Anonym bruker Skrevet 1. februar 2016 #1 Skrevet 1. februar 2016 Tiåringen har alltid hatt lite søvnbehov. Han sov godt på natten som baby, men sov aldri mye. Nå sliter han veldig med innsovning, og ligger ofte og vrir seg til over midnatt før han sovner. Opp 0630 i hverdagen, og ligger aldri lenger enn 0700 i helgene. Ingen skjerm etter 19, men leser på sengen. Føler vi har prøvd det meste av råd (ryddig, luftet, mørkt, gå tur på kvelden, ingen tung mat etc). Hvordan kan jeg hjelpe ham? Anonymous poster hash: d91e7...5c5
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2016 #2 Skrevet 1. februar 2016 Flott at skjermtiden er over kl 19, men hvor mye skjermtid har han totalt i løpet av en dag? Det lyset påvirker mye, særlig barn. Sitter de i timesvis ellers på dagen kan det også skade søvnen. Anonymous poster hash: 97657...97e
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2016 #3 Skrevet 1. februar 2016 Flott at skjermtiden er over kl 19, men hvor mye skjermtid har han totalt i løpet av en dag? Det lyset påvirker mye, særlig barn. Sitter de i timesvis ellers på dagen kan det også skade søvnen. Anonymous poster hash: 97657...97e Ingenting før skole. Kommer hjem kl 1530, og gjør lekser frem til middag. De fleste leksene er på iPad, så helt kan vi ikke unngå det. Trening kl 18 tre ganger i uken, så det blir veldig lite spilling i ukedagene (av og til 30 min på PC hvis han har gjort lekser). I helgene varierer det veldig. Ofte ingenting, og en sjelden gang opp til tre timer hvis han spiller med venner. Han er egentlig lite opptatt av spilling, Men som sagt kan ikke skjermer unngås helt på grunn av skolearbeid. De bruker iPad i de fleste skoletimer også (unntatt gym, kunst etc) Anonymous poster hash: d91e7...5c5
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2016 #4 Skrevet 1. februar 2016 Det kan ha blitt en uvane, altså at han forventer å ikke få sove og da gjør han ikke det heller.... Lillesøsteren min var sånn. Mamma lurte henne, hun fikk en tom flaske fra apoteket og fylte noe i den som søsteren min aldri hadde smakt (tror det var sana-sol, biovit eller noe sånt) og sa at det var sovemedisin hun hadde fått av legen for å hjelpe henne sovne om kvelden. Der funket placeboeffekten gitt, for søsteren min sovnet som en stein Problemet hennes var at hun lå og grublet om kvelden, grublet på alt fra brann til innbruddstyver, og ble redd for å ikke sovne for om hun ikke sovnet kom hun til å blir redd også var runddansen i hodet igang og hun fikk ikke sove.... Anonymous poster hash: 864d1...c20
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2016 #5 Skrevet 1. februar 2016 Når er leggetiden? Kanskje du bør utsette den litt? La han være opp lenger? Anonymous poster hash: 0b60c...21e
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2016 #6 Skrevet 1. februar 2016 Det kan ha blitt en uvane, altså at han forventer å ikke få sove og da gjør han ikke det heller.... Lillesøsteren min var sånn. Mamma lurte henne, hun fikk en tom flaske fra apoteket og fylte noe i den som søsteren min aldri hadde smakt (tror det var sana-sol, biovit eller noe sånt) og sa at det var sovemedisin hun hadde fått av legen for å hjelpe henne sovne om kvelden. Der funket placeboeffekten gitt, for søsteren min sovnet som en stein Problemet hennes var at hun lå og grublet om kvelden, grublet på alt fra brann til innbruddstyver, og ble redd for å ikke sovne for om hun ikke sovnet kom hun til å blir redd også var runddansen i hodet igang og hun fikk ikke sove.... Anonymous poster hash: 864d1...c20 Lurt! Skal prøve Anonymous poster hash: d91e7...5c5
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2016 #7 Skrevet 1. februar 2016 Når er leggetiden? Kanskje du bør utsette den litt? La han være opp lenger? Anonymous poster hash: 0b60c...21e Legger seg ca 21, og leser litt på sengen. Føler ikke leggingen bør utsettes så mye, da han må opp 0630. Anonymous poster hash: d91e7...5c5
Giss Skrevet 1. februar 2016 #8 Skrevet 1. februar 2016 Det kan ha blitt en uvane, altså at han forventer å ikke få sove og da gjør han ikke det heller.... Lillesøsteren min var sånn. Mamma lurte henne, hun fikk en tom flaske fra apoteket og fylte noe i den som søsteren min aldri hadde smakt (tror det var sana-sol, biovit eller noe sånt) og sa at det var sovemedisin hun hadde fått av legen for å hjelpe henne sovne om kvelden. Der funket placeboeffekten gitt, for søsteren min sovnet som en stein Problemet hennes var at hun lå og grublet om kvelden, grublet på alt fra brann til innbruddstyver, og ble redd for å ikke sovne for om hun ikke sovnet kom hun til å blir redd også var runddansen i hodet igang og hun fikk ikke sove.... Anonymous poster hash: 864d1...c20 Lurt! Skal prøve Anonymous poster hash: d91e7...5c5 Det ville være interessant med en update etter hvert om dette virker.....
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2016 #9 Skrevet 1. februar 2016 Det kan ha blitt en uvane, altså at han forventer å ikke få sove og da gjør han ikke det heller.... Lillesøsteren min var sånn. Mamma lurte henne, hun fikk en tom flaske fra apoteket og fylte noe i den som søsteren min aldri hadde smakt (tror det var sana-sol, biovit eller noe sånt) og sa at det var sovemedisin hun hadde fått av legen for å hjelpe henne sovne om kvelden. Der funket placeboeffekten gitt, for søsteren min sovnet som en stein Problemet hennes var at hun lå og grublet om kvelden, grublet på alt fra brann til innbruddstyver, og ble redd for å ikke sovne for om hun ikke sovnet kom hun til å blir redd også var runddansen i hodet igang og hun fikk ikke sove.... Anonymous poster hash: 864d1...c20 Lurt! Skal prøve Anonymous poster hash: d91e7...5c5 Det ville være interessant med en update etter hvert om dette virker..... Skal prøve å huske det Jeg har selv lurt på om han har kjørt seg inn i et dårlig mønster hvor han har en forventning om å ikke få sove. Litt placebo sovemedisin og en god kopp koffeinfri te før sengetid kan kanskje hjelpe. Anonymous poster hash: d91e7...5c5
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2016 #10 Skrevet 1. februar 2016 Vi hadde det litt lignende. Her ble leggingen utsatt til kl 23 for å se om hun da sovnet raskere. Det gjorde hun, og vi tok leggingen litt tidligere men gradvis. Kl 22 stoppet vi, for da begynte det å ta litt lengre tid før hun sovnet igjen. Jeg syns det er bedre hun sovner greit når hun kommer seg i seng, enn å ligge der lenge. Jeg fikk også en roligere kveld, slapp alt maset fra henne. Tidligere var hun oppe ørten ganger, ropte ørten ganger osv før hun sovnet. Så nå går hun i seng kl 22, setter på rolig musikk og da sovner hun ganske raskt. Tidligere hørte hun på lydbok, men nå er hun lei det. Hun hørte på lydbøker hun hadde hørt før for da fulgte hun ikke så nøye etter. Bare litt bakgrunnsstøy slik at tankene ikke ble så hørbare. Anonymous poster hash: bbea5...e45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå