Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #1 Skrevet 31. januar 2016 Samboeren min har funnet ut at han ikke vil være sammen med meg lenger. Perfekt tima med at jeg nå har gått ut i AAP med tanke på utredning av kronisk sykdom og ikke har råd til nåla i veggen. Takk skarru ha. Vi har et barn på 1,5 år oppi alt dette, som han vil ha 50/ 50. Om ikke han får det skal han sikre seg 100 % mtp. min sykdom ( som forøvrig ikke er til noe hinder når det kommer til oppfølging og omsorg av barn ) Nå er spørsmålet mitt. Hva gjør jeg nå? Jeg må vel først og fremst finne meg et sted å bo, men med en utbetaling på skarve 11 000 i mnd ( pluss barnetrygd på 900 ca ) så er det ikke så mye jeg har råd til hvis man tenker på studielån og alskens som blir trekt hver måned. Jeg greier ikke å tenke klart en gang, i morges tenkte jeg på hvor heldig jeg var som hadde det så fint ute i hagen å lekte med ungen min... og et par timer senere må jeg liksom pakke meg til helvette ut. Kan noen hjelpe meg med en strukturert plan? Anonymous poster hash: 6f9bc...b35
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #2 Skrevet 31. januar 2016 Om far er en god far er det kanskje best at han har hovedomsorgen. Du er under avklaring og du har svært begrenset med økonomi. Neida, det skal ikke stå på økonomien, men det er heller ikke gitt at mor alltid er best. I din situasjon, utfra det lille du skriver, er kanskje det beste at barnet blir hos far. 50/50 er ikke anbefalt for et så lite barn. Anonymous poster hash: bc45a...cc0
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #3 Skrevet 31. januar 2016 Nei, han har ikke sjans i havet til å få 50/50 eller 100% omsorg, det er det første du må ta til deg. Han må betale barnebidrag, du har muligens rett på overgangsstønad, småbarnstillegg og utvidet barnetrygd + 60% av barnehageregningen. Dette vil hjelpe deg en hel del økonomisk. Det aller første du må gjøre er å ringe familievernkontoret, alle par med felles barn må gjennom en mekling når man skilles/går fra hverandre. Der vil dere kunne skrive samværsavtale osv, som du må levere til nav. Rett etter du har ringt fvk ringer du nav. Få i gang papirene så raskt som mulig, det blir ikke innvilget før en av dere har byttet adresse, men om det allerede ligger klart går det så mye raskere. Sender deg en god klem og ønsker deg lykke til Anonymous poster hash: 2cfe2...a07
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #4 Skrevet 31. januar 2016 Studielån kan fryses. Billig leilighet med alt inkl får du nok tak i, og husk at barnetrygden dobles når du har hovedomsorg. Med 11000 i mnd må du belage deg på å bo litt mindre og trangere enn du er vant til. Samboeren din får "selvsagt" ikke hovedomsorg for en ettåring, heller ikke 50/50. Dere må på familievernkontoret, men de kan kun anbefale løsning, ikke gå med på mer enn maks 70/30, ville gått for ordinær samværshelg med et så lite barn, og heller latt far hente i bhg en ettermiddag annenhver uke f.eks. Kontakt NAV og få dem til å beregne bidrag, IKKE gå med på privat avtale. Søk om bostøtte i husbanken. Søk om redusert foreldrebetaling for barnehage via kommunens nettsider. Årner seg dette her. Anonymous poster hash: c1367...f47
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #5 Skrevet 31. januar 2016 Nei, han har ikke sjans i havet til å få 50/50 eller 100% omsorg, det er det første du må ta til deg. Han må betale barnebidrag, du har muligens rett på overgangsstønad, småbarnstillegg og utvidet barnetrygd + 60% av barnehageregningen. Dette vil hjelpe deg en hel del økonomisk. Det aller første du må gjøre er å ringe familievernkontoret, alle par med felles barn må gjennom en mekling når man skilles/går fra hverandre. Der vil dere kunne skrive samværsavtale osv, som du må levere til nav. Rett etter du har ringt fvk ringer du nav. Få i gang papirene så raskt som mulig, det blir ikke innvilget før en av dere har byttet adresse, men om det allerede ligger klart går det så mye raskere. Sender deg en god klem og ønsker deg lykke til Anonymous poster hash: 2cfe2...a07 Bostøtte vil du også få, denne søknaden hentes og leveres til kommunen Anonymous poster hash: 2cfe2...a07
anel84 Skrevet 31. januar 2016 #6 Skrevet 31. januar 2016 Han er en god far, i det at han er glad i barnet sitt. Men hans versjon av samspill er å ligge på gulvet med telefonen mens TV står på. Han er ikke spesielt god til å snakke med barnet, eller leke / aktivisere det. Han jobber også fra 7 - 17 hver dag, og har så lenge vi har hatt barnet aldri hatt "tid" til å hente/bringe i barnehage eller følge barnet til lege. Han gir heller ikke barnet middag / slurver med måltider om de er alene sammen. Alt av klær/ utstyr til barnet har jeg også kjøpt. Så at far får 100 % omsorg er jeg imot. Selv om han skulle ha all verdens penger. HI
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #7 Skrevet 31. januar 2016 Få ballen til å rulle, få time til mekling og få en samtale på familievernkontoret alene, da før du svar på mye du sikkert lurer på. Alenemødre sulter ikke, selv om det blir andeledes. Du greier dette☺Lykke til☺ Anonymous poster hash: 97f23...537
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #8 Skrevet 31. januar 2016 Klart kan far bli den så har dagligomsorg og mor den så har samvær. Har far penger kan han trekke det til retten. Uten samværskontrakt er det ikke mange stønader du kan få. 50/50 er ikke anbefalt men det kan fungere, dersom foreldrene har et godt samarbeid. Men jeg hadde nok heller gått for 60/40. Da er du enda den som har dagligomsorg og far samvær. Anonymous poster hash: 5054f...acd
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #9 Skrevet 31. januar 2016 Jeg sier som noen andre, det årner seg Min inntekt: 15.000 lønn 1.950 bobbel barnetrygd 2000 stønad til barnetilsyn 4500 farsbidrag (føler jeg har glemt noe). Som du ser er lønna dårlig, men jeg lever nøkternt og greier meg fint. Hadde jeg vært i full jobb ville lønna vært nært doblet på grunna av skattefradrag. Anonymous poster hash: ba1ab...d62
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #10 Skrevet 31. januar 2016 Bestill time til mekling, 50/50 er overhodet ikke anbefalt til så små barn Ring lånekassen, så lenge du er på aap kan studielånet fryses. Mest sannsynlig får du hovedomsorg, høres ut som du har en mann som bruker trusler som hersketeknikk men egentlig ikke er interessert i å tilpasse arbeidstid og fritid til å ha hovedomsorg? Du vil da få Aap En ekstra barnetrygd Støtte til barnepass Bostøtte Bidrag. Anonymous poster hash: 8ee10...5f5
februarprins2013 Skrevet 31. januar 2016 #11 Skrevet 31. januar 2016 de abefaller jo bare hyppige samvær på noen timer et par ganger i uka på et så lite barn, så 50/50 kan han bare drømme om. men gå på familievernskontoret og få en skrivtlig samværsavtale
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #12 Skrevet 31. januar 2016 Du har helt sikkert rett på overgangsstønad. Jeg har rundt 12.000 utbetalt i aap og får rundt 8000 i overgangsstønad. I tillegg får du en ekstra barnetrygd og bidrag fra far. Anonymous poster hash: da154...46e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå