Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #1 Skrevet 28. januar 2016 Hei Jeg har vært plaget med kvalme og oppkast i flere uker nå, men det har vært utholdelig på et vis. Nå kaster jeg opp hele tiden, og klarer bare å ligge i sengen, og får ikke i meg mat. Det eneste jeg klarer å holde på er bittelitt væske og noen få appelsinbåter. Dette har jo bare foregått i natt og i dag så vi må jo se an hvordan det går, men er det noen av dere som har det? Det er helt forferdelig, og tanken på at dette skal fortsette er ikke til å holde ut. Kvalmen er skikkelig intens, og hele tiden. Snakket med legen i dag men hun sa at vi bare skulle vente å se. .. Anonymous poster hash: fa1b0...94c
Plutselig_gravid Skrevet 28. januar 2016 #2 Skrevet 28. januar 2016 Jeg raste ned i vekt på veldig kort tid. Kastet opp 24 /7. De verste ukene mer enn 20 ganger for dagen. Holdt på sånn intens til 4-5. Mnd. Da roet det seg heldigvis, og ble vanlig svangerskapskvalme.. Kastet forresten også opp på natten. Kastet opp både mat og vann, og holdt ikke på noe. Var selvfølgelig sengeliggende. Prøvde først og fremst reseptbelagt kvalmestillende. Afipran og så noe annet jeg ikke husker navnet på. Virker ikke. Ble til slutt innlagt, og fikk diagnosen basert på hvor mange prosent kroppsvekt jeg hadde tatt av, masse ketoner i urin, uttørring. Jeg ville bare død, og jeg håpte dypt og inderlig at jeg skulle abortere. Det hadde vært toppen av lykke de verste ukene. Jeg grein hver morgen da jeg innså at jeg var like gravid. Ganske sykt, når jeg tenker tilbake på det. Får håpe det går fort over for deg. Hyperemesis er jævlig! Ville bedt legen skrive ut noe kvalmestillende hvis jeg var deg. Det hjelper for ganske mange.
Lykke~liten Skrevet 29. januar 2016 #3 Skrevet 29. januar 2016 Jeg føler med deg. Har det selv. Kaster nå bare opp ca 4 ganger daglig, men det er pga jeg tar zofran 4 MG 2 ganger faglig. Har vært innlagt. Siden dette er 2. Svangerskapet mitt med hg kjente jeg raskt igjen symptomene og fikk hjelp før. Jeg var dehydrert og gått ned 6 kg på 2 uker. Nå går jeg litt opp og ned i vekt, men er rundt det samme... Får væskebehandling poliklinisk nå mand ons og fredag. Er i uke 10. Sist gav det seg i uke 14.. Håper virkelig det gjør det nå også . Hvor langt er du på vei? Ha lav terskel for å spørre om hjelp. Væskebehandling og kvalmestillende kan virke og du føler deg bedre , Vertfall innimellom. Du får litt pauser. Lege tar urinprøve og vil sikkert finne ketoner i urinen din ( som viser at du har sultet og det er begynt å tære på fettlagrene dine). Når du drikker og spiser så lite som du gjør nå i lengden , må du få litt hjelp etterhvert. Håper virkelig det gir seg litt for deg snart.. Det er en helt grusom følelse!!!! Send meg mld på inbox hvis du syns det er godt å snakke med noen i lignende situasjon. Masse lykke til. Dette går over, heldigvis 😞 God klem til deg
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #4 Skrevet 29. januar 2016 Jeg kastet ikke opp mye, men gikk ned 10% av kroppsvekta mi, så jeg fikk den diagnosen. Grunnen til at jeg ikke kastet opp mye, var nok fordi jeg ikke spiste da. Var konstant kvalm, og det kom opp igjen hvis jeg spiste noe. Fikk heldigvis i meg væske. Anonymous poster hash: a3fd4...411
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #5 Skrevet 29. januar 2016 Hei Jeg har vært plaget med kvalme og oppkast i flere uker nå, men det har vært utholdelig på et vis.Nå kaster jeg opp hele tiden, og klarer bare å ligge i sengen, og får ikke i meg mat. Det eneste jeg klarer å holde på er bittelitt væske og noen få appelsinbåter. Dette har jo bare foregått i natt og i dag så vi må jo se an hvordan det går, men er det noen av dere som har det? Det er helt forferdelig, og tanken på at dette skal fortsette er ikke til å holde ut. Kvalmen er skikkelig intens, og hele tiden. Snakket med legen i dag men hun sa at vi bare skulle vente å se. .. Anonymous poster hash: fa1b0...94c Når du får diagnosen kommer mye an på legen... De fleste kan ikke noe om hg. Anbefaler å bestille time hos en privat gynekolog som kan dette å ta det derfra. Jeg fikk ikke diagnosen før halvveis ute i andre svangerskap selv om jeg hadde det i begge. Da hadde jeg en vikarlege... Så med nr tre bestilte jeg time privat og fikk hjelp fra dag en. Du må stå på hardt selv for å få hjelp dessverre. Anbefaler hg org Norge og hg lukket gruppe på fb. Anonymous poster hash: 6fdd2...251
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #6 Skrevet 29. januar 2016 http://www.hyperemesis-norge.com/symptomer-ved-hyperemesis-gravidarum/ Jeg har hatt dette i 2 svangerskap. Fastlegen var ærlig og sa at han ikke hadde mye erfaring med dette, men hjalp meg så godt han kunne. Ble henvist og innlagt på sykehuset første gangen. Med nr. 2 var jeg hos vikarlege som nølte med å legge meg inn for rehydrering. Mistet 12 kg på 14 dager, sluttet å tisse, ketoner i urinen, hjertebank, dehydrert. Alt kom opp igjen, behold ca 1 dl væske i døgnet. Har fått kvalmestillende begge gangene, phenergan med nr 1 og afipran med nr 2. Ingen av delene hadde stor virkning. Nå er det ikke farlig å spise lite i en periode, men når du ikke klarer å beholde væske, urinen blir mørk/uteblir, da blir det alvorlig. Forsett å ta kontakt med legen om det vedvarer, evt legevakt/privat lege/annen lege om du ikke får gehør. Anonymous poster hash: fa341...c07
Snøfnugget Skrevet 29. januar 2016 #7 Skrevet 29. januar 2016 Sist fikk jeg diagnosen etter å ha gått ned 6 kg på 7-10 dager. Var tynn i utgangspunktet og hadde lite å gå på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå