Gå til innhold

Vil de be meg slanke min "overvektige" baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen på 3 mnd får NAN1, men spiser utrolig ofte (hver andre time, natt som dag). Var til veiing/måling på HS og de syns hun hadde lagt veldig mye på seg, skal tilbake på kontroll om noen uker og se mer på vektøking. Virket som at legen var litt bekymret, uten at han sa det rett ut. Ringte rundt til andre barneleger osv. Hun ser absolutt ikke overvektig ut, men veldig godt og rundt. I tillegg var hun liten ved fødsel, så hun har gått opp masse.

Men det jeg lurer på er, hvilke tiltak gjøres for å få vekten under kontroll? Jeg kan jo ikke nekte henne mat, hun er tydelig sulten og ingenting annet roer henne enn mat. Hun tar smokk, men denne duger ikke når hun er sulten. Har prøvd vann på t-skje og hun liker det, men gråter fort igjen når hun ikke får mat. 

Anonymous poster hash: 3d4e2...9a7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye får hun i løpet av et døgn?

Anonymous poster hash: 18881...8b4

Skrevet

Hver andre time er svært ofte når baby får mme. Mme metter langt mer enn mm og baby skal holde seg mett lengre. Mange mme-babyer sover hele natten fra 3mnd.alder

Anonymous poster hash: 93d60...40b

Skrevet

Veldig rund og god, men ser ikke overvektig ut? Disse mammaøynene, altså :)

Men som regel går dette seg helt fint til. Hva med å gi vann innimellom, hvis mengden mme går over stokk og stein?

Anonymous poster hash: 9eafc...9b2

Skrevet

Hvor mye veier hun da?

Hun er 60 lang og var 5600 gram på kontroll for en uke siden. hi

Anonymous poster hash: 85cd0...1ec

Skrevet

Hver andre time er svært ofte når baby får mme. Mme metter langt mer enn mm og baby skal holde seg mett lengre. Mange mme-babyer sover hele natten fra 3mnd.alder

Anonymous poster hash: 93d60...40b

Jeg er helt enig, syns det er ofte. Men får hun ikke mat etter to timer hyler hun av full hals, ig så intenst at hun brekker seg, fram til hun får det. (Dette vet jeg kun fordi det tok litt tid å koke vann en gang, ikke fordi jeg pleier å la henne hyle sånn)

Skrevet

Hvor mye veier hun da?

Babyen hee veide 7 kilo på det tidspunktet. Morsmelk dog

Skrevet

Jeg hadde også en baby som fikk MME å han gikk lett 4 timer før han ville ha mat igjen når han var så "stor" som 3 mnder.

Anonymous poster hash: 2c6ca...98a
Skrevet

Hvor mye veier hun da?

Babyen hee veide 7 kilo på det tidspunktet. Morsmelk dog

Jeg syns ikke selv at vekta var bekymringsverdig høy og syns det var rart han begynte å ringe rundt og sånn. Har kanskje gått fortere opp enn andre da, var like under 3 kg ved fødsel. Men jeg vet ikke hva jeg evt. skulle gjort annerledes heller, ungen må jo få mat når hun er sulten! Men guri meg så ofte det er, syns det er merkelig

Skrevet

Kanskje du skulle tjuvstarte med grøt?

Husk at MME inneholder mer natrium enn morsmelk. Altså blir barnet fortere tørst også. Og så gir man det mer MME, og tørsten slukkes midlertidig, men pga saltinnholdet kommer den snart tilbake... Ond sirkel!

Anonymous poster hash: 01ece...45f

Skrevet

Kan det være hun ikke egentlig er sulten, det er bare blitt en vane for henne? Og det er cel ikke vekten som er så veldig stor ( litt stor,da) men økningen, da du sier hun var liten da hun ble født.

Anonymous poster hash: c1634...824

Skrevet

Hvor mye veier hun da?

Er det så mye da? Jeg har en gutt på 3 måneder som veier 7,5 kg (3600 ved fødsel). Han får bare morsmelk. Helsesøster har ikke sagt noe om det.

Anonymous poster hash: 8ca84...7b4

Skrevet

Min veide 7,5 når han var 3 mnd, tror ikke de kommer til å be deg om å slanke babyen, de sa ingenting til meg utenim at de jevner der ut når de blir eldre :)

Skrevet

Synes heller ikke det høres mye ut.

Min får bare morsmelk, veide 7750g på 3 mnd kontrollen.

Alle mine 3 har vært ca like store hele veien. Helsesøster har ikke sagt noe på det.

(Bortsett fra ei vi hadde de første 6 mnd med nr 1. Hun mente han var for tykk og at jeg skulle begrense ammingen. Jeg sa tydelig ifra om at jeg ikke slanker en liten baby. Byttet helsestasjon i forbindelse m flytting da han var 6 mnd. Tok opp dette med ny helsesøster og hun sa at det var det dummeste hun hadde hørt. Vi liker store flotte barn sa hun. Har ny helsesøster med nr 3 nå og hun syns han er stor og flott. Ikke noe galt med vekta hans, noen barn er store og andre er små.)

Skrevet

Min nr 2 var vare 2,4 kg ved fødsel og 7 kg ved 3 mndr. (Ble ammet)

Hs ikke noe..

Anonymous poster hash: 935a4...b8b

Skrevet

Min nr 2 var vare 2,4 kg ved fødsel og 7 kg ved 3 mndr. (Ble ammet)

Hs ikke noe..

Hs sa ikke noe..

Ble jo nesten gresk hele svaret mitt..

Skrevet

Alle mine 3 har vært ca like store hele veien. Helsesøster har ikke sagt noe på det.

(Bortsett fra ei vi hadde de første 6 mnd med nr 1. Hun mente han var for tykk og at jeg skulle begrense ammingen. Jeg sa tydelig ifra om at jeg ikke slanker en liten baby. Byttet helsestasjon i forbindelse m flytting da han var 6 mnd. Tok opp dette med ny helsesøster og hun sa at det var det dummeste hun hadde hørt. Vi liker store flotte barn sa hun. Har ny helsesøster med nr 3 nå og hun syns han er stor og flott. Ikke noe galt med vekta hans, noen barn er store og andre er små.)

Hmm, får snakke med HS om det når jeg er der neste gang, og håpe på at hun ikke 

Så godt å høre! Jeg får snakke litt med helsesøster neste gang jeg er der og høre mer om hva hun tenker, men noe slanking i form av å ikke gi mat når hun er sulten, det er ikke aktuelt! :-) 

Anonymous poster hash: 6ea8d...1bb

Skrevet

Jeg fikk beskjed av helsesøster om å starte med grøt da minien her var 3 mnd. Han var tydelig misfornøyd med bare pupp.. Han var grinete og åt hele tia... Da vi starta opp med grøt, ble alt så mye bedre..!

Anonymous poster hash: 7ef6f...824
Skrevet

Jeg ammet da, men alle mine tre spiste annenhver time døgnet rundt de tre første månedene. De var svære, alle la på seg 2 kg de første to mnd. Ved tre mnd begynte de plutselig å spise mye sjeldnere og sov lenger om natten. Ved 4 mnd skulle de ha pupp hele døgnet igjen, da begynte vi med mat (minus yngste, som bare ville ha pupp til han var 20 mnd😱) og etter noen uker sov de greit igjen.

Anonymous poster hash: 7b576...d42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...