Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #1 Skrevet 28. januar 2016 Min datter feirer 16-års dagen sin i helgen. De er en god gjeng som skal feire. Hun har en gjest som har gluten-allergi. Jeg har tatt hensyn til maten her, og sørger for at hun også får mat som er da er gluten-fritt for henne. Men - så kommer det til kaker og sånt. Må jeg bake glutenfri kake? Datteren min har lyst på en spesiell type kake. Den er ikke glutenfri. De skal også ha noe annet som resten av selskapet har ønsket sammen. Dette er heller ikke gluten-fritt. Ville dere i tillegg ha bakt noe glutenfritt da til denne ene gjesten? Tenkte eventuelt å bare kjøpe inn litt is til henne. Anonymous poster hash: 4feaf...f7d
Snøfnugg75 Skrevet 28. januar 2016 #2 Skrevet 28. januar 2016 Ja, eg ville tatt omsyn til gjesten med allergi. Det er fort gjort å lage feks sjokoladekake som er glutenfri, den kan jo alle ete. Feks denne. Fort gjort for deg. http://www.regal.no/produkter/kakemikser/langpanne-sjokoladekake-1090g/
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #4 Skrevet 28. januar 2016 Jeg hadde kjøpt en torokake eller liknende glutenfri posevariant. Er jo null stress å lage posekake, og jeg tenker at jenta hadde blitt glad for at du bryr deg. Som mor hadde jeg ikke forventet at andre tar hensyn, mens som "vertinne" ønsker jeg å ta hensyn til alle. Anonymous poster hash: a9af9...463
Monica Skrevet 28. januar 2016 #5 Skrevet 28. januar 2016 Hva slags kaker er det du skal bake som ikke er glutenfrie? For de fleste kaker blir faktisk bedre i smak, lages de glutenfrie, og det er nøyaktig like enkelt.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #6 Skrevet 28. januar 2016 Hvis jeg ikke hadde klart å bake den spesielle kaken glutenfritt hadde jeg laget noe annet til hun som er allergisk, kake eller muffins. Anonymous poster hash: 0e89e...d30
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #7 Skrevet 28. januar 2016 Det er en spesiell type sjokolade-kake jeg bruker å bake, som datteren min ønsker seg. Men jeg kan jo godt se om jeg finner gluten-frie muffins. I fjor bakte jeg egen kake til denne ene gjesten, og det var så vidt rørt noe som helst av den, så jeg vet ikke om det er helt nødvendig å bake en egen kake kun for henne liksom....<br /><br />HI Anonymous poster hash: 4feaf...f7d
Monica Skrevet 28. januar 2016 #8 Skrevet 28. januar 2016 Hva er oppskriften på denne spesielle sjokolade kaken da? For er ganske sikker på at du kan lage den glutenfri, uten at det endrer smaken overhodet.
Monica Skrevet 28. januar 2016 #9 Skrevet 28. januar 2016 Og det beste er jo, om det blir laget en kake alle kan spise. Så føler hun seg med allergi inkludert og.
*Miss Marple* Skrevet 28. januar 2016 #10 Skrevet 28. januar 2016 Jeg hadde helt klart bakt en glutenfri kake. Som vertinne vil jeg sørge for at alle får noe de kan spise. Egentlig kan vel 16 åringen sørge for en glutenfri Torokake e.l?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #11 Skrevet 28. januar 2016 Det er en eldgammel oppskrift på en skuffe-kake jeg har fått fra min bestemor. Den er faktisk kjempegod :-) Er 4 kopper mel som skal i kaka. Mulig jeg kan bytte dette ut med noe annet ja. Men siden min datter kun ønsker denne kaka, er det også litt kjedelig om den blir annerledes i smaken også.... Anonymous poster hash: 4feaf...f7d
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #12 Skrevet 28. januar 2016 Lag den spesielle til datteren din og lag noen glutenfrie muffins evt. Det finnes glutenfritt bakeverk å kjøpe også da. Mulig det er greiere siden hun ikke spiser så mye av det? Kjøpe ett par forskjellige typer småting til henne. Anonymous poster hash: 82cdd...24d
Luksusdyret Skrevet 28. januar 2016 #13 Skrevet 28. januar 2016 Jeg synes ikke glutenfri variant av vanlige kaker er noe god, så det at "alle kaker smaker bedre som glutenfrie" stemmer ikke for alle. MEN! Det finnes uendelig mange kaker som kan lages glutenfrie per definisjon - Pavlova-kake, kjempegod med frukt og bær, diverse fromasj- og ostekaker (glutenfri oreobunn for eksempel, og resten som vanlig oreo-ostekake). Tror jeg hadde gått for hennes favorittkake og for eksempel en Pavlova. Da setter du ikke fokus på at kaken er glutenfri, slik at mange ungdommer kvier seg til å smake den, og det er en populær kake som mange liker.
Superdolly Skrevet 28. januar 2016 #14 Skrevet 28. januar 2016 nå syns du sikkert jeg er slem, men... Jeg ser for meg situasjonen slik: Alle jentene i gjengen sitter og ler og koser seg med mormors sjokoladekake og en kake til. Med unntak av den allergiske som får en Toroposekake som hun sitter og spiser alene av. Litt trist, synes jeg. Jeg ville laget bare to kaker, og hvis det er så veldig viktig at mormors sjokoladekake lages med gluten, så fikk den andre kaka bli glutenfri. Og da fikk gjengens ønsker vike litt. Så ville jeg tatt en god prat med min egen datter om inkludering og det å få lov å føle seg som alle andre, også på en merkedag.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #15 Skrevet 28. januar 2016 Hva er oppskriften på denne spesielle sjokolade kaken da? For er ganske sikker på at du kan lage den glutenfri, uten at det endrer smaken overhodet.Det kan godt hende det går an å bake de fleste kaker glutenfritt, men de færreste blir gode. Anonymous poster hash: e7f01...618
*Miss Marple* Skrevet 28. januar 2016 #16 Skrevet 28. januar 2016 nå syns du sikkert jeg er slem, men... Jeg ser for meg situasjonen slik: Alle jentene i gjengen sitter og ler og koser seg med mormors sjokoladekake og en kake til. Med unntak av den allergiske som får en Toroposekake som hun sitter og spiser alene av. Litt trist, synes jeg. Jeg ville laget bare to kaker, og hvis det er så veldig viktig at mormors sjokoladekake lages med gluten, så fikk den andre kaka bli glutenfri. Og da fikk gjengens ønsker vike litt. Så ville jeg tatt en god prat med min egen datter om inkludering og det å få lov å føle seg som alle andre, også på en merkedag. Dette er jeg veldig enig i. Som kake nr to er det enkelt å finne en som alle kan spise uten å fokusere på at den er glutenfri. Som andre foreslår er både pavlova og div ostekake enkle å gjøre spiselig for alle. At resten av gjengen må ofre litt for at alle skal føle seg inkludert bør ikke være et problem.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #17 Skrevet 28. januar 2016 Vi hadde en lignende situasjon med en litt yngre bursdagsdeltaker. Jeg gjorde alt glutenfritt, det var virkelig ikke noe problem. Og denne jenta ble veldig, veldig glad siden hun for første gang slapp å ha med seg egen mat i selskap. Jeg syns den type inkludering er viktig, veldig viktig. Anonymous poster hash: 4a81f...78f
Tipp topp Skrevet 28. januar 2016 #18 Skrevet 28. januar 2016 Hvis det er viktig med de to andre kakene så bak en glutenfri også. Feks pavlova. Men ikke annonser til andre enn henne at den er glutenfri for da blir det plutselig en spesialkake de andre ikke vil spise, og så blir hun "spesiell". Når man har allergi osv regner man ikke med å kunne spise alt, men man ønsker ikke å skille seg ut med spesialkake.
Monica Skrevet 28. januar 2016 #19 Skrevet 28. januar 2016 Hva er oppskriften på denne spesielle sjokolade kaken da? For er ganske sikker på at du kan lage den glutenfri, uten at det endrer smaken overhodet.Det kan godt hende det går an å bake de fleste kaker glutenfritt, men de færreste blir gode. Anonymous poster hash: e7f01...618 Nå har jeg bakt glutenfrie kaker i nesten 20 år. Og alltid fått høre at de er bedre enn andre, og jeg baker mye. Hvetebakst derimot er ikke så godt laget glutenfritt. Så har dere fått vanlige kaker, som er glutenfrie og ikke gode. Så kan ikke den personen bake glutenfritt. Og jeg bare bytter vanlig mel, med glutenfritt mel. Så det er ikke vanskelig heller.
Gjest Antarctica Skrevet 28. januar 2016 #20 Skrevet 28. januar 2016 Jeg ville nok ha bakt en kake som gjesten kunne spise i tillegg, f eks med nøttebunn i stedet for mel. Du kan også supplere med fruktsalat eller fruktspidd, is, gele, fromasj, pikekyss...
Luksusdyret Skrevet 28. januar 2016 #21 Skrevet 28. januar 2016 Hva er oppskriften på denne spesielle sjokolade kaken da? For er ganske sikker på at du kan lage den glutenfri, uten at det endrer smaken overhodet.Det kan godt hende det går an å bake de fleste kaker glutenfritt, men de færreste blir gode. Anonymous poster hash: e7f01...618 Nå har jeg bakt glutenfrie kaker i nesten 20 år. Og alltid fått høre at de er bedre enn andre, og jeg baker mye. Hvetebakst derimot er ikke så godt laget glutenfritt. Så har dere fått vanlige kaker, som er glutenfrie og ikke gode. Så kan ikke den personen bake glutenfritt. Og jeg bare bytter vanlig mel, med glutenfritt mel. Så det er ikke vanskelig heller. Men du sier selv at du har 20 års erfaring med glutenfri baking. De fleste som ikke har allergier i familien, har ikke det, ergo blir man ikke så god på det med baking av glutenfritt. Da er det bedre å bake en kake som er glutenfri per definisjon.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #22 Skrevet 28. januar 2016 Kan jeg få oppskriften på kaken? Anonymous poster hash: 8d04e...c01
Monica Skrevet 28. januar 2016 #23 Skrevet 28. januar 2016 Hva er oppskriften på denne spesielle sjokolade kaken da? For er ganske sikker på at du kan lage den glutenfri, uten at det endrer smaken overhodet.Det kan godt hende det går an å bake de fleste kaker glutenfritt, men de færreste blir gode. Anonymous poster hash: e7f01...618 Nå har jeg bakt glutenfrie kaker i nesten 20 år. Og alltid fått høre at de er bedre enn andre, og jeg baker mye. Hvetebakst derimot er ikke så godt laget glutenfritt. Så har dere fått vanlige kaker, som er glutenfrie og ikke gode. Så kan ikke den personen bake glutenfritt. Og jeg bare bytter vanlig mel, med glutenfritt mel. Så det er ikke vanskelig heller. Men du sier selv at du har 20 års erfaring med glutenfri baking. De fleste som ikke har allergier i familien, har ikke det, ergo blir man ikke så god på det med baking av glutenfritt. Da er det bedre å bake en kake som er glutenfri per definisjon. Ja, jeg har 20 års erfaring. Men har fått det til fra dag en, da jeg bare bruker glutenfritt mel, istedenfor vanlig mel. Vet ikke hvorfor noen ikke får det til. Har kanskje noe med hva slags mel man erstatter det med. Eller om man gjør noe annet rart. Jeg har en gang bakt glutenfri og egg fri sukkerbunn. Det smakte sagflis, og hevet overhodet ikke. Jeg bruker toro fin glutenfritt mel. Dette er uten hvetestivelse, jeg tåler heller ikke det. Ellers er og semper fin mix bra erstatning.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #24 Skrevet 28. januar 2016 Mye av det glutenfrie tilbudet de har i butikken er vel egentlig ganske dyrt? Har aldri hatt behov for å kjøpe det inn, men har skjønt det via andre. Denne venninnen som har gluten-allergi får dekket en del av matutgiftene via NAV, så det stemmer kanskje? Har også hørt at det er proppfullt av sukker?<br /><br />HI Anonymous poster hash: 4feaf...f7d
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #25 Skrevet 28. januar 2016 nå syns du sikkert jeg er slem, men... Jeg ser for meg situasjonen slik: Alle jentene i gjengen sitter og ler og koser seg med mormors sjokoladekake og en kake til. Med unntak av den allergiske som får en Toroposekake som hun sitter og spiser alene av. Litt trist, synes jeg. Jeg ville laget bare to kaker, og hvis det er så veldig viktig at mormors sjokoladekake lages med gluten, så fikk den andre kaka bli glutenfri. Og da fikk gjengens ønsker vike litt. Så ville jeg tatt en god prat med min egen datter om inkludering og det å få lov å føle seg som alle andre, også på en merkedag. Men hun kan jo sitte sammen med dem å le og kose seg selv om hun bare kan forsyne seg av den ene kaka? Hun må jo ikke sitte alene i et hjørne, liksom Og min erfaring er at unger forsyner seg av det som står framme, glutenfritt eller ikke. Dattera mi har ei venninne som har glutenallergi så jeg bakte glutenfrie brownies (møllern's ferdigpose), og tro meg, den gikk på høykant. Alle gjestene forsynte seg av den Anonymous poster hash: f9898...0d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå