Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #1 Skrevet 27. januar 2016 Har fått påvist "litt høyt" blodsukker (8,7) etter glukosebelastning. Blir nå henvist videre og må måle blodsukker hjemme hver dag. Får ikke spise sukker :-( Min store last. Noen som har erfaring med dette? Jeg er jo livredd for å skade barnet selvsagt. Ser at de anbefaler kosthold med lite sukker og fett, og mye mosjon. Jeg har bekkenløsning og mye smerter, trener kun litt med fysioterapeut for tiden. Ser ikke for meg at jeg klarer å spise så sunt når jeg er så sliten, lei og har mye "cravings"... Anonymous poster hash: 9687c...7b5
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #2 Skrevet 27. januar 2016 Du ser ikke for deg at du greier å spise sunt..... Dette er faktisk ikke noe du har et valg om å gjøre eller ikke gjøre. Du MÅ gjøre det! Og gjør du det ikke så betyr vel ikke helsen til lille i magen så mye for deg likevel... Beklager om du synes jeg er hard som stiller spørsmålstegn ved din omsorg for den lille i magen, men det er på sin plass når du nærmest har bestemt deg for at du ikke vil greie dette. Du må unngå sukker og raske karbohydrater! Du må rett og slett leve som om du har diabetes. Diabetes er for de aller fleste en sykdom man kan spise seg frisk av. Og hvis du ikke har god nok motivasjon i din egen og barnets helse, da må du søke hjelp! Les deg opp på temaet. Å kutte fett vil gi deg mer søtsug, så det er lite lurt. Pass i hvert fall på å ta tilskudd med omega3, det kan hjelpe litt. Anonymous poster hash: 1e0e3...a12
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #3 Skrevet 27. januar 2016 For en holdning du har til ditt ufødte barn: "Meg, meg, neg..."!! Jeg hadde skammet meg!! Anonymous poster hash: 91c2d...320
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #4 Skrevet 27. januar 2016 Jeg skjønner at det høres veldig voldsomt ut, men det er faktisk ikke vanskelig eller komplisert. Du skal ikke bestemt holde deg unna sukker, men du skal passe på at blodsukkeret er jevnt hele dagen. Det vil si bl.a å huske på og spise regelmessige måltider. Man skal da unngå sukkerbombene fordi det gir et hopp i blodsukkeret, og deretter et langt fall nedover etter bare kort tid. Det er faktisk ikke så vanskelig, man må bare komme inn i det! Gå inn med et åpent sinn! Ta imot rådene og tipsene fra de du får snakke med. Dette går så bra så. Og det er ikke mosjon eller fysisk aktivitet som er det viktigste, ikke bekymre deg for det. Det viktigste er kostholdet! Cravings kommer også som regel av lavt blodsukker, så det kan bli mye bedre med regelmessig, sunt og riktig kosthold. Anonymous poster hash: f43a6...6a5
Gjest Sekretøsa Skrevet 27. januar 2016 #5 Skrevet 27. januar 2016 For det første så er ikke det svangerskapsdiabetes, men insulinresistens. Og du kan spise sukker,men du må huske på å spise grovt og trege karbohydrater. Om du spiser litt godis en lørdag så gjør ikke det store utslagene.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 27. januar 2016 #6 Skrevet 27. januar 2016 Jeg hadde svangerskapsdiabetes med sistemann så vet hvor kjipt det er å ha cravings og ikke kunne spise det. Jeg hadde dilla på skogsbær yoghurt og sjokolademilkshake fra mc Donalds og det passet dårlig med svskapsdiabetes. Man må spise mest mulig grovt, grønnsaker, litt frukt ( ikke banan, druer og mango) lett produkter. Du blir fulgt opp av en diabetessykepleier på sykehuset. Lykke til, du kommer inn i det etterhvert 😉 PS: dere to første ta dere en chill pill a!!
rytme Skrevet 27. januar 2016 #7 Skrevet 27. januar 2016 Hei. Jeg hadde svangerskapsdiabetes med førstemann. Det første jeg vil si er at du vil nok få ganske god informasjon om kosthold og andre råd når du kommer videre dit du er henvist. Det andre jeg vil si er at det du skal prøve å spise lite av er sukker og andre karbohydrater med lite fiber. Velg grove typer av brød,pasta og lignende. Og av poteter er det best å velge det som er minst mulig most hvis du skjønner. Vanlige poteter er bra, pommes frites og potetstappe er mindre bra. Noen ting, som snop, sjokolade, chips, kaker, boller, brus, sjokomelk osv sier seg selv at ikke er bra. Andre ting må du prøve deg litt frem på. Noen får veldig stigende blodsukker bare de drikker et glass vanlig melk eller spiser et eple etter som begge deler inneholder sukker, mens andre kan fint spise slikt. Jeg var på et kostholdskurs der det var en dame som var skikkelig grinete pga sine kostholdsrestriksjoner og som hele tiden sa "Ja, men jeg må jo kunne unne meg litt". Det synes jeg var en dårlig holdning. Det er jo bare snakk om noen måneder. Man kan ikke ha mye respekt for seg selv hvis man ikke klarer å spise riktig mens babyen er i magen, når man vet at så snart den er ute, er det bare å gafle i seg igjen Et tips er at de har sukkerfritt snop, sjokolade, drops og kaker på helsekostbutikker. Noe av det smaker ikke godt, men noe av det smaker ok Du kan jo teste ut det hvis du virkelig er søtsyk
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #8 Skrevet 27. januar 2016 Jeg hadde svangerskapsdiabetes med sistemann så vet hvor kjipt det er å ha cravings og ikke kunne spise det. Jeg hadde dilla på skogsbær yoghurt og sjokolademilkshake fra mc Donalds og det passet dårlig med svskapsdiabetes. Man må spise mest mulig grovt, grønnsaker, litt frukt ( ikke banan, druer og mango) lett produkter. Du blir fulgt opp av en diabetessykepleier på sykehuset. Lykke til, du kommer inn i det etterhvert PS: dere to første ta dere en chill pill a!! Det er ikke tiden å "ta en chill pill" når en gravid mor sier at hun regner med at hun ikke vil spise sunt når hun har fått påvist svangerskapsdiabetes! Da må man faktisk få opp øynene til den det gjelder, for om Hi ikke tar hensyn til dette så utsetter hun seg selv og barnet for betydelig økt risiko og hun får betydelig økt risiko for bl.a. svangerskapsforgiftning og andre komplikasjoner. Dette er komplikasjoner og risikoer som fint kan unngås jo flinkere Hi er til å ta hensyn til tilstanden sin. Å ta lett på en slik tilstand er uforstand og uforsvarlig! Og om du leser det jeg skrev over her så anbefalte jeg Hi å få hjelp om hun føler at hun ikke vil greie å sette seg inn i dette selv. Det er på ingen måte uoverkommelig, man må legge om kosten og man må sette seg inn i hva som trigger blodsukkeret og hva som holder det stabilt. De fleste jeg vet om som har hatt svangerskapsdiabetes har greid å snu om fint - fordi de har vært opptatt av barnets helse. De få som har valgt (for det er et valg) å ikke følge retningslinjene har fått ulike komplikasjoner - og det kunne vært unngått. Hi greier dette fint om hun vil og bruker barnets beste som motivasjon til å skaffe seg kunnskap og gjennomføre dette! Anonymous poster hash: 1e0e3...a12
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #9 Skrevet 27. januar 2016 For det første så er ikke det svangerskapsdiabetes, men insulinresistens. Og du kan spise sukker,men du må huske på å spise grovt og trege karbohydrater. Om du spiser litt godis en lørdag så gjør ikke det store utslagene. Hva er forskjellen på sv dia og insulinresistens? Anonymous poster hash: d7dbf...614
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå