Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #1 Skrevet 28. januar 2016 Jeg har funnet en fin barnegenser, men skulle så gjerne hatt en str større. Kan jeg legge på feks fire ekstra masker på bol og to på ermer og satse på at den blir litt større (strikkepinne 4,5 og garnet er 150m/50g) Anonymous poster hash: 1e912...108
Superdolly Skrevet 28. januar 2016 #2 Skrevet 28. januar 2016 Prøv å regne ut hvor mange masker du må legge til for at den skal bli stor nok. Se på hvor mange masker det er mellom de ulike størrelsene, så øker du med like mange masker opp for å få en størrelse til. Det er og så viktig at masketallet stemmer med en eventuell mønsterrapport. Hvis du vil legge ut masketallet her kan jeg godt hjelpe deg altså.
oslofrk Skrevet 28. januar 2016 #3 Skrevet 28. januar 2016 Prøv å regne ut hvor mange masker du må legge til for at den skal bli stor nok. Se på hvor mange masker det er mellom de ulike størrelsene, så øker du med like mange masker opp for å få en størrelse til. Det er og så viktig at masketallet stemmer med en eventuell mønsterrapport. Hvis du vil legge ut masketallet her kan jeg godt hjelpe deg altså. Så grei du er - tusen takk! Det er ren glattstrikk, så ikkeno møbsterstrikk. Utfordringen er at jeg bare har str 2år. Da skal det være 92 masker på bolen. Hva vil du anbefale?
Superdolly Skrevet 28. januar 2016 #4 Skrevet 28. januar 2016 Prøv å regne ut hvor mange masker du må legge til for at den skal bli stor nok. Se på hvor mange masker det er mellom de ulike størrelsene, så øker du med like mange masker opp for å få en størrelse til. Det er og så viktig at masketallet stemmer med en eventuell mønsterrapport. Hvis du vil legge ut masketallet her kan jeg godt hjelpe deg altså. Så grei du er - tusen takk! Det er ren glattstrikk, så ikkeno møbsterstrikk. Utfordringen er at jeg bare har str 2år. Da skal det være 92 masker på bolen. Hva vil du anbefale? Hvor mange masker er det på de mindre størrelsene? Eller har du ingen mindre størrelser i oppskriften? I siste tilfelle må du begynne å måle og regne ut fra strikkefasthet...
Superdolly Skrevet 28. januar 2016 #5 Skrevet 28. januar 2016 Skal du regne ut fra strikkefasthet må du finne ut hvor vid du vil ha genseren og hvor mange masker det er på 10 cm glattstrikk. Har du disse tallene? For å finne en passende vidde, ta mål av en genser som passer barnet godt.
oslofrk Skrevet 28. januar 2016 #6 Skrevet 28. januar 2016 Det er akkurat det - jeg har ikke noen mindre størrelse 🙄 Strikkefastheten er 16masker på 10cm og jeg har strikket prøvelapp! Kan du hjelpe meg å regne/tenke?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #7 Skrevet 28. januar 2016 Det er akkurat det - jeg har ikke noen mindre størrelse Strikkefastheten er 16masker på 10cm og jeg har strikket prøvelapp! Kan du hjelpe meg å regne/tenke? Da må du bare måle en genser som passer ungen. Så ganger du opp og finner maskeantallet Anonymous poster hash: 34df4...824
Superdolly Skrevet 28. januar 2016 #8 Skrevet 28. januar 2016 Det er akkurat det - jeg har ikke noen mindre størrelse Strikkefastheten er 16masker på 10cm og jeg har strikket prøvelapp! Kan du hjelpe meg å regne/tenke? Ja. Som sagt, ta mål av en genser som passer. Hvis genseren du strikker skal være 80 cm rundt må du tenke slik: 80 cm:10= 8. 16 (masker pr 10 cm) * 8=128. Da må du legge opp 128 masker. Men finn målene du skal ha på strikkegenseren, og regn det ut derfra. Eller legg det inn her, så skal jeg hjelpe deg.
oslofrk Skrevet 28. januar 2016 #9 Skrevet 28. januar 2016 Skal måle straks bølla er i seng - tusen takk! 😄
oslofrk Skrevet 28. januar 2016 #10 Skrevet 28. januar 2016 Hei igjen strikkeguru! Nå ble jeg veldig i tvil. Gener som passer fint er 28cm over. I oppskriften for str 2år står det også 28cm på overvidde. Hva ville du gjort? Strikket str 2år, eller lagt til (så den ble større enn det som passer fint)?
Superdolly Skrevet 28. januar 2016 #11 Skrevet 28. januar 2016 Er genseren du målte, akkurat passe nå, i ferd med å bli for liten eller litt i største laget? Hvis den er i ferd med å bli for liten ville jeg nok ha økt størrelsen litt. Men da kan du sikkert følge oppskriften, og bare ta et halvt nr tykkere pinner enn strikkefastheten tilsier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå