Gå til innhold

Rutiner husarbeid- gi meg tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har egentlig en avtale om at mannen skal ta inn/ut oppvaskmaskin, gå ut med søppel, rydde/ få barna (de er 2 og 4 år) til å rydde opp etter seg.

Jeg gjør resten. Dvs mannen legger opp klær en gang i blant.

Men han gjør ikke det han skal gjøre og jeg må mase. Er så lei av å mase! I høst og vinter har jeg vært utrolig sliten og resignert litt ift husarbeid.

Så nå vil jeg ha tips til hvordan du og din samboer/ ektefelle organiserer husarbeid😊 Blir snart sprø her!

Anonymous poster hash: 34bf0...ff0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mann er noe bortimot unik, skal man dømme etter trådene jeg leser her inne. Vi har ikke en fast arbeidsdeling ifht husarbeid. Vi jobber sammen og tar det som trengs. Han ser hva som må gjøres, og gjør det. Men det hjelper ikke deg stort å vite det....

Hva sier han når du prøver å prate med ham? Mener han at dette egentlig er din jobb og han er "snill" hvis han hjelper deg? Eller sitter han og venter på at du skal gjøre det for ham?

Jeg hadde antakelig spurt ham rett ut hvorfor han synes det er riktig at du, kvinnen han elsker, skal slite seg ut, mens han selv kan sløve på sofaen og ikke bidra med sin del for å få AS Familien til å gå rundt.

Så ville jeg sett an reaksjonene hans før jeg bestemte meg for hva jeg ville gjøre videre.

En mulighet er familievernkontoret. Dra ham med dit og la ham forklare latskapen sin for en familieterapeut. Fortell ham at du er drittlei av å ha et ekstra barn på 32 år (eller hvor gammel han er), og at det er slikt som fører til tørke på sexfronten og til slutt dreper alle følelser du en gang måtte ha hatt for ham.

En annen mulighet er streik. Så lenge han ikke gjør sin jobb, vasker ikke du klærne hans og lager ikke middag til ham. Lag middag til deg og barna og sørg for at dere er ferdige med å spise den når han kommer hjem. Sorter ut hans klær når du vasker og la dem ligge. En venninne av meg gjorde dette, og mannen lot som ingenting til klesskapet var tomt og han ikke hadde en eneste ren skjorte å ta på seg en morgen han skulle på jobb. Da tok han poenget.

Skrevet

Jeg er hjemmeværende og jeg har ansvaret for alt husarbeid inne. Mannen er flink til å bidra med å tømme søppel, ta ut av oppvaskmaskina, rydde av bordet, støvsuger innimellom(en gang i uken) og rydde litt opp etter barna på kvelden. Eneste vi har en avtale på er at han har ansvaret for kveldstell og legging av elstemann på to. Ellers så tar han alt ute som måking, klippe plen, klippe frukttrær osv. Han er selvgående, trenger ikke fortelle han at han skal gjøre det.

Anonymous poster hash: 03862...6ea

Skrevet

Mannen min er også håpløs når det kommer til husarbeid, så vi har valgt å la han kjøpe seg ut av det. Han har en arbeidsplass hvor han i stor grad selv velger hvor mye han ønsker å jobbe, så nå jobber han overtid ca en gang annenhver uke også brukes pengene han tjener på de timene på jobb til en vaskehjelp her hjemme. Man får faktisk ganske mye vaskehjelp for 4 timer med overtidslønn ;)

Det gjør at vi aldri trenger å vaske huset, det gjør vaskehjelpen. Vi tørker bare over flater som trengs mellom hver gang hun er her, dvs tørrmopper under spisebordet, tørker over vasken og doen, støvsuger opp grus i gangen o.l. som ikke tar mye tid eller energi.

Ryddig gjør vi fortløpende hele tiden, skal jeg fra stua til kjøkkenet tar jeg med meg det som måtte stå på stuebordet. Skal jeg fra første til andre etasje tar jeg med meg det jeg har lagt i trappa som skal opp osv.

Rydding ut og inn av oppvaskmaskinen tar vi i forbindelse med måltidene, en lager middag, en rydder ut av oppvaskmaskinen og dekker bordet. Etter middag rydder vi sammen av bordet (barna hjelper til) og setter rett inn i oppvaskmaskinen.

Mens barna steller seg om morgenen gjør jeg klar en klesvask, putter inn i maskinen og gjør den helt klar. Da kan jeg bare trykke på knappen og sette den på når jeg kommer hjem om ettermiddagen. Klesvask er min jobb, mannen evner ikke å sortere riktig og ødelegger alt fra strikkegensere til t-skjorter.

Mannen tar alt av søppel, men nå er det ansvaret i ferd med å overføres til eldste sønn. Det går fint, han får da ansvaret for å gå ut med restavfall, plast og papp. Han evner ikke å se helt når det trengs enda da, så jeg knyter sammen posene og setter ved døra og roper at han må ta søpla også gjør han det. Håper det blir litt mer automatikk i det etterhvert ;)

Ellers tar mannen absolutt alt ute, på våre 18 år sammen har jeg aldri klippet gresset, luket, ryddet i hagen, vasket bil, måkt snø, ryddet i garasjen, pusset vinduer e.l., han tar alt sånt. Han holder det også ryddig i kjeller, på loft, i boder o.l.

Det er også stor sett han som kjører og henter på fritidsaktiviteter, han som tar dugnader og han som legger barna. Jeg hjelper med lekser, sørger for sekker, gymtøy, uteklær o.l.

Det viktigste er ikke hvem som gjør hva, men at man drar lasset sammen så sluttsummen blir at man har omtrent like mye fritid.

Anonymous poster hash: ccee0...bcf
Skrevet

Mannen vasker klær, jeg handler/lager mat. Deler på resten.

Anonymous poster hash: 0bb08...920

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...