Gå til innhold

Er det noe galt med barnet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på fem år som sliter litt sosialt. Det har han på en måte alltid gjort. Likevel har han venner, kan leke helt fint sammen med andre barn og er veldig snill.

Problemet er at han "faller ut" av leken. Han trekker seg unna fra leken, og det er som om tankene hans vandrer et annet sted. Så MÅ han bare reise seg og vandre rundt i rommet, noen ganger opp til en halvtime. Da fortsetter jo de andre barna leken imens og skjønner ikke hvorfor han gjør slikt, så det blir vanskelig for ham å komme inn i leken igjen. 

Samme skjer om man gjør noe som krever konsentrasjon. F.eks spille spill, legge puslespill, skrive, tegne, osv. Han klarer ikke sitte i ro, etter veldig kort tid så vandrer han rundt igjen i sine egne tanker. Han hater å sitte i ro og tegne, så kan kan fremdeles knapt tegne en stekmann.

Det pussige er at om han f.eks bygger lego eller andre ting, eller er veldig konsentrert i lek med andre så kan han sitte og holde på slik leeeeeeenge. 

Jeg har alltid bare tenkt at det er slik han er, men så er jeg bekymret for hvordan dette vil gå ved skolestart om et halvt års tid. Der må man jo virkelig klare å sitte i ro og holde konsentrasjon en stund. I barnehagen er det liksom bare slik han er og de andre godtar ham sånn, men vi kjenner ingen i klassen hans og det spørs jo hvordan dette går når han begynner på skolen. Ingen kommer jo til å skjønne hvorfor han er slik han er. Er han veldig unormalt? Umoden? Eller kan det være noe annet galt? 

Anonymous poster hash: 900dd...062
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En gjennomsnittlig 6åring klarer å sitte i ro omlag 7minutter av gangen. Barn i den alderen er med andre ord ofte ufokuserte, ukonsentrerte og flyktige. Noen mer enn andre.

Utfra det du skriver høres barnet ditt ut som en gutt innenfor normalen. Han klarer å sitte i ro om noe fanger interessen hans og blir ufokusert og lei når han ikke er superinteressert. Dette er helt vanlig :)

Anonymous poster hash: dfbf5...c85
Skrevet

Dette ville jeg snakket med legen om. Slik du beskriver her kan det høres ut som flere ting alt fra helt uskyldig og ok, til andre ting som trenger oppfølging. Høysensetiv, asberger, autisme og ADHD.

Anonymous poster hash: 80402...cbc

Skrevet

Jeg har et barn i 1.klasse nå og jeg kan fortelle deg at det er utrolig stor forskjell på hvor skolemodne de var da de begynte i høst, og det er helt normalt. En lærer som skal ha en førsteklasse forventer ikke at alle sammen klarer å være superfokusert, rolig og læresulten 5-6 timer i strekk hver dag altså....

Det høres ut som sønnen din fint kan fokusere og konsentrere seg om noe fanger interessen hans, som f.eks lego, men når noe er litt kjedelig, som tegning og puslespill mister han fokuset og faller ut. Det er overhodet ikke unormalt.

Men det er klart det er jo barn som har større utfordringer med dette enn andre, og noen har diagnoser og trenger hjelp. Om din sønn er innenfor normalen eller ikke er vanskelig for oss å svare på, men det jeg kan si er at alle 5-åringer er slik i større eller mindre grad.

Synes du skal snakke med pedagogen i barnehagen nå først, luft din bekymring og be henne/han holde litt ekstra følge med gutten en stund og se hva de mener. Så kan du evt snakke med helsesøster, dere skal jo på en førskolekontroll nå i løpet av våren for å sjekke syn, hørsel, motorikk og kunnskaper før skolestart for å fange opp om det trengs noe ekstra hjelp på veien, da kan du snakke om disse tingene.

Anonymous poster hash: 5e605...33b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...