Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #1 Skrevet 27. januar 2016 Jeg og mannen er litt uenig, så vil høre hva dere synes. Jeg er ufør og derfor har mannen i løpet av våre 12 år som barneforeldre brukt sykt barn 1 gang. Da var jeg så dårlig at jeg ikke klarte å ta være på barna. I tillegg har han hatt 2 uker med pleiepenger da minste kom 7 uker prematur. Så han har ikke akkurat høyt fravær pga barna. (Ikke er han mye syk selv heller) Han er ukependler, så er ikke hjemme hele uken. Begge barna krever mye oppfølging og må bli kjørt til skolen for å komme seg dit. Handler ikke om at de er bortskjemt, slik er det bare. Er en veldig kabal som skal gå opp hver eneste morgen. Og jeg samarbeider med skole og assistenter slik at barna blir møtt når de kommer på skolen. Nå er problemet at jeg har fått time til kontroll på sykehuset. Timen er på ett tidspunkt som gjør at hele kabalen velter... Jeg må dra hjemmenfra 45 min FØR barna drar på skolen. Jeg kan ikke levere dem på skolen før jeg drar, det er ingen som kan ta dem imot. Jeg kan ikke dra fra dem, da kommer de seg ikke på skolen og de kan IKKE være alene hjemme. Jeg har ingen jeg kan spørre om hjelp på morgenen. Jeg mener samboeren må ta syktbarn dag og komme hjem slik at jeg kommer meg på sykehuset. Han mener jeg bare må avbestille. Jeg vil jo få ny time! Jeg mener at det er jo ingen garanti for at den nye timen blir på et bedre tidspunkt. Kanskje det blir enda verre å få kabalen til å gå opp da. Barna kan heller ikke være alene på ettermiddagen.Og jeg vet at ny time kan ta lang tid å få. Er jeg helt på viddene når jeg mener han kan komme hjem? Om han ikke bruker sykt barn, så kan han i allefall ta fri og komme hjem Anonymous poster hash: 8576e...9f3
Snøfnugget Skrevet 27. januar 2016 #2 Skrevet 27. januar 2016 Er det en mulighet barna kan sitte på med en venn denne dagen? At du kjører de til noen i klassen før du drar som kan ta de med videre?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #3 Skrevet 27. januar 2016 Jeg og mannen er litt uenig, så vil høre hva dere synes. Jeg er ufør og derfor har mannen i løpet av våre 12 år som barneforeldre brukt sykt barn 1 gang. Da var jeg så dårlig at jeg ikke klarte å ta være på barna. I tillegg har han hatt 2 uker med pleiepenger da minste kom 7 uker prematur. Så han har ikke akkurat høyt fravær pga barna. (Ikke er han mye syk selv heller) Han er ukependler, så er ikke hjemme hele uken. Begge barna krever mye oppfølging og må bli kjørt til skolen for å komme seg dit. Handler ikke om at de er bortskjemt, slik er det bare. Er en veldig kabal som skal gå opp hver eneste morgen. Og jeg samarbeider med skole og assistenter slik at barna blir møtt når de kommer på skolen. Nå er problemet at jeg har fått time til kontroll på sykehuset. Timen er på ett tidspunkt som gjør at hele kabalen velter... Jeg må dra hjemmenfra 45 min FØR barna drar på skolen. Jeg kan ikke levere dem på skolen før jeg drar, det er ingen som kan ta dem imot. Jeg kan ikke dra fra dem, da kommer de seg ikke på skolen og de kan IKKE være alene hjemme. Jeg har ingen jeg kan spørre om hjelp på morgenen. Jeg mener samboeren må ta syktbarn dag og komme hjem slik at jeg kommer meg på sykehuset. Han mener jeg bare må avbestille. Jeg vil jo få ny time! Jeg mener at det er jo ingen garanti for at den nye timen blir på et bedre tidspunkt. Kanskje det blir enda verre å få kabalen til å gå opp da. Barna kan heller ikke være alene på ettermiddagen. Og jeg vet at ny time kan ta lang tid å få. Er jeg helt på viddene når jeg mener han kan komme hjem? Om han ikke bruker sykt barn, så kan han i allefall ta fri og komme hjem Anonymous poster hash: 8576e...9f3 Selvfølgelig skal far hjelpe til.Trenger ikke ta sykt barn, men må stille opp (får be om fri uten lønn de timene dette gjelder) Anonymous poster hash: 13eb0...e7d
n74 Skrevet 27. januar 2016 #4 Skrevet 27. januar 2016 Jeg hadde begynt med å forhøre meg med sykehuset om muligheten til å flytte timen til et bedre tidspunkt. Og hvis det ikke går eller vil ta alt for lang tid før ny time, da hadde jeg tatt en ny runde med mannen.
Snøfnugg75 Skrevet 27. januar 2016 #5 Skrevet 27. januar 2016 Han kan få velferdspermisjon og har rett på dette.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #6 Skrevet 27. januar 2016 Hva skal du egentlig med en sånn "mann"? Anonymous poster hash: 9d4c6...b4e
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #7 Skrevet 27. januar 2016 Han bør selvfølgelig hjelpe deg og være hjemme den dagen. Men han må ta en fri dag, ikke sykt barn dag Anonymous poster hash: 1ef45...185
PurpleFlower Skrevet 27. januar 2016 #8 Skrevet 27. januar 2016 Jeg hadde ringt rett til sykehuset aller først, og spørt om det var mulig å få en time litt senere på dagen, eventuelt mellom det og det klokkeslettet en annen dag. Dette har jeg gjort mange ganger, da jeg måtte endre klokkeslett slik at jeg rakk å ta helseexpressen hjem igjen fra sykehuset. (bodde langt vekke) Om det ikke går så må han selvfølgelig hjelpe til. Kan han ikke snakke med sjefen og forklare situasjonen?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #9 Skrevet 27. januar 2016 Når du omdirigerer en time på sykehuset kan du velge et passende tidspunkt dersom det blir vanskelig å få til. Det fikk jeg iallefall, ombestilte via nett. Anonymous poster hash: 79c0f...5aa
Gjest Antarctica Skrevet 27. januar 2016 #10 Skrevet 27. januar 2016 Han bør selvfølgelig hjelpe deg og være hjemme den dagen. Men han må ta en fri dag, ikke sykt barn dag Anonymous poster hash: 1ef45...185 Hvis barnet eller den som vanligvis passer barnet er syk, kan han bruke av de dagene som er beregnet til omsorg for syke barn. Når mor skal på sykehuset på grunn av sin sykdom er dette helt innafor. I sær hvis ungene har noen spesielle behov, slik det høres ut til at de har.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #11 Skrevet 27. januar 2016 Han bør selvfølgelig hjelpe deg og være hjemme den dagen. Men han må ta en fri dag, ikke sykt barn dag Anonymous poster hash: 1ef45...185 Hvis barnet eller den som vanligvis passer barnet er syk, kan han bruke av de dagene som er beregnet til omsorg for syke barn. Når mor skal på sykehuset på grunn av sin sykdom er dette helt innafor. I sær hvis ungene har noen spesielle behov, slik det høres ut til at de har. Helt korrekt, ved barnepassers sykdom eller behov for medisinsk undersøkelse så trer rettet til å bruke sykt barn dag. I dette tilfellet regnes mor som barnepasser og da har far rett til å bruke sykt barn dager. Anonymous poster hash: 63f9b...522
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #12 Skrevet 27. januar 2016 Takk for svar Godt å se at jeg ikke er helt på jordet For å svare noen av dere: En av barna kan jeg kjøre til en klassevenn, andre går ikke det med. H*n må vi levere selv. Jeg har ringt sykehuset, fikk bare beskjed om at "de fikk se når jeg fikk ny time..." Fikk ikke komme med noen ønsker på klokkeslett. Samboeren jobber borte så han kan ikke bare ta fri på formiddagen, han må ta fri hele dagen Anonymous poster hash: 8576e...9f3
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #13 Skrevet 27. januar 2016 Barna er jo ikke syke. De trenger bare skyss for å komme seg til skolen. Da blir det feil å bruke sykt barn dager bare fordi mor må på kontroll på sykehuset. Hi, jeg ville som de andre ringt til sykehuset og forhørt meg om det gikk an å bytte time til et bedre tidspunkt. Hvis ikke må mannen din snakke med jobben og be om permisjon de timene det tar å kjøre barna til skolen. Anonymous poster hash: 99a99...24b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #14 Skrevet 27. januar 2016 Han kan, og bør bruke syk barnepasser. Anonymous poster hash: 3e121...b18
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #15 Skrevet 27. januar 2016 Sykt barn dag kan han selvsagt ikke bruke med mindre et av barna er syke. Han må ta seg fri uten lønn, avspasere e.l. eller be om velferdspermisjon. Først av alt ville jeg forsøkt å få endret timen om det er mulig uten for lang ventetid. Dersom det ikke går, må jo bare mannen din stille opp, ellers er han jo ikke riktig rett... Anonymous poster hash: 00cc8...a62
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #16 Skrevet 27. januar 2016 Barna er jo ikke syke. De trenger bare skyss for å komme seg til skolen. Da blir det feil å bruke sykt barn dager bare fordi mor må på kontroll på sykehuset. Hi, jeg ville som de andre ringt til sykehuset og forhørt meg om det gikk an å bytte time til et bedre tidspunkt. Hvis ikke må mannen din snakke med jobben og be om permisjon de timene det tar å kjøre barna til skolen. Anonymous poster hash: 99a99...24b Nei det blir ikke feil å bruke sykt barn dag. Barna har behov for tilsyn av barnepasser, og ettersom barnepasser er forhindret fra å passe barna pga en medisinsk avtale/sykdom så har far rett til å ta sykt barn dag. Anonymous poster hash: 63f9b...522
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #17 Skrevet 27. januar 2016 Barna er jo ikke syke. De trenger bare skyss for å komme seg til skolen. Da blir det feil å bruke sykt barn dager bare fordi mor må på kontroll på sykehuset. Hi, jeg ville som de andre ringt til sykehuset og forhørt meg om det gikk an å bytte time til et bedre tidspunkt. Hvis ikke må mannen din snakke med jobben og be om permisjon de timene det tar å kjøre barna til skolen. Anonymous poster hash: 99a99...24b Nei det blir ikke feil å bruke sykt barn dag. Barna har behov for tilsyn av barnepasser, og ettersom barnepasser er forhindret fra å passe barna pga en medisinsk avtale/sykdom så har far rett til å ta sykt barn dag. Anonymous poster hash: 63f9b...522 Da bør han vel bruke syk barnepasser? Anonymous poster hash: adbe9...0fb
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #18 Skrevet 27. januar 2016 Jeg tror han vil ha rett til å bruke "syk barnepasser", litt avhengig av hvorfor du skal på sykehuset. Likevel ville jeg reagert på det om en av mine kollegaer brukte en slik unnskyldning for ikke å dra på jobb. Å ikke ha et nettverk som kan steppe inn og hjelpe dere en dag om morgenen er merkelig. Anonymous poster hash: dcd32...810
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #19 Skrevet 27. januar 2016 Barna er jo ikke syke. De trenger bare skyss for å komme seg til skolen. Da blir det feil å bruke sykt barn dager bare fordi mor må på kontroll på sykehuset. Hi, jeg ville som de andre ringt til sykehuset og forhørt meg om det gikk an å bytte time til et bedre tidspunkt. Hvis ikke må mannen din snakke med jobben og be om permisjon de timene det tar å kjøre barna til skolen. Anonymous poster hash: 99a99...24b Nei det blir ikke feil å bruke sykt barn dag. Barna har behov for tilsyn av barnepasser, og ettersom barnepasser er forhindret fra å passe barna pga en medisinsk avtale/sykdom så har far rett til å ta sykt barn dag. Anonymous poster hash: 63f9b...522 Da bør han vel bruke syk barnepasser? Anonymous poster hash: adbe9...0fb Det er de samme dagene 😄 Leser dere ikke reglene? Anonymous poster hash: 7715b...ec7
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #20 Skrevet 27. januar 2016 Jeg tror han vil ha rett til å bruke "syk barnepasser", litt avhengig av hvorfor du skal på sykehuset. Likevel ville jeg reagert på det om en av mine kollegaer brukte en slik unnskyldning for ikke å dra på jobb. Å ikke ha et nettverk som kan steppe inn og hjelpe dere en dag om morgenen er merkelig. Anonymous poster hash: dcd32...810 Jeg er syk og skal på kontroll pga min sykdom. Er det innimellom, både på sykehuset og hos fastlegen. Hos fastlegen minst en gang i mnd. Vi har barn som er krevende og som ikke hvem som helst kan steppe inn og få på skolen. Jeg kan feks ikke få den pensjonerte nabofruen til å komme inn her en morgen og tro at det skal gå bra. Dette kan forårsake så store problemer hos det ene barnet at det tar flere uker før jeg får h*n på rett kjør igjen. Jeg har litt familie her, men de har jo egne jobber som de ikke kan ta fri fra. Samme med venner (De få jeg har igjen). Alle har jo egne jobber og familier på morgenen, så er ikke noen som mine barn stoler på som kan steppe inn her. Hadde jeg hatt "normale" barn kunne jeg jo bare gjort alt klart og bedt en nabo fulgt med på at de faktisk kom seg avgårde... Dessverre er det en del av både å være ufør og det å ha "diagnosebarn", man mister nettverk. Anonymous poster hash: 8576e...9f3
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #21 Skrevet 27. januar 2016 Barna er jo ikke syke. De trenger bare skyss for å komme seg til skolen. Da blir det feil å bruke sykt barn dager bare fordi mor må på kontroll på sykehuset. Hi, jeg ville som de andre ringt til sykehuset og forhørt meg om det gikk an å bytte time til et bedre tidspunkt. Hvis ikke må mannen din snakke med jobben og be om permisjon de timene det tar å kjøre barna til skolen. Anonymous poster hash: 99a99...24b Nei det blir ikke feil å bruke sykt barn dag. Barna har behov for tilsyn av barnepasser, og ettersom barnepasser er forhindret fra å passe barna pga en medisinsk avtale/sykdom så har far rett til å ta sykt barn dag. Anonymous poster hash: 63f9b...522 Da bør han vel bruke syk barnepasser? Anonymous poster hash: adbe9...0fb Begge disse definisjonen omhandler samme lovparagraf (AML § 12-9,) og går under de tilmålte sykt barn dager. Anonymous poster hash: 63f9b...522
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #22 Skrevet 27. januar 2016 Det er fullt lovlig å bruke en "sykt barn"-dag til dette. ...det er i midlertid ekstremt umoralsk å la hans arbeidsgiver betale for at du ikke gidder å ta en telefon til sykehuset og prøve å få endret timen til et tidspunkt som passer. Herregud, liksom. Anonymous poster hash: 2f216...d5a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #23 Skrevet 27. januar 2016 Det er fullt lovlig å bruke en "sykt barn"-dag til dette. ...det er i midlertid ekstremt umoralsk å la hans arbeidsgiver betale for at du ikke gidder å ta en telefon til sykehuset og prøve å få endret timen til et tidspunkt som passer. Herregud, liksom. Anonymous poster hash: 2f216...d5a Hun har jo prøvd. Det gikk ikke. Anonymous poster hash: 7955f...eea
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #24 Skrevet 27. januar 2016 Jeg jobber på en poliklinikk på sykehuset. Det er desverre ikke så enkelt å etterkomme ønsker om spesielle dager eller klokkeslett. Leger har ofte poliklinikk f.eks en dag i uka (andre dager har de f.eks vakt eller opererer), det skal koordineres med andre undersøkelser etc. Men man kan jo forsøke naturligvis. Her er det lov å ta ut "sykt barn/barnepasser" dag. Jeg har også barn med spesielle behov, og det som er uproblematisk i andre familier kan være en stor utfordring i hverdagen for oss. Anonymous poster hash: 1b62e...7c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå