Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #1 Skrevet 29. januar 2016 Vi bor et i et boligfelt et stykke "opp i lia" fra sentrum. Bratte bakker, ikke buss helt opp. Mange foreldre her hjelper hverandre med kjøring. Men i en av familiene har ikke moren sertifikat. Hun har sagt nå et par, tre år at "NÅ" skal hun få tatt lappen, men nei. De har to barn som skal være med på ditt og datt og hver gang skjærer det seg med kjøringen deres. Mannen har da altså sertifikat. Og kan vi ta med ungen? I tre år har vi sagt ja. Og nå er jeg litt lei av å ta omveien opp til dem og sørge for barnesete osv. Nå gidder hun ikke lenger å komme ut og si takk når vi leverer ungen i oppkjørselen, kommer ikke en gang ut på trappa for et lite vink. Nesten daglig kjører andre foreldre på deres unger. Dere vil sikkert spørre om det er en grunn til at hun ikke har tatt lappen (økonomisk eller annet), men det er ikke annet enn latskap og sommel. Hun blir aldri ferdig med noen ting, være seg å rydde inn stoler fra et skolearrangement, eller svare på noe innen en tidsfrist. Hun "suller rundt" og folk er snille og ordner opp. Sist kjøre jeg en haug med unger på turnering, med bensin og ferjer. De andre foreldrene takket og tilbød betaling. Jeg stiller gjerne opp og kjører gjerne, men er det riktig at de slipper unna hele tiden? Noen ganger har jeg sagt at jeg kan kjøre, da henter dere? (Altså han). Da avtaler de heller med noen andre, fordi dette ble så "stress". Merker jeg er lei. Hva synest dere? Hva ville dere ha gjort? Anonymous poster hash: 9c01c...33a
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #2 Skrevet 29. januar 2016 Det er fristende å bare la vær å kjøre på ungene, men dessverre så tror jeg ikke det løser noe som helst. De vil da la ungene lide, eller belage seg på at andre henter. Om du virkelig er lei av dette, så ville jeg snakket med dem.. Begge to, og si at du og flere er lei av at det alltid er dere som må kjøre på de, og at det er aldri er den andre veien med hjelp. Anonymous poster hash: 6830f...483
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #3 Skrevet 29. januar 2016 Jeg tvinger meg selv til å tenke at vi som er "ressurssterke" nok til å hjelpe en svakere familie får gjøre det for barnas skyld, også tar jeg for ørtende gang med meg klassekameraten i bilen. Her er det nemlig sånn at om ikke gutten får sitte på kommer han ikke, uansett om det er snakk om fotballtrening eller en bursdag, han må da bli hjemme. Så jeg velger å ta han med..... Anonymous poster hash: e29d1...60b
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #4 Skrevet 29. januar 2016 H.i svarer: mulig det ikke kom klart frem. Dette er ikke ressurssvake folk. Da hadde stilt seg annerledes. Far har lederjobb og mor en "vanlig" jobb. De har både menneskelige og økonomiske ressurser på lik linje med resten av oss foreldrene, med hus og hytte osv. Anonymous poster hash: 9c01c...33a
sug lut Skrevet 29. januar 2016 #5 Skrevet 29. januar 2016 Hvis dette hadde vært mine barns nærmeste venner - ja. Hvis ikke - nei.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #6 Skrevet 29. januar 2016 . Anonymous poster hash: 9c01c...33a
Himmel og hav Skrevet 29. januar 2016 #7 Skrevet 29. januar 2016 Jeg ville sagt, neste gang det ble snakk om kjøring og henting, at hos de andre foreldrene så går det opp i opp siden dere bytter på å hente og bringe, men siden de aldri bidrar, så får de begynne å betale bensin/fergepenger. Da koster det dem ihvertfall litt mer enn en sms, og da blir det kanskje mer interessant å finne andre løsninger på dette.
Gjest Antarctica Skrevet 29. januar 2016 #8 Skrevet 29. januar 2016 H.i svarer: mulig det ikke kom klart frem. Dette er ikke ressurssvake folk. Da hadde stilt seg annerledes. Far har lederjobb og mor en "vanlig" jobb. De har både menneskelige og økonomiske ressurser på lik linje med resten av oss foreldrene, med hus og hytte osv. Anonymous poster hash: 9c01c...33a Da har de råd til vanlig taxi, da!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #9 Skrevet 31. januar 2016 Send et anonymt brev og si det som det er! Anonymous poster hash: 012fa...78f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2016 #10 Skrevet 31. januar 2016 Jeg tvinger meg selv til å tenke at vi som er "ressurssterke" nok til å hjelpe en svakere familie får gjøre det for barnas skyld, også tar jeg for ørtende gang med meg klassekameraten i bilen. Her er det nemlig sånn at om ikke gutten får sitte på kommer han ikke, uansett om det er snakk om fotballtrening eller en bursdag, han må da bli hjemme. Så jeg velger å ta han med..... Anonymous poster hash: e29d1...60b Men er man ressurssvak når man egentlig bare er lat? Jeg forstår godt om familien ikke har råd til at denne moren tar lappen. Men slik som det ser ut til hva hi har skrevet så står det heller på at denne moren er lat. Og det vil vel heller ikke bli bedre hvis hun slipper unna med det hver gang. Det er jo noe hun har lært seg disse 3 årene at er jo ikke vits og bruke penger på og ta lappen siden det alltids er en eller annen som tar med seg ungen. Men hadde jeg vært hi så hadde jeg gått sammen flere og få snakket med denne familien og si at det ikke funker i lengden, feks si at man kan være behjelpelig frem til en fast satt dato og hun da burde ha klart og få tatt lappen.. For det kan være ganske slitsomt og tungt når man føler at man er andres taxi tjeneste og ikke en gang betale noe for bensin som faktisk er ganske dyrt. Anonymous poster hash: 18bdd...445
Superdolly Skrevet 31. januar 2016 #11 Skrevet 31. januar 2016 Jeg hadde nok bedt om bensinpenger ja. Tatt saken opp med dem, sagt at jeg opplever at jeg kjører og henter og de gjør aldri gjengjeld, og at det er greit hvis de begynner å bidra økonomisk.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2016 #12 Skrevet 1. februar 2016 Kan dere bytte på dugnadsjobber? Du er sjåfør for barnet, mot at naboene tar din vakt på arrangement, eller kakebaking? Anonymous poster hash: c8910...fbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå