Gå til innhold

Kloke damer gi meg råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet på 12 har ikke vært hos far på samvær i 4 måneder, eldre søsteren har hatt samvær etter avtalen. I det andre hjemmet så har de en halvbror som han heller ikke har sett eller snakket med på 4 måneder.

Far har gitt opp 12 åringen, han prøvde i begynnelsen å få han til å dra med uten å lykkes, nå virker det som at han gir blaffen i barnet.

Han har kommet for å hente/levere elste barnet to ganger uten å si så mye som hei/hadet til yngre barnet.

Nå sender far melding om at de skal dra på vinterferie i utlandet men siden yngre barnet ikke vil bli med så vil han kun ta med det elste. Han spørr meg ikke om jeg har muligheten til å være hjemme fra jobb og siden det enda er noen uker til ferien så virker det ikke som han har tenkte å jobbe mot å bedre forholdet til sin sønn.

Nå er jeg drit lei hele mannen, aner ikke hva jeg kan gjøre for at de ikke mister kontakt helt.

Seriøst tenkt om jeg skal si at enten får han ta begge barna eller ingen av barna på samvær, og søke om bidrag med null i samvær for yngste mann i håp om å tvinge han til å jobbe med sitt forhold til yngste barnet.

Her prioriterer far sitt forhold med stemor og gir faen i barnet sitt. Hun er grunnen til at barnet begynte å ikke vil dra til far, nå er han imot faren sin også for han føler han velger henne foran han.

Hva gjør man egentlig i sånn situasjon ? Vil jo ikke at barndommen hans blir slik at han bare er hos meg og ser at faren gir blaffen i han og hans søster kommer og går og han får nesten ingen relasjon med sin halvbror.

Nytter ikke å snakke med far, det har jeg prøvd mange ganger også på familievernkontoret.

Frusterert mor som ikke begriper hvordan det er mulig at far ikke gjør alt han kan for å ha et forhold med sin sønn

Anonymous poster hash: 9204c...df5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en fæl situasjon. Ville ha strukket med langt for barnets skyld. Tatt en ekstra runde på familievernkontoret - selv om det virker nytteløst. Vær soleklar overfor far. Han må forplikte seg. Sønnens samvær er hans ansvar. Ikke gi opp.

Anonymous poster hash: 67d20...6c3

Skrevet

Ringte familievernkontoret da gutten sa han ikke ville til pappa mer for å få råd, dama i telefonen sa at meklings arresten vår var enda gyldig og at jeg kunne bare dra far til retten for å lage ny samværsavtale. Jeg ble overrasket fordi det handler ikke om en ny avtale egentlig det handler om at far skjerpet seg og gjør det han kan for å rette opp i ting slik at gutten vil til samvær. Virket ikke som atdry var noen råd å få der, ahhh så oppgitt,

Kanskje jeg bør bare gi opp og bare ha hele ansvaret for gutten men hva gjør det med et barn å se far gir faen og later som ingenting er galt og søsteren drar på opplevelses ferie imens han blir igjen hos meg. For ikke snakk om at han ikke ser sin halvbror noe.

Skrevet

Far har jo prøvd å få 12 åringen på samvær men han vil ikke. Konsekvensen er at han ikke får være med på ferie til utlandet.

Du må prate med 12 åringen. Han må innse at han også må bidra for å få det hyggelig hos far. Eldste søster er jo på samvær så det kan ikke være då galt. Kanskje 12 åringen er bortskjemt med å få viljen sin?

Du trenger vel ikke ta fri fra jobb? En 12 åring klarer seg vel selv på dagtid i vinterferien. Kanskje det er dette som skal til for å snu 12 åringen til å ville være hos far? 12 åringen må kjede seg hjemme mens søster får være med far til utlandet. Hvorfor: søster gjør sin innsats med å være på samvær hos far, 12 åringen nekter å samarbeide og sutrer heller hjemme hos mor.

Anonymous poster hash: 43150...c74

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du tenker at far skal gjøre?

Anonymous poster hash: dd3bd...500

Skrevet

Hva mener du far skal gjøre? Kanskje du må ha en alvorsprat med 12 åringen din

Anonymous poster hash: 376dc...240
Skrevet

Far har jo prøvd å få 12 åringen på samvær men han vil ikke. Konsekvensen er at han ikke får være med på ferie til utlandet.

Du må prate med 12 åringen. Han må innse at han også må bidra for å få det hyggelig hos far. Eldste søster er jo på samvær så det kan ikke være då galt. Kanskje 12 åringen er bortskjemt med å få viljen sin?

Du trenger vel ikke ta fri fra jobb? En 12 åring klarer seg vel selv på dagtid i vinterferien. Kanskje det er dette som skal til for å snu 12 åringen til å ville være hos far? 12 åringen må kjede seg hjemme mens søster får være med far til utlandet. Hvorfor: søster gjør sin innsats med å være på samvær hos far, 12 åringen nekter å samarbeide og sutrer heller hjemme hos mor.

Anonymous poster hash: 43150...c74 [/acrony

Handler nok mer om at far over en to års periode ikke har hørt på sin sønn når det gjelder hendelser som har skjedd hjemme hos far, der stemor har behandlet gutten dårlig. Jeg skjønner faktiskt at han ikke har lyst til å dra, her ligger ansvaret på far som lukket øyner og ører til gutten fikk nok og nektet å dra til samvær. Jenta vår drar enda, hun liker ikke stemor sier hun. Later som alt er greit, holder seg mye inne på rommet sitt der og gjør er en helt annen type en sin bror. Er mer føyelig imens broren står opp for seg selv og sier ifra når noe er galt. 

Han er langt ifra bortskjemt med å få viljen sin, det handler ikke om det i det hele tatt. Er ikke slik at han får hva en han vil, hverken hos meg eller tidligere hos sin far. Hvis far tror at med å ignorere gutten og slutte gjøre forsøk på å reparere forholdet mellom de to, og legge ansvaret for relasjonen over på gutten. at gutten til slutt vil gi etter å dra på samvær så kjenner han ikke gutten sin særlig godt. Han her er stabeist med rygggrad så det holder, nesten smule stolt av hvordan har står opp for seg selv og krever å bli behandlet på en god måte.

Men jeg vet jo at det er ikke sunt å ha sånne opplevelser i "barndoms baggasjen", er naturlig at dette vil påvirke gutten i noen grad, og som mor så er jeg trist over hvordan ting er blitt, men her ligger ansvaret hos far og KUN hos far. Jeg kommer ikke til å brette ut hele bakgrunns historien for hva som har skjedd, men er ikke snakk om en bortskjemt unge som prøver å få viljen sin. Handler om et sint og såret barn som til slutt fikk nok og far mener at to ti minutters samtaler over 4 måneder vil gjøre miraklel, i en av de samtalene klarte far til og med å rope HOLD KJEFT til gutten fordi han var sint på faren sin. Ja, kjempe innsats. Kunne vært en ide å prøve diskutere grunnene til at han ikke vil på samvær og så legge seg flat og be gutten om unnskyldning og love være tilstede hele tiden under samvær og sette stemor på plass når hun behandler gutten dårlig.  

Fungerer sikkert utmerket og la være snakke med gutten når han henter og leverer søsteren og kobler han helt ut, hvis jeg var i hans fotsport så ville jeg ikke ha gitt opp og prøvd å nå fram til han og gjort alt jeg kunne for å redde relasjonen. 

Skrevet

hva far skal gjøre, en ide hadde jo vært å prøvd å snakke med gutten om det som har skjedd i hjemmet hans. Bedt om unnskyldning og i det minste sagt at han forstod at ting har vært vanskelig men at de til sammen kan jobbe mot en bedring, og en ide hadde kanskje vært å komme innom regelmessig for å prøve snakke med han ikke bare gi helt blaffen i gutten. Komme og gå uten å si så mye som hei og hadet er uhørt. 

Kanskje jeg bare skal slutte å bry meg, akseptere at dems forhold ikke blir noe bedre og ta på meg hovedansvaret 100%.Slutte å prøve megle og bare la det gå. Eller så kan jeg prøve tvinge far til å bry seg mer, kanskje en saftig bidragsregning kan få far til å gjøre litt innsats.

Skrevet

Har ingen problemer med å være hjemme fra jobb en uke, men det er det at far bare erklærer at de drar uten gutten uten å spørre om jeg var overhodet hjemme (reiser endel i jobben). Er noen uker til ferien, så han kunne jo ha gjort en innsats for å bedre relasjonen fram til ferien istedenfor å bare si. Vi drar, han får være hos deg punktum.

Skrevet

Nå har jeg lest flere av trådene dine om denne fæle stemora.

Om sønnen ikke vil kan han ikke tvinges. Du kan heller ikke nekte det andre barnet ferie og samvær med sin far av lojalitet til sønnen som ikke vil.

Du har vel forsøkt det meste nå for å få det til å fungere, noe det ikke gjør.

Uansett hvor idiotisk far oppfører seg så kan du altså ikke nekte han ferie med barnet som vil.

Anonymous poster hash: e1619...4b3

Skrevet

Nå har jeg lest flere av trådene dine om denne fæle stemora.

Om sønnen ikke vil kan han ikke tvinges. Du kan heller ikke nekte det andre barnet ferie og samvær med sin far av lojalitet til sønnen som ikke vil.

Du har vel forsøkt det meste nå for å få det til å fungere, noe det ikke gjør.

Uansett hvor idiotisk far oppfører seg så kan du altså ikke nekte han ferie med barnet som vil.

Anonymous poster hash: e1619...4b3

Aner bare ikke hvordan jeg kan få far til å sette i gir med å jobbe med forholdet dem imellom, egentlig bare en tanke på hva som ville ha tvunget far til å gjøre noe med problemet. Hvem vet, kanskje det er nok med å søke om bidrag med 0 samvær. Noen tusenlapper i måneden kan vekke interessen å redde relasjonen. Ikke tenkt å tvinge sønnen vår til noe som helst, går helt fint å ha fult ansvar for han, bare syns det er så trist at det blitt sånn. Man ønsker jo ikke at sånt blir en del av barndoms minnene til barnet, alle barn trenger en god relasjon til foreldrene sine. Jeg er kanskje så midt opp i det hele at jeg er blitt blind, kanskje best å bare la det skurre og gå.

Gjest Antarctica
Skrevet

Husker saken din, du har skrevet om den før. Fælt at far bare oppfører seg som en snurt unge... Prøv å få ham på FVK likevel? Og få ham til å se at han er i ferd med å skade et menneske på livstid?!

Skrevet

Jeg er enig med Pashla - du må få ham med til fvk igjen. Han må få høre rett ut at det han gjør skader sønnen, og at sønnen risikerer å måtte slite med dette resten av livet.

Slik det er nå virker jo 12-åringen nesten mer voksen enn faren :/

Har faren tilbydt sønnen å bli med på ferieturen?

Anonymous poster hash: 1933c...290
Skrevet

Klarer ikke 12 åringen være hjemme alene mens du er på jobb?

Gjest Antarctica
Skrevet

Dette har en lang forhistorie.

Skrevet

Det kan vel ikke vi vite når det ikke står noe om det i tråden.

Skrevet

Det er ikke det som er problemet her, det tror jeg du skjønner. Og uansett vil jeg tro at hi ikke ville latt en tolvåring være hjemme alene hvis hun hadde vært på jobbreise.

Far MÅ ta ansvar for den dårlige relasjonen, hvordan er jo spm. Ta med sønnen og far på fvk, kanskje det går et lys opp for far da. Vet ikke, vanskelig situasjon.

Anonymous poster hash: c6825...c02

Skrevet

Det er ikke det som er problemet her, det tror jeg du skjønner. Og uansett vil jeg tro at hi ikke ville latt en tolvåring være hjemme alene hvis hun hadde vært på jobbreise.

Far MÅ ta ansvar for den dårlige relasjonen, hvordan er jo spm. Ta med sønnen og far på fvk, kanskje det går et lys opp for far da. Vet ikke, vanskelig situasjon.

Anonymous poster hash: c6825...c02

Det er ikke far som må ta ansvar for situasjonen, han har jo prøvd.

Her bør både gutten, mor og far sette seg ned og finne løsninger. Alle tre må ta og gi detsom ting skal fungere.

Men det er jo klart at om gutten ikke bokmål samvær så kan han heller ikke bli med på utenlandstur, dette kan ikke gå ut over søsteren.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det kan vel ikke vi vite når det ikke står noe om det i tråden.

Det er derfor jeg nevner det. Stemor og far har vært så stygge mot gutten at han nekter samvær. Men som mor nå forteller: far prøver ikke å reparere forholdet, i stedet "hevner" han seg ved å belønne det litt mer føyelige barnet (som han også har vært stygg mot, men som ikke har gått i streik.)

Skrevet

her kan du ikke skylde på far, her er det gutten selv som ikke vil være med..

Skrevet

Jeg tror sønnen din har skjønt noe du ikke enda er klar til å akseptere. Relasjonen til far er ødelagt.

I stedet for å prøve å gjenopplive deres skakkjørte forhold kan du heller hjelpe sønnen din til å akseptere at han ikke har noen farsfigur nå. Kanskje de vil gjenoppta forholdet senere (tvilsomt), men nå er det mamma som gjelder.

Dra en voksen etter ørene til FVk ser jeg lite grunn til. Men du og sønnen din kunne jo snakket om hvordan det er at pappa ikke prioriterer sønnen sin. Vil tro sønnen din er både sint og lei seg pga det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...