Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #1 Skrevet 27. januar 2016 Her kommer et langt og fortvilet innlegg. Jeg er veldig takknemlig for seriøse svar. Vi har en jente i fjerde klasse (ni år). De er ti jenter og 11 gutter i klassen og er en fin gjeng. Men nå er klassemiljøet i oppløsning.Hun går i klassen til bestevennene Tuppen og Lillemor. Tuppen og Lillemor har vært bestevenner siden barnehagen. De er nærmeste naboer. Lillemor er en attpåklatt og har alt en niåring kan ønske seg og gir status: tv på rommet, iphone, ferier til eksotiske steder, hun rir og spiller fotball. Tuppen kommer fra en helt annen familie og deltar ikke på noe på fritiden. Stort sett er hun hjemme hos Lillemor, og Lillemors foreldre tar Tuppen med overalt. Lillemors foreldre er veldig glade for at datteren har en bestevenninne. Tuppens foreldre er slitne og opptatt og vi ser ikke mye til dem, faren er aldri til stede. Tuppen lar ikke noen komme i nærheten av Lillemor. Det er ikke mulig å besøke Lillemor, Tuppen er der hver dag, spiser middag og kvelds. Når noen spør om å få leke med Lillemor, sier Lillemor ja, men så kommer Tuppen og sier nei. Da blir det nei. Lillemor sier aldri i mot Tuppen.Vår datter var en glad jente med mange venner. Hun elsket skolen og hadde stadig besøk av klassevenner. Nå har vi et innesluttet barn, som ikke vil på skolen, som gråter, gruer seg. Grunnen er: Ingen får være sammen med dem de vil - for Tuppen bestemmer. Tuppen har "delt ut" venner. Alt skal godkjennes av Tuppen.Og ingen rører Lillemor. Vi er fortvilet og har hatt møter med skolen. Dette gjelder mange barn i klassen. Tuppen herjer med de andre barna når læreren ikke ser. Ingen gjør noe som helst, uten Tuppens godkjennelse. Hun har satt klassen ut av spill. Og lojalt ved hennes side står Lillemor.Lillemor sier aldri i mot Tuppen. Når Tuppen feks er syk, er Lillemor snill og grei og leker med alle. Tuppen straffer barna som ikke gjør som hun sier. Straffen kommer gjerne etter skoletid, på skoleveien eller i gata. Det kan være verbale overhøvlinger, isolasjon fra andre barn, eller i sjeldne tilfeller tilgrising av klær/sekk. Stort sett er det verbale straffer og vende ryggen til, himling med øynene og hvisking. Så har rektor hatt møte med foreldrene til Tuppen og Lillemor. Lillemors foreldre reagerer med vantro; hvorfor vil vi ødelegge for bestevennene? (!) Vi forstår ikke - de er som søsken å regne. Lillemor GJØR jo ingenting, så hvorfor blander vi inn henne?Tuppens foreldre avviser problemstillingen. De kjenner seg ikke igjen i dette. Deres barn har jo ingen problemer, hun har det så fint sammen med Lillemor. Tuppens foreldre er forbannet og sinte og mener vi andre foreldrene (en ganske stor gruppe) konspirerer. De har sluttet å hilse.Rektor og lærere mener at Tuppen og Lillemor mobber andre barn og det blir nå opprettet sak. De har iverksatt tiltak i klassen. Rektor mener at Tuppen er den aktive, mens Lillemor er passiv medvirkende. Disse jentene er ni år. Vi vurderer å kreve at vårt barn blir flyttet over i en annen parallellklasse (Stor skole). Det er jo ikke noe vi egentlig ønsker- for klassen fungerer helt fint i Tuppens fravær. Hva skal vi gjøre? Hva ville du ha gjort?Og hva med Lillemor, som er grei når Tuppen er borte? Men som ALDRI tar til motmæle, som lar henne holde på? Hva slags ansvar har Lillemor og hennes foreldre?Dette ble langt og jeg er fortvilet. Blir veldig glad for seriøse svar. Anonymous poster hash: 7848c...2b1 Anonymous poster hash: 7848c...2b1
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #2 Skrevet 27. januar 2016 Jøss, dette er jo nesten som å høre vår 4. klasse det! Her er det en dronning som bestemmer alt og hun har en "lakei" som følger henne i ett og alt. Når dronningen er fraværende fungerer alt supert. Lakeien er snill og grei og leker med alle. Når dronningen er tilstede blir de andre usikre og redde, de får blikk, verbal overhøvling, blir utestengt. Ingen tør å si imot dronningen........ har dessverre ingen gode løsningsforslag, men jeg skjønner problemstillingen veldig godt. Her er også skolen mer enn klar over problemet og de forsøker med små tiltak. men det er utrolig vanskelig når foreldre selv ikke ser hvordan sitt eget barn herjer rundt. Anonymous poster hash: eec7f...c81
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #3 Skrevet 27. januar 2016 Tuppen er problemet her. Man kan ikke forvente at en jente på ni år skal kunne ordne opp i dette. Alternativet er jo at de andre jentene isolerer seg fra disse to og bare ignorerer. Slik det ser ut er det jo bare tuppen som driver med dette og åtte jenter klarer å stå sammen mot henne. Trist for Lillemor at hun styres slik av tuppen men ser ikke foreldrene at dette er et problem er det lite dere kan gjøre. Alternativt må tuppen bytte klasse men det skal vel mye til og da følger vel Lillemor med? Jeg ville forsøkt å bygge opp de åtte øvrige jentene og lært de å stå i mot og stå sammen mot tuppen. Leke med Lillemor hvis hun vil. Anonymous poster hash: f443d...672
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #4 Skrevet 27. januar 2016 Jeg ville oppfordret de 8 andre jentene i klassen til å ta ansvar for seg selv og leke med hverandre uansett hva Tuppen sier. Hun bestemmer jo ikke det. Det er i prinsippet 8 barn mot 2, jeg ser ikke hvorfor de skulle la seg påvirke av dette. Litt lite initiativrike? Anonymous poster hash: 2f656...c27
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #5 Skrevet 27. januar 2016 Lillemor er vel ikke den man kan forlange noe av her ihvertfall. Slik det beskrives er det jo en elev som terroriserer de andre. De andre barna derimot kan godt styrkes i å stå sammen mot dette barnet. Hvis ingen "blir med" på spillet hennes, så er det jo ikke noe problem. Sørg for å styrke båndene mellom de andre barna. Snakk om hva det er de selv bestemmer og hva andre bestemmer osv. La de andre barna ha opplevelser de kan snakke om og ha so sin greie osv. Anonymous poster hash: 69a00...b29
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #6 Skrevet 27. januar 2016 HI her: Tusen takk for svar. Ja, vi har prøvd å bygge opp jenta vår og de samme har de andre foreldrene. Reaksjonen fra de andre foreldrene var da vår jente "gikk ned" var at "har de tatt henne, så har de ALLE". I tredjeklasse greide de å å skape en motvekt, men nå har Tuppen "plukket" en og en. Hun slipper en og en inn i varmen, slik at alle er usikre på hvor de står.Lillemors foreldre har gjort det klinkende klart at dersom NOEN prøver å splitte bestevennene, ja, da blir det månelyst... Anonymous poster hash: 7848c...2b1
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #7 Skrevet 27. januar 2016 Hva består passiviteten i da? Å bli stående stiv og se på, eller å gi bifallende blikk, nikke eller le? Tuppen har helt klart hovedansvaret her, men det behøves gjerne tilskuere for at mobbing skal kunne skje, og bare det at en tilskuer tar aktivt avstand fra det som skjer kan være nok til å stanse det hele. Tydeligvis så er Lillemor gullstjernen i Tuppens liv, og dersom Lillemor tydelig sier fra at hun ikke synes det er greit og sørger for å bekrefte og vise at hun er like glad i Tuppen uansett hvem hun leker med, så vil nok Tuppen moderere seg... Anonymous poster hash: aedc3...8d2
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #8 Skrevet 27. januar 2016 Jentemobbing...så vanskelig... Men også tidsbegrenset..Tuppen vil miste makten sin etterhvert, og står vel i fare for å bli mobbet selv.. Jeg ville forsøkt å styrke båndene jenta di har til andre i klassen på fritid Anonymous poster hash: a0ad2...a89
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #9 Skrevet 27. januar 2016 Tuppen er problemet her. Man kan ikke forvente at en jente på ni år skal kunne ordne opp i dette. Alternativet er jo at de andre jentene isolerer seg fra disse to og bare ignorerer. Slik det ser ut er det jo bare tuppen som driver med dette og åtte jenter klarer å stå sammen mot henne. Trist for Lillemor at hun styres slik av tuppen men ser ikke foreldrene at dette er et problem er det lite dere kan gjøre. Alternativt må tuppen bytte klasse men det skal vel mye til og da følger vel Lillemor med? Jeg ville forsøkt å bygge opp de åtte øvrige jentene og lært de å stå i mot og stå sammen mot tuppen. Leke med Lillemor hvis hun vil. Anonymous poster hash: f443d...672 Utfrysing og kontramobbing? For en elendig og upedagogisk løsning. Mest sannsynlig så skyldes nok dette frykt hos Tuppen, og det er mye Lillemors foreldre kan lære Lillemor som gjør at hun kan gå fra tilskuer til å ta tydelig avstand fra dette. Å lære barna i klassen å tørre å si nei og si i mot tydelig, samt støtte hverandre når noen behandles urettferdig, det kan også fungere. Mobbere takler gjerne ikke motsand, og ofre som ikke oppfører seg som ofre så bra. Anonymous poster hash: aedc3...8d2
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #10 Skrevet 27. januar 2016 Hi her: Vi ser ikke alle situasjonene. Stort sett er det slik at hun ikke sier i mot, stille aksept. Smiler til Tuppen. For eksempel at en jente spør Lillemor om hun får gå sammen med henne hjem. Ja, sier Lillemor. Nei, sier Tuppen, "Kom Lillemor, nå må vi gå". Lillemor smiler til Tuppen og går sammen med henne.Jeg har litt vondt av Lillemor, det må sies. Hun er jo et gissel. Men samtidig er hun nøkkelen til å få Tuppen til å slutte. Det er jo et altfor stort ansvar for Lillemor alene, og skolen har mange tiltak. Lillemor er en helt vanlig jente ellers (bortsett frå at hun har alle disse materielle godene som er way over normalen), vil jeg si. Anonymous poster hash: 7848c...2b1
Yellow Brick Road Skrevet 27. januar 2016 #11 Skrevet 27. januar 2016 Lillemor er passivt deltagene, ja. Men hun er et barn, så hun har ikke ansvar her, det har der i mot foreldre og andre voksne rundt. Jeg vet veldig godt hvor mye ett barn kan klare å dominere en gruppa barn og virkelig skape ubalanse og usunne forhold i en klasse / gruppe med barn og det er langt vanskeligere å gjøre noe med enn man tror. Jeg vil egentlig frata Tuppen ansvaret her også, for hun er bare et barn påvirket av sine omgivelser med foreldre som virker til å være bilnde for eller ikke orker å ta tak i datterens dårlige side. Men jeg er enig med #5 her. Skolen ser problemer, de prøver å gjøre noe, men det er ikke enkelt når foreldrene ikke er med på laget. Det er vanskelig å gjøre noe med folk som absolutt ikke vil gjøres noe med, så jeg ville snudd på flisa og konsentrert meg om å skape gode bånd mellom de åtte andre jentene og å styrke dem slik at de ikke blir så påvirket av Tuppen og Lillemor. Men uten en enighet om å sette Tuppen og Lillemor utenfor for evig og alltid, kun så lenge det er behov. Jeg ville ha sluppet Lillemor inn i gjengen når hun oppfører seg ordentlig,dvs. ikke er påvirket av Tuppen. For da blir kanskje Lillemor sterk nok en dag til å selv se hva som foregår, for Tuppen kan godt være en type som plutselig en dag stenger Lillemor ute fordi hun har funnet seg en ny venninne. Snakk med barna om at det er oppførselen til Tuppen og Lillemor de ikke trenger å forholde seg til, ikke jentene i seg selv. De er tross alt bare barn som ikke får den hjelpen de trenger hjemmefra.
klg,2 boys now:) Skrevet 27. januar 2016 #12 Skrevet 27. januar 2016 For meg virker det som både Lillemor og hennes foreldre har tatt på seg en omsorgsrolle for tuppen. Lillemor føler sikkert at hun må passe på tuppen,for hun har det kanskje ikke så enkelt. Men hvis lillemor er med på fotball og hest uten tuppen er jo det en god arena hvor hun får sett og lært litt hvordan enn behandler andre
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #13 Skrevet 27. januar 2016 Tuppen er problemet her. Man kan ikke forvente at en jente på ni år skal kunne ordne opp i dette. Alternativet er jo at de andre jentene isolerer seg fra disse to og bare ignorerer. Slik det ser ut er det jo bare tuppen som driver med dette og åtte jenter klarer å stå sammen mot henne. Trist for Lillemor at hun styres slik av tuppen men ser ikke foreldrene at dette er et problem er det lite dere kan gjøre. Alternativt må tuppen bytte klasse men det skal vel mye til og da følger vel Lillemor med? Jeg ville forsøkt å bygge opp de åtte øvrige jentene og lært de å stå i mot og stå sammen mot tuppen. Leke med Lillemor hvis hun vil. Anonymous poster hash: f443d...672 Utfrysing og kontramobbing? For en elendig og upedagogisk løsning. Mest sannsynlig så skyldes nok dette frykt hos Tuppen, og det er mye Lillemors foreldre kan lære Lillemor som gjør at hun kan gå fra tilskuer til å ta tydelig avstand fra dette. Å lære barna i klassen å tørre å si nei og si i mot tydelig, samt støtte hverandre når noen behandles urettferdig, det kan også fungere. Mobbere takler gjerne ikke motsand, og ofre som ikke oppfører seg som ofre så bra. Anonymous poster hash: aedc3...8d2 Nei. Jeg foreslår ikke kontramobbing. Jeg sier de skal la vær å bry seg om disse to. Vil Lillemor leke med de får hun lov, tuppen vil jo bare leke med Lillemor så enten følger hun da Lillemor, eller ikke. Skjønner ikke hvordan du får det til å bli kontramobbing ved å gi de gjenværende åtte den støtten de trenger for å kunne ignorere tuppen. Anonymous poster hash: f443d...672
n74 Skrevet 27. januar 2016 #14 Skrevet 27. januar 2016 (endret) Ingen tvil i at både Tuppen og Lillemor må få opplæring og input på hva som er greit og ikke greit å gjøre mot andre. Men jeg ville ikke brukt så mye energi på å splitte de to som venner. Det kan godt hende at de trenger hverandre. Det kan også godt hende at Tuppen ikke har det så bra hjemme, og at foreldrene til Lillemor vet dette. Og siden de har kjent jenta siden hun var liten så er de overbeskyttende ovenfor Tuppen og. Jeg tror jeg hadde gått sammen med de andre foreldrene og hjulpet døtrene til ikke å la seg herje av disse to. Feks takke nei takk til lek med de to og heller oppsøke de andre jentene. Og passe på hverandre - de må heller ikke bli passive bivånere når Tuppen mobber eller driver split og hersk. For grunnen til at de ikke stoler på hverandre er jo ikke fordi Lillemor deltar passivt, det er jo fordi ingen av de andre tør å si noe heller. Dette kan være ekstremt vanskelig å få til, fordi jeg vil tro at flere av jentene har det i seg å ønske å bli godtatt av den sterke. Så jobb med selvbildene deres hele tiden, så de skjønner at de har nok egenverdi i seg selv. Endret 27. januar 2016 av n74
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #15 Skrevet 27. januar 2016 Men hvorfor overser ikke jentene tuppen, og nekter å leke med henne, hvis hun prøver å ta en og en inn i varmen. Da får heller tuppen og lillemor bli holdt utenfor. Så får de 8 resterende jentene holde sammen, og faktisk nekte og leke med tuppen. Anonymous poster hash: 2896a...e75
Gjest Antarctica Skrevet 27. januar 2016 #16 Skrevet 27. januar 2016 Tuppen er problemet her. Man kan ikke forvente at en jente på ni år skal kunne ordne opp i dette. Alternativet er jo at de andre jentene isolerer seg fra disse to og bare ignorerer. Slik det ser ut er det jo bare tuppen som driver med dette og åtte jenter klarer å stå sammen mot henne. Trist for Lillemor at hun styres slik av tuppen men ser ikke foreldrene at dette er et problem er det lite dere kan gjøre. Alternativt må tuppen bytte klasse men det skal vel mye til og da følger vel Lillemor med? Jeg ville forsøkt å bygge opp de åtte øvrige jentene og lært de å stå i mot og stå sammen mot tuppen. Leke med Lillemor hvis hun vil. Anonymous poster hash: f443d...672 Du mener FORELDRENE til Tuppen er problemet her. Tuppen er også en ni år gammel jente. Så lenge de kvier seg for å oppdra jenta og lære henne hvordan man beter seg sosialt, vil hun dominere Lillemor.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #17 Skrevet 27. januar 2016 Hi her. Tusen takk for mange gode svar. Det satt litt langt inne å skrive om dette. Tuppen er ganske smart. Skolen har jobbet med dette en stund nå. Hun løser saken slik: Hun slipper inn en og en inn i "tosomheten". Der får de være en liten stund, så er det ut igjen. De åtte andre jentene prøver nettopp å holde sammen, men de blir "Plukket ut" av gruppa med ujevne mellomrom.Dermed føler alle seg usikre på om de er "inne" eller "ute" hos Tuppen. Dette skjer ikke bare på skolen. De har innført styrt leking og det letter "trøkket". Tuppen følger nøye med på de andre. Dersom feks "Pia" og "Mia" har hengt sammen noen dager, tar hun "Pia" inn i varmen. En dag eller to. Så er det kald skulder. "Mia" sitter igjen og er lei seg, hvorfor forlot "Pia" henne og gikk til Tuppen? Slik sitter alle i en vippesituasjon. Jeg tror dere har rett: Foreldrene er nøkkelen. Men hva gjør vi når de NEKTER å akseptere situasjonen? De avviser rett og slett hele problemstillingen. Vi har ikke hatt foreldremøte, bare individuelle samtaler med skolen. Anonymous poster hash: 7848c...2b1
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #18 Skrevet 27. januar 2016 Den som tier, samtykker! Og aldri i livet om min datter skulle fått leke med en mobber mens hun selv blir passivt gissel ( dvs lillemor), hva skjer når denne Tuppen blir lei av lillemor da? En unge klarer ikke mobbe helt alene, om de andre 8 jentene ignorerer når hun himler med øynene, leker sammen tross beskjed at de ikke " får lov" og tar til motmæle kan vel ikke tuppen gjøre en dritt. Anonymous poster hash: 1300b...511
Yellow Brick Road Skrevet 27. januar 2016 #19 Skrevet 27. januar 2016 HI her: Tusen takk for svar. Ja, vi har prøvd å bygge opp jenta vår og de samme har de andre foreldrene. Reaksjonen fra de andre foreldrene var da vår jente "gikk ned" var at "har de tatt henne, så har de ALLE". I tredjeklasse greide de å å skape en motvekt, men nå har Tuppen "plukket" en og en. Hun slipper en og en inn i varmen, slik at alle er usikre på hvor de står. Lillemors foreldre har gjort det klinkende klart at dersom NOEN prøver å splitte bestevennene, ja, da blir det månelyst... Anonymous poster hash: 7848c...2b1 Da ville jeg vært helt ærlig med de andre jentene og på en pen måte forklart at som de ser så er Tuppen et barn som later som hun vil være venn med dem og så dropper hun dem etterpå. Det går det an å gjøre uten å snakke masse stygt om henne, det går an å forklare at noen barn er sånn, kanskje fordi de ikke har lært hvordan de skal være sammen med andre barn eller et eller annet "pedagosisk viss-vass". (Jeg mener ikke det negativt, for det kan være nyttige og nødvendige forklaringer når man skal tenke lenger enn en uke eller to fram i tid). Alle bør jo ønske at Tuppen og Lillemoro på sikt skal finne en bedre måte å oppføre seg på. Som ansatt i skolen ville jeg nok tatt en alvorsprat med Tuppen og Lillemor også, men erfaring viser at det hjelper mye mindre når man ikke har foreldrene med på laget. Utfrysing har jeg ikke sans for, og da er man ikke bedre selv, men å svekke Tuppens makt ved å styrke de andre barna, inkludert noen drypp på Lillemor når det passer sånn, er nok både bedre og enklere enn å "knekke" Tuppen. For hva vet vi, kanskje er det en grunn til at Tuppen er som hun er.
Yellow Brick Road Skrevet 27. januar 2016 #20 Skrevet 27. januar 2016 Ingen tvil i at både Tuppen og Lillemor må få opplæring og input på hva som er greit og ikke greit å gjøre mot andre. Jeg tror jeg hadde gått sammen med de andre foreldrene og hjulpet døtrene til ikke å la seg herje av disse to. Feks takke nei takk til lek med de to og heller oppsøke de andre jentene. Og passe på hverandre - de må heller ikke bli passive bivånere når Tuppen mobber eller driver split og hersk. For grunnen til at de ikke stoler på hverandre er jo ikke fordi Lillemor deltar passivt, det er jo fordi ingen av de andre tør å si noe heller. Dette kan være ekstremt vanskelig å få til, fordi jeg vil tro at flere av jentene har det i seg å ønske å bli godtatt av den sterke. Så jobb med selvbildene deres hele tiden, så de skjønner at de har nok egenverdi i seg selv. Et veldig viktig poeng.
n74 Skrevet 27. januar 2016 #21 Skrevet 27. januar 2016 Hi her. Tusen takk for mange gode svar. Det satt litt langt inne å skrive om dette. Tuppen er ganske smart. Skolen har jobbet med dette en stund nå. Hun løser saken slik: Hun slipper inn en og en inn i "tosomheten". Der får de være en liten stund, så er det ut igjen. De åtte andre jentene prøver nettopp å holde sammen, men de blir "Plukket ut" av gruppa med ujevne mellomrom. Dermed føler alle seg usikre på om de er "inne" eller "ute" hos Tuppen. Dette skjer ikke bare på skolen. De har innført styrt leking og det letter "trøkket". Tuppen følger nøye med på de andre. Dersom feks "Pia" og "Mia" har hengt sammen noen dager, tar hun "Pia" inn i varmen. En dag eller to. Så er det kald skulder. "Mia" sitter igjen og er lei seg, hvorfor forlot "Pia" henne og gikk til Tuppen? Slik sitter alle i en vippesituasjon. Jeg tror dere har rett: Foreldrene er nøkkelen. Men hva gjør vi når de NEKTER å akseptere situasjonen? De avviser rett og slett hele problemstillingen. Vi har ikke hatt foreldremøte, bare individuelle samtaler med skolen. Anonymous poster hash: 7848c...2b1 Men det er nettopp dette dere må lære opp ungene deres til å unngå. De må ikke la seg invitere inn i tosomhet med Tuppen, og i allefall ikke forlate en annen venninne. I det de andre jentene forlater en venninne så samtykker de også passivt at det Tuppen gjør er ok. De må lære seg at de ikke svikter andre i gruppen OG de må få et godt nok selvbilde til at de ikke lar seg friste av å bli "godkjent" av Tuppen. La skolen jobbe med Tuppen og Lillemor. Og ikke bruk energi på å splitte de jentene, eller forandre foreldrene. Bruk all energi på å styrke storgruppa.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #22 Skrevet 27. januar 2016 Hi igjen. Jeg er HELT enig.Men nå har dette holdt på i fire år og har eskalert. Vi jobber med de andre jentene, men jeg må si, mitt barn har forandret seg etter dette. Hun var en sånn som sa det hun mente, stod opp for de svake, men nå, nei. Konsekvensene ved å legge seg ut med Tuppen er for store. Og aller helst vil hun leke med Lillemor. Det er helt forferdelig. Vi har tett kontakt med to-tre andre familier og prøver å skape trygge rammer og gjøre barna våre sterkere. Det tar nok tid, men jeg er bekymret for at dette vil gi varige men til flere.Men disse foreldrene. Er det noen som har erfaring - hva vi bør gjøre? Anonymous poster hash: 7848c...2b1
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #23 Skrevet 27. januar 2016 Merker jeg har litt lyst til å dra til Tuppen... Anonymous poster hash: 1300b...511
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #24 Skrevet 27. januar 2016 Har dere lest denne? Lærer Bjørndals metode? (Fikk ikke til å legge inn linken, men du kan søke opp lærer bjørndals metode og lese artikkelen) Jeg vet at den handler om ungdomskolen og at det er en jente som blir mobbet og mange som ser på, men det er de passive mobberne som kan få bukt med problemet. Det er vanskelig når Lillemor er alene om å være den passive, men noen må gjøre det klinkende klart for både henne og Tuppen hvordan det er greit å oppføre seg mot andre. Anonymous poster hash: afda4...2bf
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #25 Skrevet 27. januar 2016 Jeg tror dere må "glemme" foreldrene til disse to. Dere kan ikke tvinge blinde mennesker til å se. Styrk storgruppen. Inviter hjem! Allier deg med mammaene til de jenta di leker mest med. Ved mobbing har tilskuere enorm makt. De er bare ikke klar over det.. Anonymous poster hash: a0ad2...a89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå