Gå til innhold

Livmor/livmorhalskreft, er dette arvelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en "diskusjon" med min mor om dette i sta, hun har hatt kreft i livmoren og fikk denne fjernet. Det ble oppdaget tidlig, og hun slapp unna med bare noen få runder cellegift/stråling. Jeg var 18 da dette pågikk, og fra den dagen jeg ble 20 ble jeg kalt inn til legen for celleprøver, får brev om dette hvert år og jeg er nå 32.

Hun lurte på hvorfor jeg ble kalt inn så ofte, og jeg sa at det helt sikkert var fordi de ville følge meg opp ekstra pga henne, hvorpå hun mener at det kan det ikke være fordi kreft ikke er arvelig.

Så nå lurer jeg altså på om det er det eller ikke, og om det ikke er det lurer jeg på hvorfor jeg tar celleprøve hvert år? :)

Anonymous poster hash: 0d909...8a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det er en typisk arvelig kreftform så det er nok derfor du blir innkalt hvert år. Veldig bra at du blir godt fulgt opp!

Anonymous poster hash: d49b6...0f6

Skrevet

Vel, kreft i livmoren og livmorhalskreft er to helt forskjellige krefttyper.

Livmorhalskreft er forårsaker av det seksuelt overførbare viruset HPV. Dette er en smitte man eventuelt får i løpet av sitt eget seksuelle aktive liv og ikke noe man kan arve.

Men.... HPV er et virus som kroppen skal kvitte seg med og derfor IKKE et virus man har resten av livet. De som får grove celleforandringer og videre kreft er nettopp de kvinnene som har vanskeligheter med å kvitte seg med viruset. Sånn sett KAN det være arvelig, med tanke på at det arvelig at immunforsvaret ikke greier å kvitte seg med viruset.

Men igjen så er livmrohalskreften forårsake av HPV og denne smitten har man greid å få helt på egen hånd 🤔

Skrevet

Brystkreft og kreft i livmoren er arvelig.

Kreft i livmorhalsen og tarmen går igjen i noen familier, så det er vel en arvelig tendens.

Anonymous poster hash: ea637...2de

Skrevet

Brystkreft og kreft i livmoren er arvelig.

Kreft i livmorhalsen og tarmen går igjen i noen familier, så det er vel en arvelig tendens.

Anonymous poster hash: ea637...2de

Livmorhalsen er forårsaket av en kjønnssykdom.

Anonymous poster hash: 3b41f...f26

Skrevet

Takk for svar :)

Det var selve livmoren hun hadde kreft i og opererte bort. Kan dette påvises ved celleprøve forresten?

Vet ikke om jeg har blitt testet for HPV engang, jeg. Er aldri hos legen foruten disse celleprøvene, så når det er tid for den prøven er jeg liksom bare inn og ut og får svar etter to uker, spør aldri om noe :P

Skrevet

Takk for svar :)

Det var selve livmoren hun hadde kreft i og opererte bort. Kan dette påvises ved celleprøve forresten?

Vet ikke om jeg har blitt testet for HPV engang, jeg. Er aldri hos legen foruten disse celleprøvene, så når det er tid for den prøven er jeg liksom bare inn og ut og får svar etter to uker, spør aldri om noe :P

Nei, men kan ikke se livmorkreft fra en celleprøve. Og du vil heller ikke ha testet deg for HPV med mindre du har hatt celleforandringer. Strenge retningslinjer i Norge og HPV kan derfor kun sjekkes ved celleforandringer. Med mindre man bor i en kommune hvor HPV testing er i uttesting for primærscreening. Men da hadde du ikke fått celleprøve. :)

Skrevet

Livmorhalskreft er forårsaker av det seksuelt overførbare viruset HPV. Dette er en smitte man eventuelt får i løpet av sitt eget seksuelle aktive liv og ikke noe man kan arve.

Men.... HPV er et virus som kroppen skal kvitte seg med og derfor IKKE et virus man har resten av livet. De som får grove celleforandringer og videre kreft er nettopp de kvinnene som har vanskeligheter med å kvitte seg med viruset. Sånn sett KAN det være arvelig, med tanke på at det arvelig at immunforsvaret ikke greier å kvitte seg med viruset.

Men igjen så er livmrohalskreften forårsake av HPV og denne smitten har man greid å få helt på egen hånd 🤔

Det er ikke "forårsaket" av viruset.

Men det er mye større tilbøyelighet til å få livmorhalskreft hvis man er smittet av viruset.

Anonymous poster hash: 0e824...70f

Skrevet

Ja det er det. Både min mor og mormor fikk samme type. Jeg må sjekkes en gang i året.

Anonymous poster hash: 001ee...bf1

Skrevet

Det er ikke "forårsaket" av viruset.

Men det er mye større tilbøyelighet til å få livmorhalskreft hvis man er smittet av viruset.

Anonymous poster hash: 0e824...70f

Det er forårsaket av viruset men det betyr ikke at alle som får viruset får kreft. Som jeg nevnte i innlegget tidligere så er det noen kvinner som sliter med å kvitte seg med viruset etter en infeksjon.

Skjønner ikke helt hva du mener i sitt innlegg men man må ha HPV for å få livmorhalskreft. Viruset integreres inn i DNAet i epitelcellene i transformasjonssonen i livmorhalsen og skaper celleforandringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...