Gå til innhold

vallergan til barn 15 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er nå på sin 5. (ja du leste rett) med vallergan. Hun begynte med 1,5 ml som fort økte til 2 ml. Den skulle vi holde i 2 uker, og selv etter flere telefonsamtaler med legen, så ba han oss fortsette med denne doseringen til de to ukene var omme. Etterpå måtte vi ytterligere fortsette den samme doseringen i en uke til. Siden effekten uteble. Noen barn bruker bare lang tid på å komme i ny rytme og rutine var svaret fra legen. Etter disse tre ukene med 2 ml dosering, fikk vi beskjed om å gå opp til 3 ml for så å prøve i to uker til. Ja nå er disse to ukene også over og vi skal begynne med forsiktig nedtrapping over tre ukers tid.

Før vi begynte med vallergan, var hun våken mellom hvert 20 til hvert 40 minutt natten gjennom. Hun la seg fint på kvelden, men våknet konstant.  Våkentiden varierte fra hver gang. Mellom 2 minutter til 2 timer. Nå etter fem uker med behandling, våkner hun rundt hver time frem til 24:00 for så å sove seg gjennom annenhver time. Så forbedringer ser vi! så absolutt!  Men hun er blitt ett mareritt å legge om kvelden. Det bruker vi nå 1,5 til 2 timer på. Hun blir rett og slett urolig og (mer)rebelsk i kroppen. 

Dette tar på meg, på min mann. på vår andre datter, og ikke minst på veslejenta.
Er dette vi har nådd nå, maks effekt? Det vil si at nå når nedtrappingen begynner så kan jeg ikke forvente ytterligere bedring? Hun virker jo nesten imun. misforstå meg rett, jeg er jo gullfornøyd med å få sove opptil to timer i strekk, men jeg hadde jo håpet, at når vi gikk til dette (utrolig vanskelige) steget og begynne på medisinering for å få søvnen til å fungere, at det skulle gi et bra resultat. 

Er det flere med erfaringen av barn som ikke sover natten gjennom etter to dager på vallergan? Eller er det mitt barn som reagerer feil på medisineringen? finner bare solskinnshistorier på nettet, om barn som sover gjennom fra dag en. noen som kjenner seg igjen i min erfaring? Jeg kjenner at jeg har lite lyst til å fortsette med medisineringen når det ikke gir god nok effekt. Men prøver å fortelle meg selv at selv om effekten ikke er 100% så lønner det seg med ytterligere tre uker medisinering for å ihvertfall prøve å holde på de nye rutinene hennes. 

Anonymous poster hash: 4ba07...290
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De blir raskt immune. Grusom medisin. Har dere forsøkt at hun sover mellom dere?

Den bør ikke gis til barn under to år. Eldste her fikk det for mange år siden. Neste sov enda dårligere. Kunne ikke falt meg inn å prøve vallergan da jeg hadde negativ erfaring med eldste. Det som snudde det hele var at barnet sov i vår seng over lang tid, og til slutt sov det hele natten.

Anonymous poster hash: 3a06b...b17

Skrevet

Ja vi har prøvd det aller meste. Utenom den verste skrikekuren som jeg er så helt imot. Dette er andre barnet som er helt likt i forhold til søvn. hun begynte å sove da hun var 3,5. Jeg går på 4 året uten sammenhengende søvn. De har heller aldri sover borte, ikke en eneste gang. så dette begynner å tære på. 'Derfor gikk jeg til det steget at nå prøver vi medisinsk hjelp. Også det uten hell. Og dette tok knekken på meg. jeg håper derfor at noen skal kunne gi meg deres erfaringer på andre barn som ikke får full effekt av vallergan. Eller er det noe feil med mine barn/meg?  

Skrevet

Ja vi har prøvd det aller meste. Utenom den verste skrikekuren som jeg er så helt imot. Dette er andre barnet som er helt likt i forhold til søvn. hun begynte å sove da hun var 3,5. Jeg går på 4 året uten sammenhengende søvn. De har heller aldri sover borte, ikke en eneste gang. så dette begynner å tære på. 'Derfor gikk jeg til det steget at nå prøver vi medisinsk hjelp. Også det uten hell. Og dette tok knekken på meg. jeg håper derfor at noen skal kunne gi meg deres erfaringer på andre barn som ikke får full effekt av vallergan. Eller er det noe feil med mine barn/meg?

Meg over her. Vi prøvde det altså til vårt første barn. Hadde lite effekt. Første natta var den beste. Greide ikke å fullføre to uker fordi tilvenningen til medikamentet kom med en gang. Barnet virket beruset etter første dose, krøp på dører over et halv døgn etter dosen var gitt.

Med neste turte jeg ikke. Som sagt var løsningen at det sov i vår seng. Begynte å sove rundt ved 4-årsalderen. Våknet da ikke lenger hver natt. Har du lest om søvnassosiasjon?

Anonymous poster hash: 3a06b...b17

Skrevet

Jeg hadde ikke bekymret meg så veldig, det er et antihistamin. Grunnen til at man er forsiktig med å gi det til barn under to år, er at man er redd for at det skal virke FOR bra. Dvs respirasjonsstans.

Har dere blitt henvist videre for å utredes? For evt hyperkinetiske lidelser eller slikt? Jeg vet jo ikke, men jeg synes det høres veldig spesielt ut, og de jeg har hørt om før har ikke vært uten andre tilleggsdiagnoser. Men, at jeg ikke har hørt om det behøver ikke å bety noe.

Anonymous poster hash: 3f398...aa9

Skrevet

Jeg hadde ikke bekymret meg så veldig, det er et antihistamin. Grunnen til at man er forsiktig med å gi det til barn under to år, er at man er redd for at det skal virke FOR bra. Dvs respirasjonsstans.

Har dere blitt henvist videre for å utredes? For evt hyperkinetiske lidelser eller slikt? Jeg vet jo ikke, men jeg synes det høres veldig spesielt ut, og de jeg har hørt om før har ikke vært uten andre tilleggsdiagnoser. Men, at jeg ikke har hørt om det behøver ikke å bety noe.

Godt du sier dette, for det er noe av det jeg også har tenkt. Legen min er veldig flink til å prøve å finne løsninger. Men årsaken har egentlig ikke vært et tema for han. Noen barn har bare problemer med å nå den dype søvnen sier han.  Jeg kan ikke se for meg at dette er normalt. Vi kan da ikke gjøre alt så spinnhakkende gale at vi ikke får det til med hjelp en gang. Jeg ser det nå at jeg må ta en alvorsprat med legen og kreve en utredning. 

Skrevet

Godt du sier dette, for det er noe av det jeg også har tenkt. Legen min er veldig flink til å prøve å finne løsninger. Men årsaken har egentlig ikke vært et tema for han. Noen barn har bare problemer med å nå den dype søvnen sier han. Jeg kan ikke se for meg at dette er normalt. Vi kan da ikke gjøre alt så spinnhakkende gale at vi ikke får det til med hjelp en gang. Jeg ser det nå at jeg må ta en alvorsprat med legen og kreve en utredning.

Sant, lykke til!

Skrevet

Vi har nå prøvd melantonin etter mer enn 3! år uten en natts søvn. Foreløpig ser det lyst ut :)

Prøvd det?

Anonymous poster hash: f4154...3f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...