Gå til innhold

Når en lærer mobber et barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør en da?

Alltid feil med et barn. Får svare mindre på spørsmål. Får sukk og stønn og himling med lyner. Får ikke hjelp som andre barn får. Generell negativitet.

Det nytter ikke å gå til rektor.

Vi hjemme får ikke tilbakemeldinger på verken hodt eller vondt. Får høre av andre foreldre om når barnet har vært ulydig. Får høre fra andre når barnet når ungen vår har grått.

Inndeling til gruppearbeid er ofte uhensiktsmessige for barnet.

Barnet er flink å lese, skrive og regne og har god allmennkunnskap.

Vi ønsker å vite hva som skjer i klasserommet. Hvilke rettigheter har vi?

Anonymous poster hash: d27ca...cfd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor nytter ikke rektor? Da ville jeg klaget rektor inn til skolesjefen i kommunen.

Skrevet

Hvorfor nytter ikke rektor? Da ville jeg klaget rektor inn til skolesjefen i kommunen.

Nekter å se det slik. Vanskelige foreldre som overdriver. Assistenter i klassen hadde nok varslet.

Har fått supre tilbakemeldinger fra tidligere lærere, assistenter, SFO og barnehagen før det, som alltid har likt skolen.

Etter ny lærer har ting endret seg. Andre barn har fortalt at læreren alltid er så sur mot vårt barn.

Skrevet

Hvis ting er slik som når jeg gikk på skolen, så er det ikke mye. Læreren kalte meg dum og lat foran hele klassen uten at det ble gjort noe. (Jeg har kraftig dysleksi, fikk ikke hjelp i videregående)

Anonymous poster hash: 54669...75f
Skrevet

Ta kontakt med læreren og forklar at du er bekymret. Men ro deg ned! At andre barn har sagt at "læreren alltid er sur mot ditt barn" trenger da virkelig ikke bety at læreren mobber barnet. Hvor har du det fra? Det kan bety at barnet er oppfører seg dårlig og trenger mye irettesettelse osv. Men du foretrekker kanskje at læreren bare lar barn holde på som de vil?

Anonymous poster hash: 1e98a...e56
Skrevet

Ta kontakt med læreren og forklar at du er bekymret. Men ro deg ned! At andre barn har sagt at "læreren alltid er sur mot ditt barn" trenger da virkelig ikke bety at læreren mobber barnet. Hvor har du det fra? Det kan bety at barnet er oppfører seg dårlig og trenger mye irettesettelse osv. Men du foretrekker kanskje at læreren bare lar barn holde på som de vil?

Unnskyld, der leste jeg visst feil! Men uansett - du kan ikke vite at læreren mobber barnet ditt. Det er merkelig at du vet alt om hvordan læreren behandler barnet, hvor mye hjelp han får osv i det ene øyeblikket, og i det andre sier du ikke vet noe. Du må ta kontakt og spørre. 

Skrevet

Ble uthengt mye av lærerne på skolen, men i ettertid så synes jeg egentlig det bare er morsomme historier å fortelle videre. Var jo uansett ikke alene om det så gikk jo helt ok

Anonymous poster hash: e2001...3f4

Skrevet

Hva sier læreren?

Anonymous poster hash: 8d673...725

Skrevet

Om eleven føler seg mobbet - så er det elevens følelse! De må selvfølgelig taes på alvor, og lærer på gå i tenkeboksen å se hvordan hun/han kan ivareta eleven best mulig. 

Skrevet

Sier eleven selv at læreren mobber ham? Eller er det noe du tror? Det virker litt uklart.

Gjest Antarctica
Skrevet

Himling med øynene, sukking, stønning og å bli oversett ER mobbing! Når det kommer fra en i en maktposisjon er det dobbelt så sterkt som når det kommer fra andre barn. Og ingen hadde vel akseptert utfrysing og stygge blikk fra andre barn i klassen?

Skrevet

Ville tatt en skikkelig samtale med eget barn og kartlagt barnets følelser i forhold til situasjonen.

Deretter om det er grunnlag for å gå videre hadde jeg bedt om et møte med rektor og skolefaglig ansvarlig i kommunen. Da er det vanskeligere å blåse det bort av rektor. Forlag at det blir skrevet referat fra møte slik at du har å dokumentere med siden om det er nødvendig.

Slike ting skal man ta på alvor! En lærer skal også være seg bevisst med tanke på maktbalansen mellom lærer- elev.

Anonymous poster hash: 7bf03...748

Skrevet

Takk for svar.

Skrevet

Ville tatt en skikkelig samtale med eget barn og kartlagt barnets følelser i forhold til situasjonen.

Deretter om det er grunnlag for å gå videre hadde jeg bedt om et møte med rektor og skolefaglig ansvarlig i kommunen. Da er det vanskeligere å blåse det bort av rektor. Forlag at det blir skrevet referat fra møte slik at du har å dokumentere med siden om det er nødvendig.

Slike ting skal man ta på alvor! En lærer skal også være seg bevisst med tanke på maktbalansen mellom lærer- elev.

Anonymous poster hash: 7bf03...748

Enig med denne. Men det er også viktig å vite hva ditt barn gjør. Ikke stol blindt på barnet ditt, fortell han/hun at du støtter det uansett hva hvordan situasjonen er, men at det er viktig at du vet om han/hun gjør eller oppfør seg på en måte som ike er greit. Du kan støtte det du vet, men om det dukker opp noe i et møte som ditt barn ikke har fortalt at det har gjort, er det ikke like lett å støtte det. Gjør det klart på forhånd og ha barnet med på møte.

Anonymous poster hash: f797c...fc2

Skrevet

Stol alltid på barnet til det motsate er bevist. Lærere er bare folk, med alle sine feiler og mangler. Alle menneskker liker noen bedre enn andre, også lærere. Kontakt rektor igjen, evt ta det videre.

Anonymous poster hash: 9d8f4...0d6

Skrevet

Ta dette alvorlig og sett himmel og jord i bevegelse om du må for å avklare dette. Jeg ble selv mobbet av lærere på barneskolen da en av de hadde en konflikt med min mor, dette var i en liten bygd og læreren var god kompis med rektor og skolesjefen på privaten så etter åresvis med klager, brev, anbefalinger fra Bup om skoleskifte og full pakke endte det med at jeg ble tatt ut fra skolen de siste 3 mnd i 6 klasse. Jeg hadde store problemer i mange år etterpå og mange slet med å tro hvor ille det var til tross for mange vitner.

Anonymous poster hash: 39e4d...da8

Skrevet

Så rart at du vet alt dette men påstår at du ikke får vite noe im set som foregår i klasserommet.

Du starter selvsagt med en samtale med lærer og ser hvordan det går.

Anonymous poster hash: f9cd9...282

Skrevet

Jeg syns mange krisemaksimerer her. Jeg sier ikke at du ikke skal ta det alvorlig om det er problemer, men du bør heller ikke tro, du må finne ut av hva som faktisk skjer. Har du i det hele tatt snakket med læreren? Hvordan vet du at barnet "får svare mindre på spørsmål", "får sukk og stønn og himling med øyne", "får ikke hjelp som andre barn får" osv? Det er selvsagt alvorlig om dette skjer, men er du sikker på det? Du sier jo selv at du ikke vet hva som skjer i klasserommet. 

Skrevet

synes du overreagerer voldsomt

Anonymous poster hash: 42545...ef4
Gjest Antarctica
Skrevet

Hvorfor skal HI ikke tro på barnet og de andre barna? Hvorfor har barnet bevisbyrden, når dette er noe helt nytt som ikke var til stede med forrige lærer?

Skrevet

Sjekk ut skikkelig med barnet først. Ikke legg ordet i munnen på barnet, men la barnet fortelle om det konkrete som skjer i en time og hvordan da barnet føler seg.

Be om "utviklingssamtale" eller hva det nå heter. Der er jo barnet med (og dere bør gå begge foreldre til denne samtalen). Så får dere ta det derifra. Der skal dere kunne ta opp alle temaer.

MEN det er vondt å være den eleven som får en lærer på nakken. Jeg opplevde ikke dette før på ungdomsskolen. Da var det faktisk to stykker på forskjellige måter - den ene fordi jeg var faglig sterk, min ikke gjorde ting på "hans" måte, den andre fordi jeg ikke hang med datteren hennes i et miljø jeg var i (datteren hadde venner der og var 3 år eldre...). Jeg var ny på skolen og var 14 år og det var IKKE gøy.

Anonymous poster hash: 9a5f0...e0c
Skrevet

Dere er nå rare! Om dette barnet hadde fortalt han/hun ble sexuelt misbrukt, hadde dere bagatellisert det og? Hvorfor tror/stoler dere ikke på barnet? Jeg forstår det ikke...

Skrevet

Kor gamalt er barnet? Dette ville egg uansett tatt på alvor.

Gjest Antarctica
Skrevet

Dere er nå rare! Om dette barnet hadde fortalt han/hun ble sexuelt misbrukt, hadde dere bagatellisert det og? Hvorfor tror/stoler dere ikke på barnet? Jeg forstår det ikke...

Samme tenkte jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...