Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #1 Skrevet 2. februar 2016 Min datter feiret 15 års dagen sin rett over nyttår. Hun hadde fått beskjed om at de ikke fikk lov til å ha noe alkohol, og at heller ingen andre gjester skulle ha med noe. Nå viser det seg at de hadde funnet en flaske i skapet som de hadde tatt litt av og delt nesten alle sammen. Det var vi som oppdaget det, og hun tilsto da vi spurte henne. Hun sa at det var noen av foreldrene som hadde spurt barna sine, om det var drukket alkohol i bursdagen. Ifølge henne hadde vennene svart at det ikke var det. Men det vet jeg jo ikke sikkert. Så nå er jeg litt avventende om jeg får noen tilbakemeldinger fra et par av foreldrene. Hva skal man si? Vi hadde absolutt ikke gitt dem lov, men det var jo heller ingen bombe at sånt er spennende i den alderen. Og hva skal man si til til femtenåringen for å få henne til å skjønne at dette ikke var ok? Anonymous poster hash: 00f44...a35
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #2 Skrevet 2. februar 2016 Hvor mye er det snakk om per person da, to slurker? Om de tok litt av en flaske, og hele selskapet smakte på det de hadde tatt, da kan det da ikke ha blitt mye på hver? Jeg har en 15-åring selv og jeg hadde ikke laget noen stor greie ut av dette, hadde ikke latt de ha hjemme-alene-fest igjen på en stund (noe min aldri har hatt eller vært på enda), men ellers ikke hauset det opp noe mer. Dere har sagt til henne at dere er skuffet over at de gjorde noe de helt klart hadde fått beskjed om at ikke var lov, så lenge det ikke var mer enn det var holder det (hadde vært noe annet om dere kom hjem og fant hele selskapet dritings) Anonymous poster hash: c3ac1...b4b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #3 Skrevet 2. februar 2016 Anonym bruker, on 02 Feb 2016 - 09:47, said: Hvor mye er det snakk om per person da, to slurker? Om de tok litt av en flaske, og hele selskapet smakte på det de hadde tatt, da kan det da ikke ha blitt mye på hver? Jeg har en 15-åring selv og jeg hadde ikke laget noen stor greie ut av dette, hadde ikke latt de ha hjemme-alene-fest igjen på en stund (noe min aldri har hatt eller vært på enda), men ellers ikke hauset det opp noe mer. Dere har sagt til henne at dere er skuffet over at de gjorde noe de helt klart hadde fått beskjed om at ikke var lov, så lenge det ikke var mer enn det var holder det (hadde vært noe annet om dere kom hjem og fant hele selskapet dritings) Neida, det var ikke snakk om mye. Det var ingen som var beruset da vi kom hjem heller. Vi har heller ikke laget noe styr ut av dette, men jeg lurer litt på hva jeg skal si til eventuelle foreldre som kan ringe.... Anonymous poster hash: c3ac1...b4b Anonymous poster hash: 00f44...a35
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #4 Skrevet 2. februar 2016 "Hva skal man si for at de skal skjønne at det ikke er ok?" Nei, du får vel skrive et brev med en høflig henstilling om å la være å drikke. Anonymous poster hash: d1811...bb1
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #5 Skrevet 2. februar 2016 Anonym bruker, on 02 Feb 2016 - 09:59, said: "Hva skal man si for at de skal skjønne at det ikke er ok?" Nei, du får vel skrive et brev med en høflig henstilling om å la være å drikke. Anonymous poster hash: d1811...bb1 Hva er poenget med et sånt svar? Dersom du ikke har noe konstruktivt å komme med, er det vel bare å la være å svare? Anonymous poster hash: 00f44...a35
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #6 Skrevet 2. februar 2016 Jeg som mor hadde aldri ringt dere, eller brydd meg. Da det er snakk om en flaske tenåringene fant, og siden det ble delt på alle, så er det jo snakk om veldig lite på hver. Hadde vært noe helt annet, om de hadde tilgang til et veldig velfylt barskap, og alle hadde blitt skikkelig fulle. Jeg har selv en 15 åring, og det er jo gjerne i denne alderen de starter å smake. Min har en kjæreste som er 1 år eldre og. Så vet jo at de innimellom har fest, hvor noen blir fulle. Foreløpig er min datter veldig klar på at hun ønsker ikke å drikke. Men har og sagt hun har smakt. Jeg gjør det sånn at er det fest, så henter jeg henne ikke alt for sent. Og om hun har drukket litt, klarer ikke jeg å se, men er hun full, så klarer hun ikke å skjule det. Her har vi og pratet mye og, at henter jeg, og hun er full. Så får hun ikke være med på fest lenger. Men så lenge hun oppfører seg, så får hun lov til å gå på fest. Anonymous poster hash: d9c8c...0a6
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #7 Skrevet 2. februar 2016 Jeg ville latt datteren din kjøpe ny flaske til dere/betalt for flasken. Å stjele er ikke greit. Man skal ikke være redd at egne ting forsvinner i huset. (Prinsippsak, flasken er jo ikke viktig) Jeg ville gjerne ha visst om min 15 åring drakk alkohol på fest, så jeg hadde ønsket en telefon fra deg. Det er ingen krise, men greit å følge med og greit at dr andre foreldrene kan fjerne tilgjengelig alkohol hjemme hos seg. I og med at datteren din fikk klar beskjed om at INGEN skulle drikke alkohol hos dere så synes jeg hun fortjener straff for brutt tillit og for hun ikke sa fra selv etterpå. Pluss for at hun innrømmet det når dere spurte. Jeg tror straffen ville vært husvask til helgen! Hele huset skal vaskes før hun går ut! Anonymous poster hash: e5fc7...bc6
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #8 Skrevet 2. februar 2016 Anonym bruker, on 02 Feb 2016 - 09:59, said: "Hva skal man si for at de skal skjønne at det ikke er ok?" Nei, du får vel skrive et brev med en høflig henstilling om å la være å drikke. Anonymous poster hash: d1811...bb1 Hva er poenget med et sånt svar? Dersom du ikke har noe konstruktivt å komme med, er det vel bare å la være å svare? Anonymous poster hash: 00f44...a35 Poenget er vel at de voksne får opp øynene og ser at de må være tydelige?! Hvis de ikke skjønner såpass selv, er vi nede på brev-nivå. Da har man gitt opp som forelder. Anonymous poster hash: d1811...bb1
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #9 Skrevet 2. februar 2016 Anonym bruker, on 02 Feb 2016 - 10:47, said: Anonym bruker" data-cid="147706045" data-time="1454404055" data-date="i dag, 10:07 said: Anonym bruker" data-cid="147706027" data-time="1454403583" data-date="i dag, 09:59 said: Anonym bruker, on 02 Feb 2016 - 09:59, said: "Hva skal man si for at de skal skjønne at det ikke er ok?" Nei, du får vel skrive et brev med en høflig henstilling om å la være å drikke. Anonymous poster hash: d1811...bb1 Hva er poenget med et sånt svar? Dersom du ikke har noe konstruktivt å komme med, er det vel bare å la være å svare? Anonymous poster hash: 00f44...a35 Poenget er vel at de voksne får opp øynene og ser at de må være tydelige?! Hvis de ikke skjønner såpass selv, er vi nede på brev-nivå. Da har man gitt opp som forelder. Anonymous poster hash: d1811...bb1 Har du i det hele tatt en tenåring selv???? Anonymous poster hash: 00f44...a35
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #10 Skrevet 2. februar 2016 Den ene tingen er at hun selvfølgelig må erstatte det hun og vennene har stjålet fra dere. I tillegg kan du for eksempel si at siden hun har vist at dere ikke kan stole på henne får hun ikke ha venner på besøk når dere ikke er tilstede i en periode og at dere krever "pusteprøve" av henne hver gang hun kommer hjem fra fest. Anonymous poster hash: 727f5...7a1
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #11 Skrevet 2. februar 2016 Jeg ville latt datteren din kjøpe ny flaske til dere/betalt for flasken. Å stjele er ikke greit. Man skal ikke være redd at egne ting forsvinner i huset. (Prinsippsak, flasken er jo ikke viktig) Jeg ville gjerne ha visst om min 15 åring drakk alkohol på fest, så jeg hadde ønsket en telefon fra deg. Det er ingen krise, men greit å følge med og greit at dr andre foreldrene kan fjerne tilgjengelig alkohol hjemme hos seg. I og med at datteren din fikk klar beskjed om at INGEN skulle drikke alkohol hos dere så synes jeg hun fortjener straff for brutt tillit og for hun ikke sa fra selv etterpå. Pluss for at hun innrømmet det når dere spurte. Jeg tror straffen ville vært husvask til helgen! Hele huset skal vaskes før hun går ut! Anonymous poster hash: e5fc7...bc6 To feil her etter min mening: 1. Skal man sende femtenåring for å kjøpe alkohol på polet? Siden du sier hun skal kjøpe ny flaske til dem? 2. Husvask som straff betyr voksne som hater husarbeid. Ikke gjør ungen den bjørnetjenesten at husarbeid er straff og ork. Anonymous poster hash: a8570...38f
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #12 Skrevet 2. februar 2016 Anonym bruker, on 02 Feb 2016 - 10:47, said: Anonym bruker" data-cid="147706045" data-time="1454404055" data-date="i dag, 10:07 said: Anonym bruker" data-cid="147706027" data-time="1454403583" data-date="i dag, 09:59 said: Anonym bruker, on 02 Feb 2016 - 09:59, said: "Hva skal man si for at de skal skjønne at det ikke er ok?" Nei, du får vel skrive et brev med en høflig henstilling om å la være å drikke. Anonymous poster hash: d1811...bb1 Hva er poenget med et sånt svar? Dersom du ikke har noe konstruktivt å komme med, er det vel bare å la være å svare? Anonymous poster hash: 00f44...a35 Poenget er vel at de voksne får opp øynene og ser at de må være tydelige?! Hvis de ikke skjønner såpass selv, er vi nede på brev-nivå. Da har man gitt opp som forelder. Anonymous poster hash: d1811...bb1 Har du i det hele tatt en tenåring selv???? Anonymous poster hash: 00f44...a35 Har en 16-åring, ja. Som VET hva jeg mener om saken og har visst det lenge, uten å måtte sende det i posten! Anonymous poster hash: d1811...bb1
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #13 Skrevet 2. februar 2016 Anonym bruker, on 02 Feb 2016 - 11:07, said: Anonym bruker" data-cid="147706148" data-time="1454406891" data-date="i dag, 10:54 said: Anonym bruker" data-cid="147706134" data-time="1454406448" data-date="i dag, 10:47 said: Anonym bruker, on 02 Feb 2016 - 10:47, said: Anonym bruker" data-cid="147706045" data-time="1454404055" data-date="i dag, 10:07 said: Anonym bruker" data-cid="147706045" data-time="1454404055" data-date="i dag, 10:07 said: Anonym bruker" data-cid="147706027" data-time="1454403583" data-date="i dag, 09:59 said: Anonym bruker" data-cid="147706027" data-time="1454403583" data-date="i dag, 09:59 said: Anonym bruker, on 02 Feb 2016 - 09:59, said: "Hva skal man si for at de skal skjønne at det ikke er ok?" Nei, du får vel skrive et brev med en høflig henstilling om å la være å drikke. Anonymous poster hash: d1811...bb1 Hva er poenget med et sånt svar? Dersom du ikke har noe konstruktivt å komme med, er det vel bare å la være å svare? Anonymous poster hash: 00f44...a35 Poenget er vel at de voksne får opp øynene og ser at de må være tydelige?! Hvis de ikke skjønner såpass selv, er vi nede på brev-nivå. Da har man gitt opp som forelder. Anonymous poster hash: d1811...bb1 Har du i det hele tatt en tenåring selv???? Anonymous poster hash: 00f44...a35 Har en 16-åring, ja. Som VET hva jeg mener om saken og har visst det lenge, uten å måtte sende det i posten! Anonymous poster hash: d1811...bb1 Har din 16-åring aldri overskredet grensene dine da, selv om du som mor har sagt at h*n ikke får gjøre ditt og datt? Enten så er du blind eller så er 16-åringen din flink til å skjule ting for deg.... Anonymous poster hash: 00f44...a35
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #14 Skrevet 2. februar 2016 Jeg ville latt datteren din kjøpe ny flaske til dere/betalt for flasken. Å stjele er ikke greit. Man skal ikke være redd at egne ting forsvinner i huset. (Prinsippsak, flasken er jo ikke viktig) Jeg ville gjerne ha visst om min 15 åring drakk alkohol på fest, så jeg hadde ønsket en telefon fra deg. Det er ingen krise, men greit å følge med og greit at dr andre foreldrene kan fjerne tilgjengelig alkohol hjemme hos seg. I og med at datteren din fikk klar beskjed om at INGEN skulle drikke alkohol hos dere så synes jeg hun fortjener straff for brutt tillit og for hun ikke sa fra selv etterpå. Pluss for at hun innrømmet det når dere spurte. Jeg tror straffen ville vært husvask til helgen! Hele huset skal vaskes før hun går ut! Anonymous poster hash: e5fc7...bc6 To feil her etter min mening: 1. Skal man sende femtenåring for å kjøpe alkohol på polet? Siden du sier hun skal kjøpe ny flaske til dem? 2. Husvask som straff betyr voksne som hater husarbeid. Ikke gjør ungen den bjørnetjenesten at husarbeid er straff og ork. Anonymous poster hash: a8570...38f Selvsagt ikke, hun må betale det den koster. Jeg hadde nok ikke brukt pengene på ny flaske. Poenget er jo at flasken ble stjålet av foreldrene uten lov. Jeg vil heller at hun skal ta en husvask istedenfor å få husarrest, bli tatt fra mobil osv for en sånn liten ting. Det kunne vært mye verre. Men ting bør "straffes". Anonymous poster hash: e5fc7...bc6
Nyttårs barn Skrevet 2. februar 2016 #15 Skrevet 2. februar 2016 Jeg hadde ikke brydd meg med å kontake foreldrene for dette nei. Alle smaker jo på alkohol i tenårene det er spennende og dette gjorde vel ikke at de ble beruset i særlig grad. Det var heller ikke noe dere serverte, de tok seg selv til rette. Noe annet hadde det vært om noen ble virkelig fulle hjemme hos dere, da hadde jeg tatt kontakt med foreldrene om det dreier seg om en 15 åring. Synes datteren din skal erstatte flasken og at hun ikke får ha hjemme alene bursdag på en stund.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #16 Skrevet 2. februar 2016 Hadde ikke fallt meg inn å kreve om erstatning... Det hadde jeg følt vært latterlig. Er da vel ikke det at det mangler sprit som er problemet. Hvis hun tar saft uten lov, må hun betale penger for det og? Anonymous poster hash: e06aa...8af
geitemarken Skrevet 2. februar 2016 #17 Skrevet 2. februar 2016 (endret) Man kjenner sitt eget barn best. Hadde jeg reagert med å alarmer de andre foreldrene hadde nok min 15-16 åring gått i vranglås. Ikke lenge siden jeg har stått i samme dilemma. Jeg valgte å ha en "voksen" prat med henne om hva alkohol gjør, hvordan den virker og påvirker både seg selv og omgivelser. Vi snakket om rus på godt og vondt. Vi fikk i det hele tatt snakket om svært mye. Dette var en samtale for oss begge, dvs at ingen fordømming og pekefingerholdninger. Med dette har jeg erfart at jeg har åpnet kommunikasjonslinjene slik at hun tør snakke med meg om hva som helst. På meg virker det som at hun ikke har like stort behov for å utforske så mye mer. Jeg tenker at hun snart er voksen og at man som forelder er nødt til å begynne å stole på at den grunnbaggasjen vi har gitt god nok hjelp for henne inn i voksen livet. Så er jeg der å støtter og veileder der hun trenger. Hun skal aldri være redd for å komme til meg når det er noe. Det er ikke dermed sagt at alt er lov, men de må få muligheten til å ordne opp for seg uten at hundreogett er ute. I ditt tilfelle ville jeg ha prøvd på en samtale om du og hun er moden for det. I tillegg latt henne betale for den flasken som var drukket av. Hvis man er streng i en slik situasjon kan man risikere å sette seg selv helt på sidelinjen og ikke få vite noe for fremtiden. Ungen blir bare flinkere å skjule hva de driver med. Endret 2. februar 2016 av geitemarken
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #18 Skrevet 2. februar 2016 Hadde ikke kontaktet foreldre. Hadde ikke laget noe stor ståhei. Hadde brukt mye tid på å prate om bruk av alkohol og enda lengre tid på å prate om tillit. Deretter hadde jeg nok klemt litt på jenta mi, fortalt henne hvor glad jeg er i henne, og håpet på at samtalen hadde sunket inn. Dette var første gangen du tok henne i å prøve alkohol, og den var så moderat at jeg ville valgt å spare de store tiltakene til du har grunn til å bruke dem. Anonymous poster hash: e06aa...8af
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #19 Skrevet 2. februar 2016 Jeg som mor hadde aldri ringt dere, eller brydd meg. Da det er snakk om en flaske tenåringene fant, og siden det ble delt på alle, så er det jo snakk om veldig lite på hver. Hadde vært noe helt annet, om de hadde tilgang til et veldig velfylt barskap, og alle hadde blitt skikkelig fulle. Jeg har selv en 15 åring, og det er jo gjerne i denne alderen de starter å smake. Min har en kjæreste som er 1 år eldre og. Så vet jo at de innimellom har fest, hvor noen blir fulle. Foreløpig er min datter veldig klar på at hun ønsker ikke å drikke. Men har og sagt hun har smakt. Jeg gjør det sånn at er det fest, så henter jeg henne ikke alt for sent. Og om hun har drukket litt, klarer ikke jeg å se, men er hun full, så klarer hun ikke å skjule det. Her har vi og pratet mye og, at henter jeg, og hun er full. Så får hun ikke være med på fest lenger. Men så lenge hun oppfører seg, så får hun lov til å gå på fest. Anonymous poster hash: d9c8c...0a6 Med en15-åring i hus. Dette inspirerte meg. Ja, sånn skal jeg også gjøre det. Anonymous poster hash: 91a1c...511
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2016 #20 Skrevet 2. februar 2016 Hadde latt henne få høre det, og hun hadde ikke fått hatt hjemmealenefester mer. Tillitsbrudd og tyveri er ikke greit, og feies ikke over her i heimen. Anonymous poster hash: a2236...4d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå