Gå til innhold

Er det noen her som har testet kostholdsendringer på barn med ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg vet det er omdiskutert, men så lenge barnet får alle næringsstoffene det trenger skader det ikke å prøve.

Min sønn har sannsynligvis ikke ADHD, men han har søvnproblemer, sliter med aggresjon og takler stress og støy veldig dårlig. Tenkte vi skulle fjerne gluten og melk i første omgang. Har hatt en runde med storebror tidligere på grunn av intoleranse. Fikk da matkurs hos ernæringsfysiolog på sykehuset, så føler oss trygge på at det går bra å teste en mnd.

Er det noen her inne som har prøvd, og som vil dele erfaringer?

Anonymous poster hash: 4347c...83c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada. Har forsøkt to forskjellige dietter over flere år i samråd med psykiater.

Det hadde absolutt ingen effekt på atferd, men det skader jo ikke å spise sunt.

Anonymous poster hash: 9208a...55f

Skrevet

Jeg jobber med utredning av adhd og har således møtt mange foreldre som har prøvd kostholdsendring. Samlet sett synes de å se en liten effekt i starten (placebo?). Til slutt blir det som oftest nok en kilde til konflikt i hverdagen. Prøv å holde igjen boller hos et barn som tidligere har fått, og som ikke merker noe negative ettereffekter selv...

Det er absolutt ingen forskning som hentyder at gluten eller laktose skal virke inn.

Skal du prøve noe så ville jeg anbefalt Omega 3 i høydose. Her er det i hvert fall litt forskning som muligens ser effekt.

Anonymous poster hash: f4b43...bb1

Skrevet

Nevøen min prøvde selv da han gikk på ungdomsskolen, ikke kuttet ut ting, men tilføre større doser omega og å ta et par biter mørk (koke) sjokolade før han skulle konsentrere seg (før prøver o.l.). Han mener selv det har effekt, men om det er placebo eller faktisk effekt er ikke godt å vite.

Anonymous poster hash: 9f25e...183
Skrevet

Før du kutter ut gluten bør du sjekke om gutten har cøliaki. Problemene du beskriver kan alle være et symptom på cøliaki.

Anonymous poster hash: 4d019...d1c

Skrevet

Ja vi prøvde med gutten vår, men han var småspist og veldig kresen i utgangspunktet og her ble det enda mindre ting han fikk spise. Han sto opp om natta og spiste sukker fra skåla og lurte seg til å spise alt søtt han kom over. Om dietten hadde noe for seg vites ikke, men vi fikk større problemer med en småspist gutt som skulle nektes ting han var glad i og heller ikke skulle få ting som andre barn spiste.

Skrevet

Ja vi prøvde med gutten vår, men han var småspist og veldig kresen i utgangspunktet og her ble det enda mindre ting han fikk spise. Han sto opp om natta og spiste sukker fra skåla og lurte seg til å spise alt søtt han kom over. Om dietten hadde noe for seg vites ikke, men vi fikk større problemer med en småspist gutt som skulle nektes ting han var glad i og heller ikke skulle få ting som andre barn spiste.

Ja, da skjønner jeg det blir vanskelig. Min er heldigvis glad i rent kjøtt og grønnsaker fra før. Spiser lite brød og liker ikke pasta. Godteri er han heller ikke så glad i. Blir spennende å se om det har noen effekt.

Skrevet

Før du kutter ut gluten bør du sjekke om gutten har cøliaki. Problemene du beskriver kan alle være et symptom på cøliaki.

Anonymous poster hash: 4d019...d1c

Takk for tipset. Får ta en tur til fastlegen. HI

Skrevet

Jeg jobber med utredning av adhd og har således møtt mange foreldre som har prøvd kostholdsendring. Samlet sett synes de å se en liten effekt i starten (placebo?). Til slutt blir det som oftest nok en kilde til konflikt i hverdagen. Prøv å holde igjen boller hos et barn som tidligere har fått, og som ikke merker noe negative ettereffekter selv...

Det er absolutt ingen forskning som hentyder at gluten eller laktose skal virke inn.

Skal du prøve noe så ville jeg anbefalt Omega 3 i høydose. Her er det i hvert fall litt forskning som muligens ser effekt.

Anonymous poster hash: f4b43...bb1

Takk for innspill. Gutten min er mest glad i sunn mat fra før, så der er vi heldige. Skal bare teste en mnd. Ser vi ikke klar bedring da gir vi oss.

Skrevet

Kan også være lurt å ta en slik peptidtest i urin. Du må betale den selv (sjekk ut lab1.no), men legen din må henvise den siden man må ha noen til å tolke resultatet.

Få tatt en slik test før dere kutter ut gluten og melk.

Og som noen sa over - få sjekket ham for cøliaki før dere kutter gluten.

Jeg vet om flere som har hatt varige og gode resultater av å endre kosthold hos barn med ulike slike diagnoser, eller mistanke om diagnoser/adferdsproblemer.

Anonymous poster hash: 0edc0...d2c
Skrevet

Vi har testet. Hadde null effekt, så nå går vi for et balansert kosthold istedet.

Vi har merket at noe er verre enn andre ting. For eksempel brus, det gjør han spinnvill.

Godter med rødt fargestoff av en eller annen grunn gir samme effekt.

Han er fulltestet for gluten, laktose, peptidtest etc. og alle er negativ. Har prøvd å fjerne disse tingene, men det ga ingen effekt. Så nå får han spise alt han vil.

Brus får han ikke, og han får ikke smågodter. Kake, potetgull  og sjokolade får han spise. Han spiser sjeldent mye av det uansett, og han virker som han har et balansert forhold til det kontra da vi prøvde å ta det helt bort.

Han får dobbel dose med omega 3, og det tror jeg hjelper. Han har iallefall jernhelse :D

Jeg tror ikke på disse kostholdsguruene mer. Og jeg har lest og prøvd mye. De blir rike av vår desperasjon. Når det er sagt så tror jeg på et ordentlig kosthold av god, sunn mat. Men jeg tror ikke på fjerne ting. Balanse i alt :)

Livet er hardt nok om man ikke skal forsake gluten eller laktose dersom man ikke må.

Jeg har ikke hørt om noen som har hatt effekt av kostholdendring uten at det lå en allergi til bunns.

Anonymous poster hash: be9c6...2e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...