Gå til innhold

Vedrørende det å lage tilpasset mat til de med matallergier.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom barnet deres har mye besøk av et annet barn med en eller flere typer matallergier, lager dere tilpasset mat eller synes dere det er ok om de tar med sin egen mat dersom det er mulig?

Datteren min har ofte besøk av en venninne i helgene. Hun har gluten-allergi, og det har aldri hendt at hun har hatt noe mat med selv. Da tenker jeg på brød, knekkebrød o.l. Slikt som er greit å ta med. Vi tilpasser jo middagen slik at hun også kan ha den, men moren har aldri sendt med noe annet. Det har blitt til at jeg har måttet kjøpe ting vi ellers ikke bruker, og som vi ellers ikke spiser.

Hva er dere vant til? Har barna med seg litt egen mat (type brød, knekkebrød ol.) eller kjøper dere bare inn glutenfritt? Anonymous poster hash: a2122...214

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skader vel ikke å ha en pakke glutenfri knekkebrød tilgjengelig? Det står seg jo i månedsvis. Men tror ikke jeg hadde laget glutenfri middag hver dag altså...

Anonymous poster hash: 20b30...230

Skrevet

oi dette syns jeg var litt vanskelig, er selv gluten og laktose intolerang og samme med dattra mi, sender alltid med henne og tar alltid med selv, jeg forventer ikke at folk har slik tilpasset mat.

syns det er dårlig av foreldrene å anta at dere har det som trengs. man får jo kjøpt ok brød i frysedisken. men dette koster jo mer enn vanlig brød, og jeg kunne aldri regnet med at folk hadde dette liggende. hadde alltid sendt med, men mindre de osm skulle ha henne hadde sagt "vi har mat uten gluten/laktose"

Anonymous poster hash: fcaf7...fa5
Skrevet

Jeg har selv cøliaki og har som regel med meg for sikkerhets skyld. Forventer ikke at andre skal kjøpe inn alt mulig. Middag er jo greit å tilpasse litt da.

Dersom vi hadde hatt relativt ofte besøk av noen med allergi hadde jeg nok kjøpt inn en pakke med knekkebrød. Det går jo ikke ut på dato så fort.

Dersom min datter hadde hatt cøliaki så hadde jeg sendt med henne knekkebrød eller brød. Kanskje en pakke som kunne stått hos dem, det kommer litt an på hvor godt forhold vi har.

Anonymous poster hash: 4c0c1...834

Skrevet

Ta en snakk med moren og finn ut hvordan dere gjør det. Sønnen min har en kompis med glutenallergi. Vi løser det ved at om jeg lager noe ekstra - som å bake en kake eller slikt når han er her - så lager jeg det glutenfritt så alle kan være med på kosen og han ikke skal sitte med en matpakke. Å lage middag uten gluten synes jeg ikke er noe problem en gang i blant. Om han bare er innom noen timer for å leke en dag har han gjerne med seg brød/knekkebrød/kjeks om de blir sultne. Men jeg snakker jevnlig med moren så vi vet hvem som gjør hva. :)

Anonymous poster hash: 6278a...3a0
Skrevet

Jeg kjøper gjerne det som trengs til besøket, men det forutsetter jo at besøket er planlagt da. Ikke alltid man kommer seg på butikken i en fei. Men hadde vi hatt besøk av vedkommende ofte hadde vi nok hatt glutenfri mat stående.

Men synes det er litt rart om foreldrene ikke sender med brød eller knekkebrød egentlig. Man skulle jo tro at de fleste ønsket å passe på at barna fikk riktig mat og at de ikke påførte andre ekstra kostnader og bryderi.

Anonymous poster hash: 408a2...8d7
Skrevet

Middager er ikke noe problem her, alt kan veldig enkelt bli glutenfritt. Jeg ville tilpasset. Spesielt dersom barnet ofte spiste middag hos oss.

Anonymous poster hash: ee081...eb1

Skrevet

Middager er lett å lage glutenfritt, så det hadde jeg faktisk forventet.

Jeg har selv mange allergier. Og tilbyr meg alltid å ha med. Stort sett så lager de middag som jeg kan spise, men jeg har med rundstykker hvis jeg skal bli til frokost.

Takk og pris har ingen av barna mine allergier, så da slipper jeg det problemet.

Anonymous poster hash: f91ef...17f
Skrevet

Datteren vår har alltid med mat. Hva med å bare spørre foreldrene om de kan sende med litt mat?

Skrevet

Det skader vel ikke å ha en pakke glutenfri knekkebrød tilgjengelig? Det står seg jo i månedsvis. Men tror ikke jeg hadde laget glutenfri middag hver dag altså...

I månedsvis? Hvor mange kjemikalier putter de i det egentlig? Uff!

Anonymous poster hash: c99e0...f43

Skrevet

Middager og feks en kake til bursdagsselskap synes jeg det er naturlig å tilpasse, men en pakke knekkebrød synes jeg foreldrene burde sende med, sånn til kortere ettermiddagsbesøk!

Anonymous poster hash: 600d0...6f9

Skrevet

Jeg tenker at mye kan løses med kommunikasjon. Mine barn er heldigvis ikke allergiske for noe som helst, men ett av dem har en venn med cøliaki. Dette er ikke en nær venn, så h*n er ikke her så ofte. Bare på invitasjon. Jeg ringer alltid moren på forhånd (hvis jeg rekker, før hun ringer meg) for å forhøre meg litt. Fordi jeg ikke er helt stø i dette med glutenfritt.

Jeg mener at når man inviterer barn eller voksne med allergier som man vet om, da tilrettelegger man så godt man kan. For barn kommuniserer man med foreldrene. Det er skikkelig kjipt å bli invitert i selskap eller på middag og så måtte ha med seg niste.

Samtidig kan det hende at det er vanskelig å tilrettelegge, og at foreldrene til allergikerne foretrekker at barnet har med seg medbrakt mat, rett og slett for å være helt sikre på at barnet ikke får i seg noe som er farlig for det. Og det skal man respektere.

For barn som bare stikker innom er det litt annerledes, mener jeg. Jeg pleier ikke alltid å servere middag til de som bare kommer, uansett allergi eller ikke. Det er ikke alltid vi har nok mat til en ekstra. Og bor barn så nær at de bare kan komme, bor de også nær nok til å stikke hjem og spise.

Så i mitt hode er det forskjell på planlagte besøk og folk som bare stikker innom. Men uansett ville jeg tatt en prat med foreldrene.

Skrevet

Du skjønner vel at holdbarheten er lang fordi de er tørket?

Anonymous poster hash: 76285...fb3

Skrevet

Mange barn synest det er fælt å ha glutenallergi og flaut/belastende å spørre. Eg synest det er sjølvsagt å tilby glutenfritt når ein veit at glutenallergikaren kjem.

Vi har ein åtte år gamal nabo med glutenallergi. Eg ynskjer at dette barnet skal kunne stikke innom, uten at vi vaksne må ringe og avtale alt mulig med mat. Eg har difor alltid litt glutenfritt i skapet: pasta, knekkebrød, havregryn og eit glas med saus. Det er ikkje vanskeleg.

Skrevet

Knekkebrød generelt er svært holdbart, så lenge det ikke er oppbevart slik at det blir fuktig. Det har ingenting med kjemikalier å gjøre.

Anonymous poster hash: dfc9c...776

Skrevet

Det skader heller ikke at de andre og spiser knekkebrødene selv om de er glutenfrie

Anonymous poster hash: 910ac...9d3

Skrevet

Jeg hadde nok forventet at hun hadde med knekkebrød/brød selv og så kunne jeg tilpasset middagen om hun skulle spise det her.

Anonymous poster hash: 40508...132
Skrevet

Som andre sier: Middag er det null stress å lage glutenfri.

Jeg hadde fulgt rådet om å kjøpe en pakke knekkebrød uten gluten, men egentlig syns jeg denne moren burde ordnet det selv.

Skrevet

Kjemikalier? Seriøst?

Skrevet

Det er da ikke noe problem å servere glutenfritt til andre måltider enn middag. Jeg nevner i fleng :

Yogurt

Nøtter

Egg i alle varianter

Frukt

Grønnsaker (oppkuttet gulrot, agurk, paprika)

Dip til grønnsaker som smøreost eller rømme

En kjapp suppe med grønnsaker og buljong

Man trenger ikke brød eller brødmat. Og de glutenfrie alternativene er langt fra sunne.

Anonymous poster hash: 02487...bc0

Skrevet

Det er da ikke noe problem å servere glutenfritt til andre måltider enn middag. Jeg nevner i fleng :

Yogurt

Nøtter

Egg i alle varianter

Frukt

Grønnsaker (oppkuttet gulrot, agurk, paprika)

Dip til grønnsaker som smøreost eller rømme

En kjapp suppe med grønnsaker og buljong

Man trenger ikke brød eller brødmat. Og de glutenfrie alternativene er langt fra sunne.

Anonymous poster hash: 02487...bc0

Hvis man er veldig allergisk kan man ikke spise buljong da dette kan inneholde spor av gluten.

Anonymous poster hash: dfc9c...776

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...