Gå til innhold

Overgangen fra 2 til 3... 3 tette..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg befinner meg i en litt vanskelig situasjon. Jeg har to friske og flotte barn, født med 18 mnd mellomrom. Den eldste er nå 3 år. Jeg har alltid tenkt at det er perfekt med to barn; både med tanke på oppfølging, økonomi, tid til egne interesser osv. Men min kjære samboer ønsker seg flere barn, han vil ha 3, eller aller helst 4 (uaktuelt for min del).

Derfor har det i det siste kommet en tanke snikende om barn nr 3. Jeg ser mange gleder og fordeler med tre barn. Samtidig ser jeg for meg at det er veldig mye mer jobb, man må ha større bil og det er selvfølgelig generelt dyrere. Vi har stort hus og god plass, så det er ingen hindring. Samtidig er jeg ganske sliten av å gå gravid og være i permisjon såpass lenge som jeg har gjort, allikevel ønsker vi ikke noen "attpåklatt" - skal vi ha flere barn bør det skje i nærmeste fremtid. Samboer har snakket om å sterilisere seg av hensyn til meg som sliter med hormonell prevensjon, men jeg har bedt han vente da jeg ikke helt klarer å slippe tanken på et barn til. Med tredjemann hadde jeg klart å slå meg til ro med at vi er ferdige. Nå er jeg fremdeles i tvil...

Og hvis vi først skal ha nr 3, når er det optimale tidspunktet? Jeg blir lett gravid, så det kan nok planlegges til en viss grad. Er det noen her som har tre tette som kan si noe om hvordan det oppleves?

Dette ble rotete, men har tenkt mye på det i det siste. Håper noen tar seg tid til å svare.

Anonymous poster hash: d1723...690

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må du vere klar for 3.
Så er det berre å kjøre på. Det vert hektisk dei neste ti åra, men så er du ferdig med bleier og vogn og våkenetter tidlegare enn du hadde blitt dersom du drøyer det. Så har ungane stor glede av kvarandre,

Skrevet

Jeg ville nok drøyd så det ble mellom 2,5 og 3 år mellom de yngste. Da rekker du hente deg skikkelig inn mellom svangerskapene, får jobbet en liten stund og luftet hodet litt mellom permisjonene.

Jeg har 4 ganske tette barn, eldste var 7,5 år da yngste ble født og her er det 1,5 år mellom de tetteste og 3 år mellom de med lengst mellomrom mellom. Jeg synes rundt 2 års mellomrom er det beste.

Mine er eldre nå, og det er hektiske dager. I dag f.eks skal en på trening fra 16-17, en på trening fra 16.30 til 17.30, en på trening fra 18.30 til 20 og en være med en klassekamerat hjem etter skolen så han må hentes etterhvert. Så skal alle ha middag, det skal gjøres lekser osv. Det er veldig travle uker, men det er moro, det er et aktivt og sosialt liv med mye som skjer hele tiden. Man må være innstilt på at det en periode av livet blir lite egentid, for et eller flere av barna skal noe hele tiden ;)

Jeg har aldri angret, jeg liker å leve sånn og lurer på hva i all verden jeg skal bruke tiden min på når de blir store og ikke trenger meg lenger. Jeg kommer jo til å kjede meg ihjel....

Anonymous poster hash: cb853...66e
Skrevet

Jeg ville også prøvd å time det så dere fikk 2,5-3 år mellom de to yngste. Så får du ikke helt overdose! Altså at du blir gravid mellom april-oktober.

Anonymous poster hash: 71ea4...67f

Skrevet

Vil anbefale minst to år mellom, men ikke over fire. Er rett over tre år mellom eldste og mellomste, og litt i underkant av to år mellom mellomste og yngste. Mellom eldste og yngste er det fem år. Blir også gravid lett, litt for lett 😝 Derfor underkant av to år mellom de yngste. Lovlig tett, men det er kjemefint her. De er av samme kjønn alle tre og leker superfint sammen. Veldig stor glede av hverandre, og frustrasjon selvsagt. Heldigvis mest kjærlighet.

Anonymous poster hash: 8e37e...a9f

Skrevet

Vi har 3 tette. 5 mnd, 2 år og 3,5.

Det er hektisk og slitsomt, spesielt nå det kommer sykdom i hus. De siste dagene nå er jeg så trøtt at det gjør vondt å løfte armene.

MEN- Det er absolutt verdt det. For den gleden de har av hverandre er utrolig.

Og de lærer utrolig mye av hverandre.

De deler, bytter på, tar hensyn, selvstendige.

Konklusjon: Veldig gøy, og like slitsomt 😉

Anonymous poster hash: 59c63...1ee

Skrevet

Vi fikk 3 barn på 5 år. 2 år mellom nr 1 og 2 og 3 år mellom nr 2 og 3.

Minste er nå 4 mnd.

Her merket vi ikke noe særlig til overgangen fra 2-3.

Syns det var mye tøffere å gå fra 1-2. Da var jo første enda så liten. Hadde ikke fylt 2 enda og trenger mye hjelp fremdeles. I tillegg brukte begge bleie første året. Når vi fikk siste nå var de andre to akkurat fylt 3 og 5. Mye mer selvstendige. Begge gikk på do, spiser og smører mat selv, kler på seg selv og kan hente drikke eller hva de måtte ønske selv.

De skjønner at de må vente når jeg ammer eller steller babyen og alt har egentlig gått knirkefritt. Ikke noe sjalusi eller noe. De er uendelig stolt av og glad i lillebroren sin. De kan hjelpe meg å underholde babyen når jeg lager middag og hjelpe til med en del andre ting.

Vi hadde et ekstra soverom så plassmessig gikk det veldig fint å få nr 3. Jeg var også redd jeg måtte bytte bil, men fikk fint plass til 3 barnestoler i våre stasjonsvogner. (Avensis og bmw) de største sitter forovervendt på hver side og minste bakovervendt i midten så det løste seg fint.

Jeg ville ventet til det var ca 3 år mellom nr 2 og 3.

Jeg trodde det skulle bli helt kaos her, men merker ikke noe forskjell som sagt. (Mulig fordi det allerede var en anelse kaos med bare de to vi hadde fra før - siste var veldig uplanlagt også)

Det er tidvis hektisk og slitsomt, men det var det jo også når vi bare hadde to. De eldste er som søsken flest.. De krangler og sloss og er bestevenner om hverandre. De har mye glede av hverandre og minstemann har bare sklidd inn i våre rutiner.

Skrevet

Jeg har 3 tette.

Jeg ville ikke analysert og tenkt så mye for å finne perfekt timing. Fordeler og ulemper med alt. Det blir slitsomt den første tiden uansett. Nå er minste to år og jeg synes alt går veldig greit.

Kjør på!

Anonymous poster hash: b5629...97f

Skrevet

Jeg fikk 3 barn på 4 år. 

De er nå 2, 4 og 6 år. (I tillegg storebror som blir 13 i år.) Har gått over all forventning hele veien :) 

De har så mye glede av hverandre. Ingen dager er kjedelige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...