Gå til innhold

Mareritt hos barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 5 år som plutselig har mareritt nesten hver natt. Han våkner og er virkelig livredd. Han har drømt ting, noen ganger husker han og andre ganger husker han ikke. I natt turte han ikke sove igjen fordi døren til et annet soverom sto oppe og en sokk hang på døren, han trodde det var en monsterhånd. Det så veldig skummelt ut i mørket, så jeg skjønner godt at han blir redd. Han har generelt en helt ekstremt fantasi når det gjelder alt, så han har sikkert veldig livlige mareritt.

Nå som i natt våknet han mange ganger og gråt.. Vi blir jo trøtt og sliten alle sammen. Jeg klarer å roe ham ned og få han til å sovne, men det tar tid. Den skrekken som sitter i sitte jo en liten stund, så jeg må jobbe med å få ham til å slappe av og ikke være redd lengre. Man vet jo alle hvordan det er å våkne kjemperedd og så sitter den følelsen i litt.

Er det noen ting man kan gjøre FØR man legger seg? Han har til nå fått ligge på ipaden en halvtime før jeg kommer og leser og synger for ham, men det tror jeg vi kutter ut nå. Finnes det andre gode tips og råd?

Anonymous poster hash: 526fb...746
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ei jenter på 3 år som også sliter med mareritt nesten hver eneste natt.

Våkner og hyler som om noen prøver å drepe henne. Noen ganger kan hun fortelle hva hun har drømt, andre ganger er det bare "noe skummelt".

Hun er riktignok litt mindre enn din, men det som har funket i perioder for oss er at vi leser og synger hver kveld, etterfulgt av en liten prat om at det som er i drømmen bare er "på lat", at alle er redde innimellom, at mamma og pappa alltid passer på deg og at det er lov å komme inn til oss om det er veldig skummelt. Jeg er ikke sykt begeistra for å ha henne i senga, men da går det mye fortere å roe ned, hun våkner ordentlig isteden og skjønner lettere forskjell på drøm og virkelighet.

I perioder kommer hun mye inn til oss, men når vi er flinke til å ta den praten hver eneste kveld virker det ganske greit

Anonymous poster hash: d150b...7a2
Skrevet

Da datteren min slet med dette la vi et putedyr under puten hennes. Den skulle ligge der og passe på drømmene hennes og om noe ble skummelt kunne den komme inn i drømmen og hjelpe henne. Jeg vet ikke om det var det som gjorde utslaget men etter at vi startet med dette roet det seg ganske fort.

Nå brukte vi dette dyret en stund, men om barna har hatt mareritt og har vært redde for å sovne igjen etterpå har jeg fått dem til å fortelle litt om drømmen og så sagt at om de drømmer det samme igjen, så kan de stikke handa i lommen i drømmen og da ligger det en mobiltelefon der, og da kan de ringe til meg og da kommer jeg og hjelper. Min mor fortalte meg noe lignende da jeg var liten og jeg husker for en lettelse det var en gang jeg hadde mareritt og jeg oppdaget jeg selv kunne styre litt hva jeg selv gjorde i drømmen. Da sluttet det fort å være skummelt for da hadde jeg makten. Om det har vært tilfeldigheter som gjorde det eller om det er noe som kan funke for alle aner jeg ikke, men det kan jo være verdt et forsøk.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 93dd7...09f
Skrevet

Vi hadde det samme her en periode, både med han på fem og han på tre. Altså de drømte mye i samme periode. Da var det noen skumle bøker og programmer på Nrk Super-appen som var skyld i det. Skal ikke så mye til. Har nå satt aldersgrense 6 år på Nrk Super-appen 😃

Ellers sover eldste med full flombelysning på rommet, ellers blir han redd alle skygger o.l.

Anonymous poster hash: 873c9...bc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...