Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #1 Skrevet 27. januar 2016 Har en gutt på 5 mnd. Fram til for en mnd siden sov han masse. Lange økter etter ca en time våkentid på dag, 2-3 timer, ute i vogna. På natt sovnet han rundt 19, etter å ha blitt ammet og våknet igjen for mat rundt 2. Og trengte mat igjen ca 6. Vi stod opp ca 8. Nå er alt endret. Han sovner fortsatt greit ute i vogna etter ca 2 timer våkentid. Sover 1-2 timer. Men vanskelig å få ham til å spise på dag. Prøvd å legge meg å amme i senga for at det skal bli mest mulig rolig rundt. Spiser gjerne 1/2 -1 bryst. Prøver gi mat både rett før søvn, sovner gjerne også fra maten, og mat rett etter søvn. Når kvelden kommer og han skal legges spiser han mer og oftere, men da er det jo også mindre melk. Så ammer jeg ham på senga mi og lar ham ligge å sove der til jeg legger meg. Prøver jeg flytte ham til senga (som gikk fint før), våkner han som regel og gråter. Hjelper ikke bysse, kose, tilby smokk (vil ikke ha annet enn for å tygge på), eneste som funker er å sovne med puppen i munnen. Så må jeg lirke den ut og liste meg vekk. Han sover da til 23-00, eller til jeg legger meg. Da prøver jeg flytte ham, men ender altid med å måtte amme han igjen og da kan jeg få lurt ham over i senga hans. Så våkner han igjen med 1-2 timers mellomrom og sovner ikke igjen uten å få puppen. Ikke alltid han spiser, noenganger bare sutter han uten å svelge noe. Sånn kan vi da drive på til 6-7, da er jeg trøtt utav en annen verden, så hvis han får kose med puppen sover han gjerne til 8-9. Men da må jeg altså drive å stadig gi ham puppen (da spiser han sjelden, mest kos). Dette plager meg, vil ikke bli brukt som smokk, men greier jo ikke stå opp siden jeg er så trøtt. Får han ikke puppen så våkner han jo helt. Har dere noen tips og råd? Hvordan slippe å være smokk? Få ham til å sovne selv og spise mest på dag istedenfor på natt? Han sov jo maaange timer i strekk på natta før! Har ikke begynt med fast føde enda. Virker jo som det er nok melk, siden han sjelden tømmer begge brystene? Annet enn på natta da.. Anonymous poster hash: 5afdd...a6a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #2 Skrevet 27. januar 2016 jeg er sart 4 barns mor.. han trenger nok mer mat på dagen.. vi har begynt med risgrøt rundt 3-4 mnd selv om anbefalingen er fra ca 4 mnd. og etterhvert annen grøt og puree er.knust banan er fint. Når mine var 6 mnd spiste de grøt hver morgen og kveld, mellommåltid som banan e.l og middag på ettermiddagen.pluss at jeg måtte spe på med mme. men alle er forskjellig. noen anbefaler fullamming lenge.det holdt ikke her i huset.. barnet sov dårlig og var utilpass. Jeg hadde innført fas føde uten tvil. Anonymous poster hash: fe84f...4ee
Snøfnugg75 Skrevet 27. januar 2016 #3 Skrevet 27. januar 2016 Hei, du. Skjønnar fortvilelsen. Eg har vore i sitasjonen og det er slitsomt. Du har min sympati.Mitt råd (eg har tre barn) - er å avvenne han på natta no og fase inn fast føde. Det kan vere tøft, men det er nok det beste for deg - og for han. Små babyar treng også nattesøvn. Og utslitne mødre er heller ikkje noko å trakte etter.Mitt aller beste råd for nattavvenning er - at mor IKKJE tar det. Far bør gjere dette. Det tar nokre netter, kanskje 4-5. Barnet bør tilbys vatn i flaske på natta. Då får han ikkje belønning/kos for å vakne, men får drikke dersom han er tørst. Du bør ligge i eit anna rom, gjesterom feks. Med nattavvenning kan du også trenge å auke matinntaket på kvelden, feks graut. Lag tydelege rutiner, feks:Gi barnet graut til kveld, gi pupp - men ikkje på soverommet. Sei tydeleg god natt til barnet, og la far legge barnet.Syng eller les eller ha ei fast og koseleg rutine, som barnet etterkvart assosierer med søvn.Når barnet våknar, far gir trøst barnet og sei at barnet skal sove, det er natta. IKKJE ta barnet ut i stova, ver på soverommet. Tilby flaske med vatn.Det kjem til å bli gråting, ver forberedt på det. Gi barnet trøst og tryggheit, og ikkje "rull ut puppen" - det vil funke, men då er du like langt.Lukke til!
Tantrum Skrevet 27. januar 2016 #4 Skrevet 27. januar 2016 Dette er HELT normalt og skyldes all utvikling baby gjennomgår. Mat på dagtid er IKKE løsningen (greit for tlvenning sin del, men ikke noen løsning). Dette går over, det er et utviklingssprang som alle går gjennom i denne perioden. DU hadde det samme ved 3 mnd Jeg er i samme situasjon og vi nærmer oss 6.5 mnd og har holdt på siden 5 mnd. Slik er det med alle babyer - du har garantert nok melk og skal ikke hive deg på mat eller mme. Gi baby den nærhet og trygghet den trenger og vit at det går over. Vi samsover og det fungerer helt fint i slike perioder Det er slitsomt, men normalt med andre ord. Anbefaler appen WonderWeeks (koster 19 kroner) : der kan du lese om slike utviklingssprang og følge med på diverse forskning. I tillegg vil jeg tipse ALLE om en side på facebook som heter Ammegruppen. Den er lukket fordi vi ikke vil ha weirdoos der, men der er det mange som støtter opp om naturlig baby-mor forhold og som kan gi tips og råd og trøste/oppmuntre i perioder der det er tungt og slitsomt. Ammehjelpere som jobebr for ammehjelpen er der også, så vi er ikke en gjeng med "Treehuggers" som er voldosmt alternative av oss
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #5 Skrevet 27. januar 2016 jeg er sart 4 barns mor.. han trenger nok mer mat på dagen.. vi har begynt med risgrøt rundt 3-4 mnd selv om anbefalingen er fra ca 4 mnd. og etterhvert annen grøt og puree er.knust banan er fint. Når mine var 6 mnd spiste de grøt hver morgen og kveld, mellommåltid som banan e.l og middag på ettermiddagen.pluss at jeg måtte spe på med mme. men alle er forskjellig. noen anbefaler fullamming lenge.det holdt ikke her i huset.. barnet sov dårlig og var utilpass. Jeg hadde innført fas føde uten tvil. Anonymous poster hash: fe84f...4ee Han er jo ikke utilpass, og heller ikke sulten. Han tilbys jo puppene uten å tømme dem. På natta er det langt fra hver gang han faktisk spiser. Vil tro at han hadde tømt puppene hver gang han fikk sjansen om han var sulten? Noen ganger blir han irritert om melka begynner å renne når han koser seg med puppen. Mange sover jo dårligere i forbindelse med fast føde introduksjon pga magetrøbbel. Anonymous poster hash: 5afdd...a6a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #6 Skrevet 27. januar 2016 I og med at han spiser dårlig på dagtid. Kan det være tenner på gang? Og at han da sover mer urolig? De trenger ikke hyle og skrike selv om det er vondt å få tenner. Men være mer urolig og litt uvel. Anonymous poster hash: 64082...228
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #7 Skrevet 27. januar 2016 Min baby spiste nien måltider på den alderen. Ikke at det hjalp på nattesøvnen , hehe.. Men det kan være en ide med smaksprøver? Gunstig alder for å lære seg å like nye smaker. Ellers støtter jeg tanken på at det kan være en fase Anonymous poster hash: e14df...376
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #8 Skrevet 27. januar 2016 Hadde samme problemet her, og det ble ikke bedre før vi nattavvente ved 9 mnd. Fast føde gjorde ingen forskjell for oss. Men jeg synes nattavvenning ved 5 mnd hørtes fryktelig tidlig ut, ville ikke gjort det. Om jeg skulle gjort noe annerledes ville jeg heller prøvd litt mer aktivt å få ham til å ta smokken, f.eks. prøve å bytte ut puppen med smokk om natten når han har sovnet. (Turte aldri å gjøre det fordi jeg var livredd for å vekke ham, var så trøtt at jeg gjorde hva som helst for at han skulle sove. ) Anonymous poster hash: c9dc7...5f8
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #9 Skrevet 27. januar 2016 Hei, du. Skjønnar fortvilelsen. Eg har vore i sitasjonen og det er slitsomt. Du har min sympati. Mitt råd (eg har tre barn) - er å avvenne han på natta no og fase inn fast føde. Det kan vere tøft, men det er nok det beste for deg - og for han. Små babyar treng også nattesøvn. Og utslitne mødre er heller ikkje noko å trakte etter. Mitt aller beste råd for nattavvenning er - at mor IKKJE tar det. Far bør gjere dette. Det tar nokre netter, kanskje 4-5. Barnet bør tilbys vatn i flaske på natta. Då får han ikkje belønning/kos for å vakne, men får drikke dersom han er tørst. Du bør ligge i eit anna rom, gjesterom feks. Med nattavvenning kan du også trenge å auke matinntaket på kvelden, feks graut. Lag tydelege rutiner, feks: Gi barnet graut til kveld, gi pupp - men ikkje på soverommet. Sei tydeleg god natt til barnet, og la far legge barnet. Syng eller les eller ha ei fast og koseleg rutine, som barnet etterkvart assosierer med søvn. Når barnet våknar, far gir trøst barnet og sei at barnet skal sove, det er natta. IKKJE ta barnet ut i stova, ver på soverommet. Tilby flaske med vatn. Det kjem til å bli gråting, ver forberedt på det. Gi barnet trøst og tryggheit, og ikkje "rull ut puppen" - det vil funke, men då er du like langt. Lukke til! Synes det er alt for tidlig med nattavvenning altså. Han kan jo få spise på natt, en eller to ganger, men ikke ligge å kose/sovne igjen med puppen. Hadde vært greit oftere også om det var for å spise og han så sovna igjen. Men er tydelig at det ikke er å spise som er grunnen til at han våkner. Kan jo uansett ikke avvenne natt før han får greit med fast føde, og dit er det jo langt siden vi ikke har prøvd så mye som flaske med hverken melk eller vann engang enda. Anonymous poster hash: 5afdd...a6a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #10 Skrevet 27. januar 2016 Kan det være tenner på gang? I og med at han ikke spiser så bra på dag tid og sover urolig. De trenger ikke skrike og hyl selv om det er vondt å få tenner. Men det kan også være som de andre sier. At han trenger mer mat. Synes bare det er litt rart at han da ikke spiser mer på dagen også da. Men generelt med søvn. Så blir de større og sakte men sikkert trenger mindre søvn og man må finne nye rutiner. Masse lykke til. Anonymous poster hash: 64082...228
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #11 Skrevet 27. januar 2016 I og med at han spiser dårlig på dagtid. Kan det være tenner på gang? Og at han da sover mer urolig? De trenger ikke hyle og skrike selv om det er vondt å få tenner. Men være mer urolig og litt uvel. Anonymous poster hash: 64082...228 Tja, kanskje? Han gnager noe enormt på alt og sikler mye, men slik har det vært en stund. Ser ikke noen hull eller tannspisser enda. Sjekker daglig, hehe... Men kan vel være plagsomt lenge før de kommer gjennom kanskje? Anonymous poster hash: 5afdd...a6a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #12 Skrevet 27. januar 2016 Hadde samme problemet her, og det ble ikke bedre før vi nattavvente ved 9 mnd. Fast føde gjorde ingen forskjell for oss. Men jeg synes nattavvenning ved 5 mnd hørtes fryktelig tidlig ut, ville ikke gjort det. Om jeg skulle gjort noe annerledes ville jeg heller prøvd litt mer aktivt å få ham til å ta smokken, f.eks. prøve å bytte ut puppen med smokk om natten når han har sovnet. (Turte aldri å gjøre det fordi jeg var livredd for å vekke ham, var så trøtt at jeg gjorde hva som helst for at han skulle sove. ) Anonymous poster hash: c9dc7...5f8 Enig, 5 mnd er for tidlig. Tro meg jeg prøver smokk ofte! Kunne sikkert kjøpt inn enda flere typer da. Har bare prøvd 5-6 typer. Enten tar han smokken med nevene og begynner gnage i vei, eller så brekker han seg. Noen få ganger har han sugd tak og "brukt" den ved innsovning kveld. Men da styrer han igjen likevel når han våkner etter litt, for da vil han jo ha noe i munnen igjen. På dagen er smokk per def biteleke i følge ham. Men puppen slår dessverre smokken på natt, forståelig, de har jo lite til felles!? Koseklut over ansikt liker han, men det gjør jo meg nervøs da... Anonymous poster hash: 5afdd...a6a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #13 Skrevet 27. januar 2016 Kan det være tenner på gang? I og med at han ikke spiser så bra på dag tid og sover urolig. De trenger ikke skrike og hyl selv om det er vondt å få tenner. Men det kan også være som de andre sier. At han trenger mer mat. Synes bare det er litt rart at han da ikke spiser mer på dagen også da. Men generelt med søvn. Så blir de større og sakte men sikkert trenger mindre søvn og man må finne nye rutiner. Masse lykke til.Anonymous poster hash: 64082...228 Takk! Kan være tenner, men de er ikke rett rundt hjørnet selv om det gnages og sikles stort. De ligger ganske langt ned enda. Ser kulene utenpå tannkjøttet. Jeg tenker han hadde spist melk om han var sulten? I dag feks spiste han godt kl 4 i natt. Koste så med puppen kl 5, 6, 630, 7... Da stod vi opp for jeg orket ikke mer pupping. Tilbød mat før han skulle sove før 9, men da bare sovna han uten å spise... Nå sover han 1-2 timer tenker jeg, så da blir det jo fort 7 timer uten særlig mat (siden kl 4)... Det ER melk i puppene så han kunne jo spist... Har jo nesten spreng nå... Anonymous poster hash: 5afdd...a6a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #14 Skrevet 27. januar 2016 Kan det være tenner på gang? I og med at han ikke spiser så bra på dag tid og sover urolig. De trenger ikke skrike og hyl selv om det er vondt å få tenner. Men det kan også være som de andre sier. At han trenger mer mat. Synes bare det er litt rart at han da ikke spiser mer på dagen også da. Men generelt med søvn. Så blir de større og sakte men sikkert trenger mindre søvn og man må finne nye rutiner. Masse lykke til.Anonymous poster hash: 64082...228 Takk! Kan være tenner, men de er ikke rett rundt hjørnet selv om det gnages og sikles stort. De ligger ganske langt ned enda. Ser kulene utenpå tannkjøttet. Jeg tenker han hadde spist melk om han var sulten? I dag feks spiste han godt kl 4 i natt. Koste så med puppen kl 5, 6, 630, 7... Da stod vi opp for jeg orket ikke mer pupping. Tilbød mat før han skulle sove før 9, men da bare sovna han uten å spise... Nå sover han 1-2 timer tenker jeg, så da blir det jo fort 7 timer uten særlig mat (siden kl 4)... Det ER melk i puppene så han kunne jo spist... Har jo nesten spreng nå... Anonymous poster hash: 5afdd...a6a Hvis du har en klut eller et ammeinnlegg som du selv har hatt inni BH-en, så kan du legge det i kurven når du gir han smokk. Min sugde bedre da, for da kjente han melkelukt og "bet seg fast" i smokken med en gang. Men jeg ville også ha gitt mer mat på dag og kveld. Snart tid for grøt. Det gir roligere søvn. Anonymous poster hash: 225fa...ad2
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #15 Skrevet 27. januar 2016 jeg er sart 4 barns mor.. han trenger nok mer mat på dagen.. vi har begynt med risgrøt rundt 3-4 mnd selv om anbefalingen er fra ca 4 mnd. og etterhvert annen grøt og puree er.knust banan er fint. Når mine var 6 mnd spiste de grøt hver morgen og kveld, mellommåltid som banan e.l og middag på ettermiddagen.pluss at jeg måtte spe på med mme. men alle er forskjellig. noen anbefaler fullamming lenge.det holdt ikke her i huset.. barnet sov dårlig og var utilpass. Jeg hadde innført fas føde uten tvil. Anonymous poster hash: fe84f...4ee Han er jo ikke utilpass, og heller ikke sulten. Han tilbys jo puppene uten å tømme dem. På natta er det langt fra hver gang han faktisk spiser. Vil tro at han hadde tømt puppene hver gang han fikk sjansen om han var sulten? Noen ganger blir han irritert om melka begynner å renne når han koser seg med puppen. Mange sover jo dårligere i forbindelse med fast føde introduksjon pga magetrøbbel. Anonymous poster hash: 5afdd...a6a Jeg sier bare at mine var sånn...trenger jo ikke gjelde for din baby. Men mange begynner å synes pupp er litt kjedelig etter 6 mnd.. så jeg ville innført mer mat. Her i huset har alle mine fått pupp i ca mnd..også på natt...men når barna begynte med fast føde på dagtid roet de seg mer på natta også.. og våknet kanskje en gang innimellom da de fikk pupp. etter en stund sov de hele natten. ingen babyer er like. Anonymous poster hash: fe84f...4ee
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #16 Skrevet 27. januar 2016 jeg er sart 4 barns mor.. han trenger nok mer mat på dagen.. vi har begynt med risgrøt rundt 3-4 mnd selv om anbefalingen er fra ca 4 mnd. og etterhvert annen grøt og puree er.knust banan er fint. Når mine var 6 mnd spiste de grøt hver morgen og kveld, mellommåltid som banan e.l og middag på ettermiddagen.pluss at jeg måtte spe på med mme. men alle er forskjellig. noen anbefaler fullamming lenge.det holdt ikke her i huset.. barnet sov dårlig og var utilpass. Jeg hadde innført fas føde uten tvil. Anonymous poster hash: fe84f...4ee Han er jo ikke utilpass, og heller ikke sulten. Han tilbys jo puppene uten å tømme dem. På natta er det langt fra hver gang han faktisk spiser. Vil tro at han hadde tømt puppene hver gang han fikk sjansen om han var sulten? Noen ganger blir han irritert om melka begynner å renne når han koser seg med puppen. Mange sover jo dårligere i forbindelse med fast føde introduksjon pga magetrøbbel. Anonymous poster hash: 5afdd...a6a Jeg sier bare at mine var sånn...trenger jo ikke gjelde for din baby. Men mange begynner å synes pupp er litt kjedelig etter 6 mnd.. så jeg ville innført mer mat. Her i huset har alle mine fått pupp i ca mnd..også på natt...men når barna begynte med fast føde på dagtid roet de seg mer på natta også.. og våknet kanskje en gang innimellom da de fikk pupp. etter en stund sov de hele natten. ingen babyer er like. Anonymous poster hash: fe84f...4ee ca 7 mnd skulle det stå: ) Den skrikinga etter puppen på natta, og ikke vil ha når melken kommer- jeg hadde overlatt ansvaret til far en liten periode.. er kanskje bare at barnet vil ha kosen: ) Anonymous poster hash: fe84f...4ee
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2016 #17 Skrevet 27. januar 2016 jeg er sart 4 barns mor.. han trenger nok mer mat på dagen.. vi har begynt med risgrøt rundt 3-4 mnd selv om anbefalingen er fra ca 4 mnd. og etterhvert annen grøt og puree er.knust banan er fint. Når mine var 6 mnd spiste de grøt hver morgen og kveld, mellommåltid som banan e.l og middag på ettermiddagen.pluss at jeg måtte spe på med mme. men alle er forskjellig. noen anbefaler fullamming lenge.det holdt ikke her i huset.. barnet sov dårlig og var utilpass. Jeg hadde innført fas føde uten tvil. Anonymous poster hash: fe84f...4ee Han er jo ikke utilpass, og heller ikke sulten. Han tilbys jo puppene uten å tømme dem. På natta er det langt fra hver gang han faktisk spiser. Vil tro at han hadde tømt puppene hver gang han fikk sjansen om han var sulten? Noen ganger blir han irritert om melka begynner å renne når han koser seg med puppen. Mange sover jo dårligere i forbindelse med fast føde introduksjon pga magetrøbbel.Anonymous poster hash: 5afdd...a6a Jeg sier bare at mine var sånn...trenger jo ikke gjelde for din baby. Men mange begynner å synes pupp er litt kjedelig etter 6 mnd.. så jeg ville innført mer mat. Her i huset har alle mine fått pupp i ca mnd..også på natt...men når barna begynte med fast føde på dagtid roet de seg mer på natta også.. og våknet kanskje en gang innimellom da de fikk pupp. etter en stund sov de hele natten. ingen babyer er like. Anonymous poster hash: fe84f...4ee Etter 6 mnd ja, nå er min bare 5 da... Anonymous poster hash: 5afdd...a6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå