Gå til innhold

Folks logikk vedr slanking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spis mindre, tren mer. Vel det gjør jeg ved å registrere alt jeg eter og holder meg innenfor anbefalt kcal. Trener tre dager i uka og rusler turer de andre dagene. Ikke noe skjer. Og det er heller ikke noe galt med stoffskifte. Så hva gjør jeg feil?

Anonymous poster hash: 906ed...195

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da spiser du for mye og feil samt trener ikke hardt nok.

Anonymous poster hash: 1fd9e...fce

Skrevet

Da spiser du for mye og feil samt trener ikke hardt nok.

Anonymous poster hash: 1fd9e...fce

Ja, jeg spise kanskje feil, men bruker trenings pulsklokke med belte som registrerer ytelsen, så så galt tror jeg ikke jeg regner. Som i går spiste jeg 1000 kcal mindre enn anbefalt pga intensiteten på treningen og jeg orket bare ikke spise mer. Skjer ofte på treningsdager...

Skrevet

Jeg selv har merket at om jeg skal slanke meg, så må jeg gå rundt å være sulten. Hvis jeg ikke gjør det så sitter kiloene samme hva jeg spiser eller hvor mye jeg trener. 

Anonymous poster hash: f0dcb...3f3
Skrevet

Det kan være noe med stoffskiftet?

Jeg gikk ikke ned før jeg kuttet alt godteri, snacks, kaker osv. Og jeg spiste ikke mye av dette før..

Da hadde jeg forsøkt å gå ned i lang tid gjennom å passe hva jeg spiste samt trene. Nå spiser jeg så mye mat jeg vil, og trener faktisk mindre - men jeg har gått ned 6 kilo.

Anonymous poster hash: 0ca50...9ea

Skrevet

Høyde

Alder

Vekt

Treningsmengde og intensitet

Hverdagsaktivitet

Kaloriinntak

?

Skrevet

Gå og snakk med en ernæringsfysiolog eller lignende. Det er ikke sikkert at det er antall kcal som er problemet, enten det er for lavt eller for høyt. 

Skrevet

Kanskje du spiser helt feil?

Jeg er f.eks insulinresistent. Spiser jeg 15-1600 kalorier om dagen på grovkarbovis går jeg ned i vekt, spiser jeg samme mengde kalorier men inkluderer hvitt mel, sukker o.l. i dietten rikker ikke vekten seg. Det skjer noe med blodsukker og forbrenning når jeg spiser raske karbohydrater, da går ikke vekten ned selv om antall kalorier er det samme. For meg som elsker brødmat o.l. er det dårlig nytt, men sånn er det bare, jeg tåler det dårlig.

Anonymous poster hash: 95098...0e0
Skrevet

Det beste er en sunnere livsstil, mye grønnsaker og frukt, lite til ingenting av kjøtt, noe fisk, velg grove kornprodukter.

Unngå mye prosessert mat og for mye meieriprodukter. Spis heller fra naturen.

Ds slipper du å telle.

Anonymous poster hash: 6c991...3ab

Skrevet

Garantert feil kosthold. Trening er ikke det viktigst, kostholdet utgjør faktisk 80% av vektnedgang!

Anonymous poster hash: a4b72...72d

Skrevet

Kanskje du har pcos? Har man det så er det mye vanskeligere å gå ned i vekt. Jeg har det og sliter veldig med å gå ned. Spiser max 1400 kcal om dagen, går turer og spiser grovkarbo. Har ikke spist sukker siden nyttår (spiser heller ikke frukt, yoghurt, hvitt mel osv), men vekta har ikke gått ned mer enn 300 gram, helt håpløst! Min bmi er på 32, så burde egentlig å lett ned.

Anonymous poster hash: 45753...446
Skrevet

Kanskje du har pcos? Har man det så er det mye vanskeligere å gå ned i vekt. Jeg har det og sliter veldig med å gå ned. Spiser max 1400 kcal om dagen, går turer og spiser grovkarbo. Har ikke spist sukker siden nyttår (spiser heller ikke frukt, yoghurt, hvitt mel osv), men vekta har ikke gått ned mer enn 300 gram, helt håpløst! Min bmi er på 32, så burde egentlig å lett ned.

Hva er det og hvordan finner jeg ut av det? Ja, jeg har vært et år på ganske begrenset kosthold. Ikke melk, korn, sukker osv, men ikke gått ned noe. Nå tenkte jeg å telle kalorier iøund tillegg, gjort siden jul, fremdeles ikke noe resultat 😔

Skrevet

Hva er det og hvordan finner jeg ut av det? Ja, jeg har vært et år på ganske begrenset kosthold. Ikke melk, korn, sukker osv, men ikke gått ned noe. Nå tenkte jeg å telle kalorier iøund tillegg, gjort siden jul, fremdeles ikke noe resultat

Det blir funnet ut ved blodprøve og innvendig ultralyd av eggstokkene. Man har cyster på eggstokkene og mer testosteron i kroppen enn det som er vanlig. Andre symptomer er ingen eller sjelden mens/eggløsning, økt hårvekst (f.eks i ansiktet), vektproblemer og kviser. Men trenger ikke å ha alle symptomene.

Skrevet

Det forskes jo mye på dette, og det de fleste som forsker finner ut at årsaken til at man blir overvektig og dette med å slanke seg ikke er så enkelt som de som bare roper "spis mindre, tren mer" skal ha det til. Det sees på ting som tarmflora, gener, psyke osv. Mye interessant. Jeg så en dokumentar på BBC for en tid tilbake som tk for seg en del av dette, og delte slankerne inn i grupper basert på tester, og ga dem en tilpasset diett. 

http://www.bbc.co.uk/programmes/p02ddsd9

http://www.bbc.co.uk/programmes/p02ddsd9

Anonymous poster hash: 6bda9...53f
Skrevet

Hvordan har du kommet frem til kalorier du skal spise?

Min venninne har fulgt Grethe Rode og brukt forskjellige apper som regner ut behov. Hun går ned fint lite og det er ikke noe å si på engasjementet. Hun gikk til en eller annen klinikk og fikk en grundig undersøkelse. Hun har ekstremt lav forbrenning (har ikke stoffskifte problemer da) hun måtte legge seg 300 kalorier under det hun hadde fått anbefalt av appene. Og da skjedde det ting. Gått ned 20 kg nå. Det går sakte med henne da men hun står på altså.

Kanskje du er som henne?

Anonymous poster hash: f2e1f...a89

Skrevet

Du har lavere forbrenning enn gjennomsnittet og må finne ut hva du kan spise. Klokker og andre hjelpemidler er ingen fasit, det er det kroppen din som er. Spis mindre og se hvor skjæringspunktet er.

Anonymous poster hash: cf9b6...68e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...