Gå til innhold

Dere som kan noe om lover og regler (butikk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en julegave fra en kjedebutikk her i byen. Det var veldig lang bytterett på den, så uti januar dro vi for å bytte til en farge som passet bedre (men samme produkt).

I kassen sa hun som var på jobb at det da ble 500 og noe å betale mellom bare for å bytte farge, og 800 og noe hvis vi ville gå for en større modell.

Forklaringen hennes var at varen hadde vært på kampanje da den ble kjøpt til jul og at den nå var på fullpris.

Blir dette riktig? Eller burde man få:

1. Bytte farge uten å betale

2. Bytte til større modell med et mellomlegg ut fra kampanjepris, ikke fullpris?

Anonymous poster hash: 7c747...399

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hun sier stemmer. Du har ingen bytterett i butikk i følge loven, dette er en tjeneste butikken gir til sine kunder. Butikken står da fritt til å velge hvilken regler de vil ha.

Butikken må gjøre bytte ut fra prisen de har nå, ikke prisen som har vært når det gjelder å bytte til større modell.

Syns det er litt rart at du ikke fikk bytte i en annen farge så lenge det er samme produkt, med mindre det til vanlig er en prisforskjell på produktene pga farge. Ser ikke at det skal være til noe tap for butikken, så der syns jeg de var litt vanskelig.

Men som skrevet, butikken har nok rett her ja. De kan bestemme som det passer dem.

Anonymous poster hash: 24568...f80

Skrevet

Butikken leser utfra byttelappen hva som er betalt for varen, og er det en kampanjevare får du bare kampanjeprisen igjen, det er helt vanlig (og lovlig selvfølgelig)

Kampanjevarer er gjerne kjøpt inn til butikk med kampanjepris fra leverandør også

Anonymous poster hash: b4e9a...d60

Skrevet

Hender jo at det er bestemte farger som er på kampanjetilbud. Dersom alle farger var på tilbud og fargen du ikke fikk var "ukurant" for butikken å selge, så syns jeg butikken yter dårlig kundeservice.

Skrevet

Hadde samme situasjon som ansatt for en stund tilbake. Kunden hadde kjøpt en vare på -30% med byttekort, og kom for å bytte i en annen vare med annen strekkode og modellnavn, det ble da et mellomlegg som hun ikke godtok å betale fordi det i hennes øyne var samme vare. Men for oss er det jo ikke det da det er annet nummer og navn. Endte opp med at hun betalte mellomlegg for så å klage og ende opp med å få mellomlegg tilbake fra en annen kollega. Jeg mener at man ikke har rett på en fullprisvare om man har handlet på tilbud om det er noe avvik annet enn størrelse eller farge.

Anonymous poster hash: 006da...5fb

Skrevet

De fleste kjedebutikker har jo 28 dager åpent kjøp. Dvs pengene tilbake.

Bytterett på varer de fremdeles selger.

Jeg har for lenge siden kjøpt en skinn sofa på IKEA på 50% kampanje. Jeg skulle ha ny sofa, det var kun den svarte som var på kampanje, jeg ville ha den hvite.

Jeg kjørte sofaen hjem til mor, satt den pent i garsgen. Kjørte den inn på IKEA etter kampanjen var over og byttet den i den hvite.

Hadde da mye tid og lite penger.

Anonymous poster hash: 064a3...531

Skrevet

"De fleste kjedebutikker har" er liksom ikke godt nok argument. Det som er viktig å vite er at det er helt opp til butikkene hvordan man praktiserer dette. Spiller liten rolle om IKEA gjør det, hvis sofaen er kjøpt på Bohus.

Synes egentlig ikke at det er helt urimelig å måtte betale mellomlegget jeg da..

Anonymous poster hash: 06428...2d9

Skrevet

Jobber i butikk selv og hos oss hadde dette vært problemfritt, ettersom du skulle bytte i tilsvarende vare (selv om det var annen farge). Hadde du derimot skulle bytte i annen vare, evt ha tilgodelapp, hadde du kun fått for den prisen varen var kjøpt til. Dårlig kundeservice du har vært utsatt for! Men dessverre ikke ulovlig.

Anonymous poster hash: e75a6...a4e

Skrevet

Hender jo at det er bestemte farger som er på kampanjetilbud. Dersom alle farger var på tilbud og fargen du ikke fikk var "ukurant" for butikken å selge, så syns jeg butikken yter dårlig kundeservice.

Enig i denne. Men så er det mange butikker som ikke kan kundeservice, så det forundrer meg ikke om de prøver å få mer penger for varen uansett.

Anonymous poster hash: 44dd5...898

Skrevet

Hadde samme situasjon som ansatt for en stund tilbake. Kunden hadde kjøpt en vare på -30% med byttekort, og kom for å bytte i en annen vare med annen strekkode og modellnavn, det ble da et mellomlegg som hun ikke godtok å betale fordi det i hennes øyne var samme vare. Men for oss er det jo ikke det da det er annet nummer og navn. Endte opp med at hun betalte mellomlegg for så å klage og ende opp med å få mellomlegg tilbake fra en annen kollega. Jeg mener at man ikke har rett på en fullprisvare om man har handlet på tilbud om det er noe avvik annet enn størrelse eller farge.

Anonymous poster hash: 006da...5fb

Men spørsmålet gjalt jo nettopp når det bare er størrelse og farge som byttes...

Anonymous poster hash: 0864c...eed

Skrevet

Spørsmålet er jo egentlig om fargen du ville bytte inn ble solgt på kampanje før jul fordi det var en utgående farge?

Om fargen du fikk til jul var en farge butikken har solgt på sagt fordi de ønsker å bli kvitt den ønsker de selvfølgelig ikke ta den inn igjen til full pris og la deg bytte den i en av årets nyhetsfarger......

Om butikken skal fortsette å ha begge fargene i sortimentet sitt er det rart du ikke bare fikk bytte farge.

Anonymous poster hash: b4e9a...d60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...