Gå til innhold

Særemne/fordypningoppgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Det begynner å nærme seg den største framføringen i Norsk vg3 (Særemne/fordypningoppgave) som mange sliter med og jeg er en av dere. Jeg har tenkt å sammenligne morsmålet mitt som er persisk, med Norsk. Men lurer på hva er det jeg skal ha med i denne sammenligningen? Håper noen kan hjelpe

Anonymous poster hash: 03e38...55f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ca 100 år siden vgs her men..

Det hørtes ut som en litt vanskelig problemstilling.. Hva med å sammenlikne noen persiske og norske tekster? Jo mer konkret, jo enklere

Jeg ville spurt læreren om hjelp til problemstilling :)

Skrevet

Sosiolingvisten svarar: 

Kult tema. Du må avgrense samanlikninga.
Kva skal du samanlikne? Det kan vere alt frå rettskriving til syntaks til språkets utbreiing i verda.

Interessant problemstilling kan vere:

Korleis vart språka persisk og norsk offisielle skriftspråk i Iran og Noreg?

Her har du elles ein artikkel om persisk: norsk språkhistorie har du sikkert i norskboka di?

http://www.allkunne.no/framside/sprak/sprak-i-verda/persisk/7/1707/
Lukke til :)

Skrevet

Sosiolingvisten svarar:

Kult tema. Du må avgrense samanlikninga.

Kva skal du samanlikne? Det kan vere alt frå rettskriving til syntaks til språkets utbreiing i verda.

Interessant problemstilling kan vere:

Korleis vart språka persisk og norsk offisielle skriftspråk i Iran og Noreg?

Her har du elles ein artikkel om persisk: norsk språkhistorie har du sikkert i norskboka di?

http://www.allkunne.no/framside/sprak/sprak-i-verda/persisk/7/1707/

Lukke til :)

Ikke lingvist, men lærer.

Støtter denne. Fin og klar problemstilling.

Her har du gode muligheter til å både bruke relevant pensumlitteratur og andre kilder.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg er helt enig med de over, du må begrense problemstillingen din veldig. Jeg synes egentlig at presiseringen om hvordan de ble offisielle skriftspråk også er litt omfattende og vid, og du bør i så fall avgrense det norske til enten bokmål eller nynorsk.

Anonymous poster hash: 6721b...e98
Skrevet

Då går ho jo glipp av alt det gøye!  :danse:

Skrevet

Då går ho jo glipp av alt det gøye!  :danse:

Hehe, mulig det, men etableringen av nynorsk som skriftspråk er ganske omfattende i forhold til etableringen av bokmål. Du må ikke glemme at nynorsk ikke fantes som skriftspråk i det hele tatt før Aasen skrev sin første lille artikkel på nynorsk og bl.a. Vinje valgte å bruke nynorsk i Dølen. Hele innføringsprosessen med nynorsk i lesebøker i skolen, oversettelse av salmebøker, Bibel, lovverk osv, er rett og slett et krevende og stort tema. Bokmål sklir litt lettere i og med at det baserer seg på det allerede etablerte danske skriftspråket.

Uansett bør HI ha et klart fokus på grunnloven av 1814 der Norge for første gang siden Kalmarunionen omtaler et skriftspråk for norsk og fastsetter, i grunnloven, at Norge skal ha et norsk skriftspråk. Her kan godt HI også få med at dette egentlig bare ble presisert fordi man ønsket å unngå at svenskene, i sin overtakelse av Norge, ikke skulle kunne tvangsinnføre svensk skriftspråk slik de hadde gjort i Finland.

Anonymous poster hash: 6721b...e98

Skrevet

Her er en artikkel om persiske ord i norsk:

http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/spraknytt-42015/persisk-palett/

Jeg ville ha valgt en etymologisk eller grammatisk innfallsvinkel.

Nå kan jeg ikke persisk, men ville ha syntes det var spennende å vite om man bøyer alle verb i person og tall, om substantiv har kjønn som i norsk, om ordstillingen skiller seg veldig fra vår, om tallsystemer og målenheter forteller noe om samfunnet, om persisk er et kasusspråk, om dere har ulike tonemer, hvilke lyder det er vanskeligst å lære seg som nybegynner (begge veier) og så videre...

Anonymous poster hash: 73fa0...fdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...