Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #1 Skrevet 31. januar 2016 Har ei venninne som over tid har hatt mageproblemer. Hun har forsøkt utallige dietter for å se om det kan hjelpe på. Ofte når hun snakker om disse diettene har hun ikke klart å følge dem til punkt og prikke, dels fordi det har vært vanskelig og dels fordi hun ikke gidder å følge dem helt ut. Nå har hun begynt på en ny diett og denne gangen som før et hun fast bestemt på at nå skal hun følge den. Nå har jeg invitert inn venninnegjengen på middag og jeg har fått en bestillingsliste (!) fra henne på hvilken mat hun kan spise og den er smal. Tror hun går på foodmap og det er det innsnevringer. Greit nok, men jeg vet at det kommer bare til å gå en ukes tid før jeg får høre at hun droppet ut av dietten. Har mest lyst til å bre henne ta med egen mat! Men da er jeg vel verdens dårligste vertinne. Engang jeg hadde bursdag og hadde invitert inn til middagsselskap fikk jeg til svar: "jeg kommer hvis det er glutenfritt!" Hyggelig svar å få på en invitasjon. Kanskje jeg skal utsette middagen til jeg vet hun har droppet ut av denne dietten? Problemet er vel mest at når hun går på diett så forventer hun å få servert måltid etter dette. Og det er vel denne forventingen som irriterer m. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget. Måtte bare dele det. Anonymous poster hash: 2cdd5...45f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #2 Skrevet 31. januar 2016 Fodmap er da ingen smal liste! Lag en siderett med grønnsakene hun kan spis. Kjøtt er uansett greit. Fodmap er ikke så strengt uansett. Mer en anbefaling..magen blir bare litt mindre grei hvis man spiser feil Anonymous poster hash: 18d4b...031
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #3 Skrevet 31. januar 2016 Hva tenkte du å servere da? Det meste kan jo serveres hver for seg, så kan hun selv blande det hun kan spise. Lag evt en salat ved siden av så du er sikker. Men jeg skjønner det er litt irriterende med den forventningen om at du skal tilpasse deg ja... Anonymous poster hash: ced2d...1e5
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #4 Skrevet 31. januar 2016 Fodmap er da ingen smal liste! Lag en siderett med grønnsakene hun kan spis. Kjøtt er uansett greit. Fodmap er ikke så strengt uansett. Mer en anbefaling..magen blir bare litt mindre grei hvis man spiser feil Anonymous poster hash: 18d4b...031 I følge henne er den smal.hun ramset opp en haug med grønnsaker blant annet, mange av de brukes som smakstilsetning (løk; hvitløk, chili, purre). Kan bare spise så så mye av brokkoli, men da kan hun ikke spise like mye av en annen grønnsak ved siden av det igjen. Hun har en app som følges. Jeg kommer til å feile på serveringen uansett så det var jo forsåvidt et godt tips å lage noe kjøtt med diverse tilbehør. Så kan hun velge selv. Hadde tenkt å lage fisk i curry til forrett og en kjøttrett til hovedrett og dessert v vet jeg ikke ennå. Anonymous poster hash: 2cdd5...45f
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 31. januar 2016 #5 Skrevet 31. januar 2016 Fodmap er ikke smal. Du finner gode oppskrifter på nett også. Laktosefri melkeprodukter koster ikke mye mer enn vanlige og kan brukes likt. Hvitløk kan stekes i olje først, fjern alle løken og bruk oljen for smak. Sellerirot kan kompensere for noe umami. Ellers har jeg oppdaget at trøffelsalt er en fin smakshever som jeg tåler. Lag en curry bygd på kokos, bruk det grønne på vårløken og chili. Unngå buljong med løk. Har funnet en god fond som er uten. Hovedrett med kjøtt og grønt og dessert på bær og frukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå