Gå til innhold

Inspirert: hva er kosemiddag, hverdagsmiddag osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser i tråden om helgekos, at mange anser pizza og taco for usunn kosemat, mens andre ikke mener det er så gale.

Jeg lurer da på hva dere definerer som feks kosemiddag, hverdagsmiddag, søndagsmiddag og sunn middag? Da gjerne med tilbehør,og mengder.

Jeg mener feks at hvit ris er "snop", dvs karbohydratrik magefyll uten særlig næringsstoffer. Poteter legger jeg ca midtlavt på treet, etter hvordan de er tilberedt.

Hos oss lages eksempelvis taco med mye forskjellig salat og grønt, grove lefser og karbonadedeig/kyllingfilet, og anses som midt på treet sunnhetsmessig, på lik linje med for eksempel kjøttkaker i brun saus, kokte poteter og gulrøtter/annet grønt. En hverdagsmiddag eg kanskje kyllingfilet, saus, grov gris og stekte grønnsaker. Litt, men ikke så veldig mye sunnere enn tacoen.

Tanker?

Anonymous poster hash: 7740a...ea5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hverdagsmiddag for meg er typisk norsk husmannskost som f.eks fiskegrateng, poteter oggulrot, eller grønnsakssuppe med kjøtt/pølse/kylling. Kosemat er f.eks gryteretter, pizza, taco, kjøtt med pomfri elller fløtegratinerte poteter. Søndagsmat kan f.eks være koteletter.

Sånn er det for OSS ☺

Anonymous poster hash: 9e273...1f0

Skrevet

For meg er hverdagsmiddager mat som ikke tar for lang tid å lage, meb som er rimelig sunne og har masse grønnsaker og belgfrukter i seg.

Helgemiddager er mat som kan ta litt lengre tid å lage.

Steik og sånt har vi sjelden, siden vi forsøker å spise minst mulig kjøtt.

Anonymous poster hash: 43ad2...ed0

Skrevet

Ang hva som er sunt eller ikke... Jeg bruker for tiden Lifesum-appen som hjelp for å gå ned noen kilo, og i går hadde vi kjøttkaker til middag. Min porsjon var da som følger: 2 medium store, kokte poteter, 2 kjøttkaker, litt brun saus og en passe porsjon med kokt brokkoli. Ifølge Lifesum- appen var dette et sunt måltid, fikk karakteren A...!

Ang spørsmålet ditt, anser nok jeg også feks taco, pizza og lasagne som litt typisk kosemat/helgemat. Søndagsmiddag kan hos oss være det meste, men da jeg var liten var typisk søndagsmiddag hos oss feks svinestek eller oksestek, helstekt ørret eller laks osv... Middager som gjerne tar litt lenger tid...

Anonymous poster hash: 3b5c0...080

Skrevet

Hverdagsmiddag er feks kokt torsk med bacon, hvit saus , potet og grønnsaker, kotelett med ris ,saus og grønnsaker,

Spaghetti med kjøttsaus osv

Kosemat: pizza, reker , biff , hamburger ol

Søndagsmiddag: lapskaus, sosekjøtt, nakkekoteletter i brunsaus, steik osv

Skrevet

Ang hva som er sunt eller ikke... Jeg bruker for tiden Lifesum-appen som hjelp for å gå ned noen kilo, og i går hadde vi kjøttkaker til middag. Min porsjon var da som følger: 2 medium store, kokte poteter, 2 kjøttkaker, litt brun saus og en passe porsjon med kokt brokkoli. Ifølge Lifesum- appen var dette et sunt måltid, fikk karakteren A...!

Ang spørsmålet ditt, anser nok jeg også feks taco, pizza og lasagne som litt typisk kosemat/helgemat. Søndagsmiddag kan hos oss være det meste, men da jeg var liten var typisk søndagsmiddag hos oss feks svinestek eller oksestek, helstekt ørret eller laks osv... Middager som gjerne tar litt lenger tid...

Og, som andre sier her, hverdagsmiddag er mat som ikke trenger ta veldig lang tid, men kan forøvrig være nesten hva som helst hos oss ihvertfall...

Dyrere kjøtt som feks alle typer biffkjøtt er ihvertfall kosemat/helgemat... Rett og slett pga prisen...!

Skrevet

Kvardagsmat skal helst vere billig, kjapp og sunn. Men eg kan godt finne på å lagebiff på tysdag, pizza på torsdag og lapskaus på søndag om eg har lyst på det. Det er lite forbod og påbod i matlaginga vår.

Skrevet

Mannen min er fantastisk til å lage mat, så hos oss er alt hjemmelaget. Han baker pizzaen med grov deig og lager fyllet selv av kjøttdeig, flådde tomater, krydder og diverse. Men det er jo en del fett i osten. Så der kan det jo ligge en hund begravet.

Taco spises jo med veldig mye grønnsaker, i alle fall hos oss, så den er ikke så gal. Men de ferdigstekte "skjellene" er veldig fete. Vi har både myke lefser og harde skjell...

Men en festmiddag på en søndag kan også være sunn og mager. Fersk fisk, roastbeef, hønsegryte... Masse godt å lage som ikke er fett eller usunt, og som kan suppleres med kokte grønnsaker, salater, naturris, fullkornspasta osv

Anonymous poster hash: 5779e...5b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...