Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #1 Skrevet 2. februar 2016 Hvem er det vanlig at blir med opp til dåpsfontenen? Jeg har kun to faddere til barnet. Ingen søsken. Er det rart om bestemoren hennes også blir med opp? Eller er det vanlig? (bare 1/4 besteforeldre kommer i dåpen, så man blir ikke et helt turistfølge der oppe, altså. Da er det snakk om meg (mamma), to faddere og bestemor. Anonymous poster hash: ca809...7d3
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #2 Skrevet 2. februar 2016 Hvorfor ikke ha bestemor til fadder? Her er det kun vanlig å ha med fadder og evt søsken av dåpsbarnet med opp Anonymous poster hash: 90f56...e02
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #3 Skrevet 2. februar 2016 Foreldre og faddere skal være med til døpefonten, pluss kanskje små barn om det er det blant gjestene. Om du vil ha bestemor med, kan vel hun også være fadder? Anonymous poster hash: 4f28a...fae
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #4 Skrevet 2. februar 2016 Skal ikke far være med? Det er ikke vanlig å ha med besteforeldre, med mindre de er fadder. Anonymous poster hash: 9d264...db2
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #5 Skrevet 2. februar 2016 Presten ber dåpsbarnet, foreldre og fadder komme opp, og er det søsken til dåpsbarnet sier presten gjerne at de også kan komme opp så de får se skikkelig. Hvorfor har du ikke bestemor som fadder da? Her har vi hatt besteforeldre som faddere til alle fire barna, sammen med faddere på vår egen alder (tanter og onkler til dåpsbarnet). Synes det er fint å ha en sammensetning av unge og gamle faddere. Anonymous poster hash: edf79...505
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #6 Skrevet 2. februar 2016 Bestemor til fadder ? Seriøst, det er da normal å ta unge friske mennesker til fadder. Slik de kan se etter barnet vel og ve, om du skulle gå bort. Anonymous poster hash: b6a10...a00
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #7 Skrevet 2. februar 2016 Bestemor til fadder ? Seriøst, det er da normal å ta unge friske mennesker til fadder. Slik de kan se etter barnet vel og ve, om du skulle gå bort. Anonymous poster hash: b6a10...a00 Seriøst, den tanken er forlengst foreldet. Fadder skal bidra til at barnet får en kristen oppvekst og har ingenting med å skulle oppdra ungene om foreldrene dør. De fleste besteforeldre er heldigvis i barna liv til de blir voksne og kan fylle fadderoppgaven på en god måte. Seriøst ass. Anonymous poster hash: 4f28a...fae
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #8 Skrevet 2. februar 2016 Bestemor til fadder ? Seriøst, det er da normal å ta unge friske mennesker til fadder. Slik de kan se etter barnet vel og ve, om du skulle gå bort. Anonymous poster hash: b6a10...a00 Faddere har da ingenting med det å gjøre, en fadder skal hjelpe foreldrene å oppdra barnet i den kristne tro, de skal slett ikke se etter barnet om du dør (det var i veldig gamle dager det var sånn). Kirken selv oppfordrer til å ha en mix av gamle og unge faddere, for de bidrar begge på sine positive måter i barnets oppvekst. Anonymous poster hash: edf79...505
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #9 Skrevet 2. februar 2016 Presten ber dåpsbarnet, foreldre og fadder komme opp, og er det søsken til dåpsbarnet sier presten gjerne at de også kan komme opp så de får se skikkelig. Hvorfor har du ikke bestemor som fadder da? Her har vi hatt besteforeldre som faddere til alle fire barna, sammen med faddere på vår egen alder (tanter og onkler til dåpsbarnet). Synes det er fint å ha en sammensetning av unge og gamle faddere. Anonymous poster hash: edf79...505 Fordi bestemor er så i mot kristendommen at jeg føler det ville være feil å skulle ha henne som fadder, rett og slett. For meg handler dåpen om mer enn bare tradisjon, og jeg ønsker at fadderne i det minste ikke blir dem som sitter ved siden av barnet i kirka i konfirmasjonen og sier at "dette er bare tull og vrøvl". Nå tror jeg ikke bestemor ville gjort akkurat det, men dere skjønte poenget! Samtidig er hun så stolt over barnebarnet og hjelper så veldig til med å arrangere selskapet etterpå ol, at jeg får litt dårlig samvittighet for at hun blir sittende på benken mens dåpsbarnet er oppe ved fontenen! Anonymous poster hash: 61f47...eb4
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #10 Skrevet 2. februar 2016 Skal ikke far være med? Det er ikke vanlig å ha med besteforeldre, med mindre de er fadder. Anonymous poster hash: 9d264...db2 Nei, far skal ikke være med, HI Anonymous poster hash: 61f47...eb4
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #11 Skrevet 2. februar 2016 Dåpsfontenen?? Høres ut som en spennende kirke 😂 Anonymous poster hash: 2ed37...e4b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #12 Skrevet 2. februar 2016 Dåpsfontenen?? Høres ut som en spennende kirke Anonymous poster hash: 2ed37...e4b Hehe, oisann, ble litt feil det der kanskje! HI Anonymous poster hash: 61f47...eb4
HvittHus Skrevet 2. februar 2016 #13 Skrevet 2. februar 2016 Fordi bestemor er så i mot kristendommen at jeg føler det ville være feil å skulle ha henne som fadder, rett og slett. For meg handler dåpen om mer enn bare tradisjon, og jeg ønsker at fadderne i det minste ikke blir dem som sitter ved siden av barnet i kirka i konfirmasjonen og sier at "dette er bare tull og vrøvl". Nå tror jeg ikke bestemor ville gjort akkurat det, men dere skjønte poenget! Samtidig er hun så stolt over barnebarnet og hjelper så veldig til med å arrangere selskapet etterpå ol, at jeg får litt dårlig samvittighet for at hun blir sittende på benken mens dåpsbarnet er oppe ved fontenen! Anonymous poster hash: 61f47...eb4 Det er helt vanlig at besteforeldrene sitter på benken under selve dåpshandlingen. Er bestemor en helt vanlig dame, blir hun neppe lei seg over dette.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #14 Skrevet 2. februar 2016 Presten ber dåpsbarnet, foreldre og fadder komme opp, og er det søsken til dåpsbarnet sier presten gjerne at de også kan komme opp så de får se skikkelig. Hvorfor har du ikke bestemor som fadder da? Her har vi hatt besteforeldre som faddere til alle fire barna, sammen med faddere på vår egen alder (tanter og onkler til dåpsbarnet). Synes det er fint å ha en sammensetning av unge og gamle faddere. Anonymous poster hash: edf79...505 Fordi bestemor er så i mot kristendommen at jeg føler det ville være feil å skulle ha henne som fadder, rett og slett. For meg handler dåpen om mer enn bare tradisjon, og jeg ønsker at fadderne i det minste ikke blir dem som sitter ved siden av barnet i kirka i konfirmasjonen og sier at "dette er bare tull og vrøvl". Nå tror jeg ikke bestemor ville gjort akkurat det, men dere skjønte poenget! Samtidig er hun så stolt over barnebarnet og hjelper så veldig til med å arrangere selskapet etterpå ol, at jeg får litt dårlig samvittighet for at hun blir sittende på benken mens dåpsbarnet er oppe ved fontenen! Anonymous poster hash: 61f47...eb4 Du får gi henne jobben som fotograf når dere er oppe Anonymous poster hash: edf79...505
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #15 Skrevet 2. februar 2016 Du mener døpefonten? Anonymous poster hash: e9a5b...5e3
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #16 Skrevet 2. februar 2016 Du mener døpefonten? Anonymous poster hash: e9a5b...5e3 Selvfølgelig :-) HI Anonymous poster hash: 61f47...eb4
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #17 Skrevet 2. februar 2016 Presten ber dåpsbarnet, foreldre og fadder komme opp, og er det søsken til dåpsbarnet sier presten gjerne at de også kan komme opp så de får se skikkelig. Hvorfor har du ikke bestemor som fadder da? Her har vi hatt besteforeldre som faddere til alle fire barna, sammen med faddere på vår egen alder (tanter og onkler til dåpsbarnet). Synes det er fint å ha en sammensetning av unge og gamle faddere. Anonymous poster hash: edf79...505 Fordi bestemor er så i mot kristendommen at jeg føler det ville være feil å skulle ha henne som fadder, rett og slett. For meg handler dåpen om mer enn bare tradisjon, og jeg ønsker at fadderne i det minste ikke blir dem som sitter ved siden av barnet i kirka i konfirmasjonen og sier at "dette er bare tull og vrøvl". Nå tror jeg ikke bestemor ville gjort akkurat det, men dere skjønte poenget! Samtidig er hun så stolt over barnebarnet og hjelper så veldig til med å arrangere selskapet etterpå ol, at jeg får litt dårlig samvittighet for at hun blir sittende på benken mens dåpsbarnet er oppe ved fontenen! Anonymous poster hash: 61f47...eb4 Du får gi henne jobben som fotograf når dere er oppe Anonymous poster hash: edf79...505 ÅÅ, så lurt! Da får hun i allefall en oppgave. Tusen takk! :-) Anonymous poster hash: 61f47...eb4
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #18 Skrevet 2. februar 2016 Da vi døpte våre var vi sikkert 15 stykker der oppe. Til og med min venninnes barn (den gangen i småskolealder) ville stå ved døpefonten. Presten hadde ikke noe mot det, men kan du ikke bare spørre på dåpssamtalen eller ta en telefon til presten? Anonymous poster hash: 89315...7d0
Gjest Sekretøsa Skrevet 2. februar 2016 #19 Skrevet 2. februar 2016 Mamma er fadder på eldste, besteforeldre er ikke ensbetydende med at de bor på sykehjem og takker for seg innen ungen har begynt på skolen. Med tredjemann trodde mamma at hun var fadder, så hun ble med opp. Ingen krise det! Har forøvrig hatt min bestemor og svigermor med opp da de har båret barnet. Ingen av de er faddere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå