Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #1 Skrevet 30. januar 2016 Jeg skal være forlover for mine gode venninne, og lurer derfor på hva som er vanlig. Tør ikke spørre henne...redd for å virke grådig/gjerrig. Er det bruden som skal betale for kjolen? Hva med sminke og hår? Begynner å få litt panikk på hva alt dette vil koste itilegg til gave og utdrikkingslag ! Har ikke så veldig mye ekstra hver mnd så jeg må vel begynne å spare for å få råd til dette! Anonymous poster hash: 08e4f...089
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #2 Skrevet 30. januar 2016 Jeg betalte for sminke og hår, men ikke for kjolen. Anonymous poster hash: dd162...64b
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #3 Skrevet 30. januar 2016 Det er ingen regel om at bruden skal betale noe som helst for forloveren, men det har blitt ganske vanlig at forloveren enten får en gave, eller at hun får dekket kjole, hår eller sminke. Men det er ingenting du bør ta som en selvfølge. Da jeg giftet meg for to år siden fikk forloveren min et par øredobber i tillegg til at jeg betalte for hår og sminke for henne. Anonymous poster hash: 1cf52...c3b
QueeenBeee Skrevet 30. januar 2016 #4 Skrevet 30. januar 2016 Jeg tilbydde meg å betale for kjolen. Hadde en bestemt stil i tankene, men hun ville stå for den selv. Da den kjolen var en hun kunne bruke til så mye ellers. Hår og sminke ordnet vi sammen hjemme
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #5 Skrevet 30. januar 2016 Dersom bruden bestemmer hva du skal ha på deg bør hun også betale. Ellers bør du nok bare begynne å spare gjenast. Og du skal ikke betale utdrikningslaget alene. Det er et spleiselag mellom deg og de andre deltakerne. Anonymous poster hash: 4bad3...bf6
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #6 Skrevet 31. januar 2016 Jeg betalte hår, sminke og øredobber til min forlover. Men det varierer sikkert veldig hva som blir gjort. Anonymous poster hash: 8f112...1fd
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #7 Skrevet 31. januar 2016 Jeg fikk ingenting da jeg var forlover, og forventet det heller ikke. Jeg tror du bør satse på å betale selv, og heller ta det som en bonus om hun tilbyr noe. Du må jo ikke ha kjole til mange tusen, eller ordne hår og sminke i salong? Jeg kan faktisk både sminke og ordne håret mitt selv. Kjolen var fra Vila til 800kr. Utdrikningslaget skal dere jo spleiese på alle sammen (untatt bruden), og siden du er arrangør kan du gjøre det ganske billig. Anonymous poster hash: 5e30e...da9
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #8 Skrevet 31. januar 2016 Jeg ga en veske til min forlover. Jeg sminket henne. Hun fikk håret ordnet gratis. Valgte ut og betalte kjolen selv, jeg hadde bare sagt hvilken farge jeg ønsket. Hadde et rimelig utdrikningslag, med kostnader kun til mat og drikke. (Etter mitt ønske, da jeg ikke ville at noen skulle droppe det pga pengene) Hadde tenkt å gi henne en gavekurv i ettertid, men kom aldri så langt... Anonymous poster hash: 56730...4ee
*Nøtta* Skrevet 31. januar 2016 #9 Skrevet 31. januar 2016 )Hadde tenkt å gi henne en gavekurv i ettertid, men kom aldri så langt...Anonymous poster hash: 56730...4ee Det er aldri for sent. Til HI: Jeg fikk betalt hår og sminke av brudeparet, kjolen betalte jeg selv( de valgte stil og farger) og i ettertid fikk jeg en hyggelig gave som takk for hjelpen. Utdrikkingslaget er spleiselag, så få med så mange som mulig. ;)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #10 Skrevet 31. januar 2016 Når jeg var forlover måtte jeg betale for hår,sminke og kjole selv. Hun hadde et spesielt tema i bryllupet så måtte kjøpe ny kjole da jeg ikke hadde kjoler i den fargen fra før. Men jeg har kjent henne fra hun var liten og visste godt at jeg måtte punge ut alt selv. Betalte også for henne i utdrikkningslaget samt Ga 1500 kr i bryllupsgave da hun kun ønsket seg penger. Regner ikke med at dette er vanlig 😀 Anonymous poster hash: da7ec...71d
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #11 Skrevet 31. januar 2016 Hvis bruden har et bestemt ønske for kjolen din/sko ol bør hun betale det. Jeg gjorde det for min forlover, samt betalte for håroppsett (hun fikk velge frisyre selv da) I tillegg fikk hun en goodiebag full av sminke, tannbleking, smykke, klokke ol i gave fra meg Hun hjalp ikke til noe med bryllupet, skrev bare under på papirene, holdt ikke tale osv. Hvis forloveren hjelper til mye i forkant synes jeg hun fortjener en fin takk. Er jo mye jobb Anonymous poster hash: b7691...835
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #12 Skrevet 31. januar 2016 Jeg betalte hår og sminke for forloveren min, men hun ordnet kjole (etter eget valg) selv. Kjolene til brudepikene og alt til brudgommen utenom dress betalte vi. Anonymous poster hash: 0a1ae...aca
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #13 Skrevet 31. januar 2016 Jeg betalte hår og sminke for forloveren min, men hun ordnet kjole (etter eget valg) selv. Kjolene til brudepikene og alt til brudgommen utenom dress betalte vi. Anonymous poster hash: 0a1ae...aca Hvem betalte dressen til brudgommen da? Anonymous poster hash: 9a568...400
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #14 Skrevet 31. januar 2016 Hvis bruden har et bestemt ønske for kjolen din/sko ol bør hun betale det. Jeg gjorde det for min forlover, samt betalte for håroppsett (hun fikk velge frisyre selv da) I tillegg fikk hun en goodiebag full av sminke, tannbleking, smykke, klokke ol i gave fra meg Hun hjalp ikke til noe med bryllupet, skrev bare under på papirene, holdt ikke tale osv. Hvis forloveren hjelper til mye i forkant synes jeg hun fortjener en fin takk. Er jo mye jobb Anonymous poster hash: b7691...835 Hva skulle du egentlig med henne som forlover...? Anonymous poster hash: f6566...360
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #15 Skrevet 31. januar 2016 Jeg skal være forlover for mine gode venninne, og lurer derfor på hva som er vanlig. Tør ikke spørre henne...redd for å virke grådig/gjerrig. Er det bruden som skal betale for kjolen? Hva med sminke og hår? Begynner å få litt panikk på hva alt dette vil koste itilegg til gave og utdrikkingslag ! Har ikke så veldig mye ekstra hver mnd så jeg må vel begynne å spare for å få råd til dette! Anonymous poster hash: 08e4f...089 Jeg ga dem 2500 kr og det og betale kjole, sminke og etc er bruden sitt problem. Hadde aldri falt meg inn og betalt noen ting for detta. Jeg kaller det storforlangende og er detta nye trenden er komfirmasjon og barnedåp i samme båt. Anonymous poster hash: a3db7...5dd
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #16 Skrevet 31. januar 2016 Hvis bruden har et bestemt ønske for kjolen din/sko ol bør hun betale det. Jeg gjorde det for min forlover, samt betalte for håroppsett (hun fikk velge frisyre selv da) I tillegg fikk hun en goodiebag full av sminke, tannbleking, smykke, klokke ol i gave fra meg Hun hjalp ikke til noe med bryllupet, skrev bare under på papirene, holdt ikke tale osv. Hvis forloveren hjelper til mye i forkant synes jeg hun fortjener en fin takk. Er jo mye jobb Anonymous poster hash: b7691...835 Er det slik at skilsmissen skal forloveren ordne opp og. Anonymous poster hash: a3db7...5dd
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #17 Skrevet 31. januar 2016 Var forlover i forfjor til kin beste veninne som bor langt unna. Jeg kjøpte selvsagt kjole med tilbehør selv og valgte den ut. Men konfererte med henne mtp stil. Hun hadde bestilt brydepynting til seg selv og meg og det var bruden som betalte. (jeg tilbød å betale selv, men hun insistere). Jeg organiserte selvsagt utdrikkingslaget, men alle spleiset. Det kommpå en tusenlapp per person. Jeg hadde nok en del utgifter med reisen, siden jeg måtte fly for både bryllup og Utdr.lag. Hun fikk pengegave til bryllupet, talen osv minnealbum. Jeg hjalp til med meny og rådgiving. Vi er voksne med ålreite jobber og bra økonomi. Som takk for hjelpen fikk jeg en ekstra flott bursdagsgave. Anonymous poster hash: f7e08...61f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #18 Skrevet 31. januar 2016 Har aldri forventet, og aldri fått noe når jeg har vært forlover. Jeg ga heller ikke noe til min. De gangene jeg har vært forlover har jeg da ordnet med antrekk osv selv! Jeg giftet meg i bunad og sminket meg selv. Forloveren min hadde også bunad og sminket seg selv. Anonymous poster hash: 7b24d...2de
Keiserpingvin Skrevet 31. januar 2016 #19 Skrevet 31. januar 2016 (endret) Jeg skal gifte meg i sommer og har en forlover som bor langt unna. Vi spleiser på alt, egentlig, og er begge innforstått med at det kommer til å koste penger for oss begge at hun er forloveren min, mtp at hun må reise noen turer nedover til meg for å planlegge bryllupet. Jeg vet at hun ikke har så mye ekstra, det har ikke jeg heller, men jeg vil bidra med det jeg kan for henne og for at hun stiller opp for meg, så jeg har tilbudt meg å betale for kjole, hår og sminke. Hun hjelper meg med alt mulig via telefon og skype, og er en fantastisk forlover. Så jeg har ingen problemer med å betale for det jeg kan så hun ikke skal få store utgifter med å hjelpe meg. Hva som er vanlig å gjøre vet jeg ikke. Men hvis du er bekymret så ville jeg har snakket med bruden. Det er ikke snakk om å være grådig eller gjerrig, men å vite hva som kan forventes av utgifter for deg, og kanskje gjøre henne oppmerksom på din økonomiske situasjon. Det kan hende hun ikke vet/ikke har tenkt over hva du har å rutte med. Eller kanskej hun har tenkt å betale en del for deg. Utdrikkingslaget er det vanlig at deltakerne betaler for bruden. Du betaler da altså for deg selv, og så en del av bruden sine utgifter, lik de andre som skal være med. Men som forlover er det du som skal planlegge kalaset og har muligheten til å gjøre det til noe som ikke koster allverden. Det er heller ikke frekt å gi beskjed om at du ikke har mulighet til å legge mer enn så og så mye i f.eks kjole (hvis hun har en bestemt kjole i tankene som koster masse, eller noe annet), kan anbefale å sjekke på jjshouse.com, der fant vi en knallfin kjole til forloveren min som ikke kostet så mye. Hår kan dere ordne sammen, du kan sjekke på youtube, der ligger det masse tutorials til kjempefine frisyrer, og sminke kan du ordne selv. trenger du tips kan du gå på et parfymeri og be de om hjelp til farger og legging av sminke. Det ordner de gratis og uten noe kjøpepress. Lykke til Endret 31. januar 2016 av Keiserpingvin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå