Gå til innhold

Jeg holder kanskje litt for hardt på prinsippene mine.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen er tørst og spør om  å få saft. Jeg sier nei, han kan få vann. Vann er kjedelig, ungen er ikke tørst likevel.

Far mener jeg er for streng. Vi kjøper sukkerfri saft og det er ikke så skadelig for tennene.

Problemet er at ungen drikker for lite, han bør absolutt drikke mer.

Han er 6 år gammel.

Anonymous poster hash: 0292f...e2e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sukkerfri saft er ikke bra for kropppen av andre grunner. Spesielt for barn.

Men et glass i ny og ne går jo bra, jeg synes du må fire litt hvis han trenger mer væske.

Anonymous poster hash: 1e6bf...22e

Skrevet

La nå ungen få saft. Eller hva med å si at han kan få saft etter å ha drukket et glass vann.

Anonymous poster hash: 2fea9...cba

Skrevet

Isvann - ha ett par isbiter i vannet. Hadde ikke bøyd av for saft. Uansett sukker eller ei. Vann er tørstedrikken i hverdagen..

Anonymous poster hash: 37571...27b

Skrevet

Isvann med litt eplebiter, agurk eller sitrus (kan ha stående i kjøleskapet), eventuelt kullsyrevann.

Anonymous poster hash: a61e7...051

Skrevet

Hvordan vet du at han drikker for lite?

Anonymous poster hash: 9c8aa...a87

Skrevet

Vanskelig å gi råd utan å vere i situasjonen. Eg gjer som du og held på vatn som tørstedrikk. Anna drikke er kun til måltida (melk til brødmåltid, til middag er det vatn og ab og til saft/brus i helgene). Men ungane drikk meir enn nok, så det har aldri vore grunn til å endre på dette.

Er du sikker på at guten drikk for lite? Det er ganske uvanlig at friske, unge folk får i seg for lite væske. Prøv å rekne saman nokre dagar for å sjå kor det ligg an.

Sukkerfri saft er forresten skadelig for tennene, ein kan godt få syreskader av det.

Skrevet

Som barn hadde vi alltid tilgang til saft når vi var tørste. Det var vanlig saft med sukker. Saftflasken sto på kjøkkenbenken og vi ordnet oss selv. Det var aldri noe problem at noen drakk for mye eller fikk hull i tennene. Da vi var små hadde man et normalt forhold til sukker og søtsaker. Mine barn har også fått saft. Og nugatti.  Jeg synes du er for streng og prinsippfast. Barn som ikke får sukker hjemme, drikker og spiser dobbelt borte hos andre.

Skrevet

"Vann er kjedelig, ungen er ikke tørst likevel"

Neivel, da er han ikke tørst da og har heller ikke behov for saft

Anonymous poster hash: 29717...5e5
Skrevet

Sukkerfri saft er minst like skadelig for tennene som sukkersaft, pga syren i det. Syreskader er nesten verre enn karies, for syreskader gir en svakhet det er vanskelig å gjøre noe med....

Mine bar får også vann som tørstedrikk, men drikker nok 1-2 glass saft nesten hver dag likevel. Jeg skjønner ikke helt hva som er så galt med det, at de tar et glass husholdningssaft  f.eks sammen med skiva etter skolen er da slett ikke farlig...

Det er viktig å drikke bare vann mellom måltidene, men at man har litt smak i drikken til måltidene er virkelig helt greit.

Mine barn drikker et glass juice til frokost (ingen av dem drikker melk), vann på skolen, gjerne et glass saft sammen med skive eller yoghurt etter skolen, vann eller saft til middag, vann før sengetid, vann mellom måltidene. Ingen har hull i tennene, alle er slanke og sunne.

Anonymous poster hash: caf91...bb8
Skrevet

Som barn hadde vi alltid tilgang til saft når vi var tørste. Det var vanlig saft med sukker. Saftflasken sto på kjøkkenbenken og vi ordnet oss selv. Det var aldri noe problem at noen drakk for mye eller fikk hull i tennene. Da vi var små hadde man et normalt forhold til sukker og søtsaker. Mine barn har også fått saft. Og nugatti. Jeg synes du er for streng og prinsippfast. Barn som ikke får sukker hjemme, drikker og spiser dobbelt borte hos andre.

Syns ikke å ha konstant tilgang til saft og nugatti er å ha et "normalt" forhold til søtsaker.

Skrevet

Her i huset funkar det veldig godt å fylle ei farrisflaske eller anna tomflasker med vatn og eit sugerør. Då drikk begge ungane 2.5 og 5 år vatn;-)

Skrevet

Hvor lite drikker barnet da?

Hvis de spiser frukt, bær, yoghurt, grøt, suppe og lignende får de i seg mye vann via maten. Da kan gjerne under en halv liter drikke i døgnet være nok for en seksåring.

Anonymous poster hash: cede2...86d
Skrevet

Den beste måten å sjekke om barnet får i seg nok væske er vel å følge med på hvor ofte han tisser. Dersom han tisser sparsomt og fargen er mørk og lukter sterkt så bør han få i seg mer.

Datteren min glemmer å drikke og får i seg for lite væske dersom hun ikke blir minnet på å drikke. Jeg tilsetter gjerne agurk i vannet. Da drikker hun mer enn dersom hun kun får vanlig vann.

Skrevet

Enig med hun som skrev at ungen var gel ikke tørst likevel om " vann er kjedelig", en tørst unge drikker det de får tilbudt.

Anonymous poster hash: f27a8...74e

Skrevet

Ungen er tørst og spør om  å få saft. Jeg sier nei, han kan få vann. Vann er kjedelig, ungen er ikke tørst likevel.

Far mener jeg er for streng. Vi kjøper sukkerfri saft og det er ikke så skadelig for tennene.

Han er 6 år gammel.

Man bør vel ikke gi aspartam til så små barn. For øvrig er det ikke skadelig med litt saft eller melk i løpet av en dag, det er bare her på DiB at folk drikker vann hele tiden, også til bursdag og jul.

Anonymous poster hash: f418a...e7b

Skrevet

Vann ER kjedelig for noen. Merker sjølv kor lite eg drikker når eg bare han vann tilgjengelig.

Beste er vel å finne den gylne middelvei.

Anonymous poster hash: 7e47d...77e

Skrevet

Ungen er tørst og spør om å få saft. Jeg sier nei, han kan få vann. Vann er kjedelig, ungen er ikke tørst likevel.

Han er 6 år gammel.

Man bør vel ikke gi aspartam til så små barn. For øvrig er det ikke skadelig med litt saft eller melk i løpet av en dag, det er bare her på DiB at folk drikker vann hele tiden, også til bursdag og jul.

Anonymous poster hash: f418a...e7b

Nei, til bursdag og jul unner vi oss noe som ikke er dagligdags. Lurer på hva saftbælmerne og brusoholikerne koser seg med? Mer brus?

Skrevet

Sukkerfri saft er minst like skadelig for tennene som sukkersaft, pga syren i det. Syreskader er nesten verre enn karies, for syreskader gir en svakhet det er vanskelig å gjøre noe med....

Mine bar får også vann som tørstedrikk, men drikker nok 1-2 glass saft nesten hver dag likevel. Jeg skjønner ikke helt hva som er så galt med det, at de tar et glass husholdningssaft f.eks sammen med skiva etter skolen er da slett ikke farlig...

Det er viktig å drikke bare vann mellom måltidene, men at man har litt smak i drikken til måltidene er virkelig helt greit.

Mine barn drikker et glass juice til frokost (ingen av dem drikker melk), vann på skolen, gjerne et glass saft sammen med skive eller yoghurt etter skolen, vann eller saft til middag, vann før sengetid, vann mellom måltidene. Ingen har hull i tennene, alle er slanke og sunne.

Anonymous poster hash: caf91...bb8

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Det er like mye syre i sukkerholdig saft som i saft med sukker, så syreskadene blir like.

Anonymous poster hash: a61e7...051

Skrevet

Vann med sitron oppi :)

Anonymous poster hash: 93af4...1ed
Skrevet

Da er jeg like kjip, her er det kun vann og melk i hverdagen, saft/juice til måltider i helgene. Ikke som tørstedrikk noen gang. (Og tenk, mine barn må spise en skive med sunt pålegg før de får søtpålegg)

Anonymous poster hash: e2612...31c

Gjest Antarctica
Skrevet

Da er jeg like kjip, her er det kun vann og melk i hverdagen, saft/juice til måltider i helgene. Ikke som tørstedrikk noen gang. (Og tenk, mine barn må spise en skive med sunt pålegg før de får søtpålegg)

Anonymous poster hash: e2612...31c

Har det stort sett likt, vann og melk på hverdager. Kan slumpe til å gi et glass juice på en ukedag, men jeg husker ikke sist jeg kjøpte saft.

Vi er så crazy at det eneste søtpålegget her er syltetøy - og selv ikke det får de hver dag.

Skrevet

Han drikker et 6-10 dl. i løpet av en dag. Han har av og til vondt i hodet, har tolket det dithen at det er fordi han drikker for lite. Og det stemmer jo, av og til drikker han veldig lite.

Han drikker mer om sommeren.

Skrevet

Han drikker et 6-10 dl. i løpet av en dag. Han har av og til vondt i hodet, har tolket det dithen at det er fordi han drikker for lite. Og det stemmer jo, av og til drikker han veldig lite.

Dette var hi.

Jeg kan prøve med isvann, se om han da vil ha.

​Sukkeret bekymrer meg ikke så veldig mye, men jeg er redd for syreskader på tennene. Da hjelper det vel ikke med en sitronskive i vannet.

hi

Skrevet

Men vondt i hodet kan komme av 190 ulike grunner. Hvis han er uttørret ser du det på huden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...