbud (nå for tiden går det mye i gulrot, brokkoli og blomkål).

Vi bruker mye billig kjøtt (bog, høyrygg osv).

Vi bruker hel kylling og ikke bare fileter.

Dette kompromisser vi ikke på:

Vi bruker konsekvent karbonadedeig og ikke kjøttdeig.

Vi velger bort farseprodukter i stor grad.

Vi spiser mye frukt og grønnsaker, for det meste friske.

Anonymous poster hash: 6285b...678

Skrevet

Vi har tre barn på 10, 12 og 18 år. Bruker 2200 kr i uken på mat. Vi tar ut det i uka og bruker kun av disse pengene. Her inngår også vaskemidler, shampo og diverse, men ikke alkohol, røyker ikke. Har ikke dyr. Vi drikker ikke juice og brus i ukedagene, kun helger. Snop som regel kun i helger, vi drikker lite melk til måltider. Har frukt, yoghurt og grønnsaker hver dag. De pengene som blir til overs sparer vi til høytidsdager.

Anonymous poster hash: 029c1...e05
Skrevet

Her er vi en voksen og en på 9 og en på 15 en gang i uken og annen hver helg. Ser vi ligger på mellom 4 og 5000 i mat.

Anonymous poster hash: 498cd...44f
Skrevet

Jeg blir litt matt når jeg leser at noen ser på skinke som helgepålegg. Seriøs? Hvorfor må mat i Norge være billig dritt? Jeg hadde aldri kjøpt familieskinke selv om det er rimelig ift kokt skinke.

Vi er 2 voksne og 2 barn på 10 og 5, vi bruker som regel 10.000 kr i måneden på mat. Drikker et glass juice hver dag til frokost, eller Biola de som vil ha. Spiser kun grovbrød eller polarbrød (fullkorn). Lite halvfabrikat, noe som er innmari dyrt og ikke minst dårlig. Har istedenfor masse forskjellige og spennende krydder. Elsker å kokkelere og syns at middagslaging har lov å ta mer enn 20 minutter.

Vi drikker som regel ikke brus bortsett fra helga, men har kullsyremaskin.

Anonymous poster hash: f5a57...32b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...